نخستین و جالبترین دستاورد رونمایی شده در این مراسم که کارشناسان و تحلیلگران نظامی از سال گذشته میلاد چشم انتظار آن بودند، موشک جدید قاره پیمای ارتش کره شمالی بود.

سرویس جهان مشرق _ ظهر امروز و در میادین اصلی شهر پیونگ یانگ پایتخت کشور کره شمالی، مراسم رژه به مناسبت ۷۵ مین سالگرد شروع به کار حزب کارگر این کشور برگزار شد.

 این مراسم بزرگترین رژه برگزار شده در سال‌های اخیر در این کشور بوده که با رونمایی از دستاوردهای جدید و جالب توجه تقریبا در تمامی دسته‌بندی قوای نظامی این کشور همراه بود.

نخستین و جالبترین دستاورد رونمایی شده در این مراسم که کارشناسان و تحلیلگران نظامی از سال گذشته میلاد چشم انتظار آن بودند، موشک جدید قاره پیمای ارتش کره شمالی بود.

موشک قاره پیمای جدید ارتش کره شمالی

این موشک جدید که البته هنوز نام و یا کدگذاری مشخصی برای آن اعلام نشده است حدودا ۳ سال پس از رونمایی از موشک هواسونگ-۱۵ این کشور در دسامبر ۲۰۱۷ میلادی به نمایش درآمده است.

موشک هواسونگ-۱۵ تحت کدگذاری HS۱۵، با بردی تخمین زده شده در حدود ۱۳ هزار کیلومتر نخستین موشکی بود که طبق تحلیل کارشناسان توانایی هدف قرار دادن تمامی خاک ایالات متحده امریکا را داشت و همچنین پس از موشک هواسونگ ۱۴ دومین موشک ارتش کره شمالی با توان رسیدن به خاک کشور امریکا محسوب میشد.

موشک هواسونگ ۱۵

با مشاهده تصاویر موشک جدید در مراسم رژه و توجه به خودروی حامل این موشک به خوبی میتوان به تفاوت ابعاد موشک فوق نسبت به نمونه های قبلی پی برد.

خودروی کشنده حامل موشک HS۱۴ در هنگام رونمایی این موشک دارای ۸ ردیف چرخ جاده و خودروی حامل موشک HS۱۵ دارای ۹ ردیف چرخ در هر سمت خود بودند.

موشک هواسونگ ۱۵ (بالا) و هواسونگ ۱۴ (پایین)

اما موشک جدید که امروز در مراسم رژه این کشور رونمایی شد از کشنده‌ای با ۱۱ ردیف چرخ جاده بهره میبرد که به خوبی تفاوت ابعاد و وزن این موشک را نسبت به نسخه‌های قبلی نشان میدهد.

این موضوع به احتمال بالا اثبات میکند برد این موشک نسبت به نسخه HS۱۵ که حدود ۱۳ هزار کیلومتر تخمین زده میشد بیشتر بوده و توانایی حمل کلاهک سنگین تر و یا استفاده از کلاهک‌های مجتمع چندگانه MIRV با سلاح هسته‌ای را خواهد داشت.

این موشک پس از ورود به خدمت احتمالا با کد HS۱۶ نامگذاری خواهد شد.

در بخش تسلیحات موشکی همچنین تعدادی از موشک‌های قدیمی‌تر این کشور نظیر هواسونگ۱۲ و پوکاکسونگ۴ نیز به نمایش درآمد.

موشک‌های بالستیک هواسونگ ۱۲

اما در بخش زمینی نیز رژه امروز در شهر پیونگ یانگ شاهد حضور پرتعداد ادوات نظامی این کشور شامل هویتزرهای کششی و خودکششی از انواع مختلف، راکت اندازهای توپخانه‌ای چندگانه MLRS و سایر ادوات زرهی و توپخانه‌ای بود.

اما در این میان حضور یک تانک اصلی میدان نبرد با طراحی جدید و متفاوت با تانک‌های قدیمی این کشور نظیر سری T۶۲ و T۸۰ خودنمایی میکرد.

این تانک با ظاهری متفاوت با مدل‌های روسی و بیشتر مشابه با نمونه‌های غربی است که دارای برجک تغییر یافته و کوچک شده و شاسی با شنی حامل ۷ ردیف چرخ جاده به نمایش درآمد که به نظر میرسد در پیش نمونه‌های به نمایش درآمده جایگاه‌هایی برای حمل سامانه دفاع فعال ضد پرتابه های موشکی و امکان نصب موشک‌های ضد زره هدایت شوند بر روی برجک آن تعبیه شده است.

در بخش سامانه‌های پدافندی نیز تجهیزاتی به نمایش درآمد که به نظر میرسد مربوط به خریداری سیستم‌های پدافندی Tor و S۳۰۰ روسی و یا نمونه‌های ساخت کشور چین نظیر سامانه HQ۱۷ باشد.

همچنین جنگنده‌های نیروی هوایی این کشور نظیر Mig۲۹ و Su۲۵ نیز در هنگام برگزاری مراسم بر فراز خیابان‌های شهر پیونگ یانگ به پرواز درآمدند.