سخنگوی شورای وحدت از برگزاری جلسه انتخاباتی با رئیسی خبر داد و گفت: در این جلسه بر آمادگی شورای وحدت در سراسر کشور برای حمایت از ایشان به عنوان گزینه ارزشی، انقلابی، فسادستیز و عدالتخواه تاکید شد.

سرویس سیاست مشرق - سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ هم‌زمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. در ستون  «صندوقچه انتخابات» به بررسی روزانه اخبار و حواشی انتخاباتی و رصد رسانه‌های داخلی و بررسی رسانه‌های معاند می‌پردازیم.

********

فائزه هاشمی: ریاست جمهوری لاریجانی به نفع کشور است

«فائزه هاشمی» فعال سیاسی اصلاح طلب و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ در مصاحبه با خبرآنلاین گفت: «آقای رئیسی دو سال است که به قوه قضاییه آمده و به نظرم تمام مدت برای ریاست جمهوری کار کرد. از سویی من اعتقاد ندارم اینطور که به نظر می آید قوه قضاییه را هم متحول کرده باشد، چون من خودم دائم در دادگاه ها هستم و این چیزهایی که ایشان می گوید را خیلی نمی بینم، مثلا الان رای دادگاه برای دانشگاه به نفع من داده شده است اما قوه قضاییه انقدر اقتدار ندارد چون دانشگاه آزاد از همفکران خودشان است و حاضر نیست به آن رای تمکین کند و من را به دانشگاه راه دهد؛ من را پشت در دانشگاه نگه می دارد و نمی توانم وارد دانشگاه شوم».

هاشمی در ادامه گفت: «پس نباید فکر کنیم که آقای رئیسی آنجا تحول زیادی ایجاد کرده است، من آقای لاریجانی را معتدل تر و منطقی تر و مدیرتر می دانم تا آقای رئیسی، یعنی فکر می کنم آمدن آقای لاریجانی بیشتر به نفع مملکت باشد تا آمدن آقای رئیسی».

فائزه هاشمی پیش از این از لاریجانی با عنوان «اصولگرای عاقل» نام برده بود و تاکید کرده بود که لاریجانی گزینه خوبی است چون از کلمه فتنه استفاده نکرد.

پزشکیان: نسخه ندارم اما می‌دانم نسخه را از چه کسی باید گرفت

«مسعود پزشکیان» نماینده مجلس و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در مصاحبه با انصاف نیوز گفت: «راه نجات مملکت را در یک نگاه کلی، مراجعه به علم و متخصصین و کارشناسان می‌دانم. من نسخه ندارم اما می‌دانم نسخه را از چه کسی باید گرفت. در جلسات مختلفی که با کارشناسان داشته‌ام مسائل متعددی طرح شده است. مشکلات اصلی جامعه تورم، بیکاری، بی‌عدالتی و دعواهایی است که در داخل داریم».

پزشکیان افزود: «باید دقت کرد که رئیس جمهور بد در غیاب رای مردم خوب انتخاب می‌شود، بیایید و فریاد بزنید که بد کیست و رای نیاورد. تو اگر رای ندهی که اینها قوی‌تر می‌شوند، تو اگر نیایی که اینها پرروتر می‌شوند. باید مردم را راضی کرد که به صحنه بیایند و بعد هم در چارچوب عدالت و انصاف کاری کرد. شاید هیچوقت چنین فرصتی به دست ما و شما نیاید که بتوانیم با قدرت اینها را بیان کنیم. نگذارید این فرصت از دست برود».

لازم به ذکر است که پزشکیان پیش از این گفته بود: «از FATF سر در نمی‌آورم ولی گرانی دلار و اختلاس‌ها به خاطر عدم تصویب لوایح FATF است»!

۱۲ سال رئیس مجلس بودید؛ برای مبارزه با فساد چه کردید؟

«سعید جلیلی» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: «کسی نمی‌تواند بگوید من به دنبال منافع مردم هستم اما اگر چندین سال در مجلس مسئولیت داشت، کارنامه ای در حوزه مبارزه با فساد ارائه نکند.  کسی که سه دوره و به مدت ۱۲ سال ریاست مجلس شورای اسلامی را برعهده داشته است، کارنامه خود را در زمینه مبارزه با فساد تشریح کند».

جلیلی افزود: «باید بگویند ما دوازده سال مجلس بودیم این کارها را کردیم و سال اولی که ما در موضع ریاست مجلس بودیم یا ریاست فلان کمیسیون مجلس، هر جایی که بودند، روند را به گونه‌ای طی کردیم که فساد آنقدر کاهش پیدا کرد. اگر این کاهش پیدا نکرده باشد بلکه افزایش هم یافته باشد، اوایل مسئولیت آنها مثلا فسادها صد میلیاردی باشد، اواخر مسئولیت‌شان دوازده هزار میلیاردی باشد، معلوم می‌شود جایی ایراد داشته است. باید کارنامه بدهند. با الفاظ و با تیکه به این و طعنه به آن که فساد جلویش گرفته نمی‌شود».

وی تاکید کرد: «این که من می‌گویم کشور با نمایش اداره نمی‌شود، یکی از نمایش‌ها این است که بیاییم دو تا جمله خوب درست کنیم بگوییم فعلا همه با این دو تا جمله مشغول باشند. اخیرا گفته شده اقتصاد کشور پادگان نیست، دادگاه نیست، ‌فلان نیست. خب همه اینها یا هست یا نیست. شما گزارش کار خودت را بده. هر چه که هست. همان چیزی که شما فکر می‌کنی هست. بالاخره مجلس یک وظیفه‌ای دارد. دوازده سال شما مسئولیت داشتید؛ بگویید در این دوازده سال برای مبارزه با فساد چه کرده‌اید؟».

آنها که تورم را به گردن دلال می‌اندازند آدرس غلط می دهند

«سید امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی» نایب رئیس مجلس و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: «عموم مردم از نحوه ایجاد تورم بی اطلاع هستند و برخی سیاسیون از این بی اطلاعی سو استفاده می‌کنند. ارائه حمایت‌های معیشتی یا بالا بردن حقوق کارمندان و در کل افزایش هزینه های دولت، اگر پشتوانه درآمدی پایدار نداشته باشد موجب ایجاد تورم خواهد شد و این در واقع دزدی از مردم برای تظاهر به خیرخواهی برای مردم است».

قاضی زاده هاشمی افزود: «مهار تورم و گرانی تنها با اصلاح رفتار دولت و تحول در سازوکارهای حکمرانی دست یافتنی است. دولت باید انضباط مالی داشته باشد و هزینه‌هایش را در محدوده درآمدش مقید کند. درآمدهای دولت باید از مالیات‌های عادلانه و شفاف تامین شوند نه از بدترین و ناعادلانه ترین مالیات یعنی ایجاد تورم. آنها که تورم را به گردن دلال یا تاجر یا سفته‌بازان می‌اندازند آدرس غلط می دهند که خود را تبرئه کنند».

ایجاد تحول در سازوکار کشورداری و توجه به فوری ترین مطالبات مردم

«منوچهر متکی» سخنگوی شورای وحدت با اشاره به دعوت آیت‌الله موحدی کرمانی رئیس جامعه روحانیت مبارز و رئیس شورای وحدت از جناب حجت الاسلام و المسلمین رئیسی برای برگزاری نشست مشترک افزود: «جناب آقای رئیسی عصر روز یکشنبه دوم خرداد در محل مرکزی دفتر جامعه روحانیت مبارز در نشست مشترک هیات رییسه جامعه روحانیت و هیات عالی شورای وحدت حضور یافت».

متکی افزود: «در این نشست صمیمی و راهبردی به بررسی شرایط جاری و موضوعات مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری پرداخته شد... جناب آقای رئیسی در این نشست ضمن استماع نظرات و پیشنهادات مطرح شده، هدف از ورود به انتخابات را ایجاد تحول در ساز و کار کشورداری و توجه به فوری ترین مطالبات مردم عنوان کردند».

وی در ادامه گفت: «آقای رئیسی ضمن توجه و تقدیر از خدمات و دستاوردهای نظام در دهه های گذشته، بر ضرورت به کارگیری همه نیروهای ارزشی و انقلابی و ساماندهی شرایط گوناگون کشور تاکید کردند و همچنین از انسجام و فعالیتهای شورای وحدت و نقش آفرینی جامعه روحانیت مبارز در ایجاد همگرایی میان نیروهای انقلابی و ارزشی و تلاش برای برگزاری انتخاباتی پرشور و پرنشاط تشکر و تقدیر نمودند».

کاندیداهای اصلاح طلب به نفع یک نفر کنار می روند

«علی تاجرنیا» عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: «بنا بر این است که نزدیک انتخابات از فردی که در نظرسنجی‌ها مقبولیت بیشتری داشته باشد حمایت کنیم و سایر کاندیداهای اصلاحات به نفع او از رقابت کناره‌گیری کنند. عاقبت این موضوع با توجه به اینکه چند نامزد اصلاح طلب در کارزار رقابت داشته باشیم قابل تغییر خواهد بود».

تاجرنیا افزود: «تا این لحظه «علی لاریجانی» به عنوان کاندیدای اصلاح طلب به میدان نیامده و سازوکار اصلاحات را نپذیرفته، بنابراین حضور او را مؤثر بر آرایش اصلاحات نمی‌دانم. موضوع ائتلاف با لاریجانی تا این لحظه مطرح نشده است و از سوی این نامزد هم اعلام آمادگی برای چنین ائتلافی صورت نگرفته است».

وی در پاسخ به این سوال که اگر لاریجانی تمایل نشان بدهد، آیا اصلاحات بار دیگر بین باخت و ائتلاف تن به ائتلاف خواهند داد؟، گفت: «اصلاحات تجربه‌ای در دو دوره انتخاب روحانی دارد که باید این تجربه را برای ورود به انتخابات جدید مورد اتکا قرار داد. اگر قرار باشد لاریجانی کاندیدای اصلاحات باشد، از آنجا که نه او خودش را اصلاح طلب می‌داند و نه در لیست اصلاحات حضور دارد، کاندیدای نیابتی خواهد بود».

این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره شانس اسحاق جهانگیری برای پیروزی با توجه به عملکرد دولت فعلی و حضور لاریجانی در عرصه انتخابات، تصریح کرد: «باید منتظر تأیید صلاحیت‌ها بمانیم، اسحاق جهانگیری و مسعود پزشکیان هردو از چهره‌های اصلاحات هستند و تعهد خود را نشان داده‌اند. در نهایت اقبال عمومی است که چهره منتخب را مشخص می‌کند».

مرتضی طلایی رئیس ستاد انتخابات شورای وحدت در تهران شد

 منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت طی گفتگویی با اشاره به آخرین مصوبات جلسه هیئت عالی شورای وحدت که صبح روز دوشنبه  سوم خرداد در محل مرکزی دفتر جامعه روحانیت مبارز تشکیل شد، گفت: «در این جلسه مقرر شد احکام روسای ستادهای انتخاباتی شورای وحدت در ۱۰ استان شامل استان‌های سمنان، هرمزگان، گلستان، مازندران، البرز، تهران، کرمان، فارس، بوشهر و خوزستان صادر شود و بقیه احکام استان‌ها نیز طی هفته جاری صادر خواهد شد».

سخنگوی شورای وحدت در ادامه افزود: «همچنین سردار مرتضی طلایی به عنوان رئیس ستاد انتخابات شورای وحدت شهر تهران بزرگ انتخاب شدند و امیدواریم همه عوامل و دست اندرکاران نسبت به برگزاری انتخاباتی باشکوه و پرشور ایفای نقش جدی داشته باشند».

متکی همچنین با اشاره به اینکه به زودی نسبت به فهرست نهایی کاندیداهای شورای اسلامی شهر تهران  از سوی شورای وحدت تصمیم گیری می شود، گفت: «در نشست صبح امروز آخرین وضعیت انتخابات شورای شهر و لیست ۴۲ نفره موجود مورد بحث و بررسی مجدد قرار گرفت و مقرر شد به زودی نسبت به ارائه فهرست نهایی ۲۱ نفره تصمیم‌گیری شود که ان شاءالله در موعد مقتضی اسامی کاندیداها به اطلاع عموم شهروندان عزیز تهرانی خواهد رسید».

برچسب‌ها