روسیه و آمریکا

یک مقام وزارت خارجه آمریکا تهدید کرد، اگر مسکو همچنان تعهدات خود در قبال پیمان «آسمان باز» را اجرا نکند، واشنگتن دست به مقابله به مثل خواهد زد.

 به گزارش مشرق، روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو امروز نوشت: آمریکا روسیه را به عدم پایبندی به اصول پیمان مربوط به «آسمان باز» متهم کرده و هشدار داده است که اقدامات مناسبی در پاسخ به این موارد نقض در نظر خواهد گرفت.

یک مقام آگاه در وزارت امور خارجه آمریکا که مایل نبود نامش فاش شود، در این باره به این روزنامه گفته است: «ما مدتهاست نگران مسئله اجرای تعهدات روسیه در قبال پیمان «آسمان باز» هستیم. بعد از چندین تلاش ناموفق اقدامات دیپلماتیکی در قبال مسکو، ما تصمیم گرفته ایم که اقداماتی عاقلانه و مناسبی برای پاسخگویی به عدم اجرای تعهدات روسیه، در نظر بگیریم.»

به گفته این دیپلمات آمریکایی، مقامات واشنگتن روی این مسئله حساب می کنند که این مقابله به مثل بتواند در تغییر خط مشی طرف روسی موثر باشد و آنها را به سمت اقدامات سازنده تر و رفع نگرانی‌های ما متقاعد سازد. وی افزود: «ما آمادگی آن را داریم تا در این اقدام تجدیدنظر کنیم، تنها در صورتیکه روسیه نیز به اجرای تعهدات خویش در قبال این پیمان بازگردد.»

این روزنامه یادآور شده است، پیمان «آسمان باز» در تاریخ 24 ماه مارس سال 1992 در هلسینکی و بین نمایندگان 23 کشور عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا منعقد شده است. هدف از این پیمان برقراری رژیمی کنترل شده برای پرواز هواپیماهای کشورهای عضو آن در آسمان یکدیگر بود.

پیش از این، "رکس تیلرسون" وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده بود که با وجود تیرگی روابط ایالات متحده و روسیه، یافتن نقاط مشترکی بین دو کشور به منظور ادامه همکاریهای بین‌المللی ضرورت دارد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس