تبانی در فوتبال ایتالیا منجر به سقوط میلان و لاتزیو به دسته پایین‌تر شد.

به گزارش مشرق، لیگ ایتالیا در سال 1980 در حالی برگزار می شد که مدتی در مطبوعات این کشور اطلاعاتی مبنی بر همکاری شبکه‌ای برخی از بازیکنان با شرط‌بندان توتونرو منتشر می شد.

توتونرو، رقیب پنهانی توتوکالچو محسوب می شد اما فاش شدن این رسوایی هنگام برگزاری یکی از هفته‌های لیگ ایتالیا مثل بمب صدا کرد. پلیس وارد این جریان شد همزمان به ورزشگاه های مختلف رفت و 33 بازیکن را دستگیر کرد. پلیس بین نیمه اقدام به این کار کرد. بازیکنان جانشین ورزشگاه را ترک نکردند و بازی را به پایان رساندند.

در میلان علاوه بر بازیکنانی همچون آلبرتوسی (دروازه‌بان مشهور و پیشین تیم ملی ایتالیا) و مورینی، فلیچه کولومبو، رییس باشگاه میلان نیز دستگیر شد. از دیگر بازیکنان دستگیر شده می‌توان به جوردانو، ویلسون و روسی اشاره کرد. دلیل دستگیری همزمان، فرصت پیدا نکردن افراد متهم برای ارتباط با یکدیگر یا برنامه ریزی نکردن برای دفاع از خود بود.

پس از این اتفاق اطلاعات زیادی به دست آمد. دو فرد شرور از رم، صاحب یک رستوران و یک میوه‌فروشی که با بازیکنان لاتزیو در ارتباط بودند، شبکه‌ای را ایجاد کردند تا در بازی‌ها تبانی صورت پذیرد و از این طریق به همراه توتونرو پول به دست آورند. آن‌ها از سرمایه‌گذاران پول قرض می‌گرفتند و به بازیکنان پیش پرداخت می‌دادند تا در نتیجه بازی تاثیرگذار باشند.

در نهایت 38 نفر به عنوان مقصر شناخته شد که 33 نفر از آنان فوتبالیست بودند. میلان و لاتزیو به دسته دوم فرستاده شدند. رییس میلان برای همیشه محروم شد. بازیکنان پنج سال محروم شدند و 25 امتیاز از تیم‌های محکوم شده کسر شد. در میان متهمان دی بیاسه، داور ورزشی نیز حضور داشت. او خیلی دیر به نقش داشتن دو باشگاه بولونیا و یوونتوس اعتراف کرد. با این حال آن‌ها از محرومیت فرار کردند. به عقیده مردم ایتالیا قدرت بی‌اندازه یوونتوس باعث محروم نشدن این تیم شد.

تنها جوردانو، مانفردونیا و روسی پس از محرومیت دوباره به میادین بازگشتند. روسی پس از دو سال در جام جهانی 1982 اسپانیا به قهرمان ملی تبدیل شد. او در کسب عنوان قهرمانی ایتالیا تاثیرگذار بود. روسی همیشه نقش داشتن در تبانی را تکذیب می کرد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس