کد خبر 1123475
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۵

حواستان به مثلث «رسانه‌ها و سیاست‌مداران خارجی»، «برخی سیاسیون داخلی» و «برخی سلبریتی‌ها» باشد. هرگاه این مثلث فعال شد مخاطب هوشمند چند قدم از موضوع فاصله گرفته، احساساتی نشده و موضوع را بررسی می‌کند.

به گزارش مشرق، معصومه نصیری، کارشناس و مدرس سواد رسانه‌ای یادداشتی درباره اینکه «چه کسانی هشتگ نوید افکاری را داغ کردند؟» منتشر کرده است.

بیشتر بخوانید:

نقض حـقوق بـشر یا جـنگ روانـی؟!

در ادامه متن آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد:

سواد رسانه‌ای یعنی کمی بعد و قبل رویدادها را دیده و بررسی کنیم. وقتی بنا داریم از هشتگی حمایت کنیم در نظر بگیریم این هشتگ در نهایت چه تبعاتی ایجاد می‌کند؟ به سود کیست؟ به ضرر کیست؟ من درباره اصل ماجرا چه می‌دانم؟ این دانسته‌های من برگرفته از شنیده‌هاست یا بر اساس تحقیق و بررسی؟ آیا قبل از جریان سازی‌ رسانه‌ای درباره آن موضوع چیزی خوانده یا شنیده بودم؟ و...

هشتگ #نوید_افکاری را شاید برخی‌ها از سر دلسوزی یا نداشتن علم به اصل موضوع مورد استفاده قرار دادند اما به محض حمایت چهره‌هایی مانند نتانیاهو، ترامپ، پامپئو، بایدن، مریم رجوی، فرح پهلوی، رضا پهلوی و موج بی‌امان رسانه‌های فارسی زبان را دیدیم باید به عنوان یکی از نشانه‌های شهروند ایرانی دارای هوشمندی رسانه‌ای از موضوع فاصله می‌گرفتیم. امروز همان هشتگ و همان جریان رسانه‌ای موجب تشدید تحریم‌ها بر ایران و صدور قطعنامه علیه کشور شده است.

نگاهی به عملکرد برخی شبکه‌های فارسی زبان درباره نوید افکاری

اینستاگرام ایران‌اینترنشنال: حدود ۳۵ درصد از مطالب این صفحه در طول یک هفته به نوید افکاری اختصاص داشته و از ۲۲ تا ۲۸ شهریور از ۲۶۶ پست منتشر شده ۹۴ پست آن مرتبط با نوید افکاری بوده است.

اینستاگرام بی‌بی‌سی فارسی: در طول یک هفته بی‌بی‌سی، ۳۳۰ مطلب در اینستاگرامش منتشر کرد که ۴۷ پست آن به نوید افکاری اختصاص داشت. از مجموع ۳۸ مطلبی که در ۲۳ شهریور در اینستاگرام بی بی سی منتشر شد، ۱۱ پست به این قاتل اختصاص داده شد، یعنی از هر ۳ پست یک مطلب درباره نوید افکاری بوده است.

اینستاگرام من‌وتو: ۲۰ درصد مطالب صفحه این شبکه در اینستاگرام به نوید افکاری اختصاص داشته است. این شبکه در طول یک هفته مذکور ۲۹۵ پست اینستاگرامی منتشر کرده که ۵۹ پست آن در حمایت از نوید افکاری بوده است.

به این سوالات فکر کنید

به نظر شما آیا افراد نام برده و رسانه‌های مورد اشاره دلشان برای نوید افکاری سوخته است؟ آیا دلشان برای مردم ایران سوخته است؟ آیا این جریان‌سازی با هدف تشدید فشار بر مردم ایران صورت نگرفته است؟ چرا یک فرد به یکباره برای برخی جریانات و رسانه‌ها مهم می‌شود؟ ما کجای این بازی ایستاده‌ایم؟ کنشگری رسانه‌ای ما چه میزان دقیق است؟ و...

حواستان به این مثلث باشد

حواستان به مثلث «رسانه‌ها و سیاست‌مداران خارجی»، «برخی سیاسیون داخلی» و «برخی سلبریتی‌ها» باشد. هرگاه این مثلث فعال شد مخاطب هوشمند چند قدم از موضوع فاصله گرفته، احساساتی نشده و موضوع را از زوایای مختلف و بدون تعصب بررسی می‌کند.

برچسب‌ها