کد خبر 1600498
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۴
هادی محمدی

اگر اردوغان و ترکیه همواره با دلالی در سیاست خارجی، موقعیت خود را پیش برده‌اند، پوتین و روسیه نباید در سراب یک توهم تحقق‌ناپذیر یا سیاست مرحله‌ای، خوراک سیاست‌های ترکیه می‌شدند.

به گزارش مشرق، هادی محمدی طی یادداشتی در روزنامه جوان نوشت: در کمتر از ربع قرن که اردوغان و حزب رفاه بر ترکیه حاکم شده‌اند، کیش شخصیت وی در سیاست خارجی ترکیه برجسته‌تر از قبل تجلی یافته است. اگرچه در ظاهر این‌گونه است که ترکیه در مقابل برخی سیاست‌های غربی گردن‌کشی کرده و در ۲۰۰۴ به نیروهای امریکایی برای حمله و اشغال عراق اجازه عبور نداده، ولی به تدریج روشن شد که رویای امپراتوری‌خواهی اردوغان و عثمانی‌گری وی که عمدتاً دارای شاخص‌های منافع شخصی است، جوهره رفتارهای سیاست خارجی ترکیه بوده است. جنگ تروریستی نیابتی در سوریه هم تأکید دیگری از این رفتار است و رقابت در جایگاه محوری اداره جنگ ویرانگر تروریستی با عربستان و امارات یا بعدها با مصر، یکباره افول و دشواری و چالش‌های حکمرانی در ترکیه را نشان داد.

نگاه امریکا به دیگر بازیگران خرد منطقه‌ای برای ریز پروژه‌های غرب آسیا، اردوغان را در بازی پیچیده‌ای قرار داد تا همزمان و ضمن حفظ بنیان‌های روابط با صهیونیست‌ها و امریکا و غرب، بازی با روسیه را به عنوان متعادل‌کننده فشارها شروع کند. اردوغان با ساقط کردن هواپیمای روسی در شمال غرب سوریه و ترور سفیر روسیه در استانبول، با انعطاف مقابل پوتین و عذرخواهی از روسیه، روابط پرشتاب با روسیه به ثمره مناسبات تجاری قریب ۷ میلیارد دلاری رسید. روسیه و پوتین وسوسه بی‌طرف کردن ترکیه در ضلع جنوبی خاک خود با ناتو را داشتند. اردوغان نیز برای مقابله با فشارهای اقتصادی غرب و صهیونیسم بین‌الملل و کشورهای عربی، پیوندهای همکاری در انرژی، روابط بانکی، تجاری و سیاسی و گاه امنیتی را قوت بخشید. اگر اردوغان و ترکیه همواره با دلالی در سیاست خارجی، موقعیت خود را پیش برده‌اند، پوتین و روسیه نباید در سراب یک توهم تحقق‌ناپذیر یا سیاست مرحله‌ای، خوراک سیاست‌های ترکیه می‌شدند.

ترکیه در جنگ اوکراین به جز پیوندهای ناشی از عضویت در ناتو و پیوند ریشه‌های حکمرانی ترکیه با غرب یا آنچه از دلبستگی و تعهدات به صهیونیسم جهانی راجع به اردوغان گفته می‌شود، با نگاه تاریخی به ترک‌های کریمه، به سیطره روس‌ها بر جزیره کریمه مشکل دارد و همانگونه که در توهم تاریخی عثمانی‌گری دنبال بخش بزرگی از عراق است، به بهانه ترکمن‌ها و پ. ک. ک، هم در عراق مداخله می‌کند و هم سهم بزرگی از تجارت یا سرقت نفت شمال عراق و ارسال به اسرائیل را سامان می‌دهد و به دنبال سهم خواهی از تحولات ناشی از جنگ روسیه و غرب در اوکراین است و نوای ترک‌های کریمه را هر از گاهی مطرح می‌کند. اردوغان می‌داند که دایره‌ای از یهودیان وفادار به پوتین، مأموریت دور زدن تحریم‌های مالی و بانکی غربی برای روسیه را به عهده دارند و در بازرگانی تجار نیز، بخشی از تکیه‌گاه مالی و بانکی تجار و طرف‌های رسمی روسیه از طریق ترکیه است و با همین ارزیابی اکنون سخت‌گیری در مسائل بانکی و مالی و مسدود کردن حساب‌های مالی روسیه و تجار روس را آغاز کرده و با عزم جدیدی وارد معرکه اوکراین شده و هماهنگ با خیز ناتو برای نقش‌آفرینی علنی در جنگ اوکراین، ترکیه هم که مهم‌ترین پتانسیل نیروی زمینی ناتو است، چراغ سبز خود را با قرارداد ساخت پهپادهای بیرق‌دار در اوکراین نشان داده است و سیطره روسیه بر کریمه را نمی‌پذیرد. او بر یکپارچگی اوکراین در حالی تأکید می‌کند که غربی‌ها پذیرفته‌اند بخشی از اوکراین را باید به روس‌ها واگذار کنند.

شاید مواضع تند اخیر ترکیه و اردوغان در قفقاز نیز که روسیه را مشغول در تنش جدید با غرب می‌بیند، کارت فشار جدید اردوغان علیه پوتین و روسیه قلمداد شود. با اینکه روس‌ها در سوریه در قبال ترکیه نرمش و خامی نشان دادند و نسبت به دست‌اندازی ارضی ترکیه اغماض نموده‌اند، ولی اکنون روشن شده است که ترک‌ها در آستانه، ژست صلح و ثبات‌سازی در سوریه دارند، ولی همزمان بر سیاست توسعه‌طلبی ارضی و توهم تاریخی و عثمانی‌گری اصرار دارند و این رفتار ترکیه در قبال روسیه در لیبی و غرب آفریقا هم در حال افزایش است.

ترکیه همین روابط پیشرفته با روسیه را دستمایه چانه زنی با غرب قرار داده و در پایان یک ماراتن چندین ساله موافقت کنگره در مورد جنگنده‌های اف ۱۶ امریکایی را دریافت کرده‌اند. البته این رفتار ترک‌ها فقط به روابط با روسیه اختصاص ندارد و در بیش از هفت ماه جنگ وحشیانه صهیونیست‌ها و جنایات آن‌ها در غزه، هم ساکت و منفعل بودند و هم بخش مهمی از نیازمندی‌های گوناگون انرژی و مواد غذایی و فولاد را به بنادر صهیونیستی در مدیترانه رسانده‌اند، ولی اکنون که کار اسرائیل به نهایت خود نزدیک شده و پس از پرچمداری ایران با وعده صادق در غزه و فلسطین مانورهای سیاسی ترکیه نیز پررنگ شده است و برای امید بخشیدن به پروژه امریکایی برای پس از جنگ در غزه، دنبال نقش‌آفرینی و گره‌گشایی است، ولی علیه اسرائیل هم شعار می‌دهد.

شکاف‌های روسی-ترکی، به پروژه سپر هوایی اروپایی در مقابل روسیه و مشارکت ترکیه در این پروژه و عضویت سوئد و فنلاند در ناتو و امتیازخواهی ترکیه برای موافقت و همراهی، که پیام ضد امنیتی روشنی برای روسیه و پوتین در بر داشت، گسترش یافته است. به هر حال اردوغان باید در سال آینده به استقبال انتخابات ریاستی برود و زنگ خطر انتخابات پارلمانی و ناکامی اردوغان و حزب رفاه در آن و پیچیده‌تر شدن اوضاع اقتصادی ترکیه، که در تاریخ ترکیه بی‌سابقه است و می‌تواند یک پایان غم انگیز برای اردوغان و حزب حاکم باشد، توجیه روشنی در سیاست‌های سینوسی ترکیه ارزیابی می‌شود، ولی روسیه را در یک نقطه عطف در تحولات جنگ اوکراین به منازعه راهبردی با غرب و امریکا، با چالش روبه‌رو می‌کند. شاید تعویق معنادار سفر پوتین به ترکیه، یک تأمل دیرهنگام در سیاست خارجی روسیه در قبال ترکیه باشد که در انتخاب‌های سیاست خارجی گام‌های سست را تکرار نکند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    17 10
    روسیه خودش تو بد دردسری انداخته که حالا حالا گریبانش رو گرفته
    • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
      3 22
      تحلیل بسیار زیبا و همه جانبه ای بود
    • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
      5 3
      اردوغان مرد خوبیه. هم برای ترکیه و هم برای ایران. اون دستگاه تبلیغات چرند علیه ایران یک بخش ترکی داره که علیه ترکیه اردوغان سم پاشی میکنه... فریب تبلیغات ویرانی طلبان و مزدوران غرب را نخورید
  • علیرضا IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    14 7
    اردوغان چوب دو سر ا... می شود
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    16 8
    اردوغین هرجا مرتعش سرسبزتر باشه از آنجا سردرمیاره!!!!!
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    25 34
    کلأ با تورچ جماعت مذاکره معنایی نداره!!
    • رضا IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
      7 1
      از ادبیات و نوشته ات معلومه که اهل مذاکره ای
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    10 17
    داداش شعر گفتی.سالهاست که دارید زر میزنید و از ناراضی بودن ترکها و متزلزل بودن عععررررردوغان میگید.در حالیکه همین عرررردوغان پانترکهای داخلی رو بر علیه خودمون کرده اذربایجان تاجیکستان قرقیزستان قزاقستان ترکمنستانافغانستان و حتی اویغورهای چین و ظاهرا بوسنیایی ها رو علیه ما کرده هر جا ما رفتیم نفوذ کرده سوریه و عراق در کشورهایی مثل لیلی و قطر هم نقش افرینی قوی داره و...
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
      3 1
      دادا لطفا نظر منو یا کامل بذار یا ناقص نذارش.چون اینجوری منظور طرف رو حتی ممکنه برعکس کنید‌
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
      3 1
      دادا لطفا نظر منو یا کامل بذار یا ناقص نذارش.چون اینجوری منظور طرف رو حتی ممکنه برعکس کنید‌
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
      4 6
      مدینه فاضله پان گرگ های صهیونیست، ترکیه جعلی نژادپرست بوقلمونی (Turkey) است که ۱۰۰ سال با کردهای خود درگیری جنگی بی پایان است، تورم ۷۰ درصدی دارد و از نظر عدم رعایت حریم خانوادگی حتی بدتر از آمریکا و انگلیس به عنوان فاسدترین کشور جهان مطرح است. به طوری که در آمار رسمی، هر مرد در ترکیه جعلی به طور متوسط با ۱۵ نفر رابطه جنسی دارد. این رقم در آمریکا و انگلیس بسیار پایین تر است!
  • اکبر IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    19 6
    سیاست ترکیه فقط حفظ منافع ملی واگر سرکشورهای دیگرکلاه می گذارد فقط بخاطر مردم خودش می باشد
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    11 13
    ترکیه آلت دست غرب هست کجا کریمه را میدهند ترکيه اینها هم احمقی هستند مثل صدام و پهلوی و ...
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    37 13
    ترکیه جعلی منافق ترین و فاسدترین کشور جهان است. به همین دلیل، ترکیه جعلی در زبان انگلیسی به کشوری غیر قابل اعتماد و بوقلمون صفت (Turkey) معروف شده است و دوست و دشمن از آن متنفر هستند!
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    9 23
    همه ی دنیا شیفته اردوغان هستند از بس تدبیر و سیاست داره
  • آرشا IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    2 8
    مطالب در حد فوق لیسانس نوشته شده بود منکه نفهمیدم هیچی
  • DE ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    7 9
    اگر سلاح و تجهیزات برابر به اکراین برسد همین ارتش کوچک اکراین روسیه را شکست می دهد
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
      5 4
      خجالت بکش و این قدر دروغ نگو! تمام ناتو و جبهه غرب هر چه در چنته داشتند در این حداقل دو سال به اوکراین کمک کردند ولی باز نتوانستند کاری بکنند و الان هم صدای درهم شکستن ستون فقرات ارتش اوکراین، گوش فلک را کر کرده است!
    • ایرانی IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
      3 1
      راست میگی؟! بگو جون زلنسکی🤣🤣🤣
    • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
      4 1
      قبلا هم تانک های آلمانی وسربازان فرانسوی به. جنگ روسیه آمدند نتیجه جز خودکشی هیتلر وشکست ناپلئون انجامید ابرامر،ولیوپارد دیگر اثر ندارد مقرون بجز خودکشی راه دیگر ندارد
  • جاوید IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    5 0
    تحلیل د حد گروه سنی الف
  • کوروش جعلی.. US ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    8 6
    یاشاسین اردوغان.....از ارومچی چین .تا بابکان اروپای شرقی ..ملک ترکان.........پول چین به چهار زبان هک شده .یکیشون ترکی .قابل توجه دشمنان.
  • احمد IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    6 1
    تحلیلی بی محتوا
  • دومان IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    10 2
    ترکیه فقط در راستای منافع ملی حرکت می کنه
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    2 0
    آینده خاورمیانه ومرکزی از آن تورکهای مسلمان ملی گراست خودتونو نکشید
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    2 0
    اردوغان برای منافع کشورش تلاش می کند و ضمنا اصولش را زیر پا نمی گذارد. تا آنجا پیش رفت که روابط اقتصادیش را با اسرائیل قطع کرد. آیا ایران حاضر است روابط اقتصادیش را با چین بخاطر شکنجه مسلمانان اویغور قطع کند؟ خودمانیم دروغگوتر از ما ایرانی ها کسی را سراغ دارید؟
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    0 3
    اردغان و ترکها با شیادی و ریاکاری و مزدوری به دنبال ضربه زدن به نیروهای مقاومت در منطقه هستن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس