کد خبر 1122886
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۴:۳۰

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی عصر هوشمندی به نقل از معصومه نصیری مدرس سواد رسانه‌ای درباره محکومیت ایران به نقض حقوق بشر نوشت: در خبرها آمده است که ۴۷کشور طی بیانیه‌ای در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل نقض مکرر حقوق بشر در ایران را محکوم کردند. آنها در بیانیه خود به آنچه آن را گزارش‌های معتبر درباره بازداشت‌های خودسرانه، دادگاه‌های ناعادلانه، اعتراف‌های اجباری و شکنجه و بدرفتاری با بازداشت‌شدگان اعتراض‌های اخیرمی خوانند، اشاره کرده اند.

در این بیانیه استفاده از اعدام در ایران شدیدا محکوم شده، از جمله اعدام افرادی که زیر ۱۸ سال مرتکب جرم شده‌اند. آنها همچنین اعدام ناگهانی نوید افکاری را با اشاره به دادگاه، اعترافات اجباری و بدرفتاری با او در زندان، اقدامی «منزجرکننده» خواندند.

اما در تمامی بیانیه های صادر شده علیه ایران این چند تکنیک رایج جنگ روانی قابل مشاهده است:

کلی‌گویی: معمولا مفاهیم رسانه ای که از سوی غرب علیه کشورها و مخصوصا ایران ساخته می شود، قابل بررسی از سوی مخاطب نیستند. این عبارت ها معمولا دارای مفاهیم جذابی همچون نظم نوین جهانی، تروریسم، حقوق بشر، دموکراسی، ناعادلانه و ...هستند چراکه این عبارات بشدت احساس برانگیز هستند و قابلیت ایجاد اجماع نظرعلیه یک موضوع یا کشور را دارند. نکته مشترک این روش، «کلی‌گویی» است. در این روش یک هدف یا سیاست با مفاهیمی مرتبط ساخته می شود تا مخاطب بدون بررسی شواهد و دلایل، هدف یا سیاست موردنظر را بپذیرد.

شایعه: شایعه انتقال پیامی است که برای برانگیختن باور مخاطبان و همچنین تأثیر در روحیه آنان ایجاد می‌شود. مطالب کلی شایعه باید حول محورهای اساسی و مهمی ‌باشد که مخاطب نسبت به آنها حساسیت بالایی دارد.

کنایه: یکی از بهترین شیوه‌ها برای القای پیام موردنظر فرستنده پیام، در زمان‌هایی که نمی‌خواهیم در موضوعی شفاف باشیم یا موانع قانونی پیش روست، استفاده از کنایه و اشاره است. کنایه به‌دلیل غیرصریح بودن آن، معمولاً تأثیرات عمیقی بر شنونده دارد. برای نمونه، گفته می‌شود «می‌گویند فلانی با تروریست‌ها ارتباط دارد» یا «شنیده می‌شود فلان گروه در حمایت از تروریست‌ها فعالیت می‌کنند» و یا «طبق گزارش های معتبر، حقوق بشر در فلان کشور مراعات نمی‌شود» که به هر صورت، ارتباط با تروریسم و نقض حقوق بشر را به افکار عمومی القا می‌کند.

حالا در متن بیانیه صادر شده علیه ایران رد جنگ روانی را مشاهده کنید. هنوز از ماجرای جرج فلوید، جلیقه زردها و اتفاقات رخ داده در کشورهای صادرکننده این بیانیه نگذشته است. این تناقضات جدی و توسل به جنگ روانی جهت افزایش فشار بر ایران، خود از مصادیق بارز نقض حقوق بشر است. صدور بیانیه نقض حقوق بشر برای تشدید تحریم‌ها بر مردم ایران خود بزرگترین مصداق نقض حقوق بشر است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    1 2
    مرگ بر حقوق بشر صهیون....
  • Arman IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    2 0
    سناریو دروغین و شایعه پراکنی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس