این روزها برخی از جریانات نه چندان سالم سیاسی ادعا می‌کنند که اگرچه اوباما اعلام کرده است، مصوبه سنا را امضاء می‌کند ولی رئیس‌جمهور آمریکا مطابق قوانین این کشور می‌تواند اجرای آن را برای 3 تا 6 ماه نادیده بگیرد.

سرویس سیاست مشرق - حسین شریعتمداری در سرمقاله امروز روزنامه کیهان درباره نقض برجام از سوی آمریکایی‌ها نوشت:

1- این نوشته در پی نادیده گرفتن تلاش سه ساله تیم محترم هسته‌ای کشورمان نیست و قصد آن ندارد که زبان و قلم به ملامت آنان بگرداند که چرا آزموده را آزموده‌اند و با کم‌توجهی نزدیک به بی‌توجهی نسبت به هشدارهای مستند و پی‌درپی منتقدان دلسوز، برنامه هسته‌ای کشورمان را به نقطه‌ای کشانده‌اند که امروزه شاهد آنیم و به جای شمارش دستاوردهای مذاکرات که آنهمه درباره آن داد سخن داده بودند، باید از دست‌داده‌ها را بشماریم! مروری گذرا بر مسیر طی شده در سه سال گذشته که موضوع یادداشت پیش روی است می‌تواند عبرت‌انگیز باشد و از تکرار ماجرا که «خسارت محض» گویاترین واژه‌ برای توصیف آن است، پیشگیری کند. اگرچه، به گونه‌ای که اشاره خواهد شد و با عرض پوزش همراه با خسته نباشید به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای باید گفت کشتی هسته‌ای کشورمان در امواج پرتلاطم نیرنگ‌ها به ناخدای دیگری نیاز دارد که دشمن‌شناس و موج‌آشنا باشد... و دراین‌باره گفتنی‌هایی هست.
 
2- در آخرین دقایق پنج‌شنبه شب 13 فروردین‌ماه 94، وقتی مذاکرات هسته‌ای میان ایران و کشورهای 5+1 به توافق لوزان منجر شد و آقای ظریف و خانم موگرینی در یک کنفرانس خبری بیانیه مشترکی را قرائت کردند، موج گسترده‌ای از تقدیرها و تحسین‌ها سراسر کشور را فرا گرفت؛ «کلید چرخید، ایران خندید»! «دنیا به احترام ایران ایستاد»!  «آغاز عصر ایرانی»! «جهان تغییر کرد»! «انفجار امید»! «پیروزی بدون جنگ»! «حصر ایران شکست»!  «قدرت‌های بزرگ دنیا در برابر ایران تسلیم شدند»! و... همان هنگام با مراجعه به متن توافق لوزان به وضوح دیده می‌شد که حریف کلاه‌ گشادی برای برنامه هسته‌ای کشورمان تدارک دیده است، این واقعیت تلخ!  با آنهمه  تعریف و تمجید  نه فقط ناهمخوان که در تناقض آشکار بود و بر این باور بودیم که «اسب زین شده را داده‌ایم و افسار پاره تحویل گرفته‌ایم» و روز شنبه 15 فروردین ماه که اولین نسخه روزنامه بعد از پایان تعطیلات نوروزی منتشر می‌شد، تیتر «برد-برد نتیجه داد، هسته‌ای می‌رود و تحریم‌ها می‌ماند»!  را برای گزارش کیهان از توافق لوزان برگزیدیم و یادداشت روز کیهان را با عنوان «دستاوردها یا از دست‌داده‌ها»؟!  به تشریح توافق یاد شده اختصاص دادیم. در بخشی از یادداشت روز کیهان 15 فروردین‌ماه 94 آمده بود؛
 
* آقایان ظریف و عراقچی اعضای محترم تیم هسته‌ای کشورمان تا آخرین دقایق قبل از اعلام نتیجه مذاکرات تصریح می‌کردند که آنچه قرار است منتشر شود «بیانیه‌مشترک‌مطبوعاتی» است. گفتنی است، بیانیه در تعریف حقوقی آن یک سند توضیحی یا توصیه‌ای است که اجرای مفاد آن الزام‌آور نیست و چنانچه تعهد و الزامی در آن باشد، دیگر «بیانیه» نخواهد بود، بلکه نام آن «توافق» است ولی انتشار این - به قول آقایان بیانیه- نشان داد سند یاد شده حاوی تعهداتی است که ایران ملزم به اجرای آن است.
 
* در بندهای مربوط به ایران در متن اصلی توافقنامه، از عبارت «IRAN  HAS  AGREED  TO...- ایران موافقت کرده است که...» استفاده شده است و باید پرسید در کدام فرهنگ رسمی و شناخته شده حقوقی یا سیاسی، AGREEMENT مفهوم و معنایی غیر از «توافق» دارد؟ بنابراین چرا در مواجهه با مردم، این «توافقنامه» را بیانیه- DECLARATION- قلمداد کرده‌اید؟!
 
* تأکید شده بود که فردو مرکز تحقیق و توسعه باشد و در آن دستکم 1000 دستگاه سانتریفیوژ برای غنی‌سازی به کار گرفته شود اما، آقایان موافقت کرده‌اند که در این مرکز حداقل برای 15 سال نه‌فقط غنی‌سازی اورانیوم صورت نپذیرد بلکه هیچگونه فعالیت تحقیق و توسعه‌ای که مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم باشد نیز انجام نشود و معلوم نیست دیروز جناب رئیس‌جمهور با چه توجیهی در گزارش تلویزیونی خود از حفظ تحقیق و توسعه در فعالیت هسته‌ای کشورمان به مردم خبر می‌دهد؟!
 
* در توافقنامه لوزان تعهد کرده‌اند که از حدود 20 هزار سانتریفیوژ فعال فقط تعداد 5060 دستگاه آنهم از نوع IR-1 که نسل اول سانتریفیوژهاست در تاسیسات نطنز استفاده شود و متعهد شده‌اند دستکم برای مدت 10 سال از سانتریفیوژهای پیشرفته مدل‌های 2 و 4 و 5 و 6 و 8 که دستاورد دانشمندان هسته‌ای کشورمان است استفاده‌ای نشود! آیا می‌توان از این تعهد که به معنای از دست دادن دستاوردهاست با عنوان دستاورد لوزان یاد کرده و به آن افتخار کرد؟!
*ایران در توافق لوزان متعهد شده است که حداقل برای مدت 15 سال ذخایر اورانیوم غنی شده خود را از 10 هزار کیلوگرم کنونی به 300 کیلوگرم کاهش دهد و 9700 کیلوگرم دیگر را اکسیده کرده و از تیپ اورانیوم غنی شده خارج کند، آیا کاهش 9700 کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده از ذخایر کشورمان که حاصل زحمات شبانه‌روزی و ایثار و شهادت دانشمندان هسته‌ای است، درخور تقدیر است یا...؟!

در همان یادداشت پیش‌بینی شده بود که تحریم‌های تعلیق - و نه لغو - شده نیز در اولین بازه زمانی مجددا برقرار خواهد شد و آمده بود گام بعدی حریف انگشت اعتراض به توان موشکی ایران اسلامی است چرا که چالش هسته‌ای فقط تابلوی هسته‌ای دارد و اصل ماجرا، تقابل دشمن با اقتدار جمهوری اسلامی ایران است.
 
3- همین جا گفتنی است که آنچه در گزارش آن روز کیهان و گزارش‌های فراوان بعدی آمده بود و امروزه بی‌کم و کاست تحقق یافته است، مسائل پیچیده‌ای نبود که کشف آن به اذهان پیچیده و درک عمیق نیاز داشته باشد، بلکه فقط مروری گذرا بر متن توافق لوزان و محتوای برجام به وضوح نشان می‌داد که ماجرا با آنچه دست‌اندرکاران توافق هسته‌ای در تعریف و تمجید از آن بر زبان و قلم دارند، فاصله‌ای پرناشدنی دارد و در نگاه اول نمی‌توان باور کرد که واقعیت تلخ توافق لوزان و متن خسارت‌آفرین برجام از نگاه آنان دور مانده باشد. بنابراین بزرگنمایی‌ها و اظهارات اغراق‌آمیز دوستانمان در توصیف توافق هسته‌ای را در خوشبینانه‌ترین حالت می‌توان برخاسته از ساده‌اندیشی و یا اعتماد غیرقابل توجیه آنها به حریف دانست که اولا؛ با صراحت بر دشمنی خود با ایران اسلامی تاکید ورزیده است، ثانیا؛ هیچ فرصتی را برای توطئه و کینه‌توزی علیه کشورمان از دست نداده است. ثالثا؛ بارها نشان داده است که به هیچ عهد و پیمانی پایبند نیست و...
 
برخی از دولتمردان محترم تنها به بزرگنمایی توافق هسته‌ای و سند اجرایی آن - برجام - اکتفا نکردند و ضمن آن که برجام را «آفتاب تابان»!  «معجزه قرن»!  «فتح‌الفتوح»!  و... معرفی می‌کردند، هرگونه انتقادی را با بدگویی و اهانت به منتقدان پاسخ می‌گفتند.
 
اشاره به آنهمه اغراق و بزرگنمایی درباره برجام و اینهمه ناسزا و درشت‌گویی که نثار منتقدان شده است برای گلایه نیست بلکه وقتی آن اغراق‌ها و این ناسزاها را کنار هم گذاشته و با نتیجه امروز برجام مقایسه کنیم، به این نتیجه قطعی می‌رسیم که دولت محترم در هر دو مورد با اشتباه فاحشی روبرو بوده است - با این توضیح که از دست‌داده‌های برجام را دستاورد تلقی کرده و هشدار منتقدان دلسوز را، به حساب دشمنی با دولت نوشته است! اما، از سوی دیگر و از آنجا که هر دو مورد یاد شده نه فقط یک بار و دو بار و سه بار، بلکه به فراوانی تکرار شده‌اند، بدیهی است که نمی‌توان و نباید آن را فقط در حد و اندازه یک خطای معمولی ارزیابی کرد، و باید پذیرفت که دولت محترم در چالش هسته‌ای به بیراهه رفته است و این مسیر نیاز جدی به تجدیدنظر اساسی و بنیادین دارد و البته این پرسش نیز به طور جدی در میان است که آیا دست‌اندرکاران کنونی که در سلامت آنان تردیدی نیست، توان حرکت در مسیر بعدی را دارند؟
 
4- در پیدایش نتیجه تلخ برجام و دستاورد تقریبا هیچ آن که امروزه با آن روبرو هستیم، نمی‌توان برخی از مسئولان، مشاوران و از جمله نمایندگانی که با عجله و در فاصله 20 دقیقه‌ای اجرای آن را بدون توجه به گزارش مستند کمیسیون ویژه بررسی برجام تصویب کردند، بی‌تقصیر دانست. برخی از آنان، امروزه که طشت بدعهدی و غیرقابل اعتماد بودن آمریکا با سر و صدا از بام افتاده است، به گونه‌ای درباره این ماجرای تلخ اظهارنظر می‌کنند که انگار نه انگار در پدیدآوردن این نتیجه زشت و پلشت نقش موثری داشته‌اند. این جماعت  نیز وظیفه دارند همراه با سایر دست‌اندرکارانی که به هشدارهای مستند منتقدان بی‌توجهی کرده و ماجرای هسته‌ای را به نقطه کنونی رسانده‌اند، در مقابل ملت پاسخگو باشند.
 
5- اقدام اخیر آمریکا در تمدید 10 ساله تحریم‌های ضدایرانی موسوم به ISA (IRAN  SANCTIONS  ACT)  همانگونه که دست‌اندرکاران هسته‌ای نیز بر آن تاکید دارند، نقض آشکار برجام است؛ چرا که تحریم‌های ISA  مربوط به فعالیت‌های تجاری، حوزه انرژی، نظامی و بانکی مرتبط با برنامه هسته‌ای و موشکی ایران بوده است. و حال آن که در مقدمه برجام (بند ه‍ ) تاکید شده است؛ «برجام موجب لغو جامع کلیه تحریم‌های شورای امنیت، سازمان ملل متحد و همچنین تحریم‌های چندجانبه و ملی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران است» در ماده 21 برجام آمده است «ایالات متحده مطابق این توافق، اعمال تحریم‌های مشخص شده در پیوست 2 را با اثربخشی همزمان با اجرای اقدامات توافق شده مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران به نحو مشخص شده در پیوست 5 متوقف می‌کند و به این توقف ادامه خواهد داد».
در ماده 24 برجام آمده است «اتحادیه اروپایی و نیز آمریکا، فهرست کامل و جامعی از تحریم‌ها یا اقدامات محدودکننده مرتبط با هسته‌ای را مشخص و لغو خواهد کرد».


در ماده 26 برجام تاکید شده است «ایالات متحده با حسن‌نیت، نهایت تلاش خود را برای دوام این توافق (برجام) و پیشگیری از ایجاد تداخل در تحقق برخورداری ایران از لغو تحریم‌ها به کار خواهد گرفت... و دولت ایالات متحده در چارچوب قانونی رئیس‌جمهور و کنگره از بازگرداندن یا تحمیل مجدد تحریم‌های پیوست 2 خودداری می‌کند».
 
6- تمدید 10 ساله تحریم‌ها علیه ایران را، مجلس نمایندگان باتفاق آراء و تنها با یک رأی مخالف و مجلس سنای آمریکا باتفاق آراء  با یک رأی غایب به تصویب رسانده‌اند، یعنی هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در خصومت با ایران اسلامی کاملا اتفاق نظر داشته‌اند، بنابراین برخی از دوستان که اصرار دارند میان این دو حزب بازی کنند و آن دو را متفاوت تلقی می‌کنند باید بپذیرند که آب در هاون کوبیده‌اند. و به عنوان مثال، آیا این اظهارنظر یکی از اعضای تیم اسبق مذاکره‌کننده خنده‌دار نیست که درباره آثار برجام می‌گوید؛ « این زلزله سیاسی که به خاطر مذاکرات هسته‌ای بین ایران و آمریکا رخ داده در تاریخ یکصد ساله آمریکا استثنایی است... شکافی که در داخل حاکمیت اسرائیل رخ داده نیز استثنایی است. شکاف در روابط آمریکا و اسرائیل به دلیل مذاکرات هسته‌ای بی‌نظیر است و...»!
 
7- این روزها برخی از جریانات نه چندان سالم سیاسی ادعا می‌کنند که اگرچه اوباما اعلام کرده است، مصوبه سنا را امضاء می‌کند ولی رئیس‌جمهور آمریکا مطابق قوانین این کشور می‌تواند اجرای آن را برای 3 تا 6 ماه نادیده بگیرد و اصرار دارند که در صورت استفاده اوباما از اختیار اغماض - WAIVE - مصوبه سنا نقض برجام تلقی نمی‌شود!  و حال آن که قانون یاد شده در صورت استفاده اوباما از آن به معنای لغو مصوبه نیست بلکه فقط آن را برای 3 تا 6 ماه به تأخیر می‌اندازد. و تعجب‌آور است که جماعت مورد اشاره هنوز هم در پی فریب ملت و بزک کردن چهره منفور و عهدشکن آمریکا هستند.
 
8- و بالاخره اثبات این واقعیت را که آمریکا قابل اعتماد نیست، می‌توان و باید اصلی‌ترین دستاورد مذاکرات دانست و از این روی چاره کار بازگشت به توانمندی‌های مثال‌زدنی خود است که شرح آن به فرصت دیگری نیاز دارد و این وجیزه را با بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب در تاریخ 94/1/20 به پایان می‌بریم؛
 
«‌به طرف مقابل اعتماد نکنید. به لبخند او فریب نخورید. به وعده نقد که می‌دهد - وعده‌نقد، نه عمل نقد- اعتماد نکنید. چون وقتی خرش از پل گذشت، برمی‌گردد و به ریش شما می‌خندد! اینها اینقدر وقیحند.»


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 70
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 32
  • ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    نامه نگاری به وزرای خارجه و روسای جمهور ۵ کشور و اتمام حجت با آنان حداقل کاری است که در عرصه دیپلماسی باید صورت پذیرد.
  • مسعود ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    درود بر حاج حسین شریعتمداری که قلمش طلاست .
  • ناشناس ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    مقصران اصلی تحمیل خسارت محض برجام به کشور باید محاکمه و مجازات شوند ان شاءالله.
  • کامران ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    دستاورد ایران از برجام از تقریبا"هیچ به کلا"هیچ تبدیل شده است .
  • طاهره ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    ماهرچه می کشیم ازدست جماعتی است که به طمع پوچ لغوتحریم ها به این دولت رای دادند وباعث این همه ضرر وزیان برای انقلاب شدند اصلا لیاقتشان همین تلخ کامی است که آمریکا به وجودآورد
  • ولایی ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    درود بر بردار بسیجی استاد حسین شریعتمداری. درود بر شما. انصافا تحلیل های جناب عالی را در بسیاری از مسایل دنبال می کنم بسیار منطقی است. در پناه الهی و همیشه موفق باشید.
  • هما ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    یکی به اسب سوار شد افتاد پایش شکست. گفتند چرا سوار شدی ؟ گفت اگر هم سوار نمی شدم با لگد پایم را می شکست. عاقلی گفت نزدیک نمی شدی .چرا به امریکا نزدیک شدیم؟ می خواستیم به اوباما کمک کنیم تا شکست در عراق و افغانستان را در سایه برجام که اعطایش شد نجاتش بدیم . همین.
  • ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    انگشتی برایمان نمانده که چیزی را بشماریم. وقتی دست دادیم انگشتانمان هم رفت.
  • ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    درهرکاری باید عاقبت رادید. نهایت تقابل ودشمنی با امریکا به کجا می انجامد ؟ کشورهایی که باامریکا و اروپا درافتادند دربدترین حالت سرنوشتشان عراق و لیبی شد ودر بهترین حالت ویتنام و کوبا و کره شمالی .
  • ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    یک وقت چشم نخورید با این همه شحاعت وشهامت!! الان دوره نامه گذشته. همان ایمیل بزنند.
  • اصلاح طلب سابق و اصول گرای آینده ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    ایران چرا باید نگران برجام باشه وقتی اصلا اجرا نشده!! حتی داخل تبدیل و جابجایی پول نفت خودمون هنوز مشکل داریم تحریم های بانکی هم که از هر تاجری بپرسی میگه لغو نشده بانک ها هم مثل چند قرن پیش مشتری شماره یک صرافی ها هستن برای تبدیل ریال های چاپ شده بانک مرزی به دلار جوری که کمبود دلار شده و دلار زده بالا دولت هم بدون بازگشت پول نفت داره معادل ریالی اون ریال چاپ می کنه میده بانکها .....حاضرم شرط ببندم اگر ترامپ برجام رو پاره هم کنه دولت هیچ کاری نمی کنه....برجام کلش یه روانی بود و بس....
  • ناشناس ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    لطفابانیش وکنایه سخن نگوییدزمان نشان خواهددادکه برجام به نفع کیست همین که پنج کشور اروپایی درمقابل دوست شان امریکا موضع گرفتندنشان ازپیروزی برجام است
  • ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    اگرتحریم دهساله اجراشودمگر چه فرقی باحالاداردالان هم خبری نشده تحریمهاسرجایش است بابرجام هم لرداشته نشددولت ومجلس بایدمحاکمه شوند ونشان لیاقت بایداز ظریف پس گرفته شود
  • ندا ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    باز اگه مذاكرات با نجابت وصبوري روحاني وتيمش انجام ميشد يه حرفي بود مذاكرات با ضرب وشتم كلامي منتقدان ودلسوزان وبه جهنم فرستادن انها انجام شد و اتفاقا غربي ها اين پيام هاي داخلي را دريافت كردن!!!
  • اصلاح طلب تندرو ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    کاش روحانی توافق رو انجام نمی داد! تا ببینیم شما افراطی های بی سواد می خواستید چه غلطی بکنید!؟ شما همتون کاسبان تحریمید. همه شما خائنید و باید زنده زنده در آتش سوزانده شوید همتون!
  • ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    لغوش کنید همه خلاص شیم شاید تحریم نفتی دست دشمنان ملت رو از نفت این مملکت کوتاه کنه، نفت برای ما که فایده ای نداشت شاید برای آیندگان داشته باشه
  • ريشقندي قايم شدي ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    كسي كه چشمش به كد خدا باشد و نه به خدا كسي كه چشمش به كد خدا باشد و نه به تقوا كسي كه چشمش به كد خدا باشد و نه به قدرت عالم غيب كسي كه چشمش به كد خدا باشد و نه به قدرت كار و تلاش ايرانيان از اين بدتر خدا او را تحقير ميكند ! مگر در قران نيامده كه شيطان دشمن آشكار ِ تو انسان است؟ ايران بپا خيز و با توليد و كار و تلاش و با كنار زدن اين ساده لوحان و با پايين كشيدن آقايي دلار زمين را از دست غرب كه ٥٧٪‏ ان حرام زاده است، نجات بده. راه تمام اين مسايل از كربلا و تلاويو ميگذرد ! چرا اسراييل را به مشكلات گوناگون مشغول نكنيم ؟! وقت ان رسيده كه با مهو كردن اسراييل كار را يكسره كنيم و باز هم بدانيد كه غرب از حسادت و دشمني دست بردار نيست قران را بخوان اگر عاقل باشيم و عمل كنيم بهترين راه مسايل است.
  • ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    یعنی می فرمایید مث زن بدکاره زیر دست امریکا باشیم چون کاری ازمون بر نمیاد؟ نه اونی که کاری ازش برنمیاد تفکر وابستگی دنیا زدگی و رفا ه طلب امثال شماست ما مسلمانیم اگر تا اخر عمر هم در شعب ابیطالب بمونیم و زجر بکشیم دست از خدا برنمیداریم ناراحت ملت از ناکارامدی مسئولان و دزدی ها و شیادی های داخلی هاست و الا قاطبه ملت دل به خارج نبسته اینم که به اینا رای دادن برای این بود که اینا تو گوش ملت خوندن که بدبختیمون برای تحریمه که برجام ثابت کرد بدبختی ما اغلب مسئولینن که کاری برای ملت نمی کنن و با مدیریت بعضا فاسد و بعضا ضعیف دارن خون ملتو تو شیشه می کنن
  • ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    لعنت بر بزک کنندگان امریکا زنده باد حاج حسین
  • ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    بزدل ترسو از ترس مرگ خودکشی بکینم؟!
  • ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    در موارد داخلی که پیش بینی های حاج حسین دقیق هست و مثلا میگه فلانی با فلان تفکر در ارتباطه و آخرش هم درست از آب در میاد و اتفاقا بر اساس مستندات در دسترس همگان این حرفارو میزنه، میگن از فلان دستگاه اطلاعات میگیره. حالا که تمام پیش بینی هاش در مورد برجام و امریکایی ها داره درست از آب درمیاد احتمالا سیا بهش اطلاعات میده و هر روز باراک جون بهش میگه که قراره چه تصمیمی بگیره.
  • ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    تقریبا هیچ به تحقیقا هیچ
  • ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    اتفاقا لیبی و عراق زمانی بیچاره شدن که شروع به مذاکره با شیطان بزرگ کردن و همه هستی شان را به وعده های شیطان در اختیارش گذاشتن
  • ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    واقعا تحریم لغو نشده را دوباره تمدید کردند. درست است. ولی حرف مردم اینه که چرا پس اعتماد کردید به اینها. حالا که نه یکبار بلکه ده ها بار خلف وعده کرده اند چرا آقایان به مردم اعلام نمی کنن که اشتباه کردن. معذرت خواهی پیش کش
  • ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    پس همین موضع 5 کشور (حالا تازه اگر اینجوری باشه) را بزار دم کوزه آبشو بخور
  • ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    ديگ كار از كار گذشته و حداقل كاري كه اقايان مي توانند انجام بدهند اين است كه قطار هسته اي را كه خود متوقف كرده اند و ريلهايش را تخريب كرده اند تا مدت زمان باقي مانده از دوره مسوليت، به حركت دربياورند و مسوليت را واگذار كنند
  • ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    من خودم حامی امریکا و توافق هسته ای بوده ام ولی الان مخالف ان هستم. تا عمر دارم به این گاو چران ها اعتماد نمی کنم. از کا خود توبه می کنم.
  • ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    من خودم حامی امریکا و توافق هسته ای بوده ام ولی الان مخالف ان هستم. تا عمر دارم به این گاو چران ها اعتماد نمی کنم. از کا خود توبه می کنم.
  • ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    هر کار مثبتی در این مملکت انجام شد و پیشرفتی حاصل شد از نتایج اقدامات انقلابیون حقیقی بود و هر پسرفت و درجازدن و چپاولی که صورت گرفت حاصل تفکر غربگرای واداده بود
  • ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    اینقدر عصبانی وناراحت نباشید ما در دنیایی متمدن و مترفی وبا قانون و دارای حساب و کتاب زندگی میکنیم . دنیایی که " کدخدا " دارد رعیت دارد و... دنیا به اخر نرسیده میرویم با عوامل و حقوقدانان " کدخدا " مشورت میکنیم برایمان دادخواست مینویسد شکایت همراه با شکر و گلایه ظریف همراه با لبخند را را در بسته ای از زعفران خالص وپسته اکبری و یک تخته قالیچه ابریشمی قرار میدهیم توسط سلطان محترم عمان انرا تقدیم به " کدخدا" میکنیم سپس در صف نوبت دادخواهی میایستیم بعد از حل و فصل مسئله فلسطین و حل منازعات با چین و روسیه و... نوبت ما هم بالاخره میرسد.این یک راه حل کاملا عاقلانه و مطابق با قواعد تسامح و تساهل و کلاس دیپلماسی تعریف شده و مورد قبول جناب " کدخدا" است .
  • جواد ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    در خبرها خواندم که جان کری گفته باید برجام را در مورد کشورهای دیگر هم بکار ببریم خواستم بایشان بگویید که برجام سندش بنام حسن روحانی به ثبت رسیده و حاج حسن برجام دو و سه را هم سناریوش را اماده کرده بنابر این برند برجام مختص برای حسن روحانی میباشد لطفا جنابعالی برند دیگری استفاده کنید مثلا در مورد سوریه بگویید برسام ، عراق ، برعام ، ترکیه برتام ، پاکستان برپام ، قطر برقام ، یمن بر یام ، وووو لطفا پاتونو از تو کفش حاج حسن بکشید بیرون نامبرده به اندازه کافی گاف داده ، جواد از هامبورگ
  • ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    مثل اینکه یادت رفته نفت نمیتونستید بفروشید یادت رفته مملکت داشت ورشکسته میشد روت زیاده والا!!
  • نهضت جهانی صلوات ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم خدایا ما را در انجام وظایمان تحت امر ولایت مطلقه فقیه موفق بدار حالا متوج ه این نکته میشویم که چندین سال قبل حضرت آقا برای پیروزی هسته ای چندین ختم صلوات بر گزار کرده اند برای گذر از این پیچ تاریخی وهدایت کشتی انقلاب تحت امر ولی امر مسلمین جهان 14 صلوات هدیه مینمائیم
  • ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    انگار تو هم یادت نیست تشدید تحریمها و فلج کننده بودنشان کار کدام از خدابیخبرهایی بود یا نه اصلا نمیبینی که پولی هم دست ملت نمی آید و همه واردات جنس است
  • محمد ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    لطفا در ایمیل ها از استیکر های مناسب استفاده شده تاهم ابراز ندامت صورت گیرد و هم خدای نکرده روح برجام!!! مکدر نشود.
  • محمد ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    فعلا که از اوج اقتدار به کف ذلت رسیده ایم. یادش بخیر زمان مردی که آمریکا برای مقابله با نفوذ ایران در حیاط خلوت خودش بودجه تصویب می کرد. معنای این جز اقتدار بود؟
  • محمد ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    مگه الان میتونید؟ مگه فقط معامله نفت فروش حساب میشه؟ پس کجاست اون پول فروش نفت که قرار بود با برداشته شدن تحریم های بانکی وارد اقتصاد مملکت بشه؟ کی میخواید بیدار بشید؟
  • لادن ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    هم دروغ می گویی و هم فریب می دهی، درضمن در کل، کرسی شعر تلاوت می کنی حاجی آقا
  • ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    این همه انتقاد نوشتی نیم خط راهکار میدادی
  • امیر ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    هموطن خارج نشین ما شما از سرزمین کفری که زیر پرچمش رژه میری چجوری میتونی یک بلاد کفر دیگر رو حذف کنی.. شما یورو هاتو داری جایی خرج میکنی که به تحریم هموطنانت رای دادن.. الان اروپا هوا سرده مواظب باش سرما نخوری
  • ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    اسمتم نمینوشتی خودمون با این ادبیات قشنگت میفهمیدیم کی هستی
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    بد نیست از خواب بیدار شی
  • مسعود ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    امام خمینی(ره): امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.
  • ناشناس ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    اصلاح طلبان فتنه گر سال 88 افراطی هستند و کاسب برجام . ننگ بر فتنه گر وطن فروش کافر.
  • ناشناس ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    دمت گرم آقا جواد با حال بود.
  • هادی ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    سلام بر هموطنان غیرتیم . تعهدات برجام فقط این طرف میز اجرایی شده است در عوض طرفهای غربی اسمی لغو تحریم کرده و ستون فقرات تحریمها یعنی مبادلات مالی رو محکمتر کردند حتی انتقال چمدانی، یعنی حاصل جمع با صفر ، صفر است. به نظرم ۱. دشمن ایرانی قرن۲۱ در درجه اول شیطان بزرگ است کسی شک نداره مگر دیوانه!( باعذر خواهی از صنف مجانین وطن دوست) ۲. ببینیم دنبال چی هستن با خونمون(اول خودم) از اونها حفاظت بکنیم شوخی نیست وطنه.!!! گوشت جلو توپ شنیدین ! بوده تو چالدران.!!!!!!!! ،پس خیلی با ارزشه. ۳. مولا امیر (ع)گفتن تاریخ رو دریابید ، برجام شد قسمتی از تاریخ ما ،خواهی نخواهی،!درس بگیریم اول از حریفمون : اینکه تفاوت در ساختار سیاسی غرب از حزبی به حزبی مثل سگ زرد برادر شغال است ،رای صد تا سناتور آمریکایی تو عمیق ترین شرایط سیاسیشون ۹۹ تا مثبت یکی منفی اونهم غایب!!!!! برای مسؤلان و وزارت خارجه ایها نباید معنایی گنگ داشته باشه، درس بگیریم برای منافع وطن ، کسی رو پشت میز بزاریم شجاع باشه، سواد وتعهد داشته باشه، دو رو نباشه ، مسؤلی که قلم دستشو سلاح و تعهد دولتشو خاکریز مرزی بدونه و براش مایه خرج کنه .البته اول کاری استشهادی نزنه!!!!!! انشاءالله سال بعد ۳. تحلیلگر استشهادی نعمتیه! ازجمع فکرها سواد و شعور ...در میاد ،از فکرها که نباید ناراحت شد ، همه داخل یک کشتی هستیم ولی خدایی تحلیلهای آقای شریعتمداری بعضی مواقع سر ذوقم میاره ۳. میشه منو برای گرفتن ثانیه های با ارزشتون حلال کنید بیسواد از پشتکوه ولی ایرانیم. !!!!!!!!!!!!!
  • محمد ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    چه آرزوهای خوبی برای هموطنان دلسوزت داری. ولی به تلافی حرفت چیزی میگم که از میلیاردها فحش بدتره انشاا... شما اصلاح طلبان در روز قیامت با جان کری و اوباما محشور بشید
  • ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    الان مشکل کره شمالی چیست؟ جز اینکه مشکلاتی نظیر تورم و اعتیاد و بیکاری و فحشا و مسکن و... را به طور حل کرده است؟ جز اینکه اختلاس و فساد ندارد؟ جز اینکه ترافیک و آلودگی ندارد؟
  • مهدي ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    راهكار اينه كه مردم چشمشون رو باز كنن و به ادم با تدبير راي بدن تمام
  • امیر ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    در جواب سوئد نشین خوب از اروپا دل بکن برو کره شمالی زندگی کن..
  • مهدي ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    اولا فلاكت ما الان خيلي بيشتر شده دوما الان علاوه بر فلاكت تحقير هم ميشوبم
  • ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    اولا که تو اصلاح طلب نیستی اصلاحات را دیگه بیش از این خراب نکن البته اصلاحات خودش مشکل داره ثانیا مگر تحریم ها لغو شد که حالا بخوایم گل به دندون بگیر و کاسه چه کنم چه کنم دستمون بگیریم عالم و ادم می دونند با برجام فقط ایران به خاک سیاه نشست و تحریمی هم لغو نشد پس لطفا چرندیات نبافید
  • مهدي ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    ديگه وقتشه كه با يك ايميل تند به سيم اخر بزنه جناب ظريف
  • مجید ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    خوشحالم که حقیقت رو شد
  • مهدي ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    برادر ناشناس نا آگاه. چرا كمي چشمتو باز نميكني؟ چرا خودت رو به خواب مي زني؟ ديگه تا كمر خم شديم چكار بايد ميكرديم؟
  • مهدي ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    يك ايميل حاوي گله خيلي ملايم از طرف اقاي ظريف معجزه مي كنه. البته اگه ميدوني يه وقت ناراحت ميشه نه.
  • یک انسان ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    خیلی سایت کثبفی هستید! فقط سانسور کنید! هر پیامی میذارم فقط بلدید حذفش کنید! در کمال ادب و احترام یه نظر انتقاد آمیز میذارم ولی از ترستون حذفش مکنید! از یه سایت افراطی انتظاری جز این نیست! بکنید...
  • ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    اره ما یادمون کار احمدی نژاد و کاغذ پاره ها بود
  • ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    واقعا تحلیل زیبایی بود
  • مهران ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    برجام کاغذ پاره ای بیش نبود .
  • ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    به امیر متاسفانه کره شمالی ملتی بیدار است و به سادگی به امثال ما که آلوده به سرمایه داری شده ایم اجازه ورود نمی دهد.
  • ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    درود و سلام خدا بر سردار قلم و بصیرت حاج حسین آقای شریعتمداری خدا به شما طول عمر همراه با عزت و سلامتی عنایت کنه
  • ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    درود و سلام خدا بر سردار قلم و بصیرت حاج حسین آقای شریعتمداری خدا به شما طول عمر همراه با عزت و سلامتی عنایت کنه
  • توحید ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    استیکر استیکر لطفا خاک بر سر مان و تان
  • ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    درود و سلام خدا بر سردار قلم و بصیرت حاج حسین آقای شریعتمداری خدا به شما طول عمر همراه با عزت و سلامتی عنایت کنه
  • ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    دمت گرم اینها نوکر پوتین و چین هستند
  • ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    ناشناس ما با عراق و افغانستان و لیبی فرق داریم ما مادر امریکایی های جنایتکار و امثال توی ترسو رو به عذایتان می نشانیم
  • ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    1- هدر دادن 800 میلیارد دلار پول نفت زمان اوس محمود 2_ اختلاس سه هزار میلیارد تومانی 3_فرار خاوری با پول بیت المال 4_ اختلاس در بیمه توسط رحیمی معاون اوس محمود 5_ بابک زنچانی ووووووووووو
  • ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
    0 0
    روحانی دوست داریم مشرق برو گمشو
  • ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس