به گزارش مشرق، کانال تلگرامی عصر هوشمندی به نقل از یک مدرس سواد رسانه‌ای درباره فریب افکار عمومی توسط رسانه‌های معاند نوشت: موضوع نوید افکاری که به‌عنوان یکی از آخرین تلاش‌های رسانه‌ها و گروه‌های معاند برای اعمال فشار بر جمهوری اسلامی و ناامیدسازی و مخالف‌تراشی در دستور کار قرار گرفته بود، به‌عنوان نمونه‌ای مناسب برای به چالش کشیدن امپراطوری‌های ترویج دروغ و فریب قابل تحلیل و بررسی است.

در جریان رسانه‌ای نوید افکاری علاوه بر کلمات و هشتگ‌هایی که با هدف درگیرسازی احساسات مخاطبان طراحی و مورد استفاده قرار گرفته بود، بهره‌گیری از تصاویر برای تشدید احساسات، نمایش ساختگی "همراهی جماعت"، ایجاد پروپاگاندا برای اقناع مخاطب جهت هم‌نوایی با این جریان رسانه‌ای و ... را شاهد بودیم.

همانگونه که هشتگ‌های خاص این موضوع با تلاش «رسانه‌ها و سیاست‌مداران خارجی»، «برخی سیاسیون داخلی» و «برخی سلبریتی‌ها» و البته مردمی که فریب این جو رسانه‌ای را خوردند، مورد استفاده قرار گرفت، تصاویر ساختگی و استفاده ناشیانه از فتوشاپ به مثابه قمار رسانه‌هایی که ادعای حرفه‌ای‌گری داشتند بر سر حیثیتشان بود.

این تصاویر فتوشاپی که بعد از قصاص نوید افکاری به‌صورت دومینویی، در رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور مورد استفاده قرار گرفته است، با نوشته‌هایی همچون «راه نوید ادامه دارد»، «انتقام نوید را می‌گیریم» و «نوید تنها نیست» ضمن تلاش برای دعوت مردم برای مشارکت در شعارنویسی، سعی در ایجاد موج اجتماعی داشتند. روشی که به مخاطب القا می‌کند جریانی توسط بخشی از جامعه در حال پیگیری است و سکوت و بی تفاوتی در برابر آن جایز نیست. این را از جنس جملات و کلمات استخدام شده در تصاویر فتوشاپی می‌توان دریافت.

روندکاوی‌ها نشان می‌دهد این تصاویر ساختگی که مصداق تولید دیس اینفورمیشن برای فریب افکار عمومی هستند، ابتدا توسط صفحات مجازی رادیو فردا منتشر و سپس صدای آمریکا آن را بازنشر داده است و این فرایند در ادامه توسط شبکه من و تو، شبکه وهابی کلمه و حتی ارگان رسانه‌ای منافقین و همچنین فعالان سلطنت‌طلب و عوامل این رسانه‌ها بازنشر شده‌اند.

این پاسکاری و هم‌افزایی رسانه‌ای آنهم پاسکاری یک محتوای ساختگی و عدم بررسی و راستی‌آزمایی تصاویر توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی، موجب افتادن مخاطبان در دام فریب و باور محتوای نشر یافته، شده است. محتوایی که در کنار هشتگ‌های استفاده شده در خدمت جا به جا کردن «قصاص» و «اعدام»، «مجرم» و «قربانی»، «عدالت» و «ظلم» و در نهایت تشدید فشارها بر  ایران و تشدید تحریم ها و ایجاد تنگنا برای مردم ایران بوده است.

پیش از باور تصاویر آنها را راستی آزمایی کنیم. خط سیر یا زنجیره انتشار محتواهای رسانه‌ای را مورد بررسی قرار دهیم و به اهداف قبل، حین و بعد طراحان یک هشتگ واقف شویم. پس از طی این مراحل محتوایی را باور و بازنشر کنیم.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    14 1
    خود این سبلیریتها هم میدونند که حرف مفت میزند ولی باید برای تضمین مهر پاسپورت خودشون باید از غرب خوش خدمتی نشون بدهند
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    12 1
    در دشمنی این شبکه ها با ایران شکی هست؟ چرا با افرادی که در داخل برای اونها فیلم و عکس و غیره می فرستن برخورد نمیشه؟! چرا باید تاوان خریت عده ای بی مغز رو همه ی کشور پس بدن؟ با تمام افرادی که به هر نحوی با این شبکه های دشمن در ارتباط هستن باید برخورد بشه. هی مدارا مدارار مدارا. چه مسخره بازی ایی هست راه انداختین.
  • عطاالله IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    7 1
    افکاری تاریخ مصرفش تموم شد رفت به زباله دان تمام
  • موشک IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    0 0
    #VOA_bbc_ایران اینترنشنال _من و تو _رادیو فردا _از بین_برید_و_از _جنگ_نرم_دست_ بردارید این هشتگ را همه جا بفرستید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس