یک روزنامه روسی اعلام کرد بغداد امیدوار است روسیه برای آزادسازی موصل نیز مانند دیگر مناطق عراق کمک کند؛ این روزنامه افزود آمریکا بر اساس منافع سیاسی در تلاش است عملیات مذکور را به جلو بیندازد.

به گزارش مشرق، یک منبع در وزارت خارجه عراق به روزنامه روسی «ایزوستیا» اعلام کرد ارتش عراق به صورت گسترده با مسکو در مساله مبارزه با تروریسم همکاری دارد و نیروهای عراقی در عملیات آزادسازی موصل به معلومات اطلاعاتی روس‌ها درباره پایگاه‌های تروریست‌ها و تعداد و امکانات آنها تکیه می‌کند.

این منبع آگاه افزود در خلال آماده‌‌سازی و اجرای عملیات مبارزه با تروریست‌ها، نیروهای ما اطلاعات ضروری را از مرکز اطلاعاتی در بغداد که نمایندگانی از عراق، روسیه و ایران در آن حضور دارند، دریافت می‌کردند و این اطلاعات در اجرای عملیات ضد داعش بسیار کمک کرد و امیدواریم این همکاری در آزادسازی موصل نیز ادامه پیدا کند.

منبع مذکور در ادامه از آغاز زودهنگام این عملیات در مرحله آینده ابراز نارضایتی کرد و گفت نیروها مجبور خواهند شد شهری را که تعداد شهروندان آن حدود 1.5 میلیون نفر هستند، پاکسازی کنند؛ شهروندانی که تروریست‌ها از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند به همین دلیل باید طرحی برای ریخته شود که تا حد امکان از میزان غیرنظامیان قربانی بکاهد و این موضوع زمان زیادی می‌طلبد با وجود اینکه بغداد امیدوار است موصل تا پایان سال جاری آزاد شود.

پیشتر روزنامه «وال استریت ژرنال» به نقل از «استفان تاونسند» فرمانده نیروهای ویژه آمریکا عراق و سوریه اعلام کرد: ما برای درگیری‌های طولانی و سخت در موصل آماده می‌شویم و منظور ما مشخصا «محاصره» است.

به گفته وی در شهر موصل حدود 3 تا 4.5 هزار فرد مسلح وجود دارد و ارتش عراق از نظر توانایی و نیروها به حدی رسیده که عملیات آزادسازی موصل را آغاز کند اما نیروهای پلیس و داوطلب مردمی به آموزش‌های بیشتری نیاز دارند.

از سوی دیگر، «کریم النوری» سخنگوی نیروهای مردمی (الحشد الشعبی) که در پایان ماه ژوئیه بخشی از ارتش عراق شده، اعلام کرد آمریکا بر اساس منافع سیاسی خود و نه وضعیت میدان نبرد ، ماه سپتامبر را برای عملیات آزادسازی موصل انتخاب کرده است.

وی افزود در بهترین حالت آزادسازی موصل تا پایان سال جاری انجام نخواهد شد. به نظر می‌رسد برای آمریکا در این برهه زمانی منافع و انگیزه‌های سیاسی مشخصی وجود دارد که ممکن است از جمله آنها انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، افزایش نفوذ ایران در منطقه یا فعالیت نیروهای مردمی باشد. موضوع هر چه که باشد، درگیری‌ها سخت خواهد بود با این وجود نمی‌خواهیم آمریکا مداخله کند زیرا این کشور حتما می‌خواهد بازی خودش را اجرا کند.

النوری در ادامه گفت: روسیه با مقامات عراقی در مبارزه با داعش صادق است و اطلاعاتی که به بغداد داده واقعا در مبارزه با تروریست‌ها مفید بوده است.

«واثق الهاشمی» مدیر مرکز پژوهش‌های راهبردی نیز گفت: دوره ریاست‌جمهوری «بارک اوباما» رو به پایان است و به همین دلیل وی سعی می‌کند وضعیت را حتی در یک نقطه سخت هم که شده به پایان برساند و موصل یکی از این نقاط است.

نیروهای عراقی در 26 آگوست منطقه «القیاره» و فرودگاه نظامی آن را آزاد کردند ، منطقه‌ای که در 70 کیلومتری جنوب موصل قرار دارد و این بدان معناست که راه برای آزادسازی موصل باز شده است.
 
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس