«رویارویی تهران-واشنگتن، این بار در آسمان». این تیتر خنثی که با ادبیاتی مشابه رسانه های معاند تنظیم شده است، این پیام را به مخاطب می دهد که هر دو طرف در ماجرای اخیر به یک اندازه مقصر بوده اند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**معاون ظریف:با آمریکا مقابله به مثل نمی کنیم

در پی تعرض دو جنگنده متعلق به دولت تروریست آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران در آسمان سوریه، خلبان هواپیما برای حفظ جان مسافران مجبور به کاهش ارتفاع شد که در اثر آن برخی از مسافران اعم از زنان و کودکان دچار جراحت شدند.

روزنامه ها در شماره امروز با تیترهایی از جمله «تروریسم آمریکایی در آسمان»، «شرارت در آسمان»، «تروریسم آمریکایی در تعقیب هواپیمای مسافربری»، «جنون تروریست ها در آسمان» و...به این اقدام جنایتکارانه واکنش نشان دادند.

نکته قابل توجه اینجاست که روزنامه اصلاح طلب اعتماد با این تیتر به استقبال این خبر رفت:«رویارویی تهران-واشنگتن، این بار در آسمان». این تیتر خنثی که با ادبیاتی مشابه رسانه های معاند تنظیم شده است، این پیام را به مخاطب می دهد که هر دو طرف در ماجرای اخیر به یک اندازه مقصر بوده اند.

در ادامه «محسن بهاروند» معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزیر خارجه در مصاحبه با روزنامه اعتماد در پاسخ به این سوال که «پس از وقوع این رویارویی میان جنگنده امریکایی و هواپیمای مسافربری ایرانی، برخی از لزوم مقابله به مثل ایران سخن گفتند. تا چه اندازه چنین مساله‌ای را به صلاح می‌دانید و البته آیا در دستور کار است؟» گفت:«در مورد بحث مقابله به مثل ایران قصد چنین اقدامی ندارد. عمل امریکا یک عمل غیرقانونی است و پاسخ به یک عمل غیرقانونی الزاما تکرار آن عمل نیست. دو کار بد الزاما نتیجه خوب به بار نمی‌آورد. اگر نظامیان امریکا علیه یک هواپیمای غیرنظامی چنین اقدامی کرده‌اند، نیروهای مسلح ایران به خاطر اقدام غیرقانونی آنها جان افراد بی‌گناه را با مخاطره روبه‌رو نمی‌کنند. نیروهای مسلح ما در عین شجاعت و صلابت اصول حرفه‌ای، اخلاقی و انسانی را رعایت می‌کنند و این تفاوت ما با قدرت‌هایی است که همه مسائل خود را سعی می‌کنند با زورگویی حل کنند و تکیه‌گاه اصلی آنها قدرت مادی بدون اخلاقیات است».

سوال شیطنت آمیز این روزنامه اصلاح طلب در حالی است که هیچکدام از مقامات ارشد نگفته اند که ما دقیقا همین اقدام را در پاسخ به آمریکا انجام می دهیم.

دولت تروریست آمریکا به جان مسافران ایرانی تعرض کرده است و این اقدام ددمنشانه سیلی سختی در پی خواهد داشت و به فضل الهی روند اخراج دولت جنایتکار آمریکا از منطقه تسریع خواهد شد.

متاسفانه واکنش وزارت امور خارجه و شخص آقای ظریف به اقدام دولت تروریست آمریکا در تعرض به جان مسافران ایرانی، ضعیف و حداقلی بود. این مسئله واکنش منفی افکارعمومی و فعالین رسانه ای را نیز در پی داشت.

در مصاحبه معاون ظریف با روزنامه اعتماد نیز این تصور وجود دارد که مخاطب اصلی، مقامات نظامی ایران هستند، نه آمریکایی ها! در اظهارات آقای بهاروند هیچ پاسخ محکم و قاطعی به اقدام غیرانسانی دولت تروریست آمریکا داده نشده است.

در روزهای گذشته «محسن امین زاده» معاون وزیر خارجه در دولت اصلاحات و از دستگیرشدگان فتنه 88 که پیش از این مدعی بود که «بجای پرتاب موشک باید با آمریکا آشتی کنیم»! در یادداشتی در روزنامه شرق نوشته بود نظامی ها نباید در سیاست منطقه ای ایران دخالت کنند!

چندی پیش نیز «قاسم محبعلی» از مدیران وزارت خارجه در دولت اصلاحات در اظهارنظری مشابه گفته بود:«ترور سردار سلیمانی "معلول ضعف در سیاست منطقه‌ای" ایران است»!

**آواربرداری از دولت احمدی نژاد حداقل 8 سال زمان می برد

روزنامه ایران در مطلبی نوشت:«زمانیکه دولت یازدهم فعالیت خود را آغاز کرد خیلی از کارشناسان پیش بینی کردند که دولت با شرایط سختی فعالیت خواهد کرد چرا که دولت گذشته سیاست هایی را اتخاذ کرده و منابع مالی بردوش دولت جدید گذاشته است که برای اصلاح آن باید حداقل 8 سال کار کرد؛ نمونه بارز آن پرداخت یارانه نقدی بود. دولت یازدهم به امید برجام و اصلاحات، فعالیت خود را آغاز کرد اما با خروج امریکا از برجام و فشار بیشتر تحریم ها بر اقتصاد ایران، روز به روز اقتصاد ضعیف شد به گونه ای که فروش نفت به پایین ترین سطح خود رسیده است    علاوه بر این شیوع بیماری کرونا نیز اقتصاد را دچار مشکلاتی بیشتری کرد».

«شهربانو امانی» عضو شورای شهر اصلاح طلب تهران- اردیبهشت 99- در مصاحبه با روزنامه اعتماد در پاسخ به این سوال که «نزدیک به ۷ سال از پایان کار دولت دهم گذشته و فکر نمی‌کنید شهروندان انتظار تغییراتی اساسی و نمودی روشن‌تر از حضور اصلاح‌طلبان درقدرت دارند؟» گفته بود:«زمانی که آقای روحانی و دولت تدبیر و امید که با حمایت تمام‌قد اصلاح‌طلبان در سال ۹۲ روی کار آمد، بسیاری از تحلیلگران معتقد بودند که اگر همه‌چیز هم در دنیا و هم درکشور به‌صورت عادی پیش برود، دست‌کم ۱۶ سال زمان لازم است تا کشور به وضعیتی بازگردد که وقتی احمدی‌نژاد دولت را از خاتمی تحویل گرفت، حاکم بود».

روزنامه آرمان نیز چندی پیش در مطلبی مشابه نوشته بود:«انتظار اینکه آقای روحانی معجزه کند، انتظاری بیهوده است. دکتر روحانی همچنان کار آواربرداری از دولت قبل از خود را انجام می‌دهد».

روحانی در سال 92 گفته بود:«والله‌العلی العظیم (قسم جلاله) اگر مشکلات این کشور که بسیار و بسیار و بسیار پیچیده است، راه‌حل نداشت کاندیدا نمی‌شدم. بدانید برادران و خواهران عزیز، همه آنهایی که کلید را تکان دادید، واقعاً برای این قفل‌ها کلید وجود دارد».

برخی حامیان عملکرد دولت مدعی هستند که روحانی در سال 92 نمی دانست که چه چیزی تحویل گرفته است. اگر بر فرض محال این ادعا درست باشد، سوال اینجاست که چرا روحانی مجددا در سال 96 برای ریاست جمهوری کاندیدا شد و دوباره همان وعده های سال 92 و از جمله وعده گشایش 100 روزه را مطرح کرد؟!

چندی پیش «محمد عطریانفر» از فعالین اصلاح‌طلب گفته بود:«جامعه وقتی پوست‌اندازی کرده و دولتی را تغییر می‌دهد، در مقطع زمانی کوتاهی مثلاً سه ماه تا ۶ ماه می‌پذیرد که دولت پیشین نقد شده و اشکالات آن مرتفع شود. با این حال نمی‌توان تا پایان دولت دوم با چنین رویه‌ای پیش رفت و دولت قبل را به صورت همیشگی به نقد کشید».

به عقیده کارشناسان، دولت احمدی نژاد در حوزه مسائل اقتصادی اشتباهاتی داشت. برهمین اساس سوءمدیریت دولت در 2 سال آخر محرز بود. اما واقعیت آن است که میزان ویرانه ای که دولتمردان و حامیان دولت روحانی از دولت قبل توصیف می کنند، به هیچ عنوان با واقعیت تطابق ندارد.

اگر دولت روحانی به انجام امور اهتمام داشت، خیلی پیشتر از این ها باید این آواربرداری های کذایی به پایان می رسید. نه اینکه در هفت سالگی دولت و در زنگ حساب، قصور و تقصیرها همچنان به گردن دولت قبل انداخته شود.

** نباید مشکلات اقتصادی را به گردن دولت بیندازیم

روزنامه شرق در مطلبی نوشت:«قوه مجریه، قوه مقننه، قوه قضائیه، بخش خصوصی، بخش عمومی، بخش‌های آکادمیک، نظامی، امنیتی و... باید در برابر تأثیرات منفی اقدام و عمل‌شان در جامعه پاسخ‌گو باشند. کشورها در جهان به یک حکمرانی خوب در تمامی زمینه‌ها نیاز دارند. دورانی که فقط دولت و قوه مجریه را باید مسبب تمامی گرفتاری‌های اقتصادی و... مردم بدانیم، به پایان رسیده است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«مجلسیان باید برای جلب اعتماد و حمایت اکثریت مردم جامعه بیشتر تلاش کنند و از طرح موضوعات کوتاه‌مدت به‌منظور نیل به اهداف سیاسی کوتاه‌مدت پرهیز کنند و دولت و مجلس با هم بیشتر به بحث درباره برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت بپردازند».

قوه مجریه در ایران اختیارات و امکانات بسیار گسترده ای دارد. به همین خاطر است که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، اصلاح طلبان خود را به آب و آتش می زنند تا هر طور شده- ولو با دروغ تقلب- کلید پاستور را در دست بگیرند.

یکی از نقاط ضعف جدی طیف اصلاح طلب این است که چه در انتخابات پیروز شود و چه شکست بخورد، در هر دو حالت به مطالبات اصلی مردم و به خصوص مطالبات معیشتی دهن کجی می کند.

اصلاح طلبان اکنون اکثریت مطلق دولت را در اختیار دارند. این طیف اکنون باید درباره کارنامه خود به افکارعمومی پاسخگو باشد اما با بی مسئولیتی در پی فرار از پاسخگویی است.

روزنامه آرمان چندی پیش با اشاره به امکانات و اختیارات گسترده دولت در مطلبی نوشته بود: «مهم‌ترین مسئله و دلیل ناامیدی در جامعه به دولت برمی‌گردد، اگر دولت با امکانات و اختیاراتش فضای کشور را به سمتی ببرد که از حجم مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم بکاهد، چه کسی می‌تواند در مردم حس ناامیدی ایجاد کند؟ اما وقتی در مسیر تحولات اقتصادی، گشایشی در معیشت مردم رخ نمی‌دهد؛ شکل‌گیری احساس ناامیدی در آنها طبیعی است».

برچسب‌ها