تمام اف-۱۶‌های اهدایی به اوکراین را حامل سلاح اتمی درنظر می‌گیریم

وزارت خارجه روسیه در واکنش به اطلاعیه ارتش اوکراین درباره استفاده قریب‌الوقوع از جنگنده‌های اف-۱۶، بیانیه‌ای هشدارآمیز صادر کرد.

به گزارش مشرق، وزارت خارجه روسیه در واکنش به اطلاعیه ارتش اوکراین درباره استفاده عملیاتی از جنگنده‌های اف-۱۶ ساخت آمریکا، اعلام کرد که مسکو این جنگنده‌ها را «حامل سلاح هسته‌ای» در نظر خواهد گرفت.

ارتش اوکراین هفته گذشته اعلام کرد که این هفته شروع به استفاده عملیاتی از جنگنده‌های اف-۱۶ خواهد کرد. ایلیا یِولاش، سخنگوی نیروی هوایی اوکراین گفت که این جنگنده‌ها پس از عید پاک، آماده جنگ هستند.

این جنگنده‌ها را کشورهای دانمارک، هلند، نروژ و بلژیک برای اوکراین تامین کرده‌اند و باتوجه به ناوگان فرسوده کی‌یف که عمدتا از جنگنده‌های ساخت شوروی سابق تشکیل شده است، قوای نیروی هوایی این کشور را تقویت خواهند کرد.

گرچه این جنگنده‌ها قادر به حمل تسلیحات هسته‌ای خاصی هستند، اوکراین زرادخانه هسته‌ای ندارد و به نظر نمی‌رسد که هیچکدام از متحدان این کشور که کلاهک هسته‌ای در اختیار دارند، قصد به اشتراک‌گذاری آن را با کی‌یف داشته باشند.

با این حال، وزارت خارجه روسیه هشدار داده است که این کشور نمی‌تواند از این احتمال «چشم‌پوشی» کند که این جنگنده‌ها ممکن است قادر به حمل سلاح هسته‌ای باشند.

روسیه همچنین اعلام کرده که ورود اف-۱۶ به ناوگان نیروی هوایی اوکراین، «اقدامی تحریک‌آمیز و عامدانه» از جانب آمریکا و ناتو است.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: نمی‌توانیم این مساله را نادیده بگیریم که این جنگنده‌ها سامانه‌هایی دوکاره هستند که می‌توان از آنها هم برای ماموریت‌های هسته‌ای و هم غیرهسته‌ای استفاده کرد. مهم نیست که کدام مدل از این جنگنده با چه اصلاحات و دستکاری فنی در اختیار اوکراین قرار خواهد گرفت زیرا ما تمام آنها را قادر به حمل سلاح هسته‌ای در نظر خواهیم گرفت.

در بخش دیگری از این بیانیه تاکید شده است: رژیم کی‌یف و حامیان غربی‌اش باید درک کنند که این اقدامات متهورانه و بی‌ملاحظه، شرایط را به نقطه انفجار نزدیک‌تر می‌کند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • کجو IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    0 1
    مشخصه روسیه کم آورده🤣
  • نصر IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    10 1
    دولت های امریکا و اروپا دست نشانده لابی صهیونیست هستند .بدون اجازه انها قدرت اب خوردن هم ندارند.صهیونیست ها با نفوذ در سستم شوروی سابق این کشور را تجزیه کردند و خودشان امروز همچون لاشخور بر لاشه های تکه پاره شده ان نشسته و لاشخوری میکند .دو قطعه از این لاشه کمی بزرگتر از دهان انها بود و انها با ایجاد جنگ بین انها تصمیم دارند ،انها را لقمه باب دهان خود کنند و الا هیچ ترحمی برای مردم اکراین و یا روسیه ندارند
    • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      3 1
      درست است متاسفانه حماقت و زورگویی مسئولین روسیه هم باعث میشه که این فرآیند سریعتر انجام شود.
  • ناشناس IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    6 16
    روسیه از ترس اف ۱۶ خودش را باخته دندان کرش می کند
    • کورش IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      3 3
      خودش رو باخته ولی داره پیروز جنگ میشه خیلی جالبه.اتفافا اوکراین خودش رو باخته که از اربابهاش اف۱۶ گدایی کرده
    • IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      1 0
      باشه تو راست میگی! اف ۱۶ اگه چیزی بود، عربستان تو یمن به جایی می‌رسید! روسیه که خودش سازنده ی جنگنده‌ ست
    • علی IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      1 0
      اف 16 جنگنده خیلی قدرتمندی نیست؛ مشخصه ی آن سبک و ارزان بودن است نه اینکه خیلی هم game changer میدان نبرد باشد
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    4 5
    جنگنده های روسیه رادار asea ندارند تو مهمات هدایت شونده و هوا به هوا از غرب خیلی عقب ماندن به خاطر این هست روسیه از اف شانزده ها هراس داره
  • من IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    3 2
    نترس دمپایی
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    3 2
    سلام روسیه باید کشورهای ارسال کننده آف 16 را تهدید به حمله مستقیم کند
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    1 0
    اف 16 که هیچ اف 35 و اف 22 هم بدهند کل غرب و ناتو مقابل روسیه عددی نیستند وگرنه تاکنون دریغ و مضایقه و هیچ مانعی هم از تحویل حتی اف 22 و اف 35 هم به اوکراین نداشتند ولی از ترس اینکه همگی توسط روسیه سرنگون خواهند شد و قدرت پوشالی غرب برملا خواهد شد از این وعده وعیدهای توخالی و پوچ میدهند .
    • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
      0 1
      روسیه با وجود داشتن بالای دو هزار جنگنده هنوز نتوانسته برتری هوایی ایجاد کنه این نشان دهنده عملکرد ضعیف جنگنده های روسی است آمریکا و اروپا نمی‌خوان با روسیه وارد جنگ هسته ای بشن دلیل دخالت نکردن مستقیم همین است
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    1 0
    ارسال اف 16 برای اوکراینی ها صرفا دادن مجوزی بزرگ به روس هاست که از یکسری ادوات جنگی جدید یا کمتر استفاده شده بهره ببرن و به سمت سیاست های سخت تر جنگی هم حرکت کنند یادتون نره اوکراین در شرایطی با خسارت زیرساختی بالای 200 میلیارد دلار روبروست که تقریبا غرب این کشور مورد حمله قرار نگرفته هزینه بازسازی و تجهیز و پشتیبانی از اوکراین تا همین جا برای غرب حداقل 400 میلیارد دلار آب خورده روس ها از بابت اف 16ها ضربه خواهند خورد این معلوم است اما اگر تاریخ روس ها را بشناسید می فهمید که دیر یا زود بدفرم تلافی می کنند همین جنگ اوکراین حاصل 2 دهه ور رفتن غرب با خرس صبور روسیه , این ها 2 دهه با امنیت ملی روس ها بازی کردند این خروجیش شده و بدتر از این هم سرشون خواهد آمد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس