قالیباف

معاریف اصلاح‌طلب با شدت و حرارت به دنبال ریل‌گذاری برای انتخابات‌های سال ۹۸ و ۱۴۰۰ هستند. توجه نیروهای ارزشی به این مسئله از اهمیت بسزایی برخوردار است...

سرویس سیاست مشرق -«وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. با توجه به نزدیک شدن به روزهای داغ انتخابات، ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

تاجزاده: قالیباف، گستاخ و نماینده ۴ درصدی‌ها است...

مصطفی تاجزاده، از فعالان اصلاح‌طلب و از دستگیرشدگان فتنه سال ۸۸ که به تازگی از زندان آزاد شد، اخیراً در بخشی از مصاحبه خود با روزنامه اعتماد ضمن اشاره به وعده محمدباقر قالیباف مبنی بر ۲.۵ برابر کردن درآمد کشور در دولت احتمالی‌اش گفته است:

«۲۵ درصد رشد نه تنها حرف عوام فریبانه‌ای است بلکه سخن بسیار جاهلانه و نشدنی‌ای است. نشان می دهد آقای قالیباف مطلقا بر اساس برنامه و چارچوبی علمی حرکت نمی کند.»

او در قسمت دیگری از اظهاراتش نیز می‌گوید: به هر حال چه آقای رییسی و چه قالیباف برنامه ای ارایه نکرده اند و حتی کوتاه آمدند. به خصوص آقای قالیباف که فقط آمد و گفت درآمد ملی را افزایش می دهد و حاضر نشد تکرار کند که چه شعارهای پر طمطراق و نشدنی داده است. شاید یکی از دلایلی که چنین بی سابقه و گستاخانه به دولت و شخص روحانی حمله کرد این بود که مدعیات خود را تحت الشعاع قرار دهد که آیا آقای روحانی فلان جمله را در ٤ سال پیش گفته یا نه!

تاجزاده همچنین در اشاره به بحث اکثریت ۹۶ درصدی‌ها که قالیباف آنرا طرح کرده است، تصریح کرد:

«حتی اگر (اکثریت ۹۶ درصدی را) بپذیریم، باید معلوم شود که هر کسی جایگاهش در این تقسیم بندی کجاست و به خصوص مدعی این سخن. آیا آقای قالیباف، نماینده و سخنگوی ٩٦ درصد است یا اگر این تقسیم بندی درست باشد جایگاه او در آن ٤ درصد است؟» [۱]

*ادبیات استفاده شده از سوی آقای تاجزاده را می‌توان یک بروز ژنتیکی دانست که افکار عمومی ایران از سال ۸۸ تاکنون آشنایی بیشتری نسبت به آن پیدا کرده‌اند.

ژنتیکی که گاهی در برهنه کردن جوانان بسیجی در کف خیابان جلوه می‌کند، گاهی در هلهله کشیدن در روز عاشورا و گاهی در توهین به مردم و رقبا با عباراتی مثل لبوفروش‌های بی‌دانش، رقبای بی‌عقل، شغال‌صفت‌ها و...(در شماره‌های قبلی وبلاگ مشرق به تفصیل در این باره بحث شده است)

از این توهین‌ها که بگذریم، اشاره تاجزاده به ماجرای رشد ۲۵ درصدی! یک برداشت غلط از وعده قالیباف مبنی بر دو و نیم برابر شدن درآمد کل کشور در طول ۴ سال است.

شهردار تهران پیش از این در یک مصاحبه راجع به این وعده خود گفته است: «اولاً برخی افرادی که در این موضوع اظهار کردند متوجه نشدند مقصود اصلی چیست و بر پایه برداشت اشتباه خودشان شروع کردند به نقد و اینکه چنین افزایشی امکان پذیر نیست. ثانیاً اگر قرار باشد که همین روندها ادامه پیدا کنند و چهار سال دیگر هم با همین نحوه مدیریت سر و کار داشته باشیم معلوم است که چنین برنامه‌ای غیرممکن است. بعضی ها به جای آنکه تلاش و برنامه‌ریزی کنند تا وضعیت رفاهی و معیشتی مردم بهتر شود، دائماً دلیل و بهانه می‌آورند که حق شما مردم از زندگی همین قدر است و پیشرفت شما غیرممکن است.»[۲]

وعده افزایش درآمد کشور از سوی قالیباف همچنین در حالی ارائه شده است که وی توانست طی ۱۱ سال حضور در شهرداری تهران نیز درآمد این نهاد مردمی را به بیش از ۱۰ برابر افزایش دهد.[۳]

و در گام سوم نیز بایستی به اطلاع مردم رساند که در روزهای اخیر تنها کسی در اردوگاه اصلاحات که تلاش می‌کند واقعیت ۴ درصدی بودن دولت روحانی و اصلاح‌طلبان را کتمان کند، شخص مصطفی تاجزاده است.

او پیش از این طی اظهاراتی در روزنامه شرق هم نتوانسته بود عصبانیت خود را از حقیقت مورد اشاره قالیباف پنهان کند و در تلاش برای القای این مطلب که قالیباف خودش نماینده ۴ درصدی‌هاست گفته بود:

«این اعداد(۹۶ و ۴ درصد) برای هر فرد عادی هم خنده‌دار است و با مدیریت مدرن و مبتنی بر آمار آقای قالیباف هم جور درنمی‌آید. سؤال دیگر من این است که آقای قالیباف بفرمایند خودشان جزء آن ٩٦ درصد هستند یا آن چهاردرصدی که زالوصفت می‌نامندشان. تا زمانی که به یاد دارم شما دارای پست‌های بالا بوده‌اید و با این حساب باید مشخص شود شما نفوذی ٩٦ درصد در چهار درصد بوده‌ای یا خدای نکرده برعکس؟»[۴]

در بحث دولت ۴ درصدی‌ها که کاندیدای حزب مؤتلفه هم به تازگی متعرّض آن شد! لازم به ذکر است که صد البته هر فردی که صاحب درآمد بالاست جزو ۴ درصدی‌ها نیست بلکه منظور از این قشر که دولت و اصلاح‌طلبان بصورت جانانه نمایندگی آنها را بر عهده دارند کسانی هستند که سعی می‌کنند با رانت و نفوذ، از منافع کشور بهره ببرند و کاری به رنج سایرین هم ندارند.

اقلیتی چند درصدی که نشانه‌های آنها را می‌توان در وام‌های کلان بانکی، در اختلاس ۱۲ هزار میلیاردی از صندوق ذخیره فرهنگیان، در رفتارهای بورژوامسلک دولت و اصلاح‌طلبان و در سستی و تنبلی نسبت به آلام و دغدغه‌های مردم مشاهده کرد...

پیش از این و در شماره‌های قبلی وبلاگ مشرق اشاره کردیم که اسنادی وجود دارد که در آنها کسانی مثل ابراهیم اصغرزاده اعتراف کرده‌اند که مردم در دولت روحانی دیده نمی‌شوند و یا افرادی از قبیل علی مطهری صراحتاً معترض کسانی شده‌اند که از دغدغه‌های معیشتی و اقتصادی مردم سخن می‌گویند.[۵]

***

شهرستانی‌ها دیگر عقب‌افتاده نیستند؛ دوای عبدی برای رنج مرعشی!

عباس عبدی، فعال اصلاح‌طلب و از تئوریسین‌های این جریان خاص سیاسی به تازگی در بخشی از گفت‌وگو خود با روزنامه شرق در پاسخ به این سؤال که «آیا این شعارهای پوپولیستی (منظور وعده‌های اقتصادی آقایان قالیباف و رئیسی است!) در شهرستان‌ها می‌تواند منشأ اثر باشد؟» گفته است:

اینکه می‌تواند کمک کند یا نکند یا باعث رأی‌دادن بشود یا نشود، بحث دیگری است. اما اینکه بتواند اثر تعیین‌کننده داشته باشد یا نه، فکر نمی‌کنم چنین باشد.[۶]

*اظهارات احترام‌گونه عبدی درباره آرای شهرستان‌ها در حالی است که «حسین مرعشی» سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی، حوالی یکسال و چند ماه قبل و پس از برد فهرست انتخاباتی اصلاح‌طلبان تهران در انتخابات مجلس و باخت عمومی آنها در سطح کشور اظهاراتی گفته بود:

«اکنون می‌توان شاخص توسعه سیاسی ایران در تهران را ۱۰۰، در مراکز استان‌ها ۵۰  و در شهرستان‌ها ۳۰ در نظر گرفت. ظرف ۱۰ سال آینده توسعه‌یافتگی سیاسی به سراسر ایران سرایت می‌کند و مردم می‌آموزند به جای تکیه بر شناخت خود به سمت انتخاب بسته‌های سیاسی پیش بروند.»[۷]

اظهاراتی که از آنها اینطور برداشت می‌شد که مردم ایران در شهرستان‌ها عقب‌مانده‌اند...!

متأسفانه این سبک و سیاق جریان سیاسی خاص در تناقض‌گویی به مردم و طیف‌های رقیب به هیچ وجه پسندیده نیست و مصداق عدم رعایت تقوای جمعی محسوب می‌شود.

این جریان خاص، هنگامی که بر تخت می‌نشیند و به رأی مردم نیازی ندارند، آنها را لبوفروش‌هایی خطاب می‌کند که برای گرفتن جارو هم صف می‌کشند. و بعد هم در یک مصاحبه منورالفکری از این می‌گوید که ما نتوانستیم مردم را در ۳ سال گذشته ببینیم.[۸]

اما در «شب انتخابات» و هنگامیکه که خود را ناگزیر از رأی همان مردم می‌بیند به ناگاه صحبت‌هایی بر خلاف تمام آنچه که پیش از این گفته بود را بیان می‌کند.

از هوشمندی مردم و بصیرت شهرستان‌های حرف می‌زند، از اینکه مردم خیلی چیزها را می‌فهمند و از اینکه اصلاً اکثریت جامعه ایرانی اصلاح‌طلب‌اند.

اینکه تاریخ بعدها چه قضاوتی درباره معمّرین اصلاح‌طلب و این گفته‌های عجیب آنها خواهد کرد مشخص نیست...

***

معنای صحبت‌های اصلاح‌طلبان درباره انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰

ایلنا گزارش داد: عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات و از چهره‌های ستادی جریان چپ، به تازگی طی اظهاراتی در کنگره حزب انجمن اصلاحات گفته است:

باید مسیری برویم که مسیر ۹۲ و ۹۴ را در ۹۶ ادامه دهیم و برای ۹۸ و ۱۴۰۰ برنامه‌ریزی کنیم.[۹]

*قبل از موسوی لاری، یکی دیگر از چهره‌های اصلاح‌طلب نیز درباره انتخابات سال ۱۴۰۰ اظهار نظر کرد.

حمیدرضا جلایی‌پور گفته بود: آقای جهانگیری در مناظره‌ها بسیار خوب ظاهر شد و اینکه اصلاح طلبان در سال ١٤٠٠ روی آقای جهانگیری حساب کنند، ایده بی ربطی نیست!»[۱۰]

در همین حال، زمزمه‌های دیگری نیز در زمینه انتخابات ۹۸ از جانب جریان سیاسی خاص شنیده شده است.

پیش از این نیز در وبلاگ مشرق به اطلاع مخاطبان رسید که این رفتارها بایستی آژیرهای هشدار سیاسی را برای جبهه نیروهای ارزشی و انقلابی به صدا دربیاورد زیرا مسیر انقلاب اسلامی پس از انتخابات ۹۶ هم ادامه خواهد داشت.

از نگاه انتقادی واضح است که جبهه خودی متأسفانه در زمینه نگاه آینده محور کم‌کاری‌هایی دارد و از طرفی در قبال انتخابات شورای شهر، بویژه در تهران نیز کار چندان درخوری صورت نگرفته است.

این در حالی است که شاید برای مدخلین در قضیه جالب باشد که صحبت‌ها و گفته‌های این روزهای معاریف جریان خاص راجع به انتخابات شورای شهر، از صحبت‌های آنها درباره انتخابات ریاست‌جمهوری، اگر بیشتر نبوده اما کمتر هم نبوده است.

ذکر این نکته ضروریست که فتح شورای شهر پایتخت به یک معنا مساوی با ریل‌گذاری فوق‌العاده برای فتح ساختمان ریاست‌جمهوری و مجلس است.

مسئله‌ای که یقینا نبایستی از نقطه نظر تحلیلگران ارزشی و انقلابی دور باشد و در صبح فردای انتخابات نیز هیچ توجیهی از قبیل رد صلاحیت چهره‌های ارزشی توسط دولت و... نافع نخواهد بود.

***

۱_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=۳۵۵۲۱۷۶

۲_ https://www.tasnimnews.com/fa/news/۱۳۹۶/۰۱/۳۰/۱۳۸۴۱۴۷

۳_ https://www.tasnimnews.com/fa/news/۱۳۹۶/۰۱/۳۰/۱۳۸۴۱۴۷

۴_ http://sharghdaily.ir/News/۱۲۰۱۴۱

۵_ http://www.mashreghnews.ir/news/۷۱۸۳۷۵

۶_ http://sharghdaily.ir/News/۱۲۰۳۹۲

۷_ http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/BlockPrint/۱۵۴۵۰۱

۸_ http://kayhan.ir/fa/news/۹۷۱۵۶

۹_ http://www.aryanews.com/News/۱۲۰۱۷۰۵۰۴۱۱۰۷۵۵۸۹۸

۱۰_ http://www.mashreghnews.ir/news/۷۱۷۳۹۰

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 18
  • محمد IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
    76 14
    گویا بی تربیتی و دهن دریدگی بخشی از ژنتیک اصلاح طلبان هست و درمان نداره
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
      28 6
      تاجزاده نخودی بیخودیه جدیش نگیرید
  • یکی از 96% IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
    59 10
    به جلز و ولز افتاده اند خخخخ
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
    26 8
    ممنون
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
    68 10
    کدام حکومت در دنیا به مخالفینش که تا کنون چندین بار در صدد براندازی بوده اند اجازه اظهار نظر و مصاحبه میدهد!؟
  • بهنام IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
    10 33
    آیا آقای قالیباف درامد شهداری رو طی 11 سال، به ارزش دلاری 10 برابر کرده، یا ریالی؟ مگه نه، به ریال باشه، درامد من، بیست برابر شده، پس من لایق ترم لابد...
    • امیر IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
      8 2
      جناب بهنام، همین که قالیباف درآمدهای شهرداری را ده برابر کرده ، خودش سند گویای لیاقت ایشان است، کاری که دولت حتی در زمینه ریالی هم نتوانسته انجام دهد، قیاسی هم که با خود انجام دادی ، اینقدر بی ربط بود که ارزش پاسخ ندارد جنابعالی وضعیت پیچیده اداره یک شهر و وضعیت پیچیده درآمدزایی در شهرداری را با زندگی خودت مقایسه می کنی؟!!!!!!!!!!!،ولی مگر شهرداری در کار صادرات نفت و یا صادرات غیرنفتی است که جنابعالی می فرمایید به ارزش دلاری ده برابر کرده یا ریالی!!!!!! حداقل عملکرد شهرداری نسبت به سازمانهایی که زیان انباشته دارند و کلی بدهی به جاهای مختلف دارند به مراتب بهتر است، درآمدزایی در شهرداری با وجود افزایش شدید هزینه ها در کشور و تشدید تحریم ها وکم توجهی دولت های مختلف به پرداخت تعهدات مالیشان به شهرداری تحسین برانگیز است.
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
    10 60
    درود بر روحانی
  • AE ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
    47 10
    فقط قالیباف و رئیسی همینو بس. عجب دولت بشه دولت مردمی. رئیسی یا قالیباف رئیس جمهور باشن و اون یکی معاون اول ، وزاری کاربردی . اول از همه باید ریشه سرمایه گذاران را از وزارت خونه ها بکنیم
  • پسر ۹۶% IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
    59 10
    روزی میبینم که ۴%ها به جزع و وزع افتادن
    • IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
      22 7
      ان شاءالله.
  • بوسجین IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
    32 6
    اتفاقا" همه ان 4 درصدی ها علیه قالیباف متحد شدند با اینکه من به ایشان رای نمی دم اما انصافا" نشان می دهد که ان 4 درصدی همه متحد شدند که هماهنگ علیه قالیباف موضع گرفتند چون کاندید های دیگر را توان رقابت با روحانی را نمی ببینند پس همه علیه او مخصوصا" در روز های اینده بیشتر متحد تر خواهند شد از هر وسیله چه مشروع و چه نامشروع سعی خواهند کرد که ایشان را بشکنند
  • ناشناس IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
    35 8
    دکتر قالیباف آب در لانه 4 درصدی های رانت خوار ریخته است .
  • ناشناس IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
    22 5
    تاجزاده هم جزو حلقه 4 درصدی هاست .
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
    6 1
    مرگ بر جن پرست
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
    14 1
    تاجزاده رو نمیشناسم . ولی ی فامیل شیطان پرست داریم طرفدارشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس