سوناک: موضع انگلیس درباره ارسال سلاح به اسرائیل تغییری نکرده است

هم‌زمان با آغاز عملیات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در شهر مرزی رفح و افزایش فشارها برای تحریم تسلیحاتی این رژیم توسط دولت‌های غربی، نخست وزیر انگلیس اعلام کرد که موضع لندن در این زمینه تغییری نکرده است.

به گزارش مشرق، ریشی سوناک روز چهارشنبه در نشست پرسش‌وپاسخ از نخست وزیر انگلیس در مجلس عوام ادعا کرد: ما مسوولیت خود را در خصوص صادرات سلاح جدی می‌گیریم و از یکی از دقیق‌ترین نظام‌های صادرات سلاح در دنیا برخوردار هستیم.

وی با بیان اینکه دولت لندن «به طور مداوم پایبندی اسرائیل به قوانین بین‌المللی بشردوستانه را ارزیابی می‌کند»، افزود: موضع ما بعد از آخرین ارزیابی‌های صورت گرفته تغییری نکرده است.

نخست وزیر انگلیس در حالی این مطلب را بیان کرد که بر اساس گزارش‌ها، اسناد ارزیابی‌های دولت لندن از تحولات فلسطین، مربوط به گذشته است. روزنامه گاردین چندی پیش در گزارشی نوشت که انگلیس، تنها پس از گذشت ۲ روز از کشته شدن سه تن از امدادگران این کشور در جریان حمله مرگبار رژیم صهیونیستی به کاروان حامل کارکنان سازمان آشپزخانه مرکزی جهانی در غزه، به تداوم همکاری‌های تسلیحاتی با این رژیم تروریستی چراغ سبز نشان داد.

بر اساس این گزارش، دیوید کامرون وزیر امور خارجه انگلیس با وجود کشته‌شدن اتباع این کشور در غزه، به طور شخصی با ادامه فروش سلاح به اسرائیل موافقت کرده است. این درحالی است که او پیشتر گفته بود مرگ امدادگران انگلیسی نشانگر شکست اخلاقی و سیستماتیک ارتش اسرائیل است.

گاردین نوشت که تصمیم وزیر امور خارجه انگلیس برای تداوم فروش سلاح به اسرائیل بر اساس ارزیابی‌هایی است که مرگ امدادگران این کشور را شامل نمی‌شود. در واقع اسناد ارزیابی‌های دولت لندن درباره پایبندی رژیم صهیونیستی به قوانین بین‌المللی بشردوستانه در جنگ غزه، حوادث پس از ۲۸ ژانویه را در بر نمی‌گیرد.

ماجرای کشته شدن امدادگران انگلیسی در کنار برنامه رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح، فشارها علیه دولت انگلیس را برای تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی افزایش داده است.

۲ هفته پیش نمایندگان گروه‌های حامی فلسطین طوماری را به دفتر نخست وزیر انگلیس تحویل دادند و در آن خواستار تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی شدند. ده‌ها تن از قانون‌گذاران انگلیسی هم ۲ هفته پیش طی ۲ نامه جداگانه به دیوید کامرون وزیر خارجه این کشور، چنین درخواستی را مطرح کردند.

همچنین حزب ملی اسکاتلند، لیبرال دموکرات و مشاور پیشین امنیت ملی انگلیس از جمله احزاب و عناصری هستند که تعلیق فوری مجوزهای فروش سلاح به اسرائیل را خواستار شده‌اند. حزب کارگر به عنوان دومین حزب پرجمعیت انگلیس هم می‌گوید که اگر وکلای دولت معتقدند رژیم اسرائیل قوانین بین‌المللی را نقض کرده است، فروش سلاح به این رژیم باید متوقف شود.

دیروز هزاران تن از حامیان فلسطین مقابل دفتر ریشی سوناک تجمع کرده و با سردادن شعارهایی خواستار اقدام فوری دولت‌های غربی برای جلوگیری از تهاجم رژیم صهیونیستی به رفح شدند. معترضان ضمن اهتزاز پرچم فلسطین شعار نوشته‌هایی را حمل می‌کردند که روی آن‌ها عبارت‌هایی درباره تحریم تسلیحاتی و توقف حمایت‌ از این رژیم تروریستی نوشته شده بود.

نخست وزیر انگلیس امروز در مجلس عوام گفت: من همواره تصریح کرده‌ام که نسبت به تهاجم تمام عیار به رفح به دلیل پیامدهای فاجعه باری انسانی آن به شدت نگرانم. من این مساله را به طور ویژه به نخست وزیر اسرائیل گوشزد کرده‌ام و از تمام طرف‌ها می‌خواهم که روی مذاکراتی که جریان دارد، تمرکز کنند. ۲ طرف باید درگیری‌ها را متوقف، گروگان‌ها (اسرای اسرائیلی) را آزاد و کمک‌های بیشتری را به غزه منتقل کنند.

گفتنی است که کابینه جنگ رژیم صهیونیستی روز دوشنبه با وجود مخالفت‌های بین‌المللی، تهاجم زمینی به شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه را تائید کرد و ارتش این رژیم، از روز سه‌شنبه بخش فلسطینی این شهر را اشغال کرده‌ است.

رژیم اسرائیل طی هفت ماه گذشته، کشتار گسترده‌ای را در غزه به راه‌ انداخته و ضمن بستن تمام گذرگاه‌ها، این منطقه را به یک ویرانه تبدیل کرده است.

بر اساس گزارش‌ها، تاکنون افزون بر ۳۴ هزار فلسطینی شهید و بیش از ۷۷ هزار نفر دیگر مجروح شده‌اند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حمید MX ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    4 0
    هندی گرسنه خوب به نون و نوا رسیده است.
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    حاشا به غیرت نداشتت خاک توسرت پدر شما رو انگل لیس در اورد از این همه کاسه لیسی چی گیرتون اومده 🤔😡🤮
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    اسم ریشی سوناک را باید تغییر داد وبه اوگفت ریشی ساواک چون ایشان طرفدارجنایتکاره وازجنایتکاران صهیونیست حمایت می کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس