هواپيماي سوري

امریکا و متحدانش هنوز باید هزینه‌های سرنگون‌سازی هواپیمای سوری در حال بمباران داعش را بپردازند.

به گزارش مشرق، امریکا و متحدانش هنوز باید هزینه‌های سرنگون‌سازی هواپیمای سوری در حال بمباران داعش را بپردازند. در پی‌توقف هماهنگی نظامی روس‌ها با  با امریکا در سوریه، روسیه آرایش سامانه‌های پدافند هوایی خود را در این کشور به گونه‌ای تغییر می‌دهد که پیشتر آغاز کرده است. در همین حال در پی لغو توافقنامه امنیت پرواز از سوی روسیه ارتش امریکا اعلام کرد، مسیر پرواز جنگنده‌هایش را بر فراز سوریه جهت تضمین سلامت کادر پروازش تغییر می‌دهد.  مقامات امریکا در عین حال بر تلاش خود جهت باز نگه داشتن خطوط تماس با روسیه در سوریه تأکید کردند.


روز یک‌شنبه امریکا یک فروند جنگنده ارتش سوریه را سرنگون کرد که در پی آن روز دوشنبه روسیه گفت هواپیماهای ائتلاف امریکایی در نزدیکی رودخانه فرات را با سیستم موشکی ردیابی می‌کند اما از عبارت شلیک به آنها استفاده نکرد. همین کافی بود که سخنگوی فرماندهی مرکزی نیروی هوایی امریکا اعلام کند: «در نتیجه رویارویی‌های اخیر با نیروهای همپیمان سوریه و نیروهای روسی تصمیم گرفتیم تدابیر جسورانه‌ای برای تغییر مسیر پروازهای جنگنده‌های خود بر فراز سوریه جهت ادامه عملیات خود علیه داعش همزمان با تضمین سلامت کادر نیروی هوایی‌مان در سایه تهدیدات موجود در نظر بگیریم.

سلام العبیدی خبرنگار المیادین در مسکو در گفت‌وگو با این شبکه در پاسخ به اینکه آیا روسیه مواضع جدیدی پس از تصمیم واشنگتن به تغییر مسیر پرواز هواپیماهای امریکا بر فراز سوریه اتخاذ کرده است یا نه می‌گوید: «در سطح سیاسی هنوز هیچ موضع جدیدی صادر نشده است زیرا مواضعی که روز گذشته اتخاذ شد، روشن بود، به ویژه بیانیه‌ای که وزارت دفاع روسیه منتشر و مواضع مسکو را در این خصوص پیش از اقدام مسئولان سیاسی مشخص کرد.


   تعلیق پروازهای استرالیا


هشدار روسیه کاملاً روشن بود و به نظر می‌رسد این هشدار در تصمیم ائتلاف به ویژه امریکا به تغییر مسیر پرواز هواپیماها برفراز سوریه و همچنین تصمیم استرالیا برای تعلیق پروازهای هجومی خود برفراز سوریه مؤثر بوده است، بنابراین به نظر می‌رسد ائتلاف واشنگتن این هشدار روسیه را به خوبی دریافت کرده، به ویژه اینکه برخی خبرها حاکی از آن است که روسیه عملاً حرکت سامانه‌های پدافند هوایی خود را شامل «اس ۳۰۰» و «اس ۴۰۰» که در سوریه وجود دارد آغاز کرده است.

این نشان می‌دهد روسیه قصد دارد بیشترین مساحت ممکن از آسمان سوریه را تحت کنترل رادارها و سامانه‌های موشکی خود قرار دهد. علاوه بر این هواپیماهای تهاجمی روسیه پروازهای خود را برای رهگیری هواپیماهای مهاجم به ویژه در مناطقی که نیروی هوایی روسیه و سوریه حضور دارند بیشتر خواهد کرد. 

العبیدی در پاسخ به اینکه آیا فضای مسکو نشان می‌دهد که امکان بازگشت از توافق هماهنگی در سوریه بین مسکو و واشنگتن نزدیک است یا نه، گفت: « از نظر نظامی حتی با توجه به اینکه روسیه تعلیق تماس‌ها با امریکا را در این خصوص اعلام کرده است اما از نظر عملی شاید به زمان نیاز داشته باشد و به این معنا نیست که تلفن‌ها را خاموش کنند و هیچ تماسی صورت نگیرد به ویژه اینکه روسیه در بیانیه نظامی خود از امریکا خواسته است درباره حادثه سرنگون کردن هواپیمای نظامی سوریه تحقیق کاملی انجام دهد و این حادثه و آنچه رخ داده است را توضیح دهد.

پس این اقدام به زمان نیاز دارد و شاید برای مدتی این تماس‌ها برقرار باشد اما می‌توان گفت هماهنگی در خصوص سوریه تعلیق شده است و روسیه این همکاری را تعلیق کرده است اما شاید کانال‌های ارتباطی برای مدتی برقرار باشد.  


همچنین روسیه روز دوشنبه از آزمایش‌های جدید موشکی از ساحل سوریه در راستای رزمایش نظامی خود خبر داد که قرار است ۱۸ تا ۳۰ ژوئن جاری برگزار شود.  به گزارش اسپوتنیک، این موشک‌ها در ۱۹، ۲۰، ۲۳، ۲۸ و ۳۰ ژوئن در ساعت بین ۸و ۱۸ به وقت مسکو در آب‌های بین‌المللی دریای مدیترانه شلیک خواهند شد.  این رزمایش روسیه در سایه تنش روزافزون روسیه و امریکا به علت ساقط کردن یک جنگنده نظامی سوریه توسط ائتلاف ضدداعش به سرکردگی امریکا در روز یک‌شنبه است.


   تلاش امریکا برای فعال‌سازی مجدد تماس


وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) ضمن تأیید خبر توقف کانال ارتباطی خود با روسیه سرنگونی جنگنده سوری را این گونه توجیه کرد که در حال بمباران افراد مسلح نیروهای دموکراتیک سوریه در جنوب الطبقه بود که مورد حمایت امریکا هستند.  جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا اعلام کرد: ما از طریق کانال‌های دیپلماتیک و نظامی برای فعال‌سازی مجدد کانال مذکور تلاش خواهیم کرد. 

دانفورد گفت: ارتباطات بین نظامیان روس در پایگاه الحمیم سوریه و همتایان‌ امریکایی‌شان در پایگاه العدید در قطر همچنان برقرار است.  در عین حال کاخ سفید افزود، برای باز ماندن خطوط تماس خود با روسیه جهت ممانعت از درگیری‌های احتمالی تلاش خواهیم کرد.  در چنین شرایطی استرالیا روز سه‌شنبه خبر داد حملات هوایی در سوریه را به حالت تعلیق درمی‌آورد. 

وزارت دفاع استرالیا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «عملیات هوایی نیروهای استرالیا در سوریه، در راستای اقدامی پیشگیرانه موقتاً متوقف شده است.» کارشناسان بر این باورند اگرچه روسیه شاید بر جلوگیری از تشدید تنش‌ها خود هواپیماهای امریکایی را در آسمان سوریه هدف قرار ندهد اما ممکن است با شناسایی هواپیماهای متحدان امریکا در این منطقه آنها را سرنگون کند تا ضمن جبران حمله امریکا پیام روشنی به طرف امریکایی داده باشد، به خصوص که جنگنده‌های متحدان امریکایی در واقع همان جنگنده‌های ساخت امریکا هستند.


   تعریف سناتور امریکایی از اسد


سناتور امریکایی از ایالت ویرجینیا تأکید کرد که ایجاد پایگاه نظامی ایالات متحده در سوریه نقض آشکار قوانین بین‌الملل است.  ریچارد بلک، گفت: ما یک پایگاه نظامی در منطقه التنف در جنوب سوریه ایجاد کرده‌ایم. شما نمی‌توانید وارد کشوری مستقل شوید و در آن پایگاه نظامی ایجاد کنید که هرگز علیه ما اقدامی خصمانه انجام نداده است،  این اقدام نقض آشکار قوانین بین‌الملل است.  

وی ادامه داد: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا متأسفانه به افرادی دستور این کار را داده که به خوبی از اوضاع مطلع نیستند و از این اختیار نظامی در سوریه استفاده می‌کنند. روسیه، سوریه و متحدانشان به طور قطع اقداماتی انجام می‌دهند. 

سناتور امریکایی افزود: از تعدادی از افراد که اطلاعاتی از سوریه جمع کرده‌اند که برخی هم اطلاعات مهمی بوده دریافتم اسد ۹۰ درصد آرای رأی‌‌دهندگان سوری را حتی در مناطقی که تحت کنترل تروریست‌هاست به دست می‌آورد  بلکه بشار اسد و همسرش را این گونه توصیف کرد که بر عکس بسیاری از رهبران جهان هیچ ثروتی از پست‌شان جمع نکرده‌اند بلکه خود را برای آینده امن کشورشان فدا کرده‌اند.

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس