«کارت حافظه» حاوی اطلاعات اعضای داعش، توسط یکی از اعضای سرخورده این گروه که توانسته بود به بخش‌های امنیتی آن نفوذ کند، از طریق یک خبرنگار مستقل در ترکیه در اختیار رسانه‌های غربی قرار گرفته است.

گروه بین‌الملل مشرق - اسامی و اطلاعات دقیق خانوادگی حدود 22000 تروریست که در فرم های ثبت مشخصات این گروه ثبت شده بود، توسط یک عضو سابق آن لو رفت.

لو رفتن اسامی و مشخصات 22000 داعشی

به ادعای شبکه «اسکای نیوز» بریتانیا، یک درایو اطلاعات شخصی حامل اطلاعات 22000 داعشی در سوریه و عراق، در " بزرگ ترین موفقیت ضدتروریستی سال های اخیر" کشف شد.

این درایو که یک گنج عظیم برای سرویس های اطلاعاتی درگیر در مبارزه با تروریزم محسوب می شود، اسامی، ملیت ها، آدرس ها، شماره تلفن ها، شماره تلفن خانواده ها و حتی مشخصات معرفی کنندگان آن ها را در خود دارد.


لو رفتن اسامی و مشخصات 22000 داعشی

یکی از مسوولین سابق MI6 این اسناد را یک «معدن طلا» معرفی کرد که بزرگ ترین منبع اطلاعات ممکن برای مبارزه با داعش باشد.

کارشناسان معتقدند که این منبع که ارزشی خارج از وصف دارد، می تواند یک ابزار کلیدی در دست نیروهای امنیتی کشورهای اروپایی برای مقابله با ان دسته از اعضای اروپایی داعش باشد که قصد برگشتن به کشورهای خود را برای اجرای عملیات تروریستی دارند.



لو رفتن اسامی و مشخصات 22000 داعشی

عمده اطلاعات این درایو مربوط به مرحله گزینش وروردی سازمان تروریستی داعش است که احتمالا در شهر «رقه» پایتخت خودخوانده داعش انجام می گیرد. این اطلاعات نشان می دهد که داعش یک دایره منابع انسانی مختص به خود دارد. به علاوه، این اسناد نام عناصر موسوم به fixers را هم افشاء می کند، که همان معرفی کنندگان و در واقع اعضای شبکه جذب نیروی داعش هستند. افشای نام این افراد می تواند کمکی اساسی برای متلاشی کردن شبکه جذب نیروی داعش باشد. در این اسناد نه تنها مسیرهای ورود اعضای تازه به سوریه و عراق به دقت ذکر شده، که حتی تاریخ، زمان و مکان کشته شدن اعضاء هم به ثبت رسیده است، که می تواند برآوردی از میزان نیروهای داعش در حال حاضر در اختیار کارشناسان قرار دهد.


لو رفتن اسامی و مشخصات 22000 داعشی

این «مموری استیک» توسط یکی از اعضای سرخورده این گروه که توانسته بود به بخش های امنیتی آن نفوذ کند، از طریق یک خبرنگار مستقل در ترکیه در اختیار شبکه «اسکای نیوز» قرار گرفت. این عضو جداشده داعش، با کنیه «ابوحامد» پیش از آن که به داعش بپیوندد، عضو گروه تروریستی دیگر موسوم به «ارتش آزاد» سوریه بود. ابوحامد مدعی است که این مموری را از مقر فرماندهی پلیس امنیت داخلی داعش در رقه دزدیده است.


لو رفتن اسامی و مشخصات 22000 داعشی

نیروهایی از دست کم 51 کشور شامل بریتانیا و فرانسه که برای پیوستن به این گروه وحشی و جنایتکار به منطقه سفر می کنند، در ابتدای ورود باید کلیه مشخصات خود، وابستگان و معرفان خود را در یک فرم کامپیوتری شامل 23 پرسش، ثبت کنند. سوالات این فرم شامل تاریخ تولد، وضعیت تاهل، مشاغل قبلی، نام و مشخصات معرف، سوابق «مبارزاتی» قبلی و هر نوع «مهارت های تخصصی» می شود. این فرم ها حتی اطلاعات تماس خویشاوندان عضو ملحق شده به گروه را هم ثبت کرده است.


لو رفتن اسامی و مشخصات 22000 داعشی

بسیاری از اعضاء از کشورهایی چون پاکستان، افغانستان، تونس و یمن و در صدر همه عربستان سعودی، یعنی «نقاط داغ» پرورش تروریست تکفیری به این سازمان ملحق شده اند.


لو رفتن اسامی و مشخصات 22000 داعشی
ملیت تروریست های داعشی بر اساس تعداد اتباع هر کشور

«شاشنک جوش»، پژوهشگر یک اندیشکده مطالعات امنیتی در لندن، این افشای اطلاعات را «فوق العاده با اهمیت» می داند:

" به ندرت یک سازمان اطلاعاتی به چنین منابع کاملی، آن هم به این شیوه، دست می یابد."

ابوحامد که در این حرک شجاعانه درایو اطلاعاتی حساس را دزدیده است، به شبکه اسکای گفت که وقتی به داعش پیوست و متوجه شد که این سازمان در رده های بالای خود، پر از افسران سابق حزب بعث عراق است، خیلی زود سرخورده شد.

«ریچارد بَرت»، مسوول سابق عملیات ضدتروریستی MI6 به شبکه اسکای نیوز در مورد این اطلاعات گفت: " این فهرست یک معدن طلای واقعی از اطلاعات با ارزش و مهم برای اشخاص دخیل در مبارزه با تروریزم است، به ویژه اعضای سرویش های اطلاعاتی و امنیتی."


لو رفتن اسامی و مشخصات 22000 داعشی
23 سوال پرسشنامه گزینشی داعش

تا این جای کار، مقامات آمریکایی از اظهارنظر خودداری کرده اند، ولی مقامات سیا گفتند که به بخش زیادی از این اطلاعات دسترسی داشته اند، لیکن نمی توانستند اصالت آن ها را تایید کنند. یکی از مقامات سیا به اسکای گفت که " این اسناد اگر واقعی باشند، فوق العاده هستند."

با این حال شک و تردیدهایی هم درباره اصالت این اسناد وجود دارد. «چارلی وینتر» تحلیل گر امور ضدتروریزم در دانشگاه جرج تاون معتقد است که برخی جزییات در این اسناد وجود دارد که او را دچار تردید می کند. عدم استفاده از نام «شهید» برای به درک واصل شدگان داعش، که امری معمول در تبلیغات این گروه است و همچنین استفاده از دو نام برای داعش در این اسناد و وجود یک لوگوی گرد از گروه که کم تر دیده شده، از دلایل این شک عنوان شده است. «ایمن جواد التمیمی» دیگر کارشناس مسایل تروریستی که سابقه بررسی اسناد داعش را هم در کارنامه دارد، معتقد است که نمی تواند بر اصالت تمامی این اسناد صحه بگذارد و احتمال بسیار می دهد که این اسناد ترکیبی از اطلاعات درست و جعلی است.


لو رفتن اسامی و مشخصات 22000 داعشی

با این حال شمار دیگری از متخصصان امر هم جعلی بودن این اسناد را رد کرده اند. برای مثال، ویلیام مک کانتز، تحلیل گر مسایل دنیای اسلام از موسسه بروکینگز می گوید که این حجم از اسناد و شلختگی که در وارد کردن اطلاعات در آن ها دیده می شود، نشان از کار یک سیستم بوروکراتیک روتین دارد و نه گروهی جاعل: " اگر این اسناد جعلی هستند، چرا هنرمندانه تر جعل نشده اند؟" پتر نویمان، پژوهشگر گروه های جهادی در کینگز کالج لندن هم جعلی دانستن این حجم از اسناد را کاملا غیرواقع بینانه می داند.


لو رفتن اسامی و مشخصات 22000 داعشی

ریتا کاتز، موسس یک موسسه مطالعات روی گروه ها و سازمان های تروریستی بین المللی نیز معتقد است که استفاده از اسامی مخفف و همچنین «کشته» به جای شهید، می تواند در یک سیستم اداری که کارکردی جدای از دستگاه تبلیغاتی دارد، توجیه پیدا کند:

" دولت اسلامی درست مثل القاعده، یک سازمان به شدت جزییات-محور است. این شکل از ثبت اطلاعات می تواند با اهداف اداری باشد. با این که بعضی ها استفاده از وازه «کشته» را به جای «شهید» نامتناسب و غیرمنطقی و دلیل جعلی بودن اسناد می دانند، باید گفت که دولت اسلامی به طور معمول از واژه کشته به جای شهید استفاده می کند."


لو رفتن اسامی و مشخصات 22000 داعشی

همزمان روزنامه انگلیسی گاردین، در گزارشی به نقل از مسوولان سرویس اطلاعاتی آلمان، از دستیابی این سرویس به اسنادی مشابه خبر دادند. به احتمال قوی، این اسناد همان اسناد ذکر شده توسط شبکه اسکای نیوز هستند. «توماس دو مایتسیر»، وزیر کشور آلمان، و همچنین سخنگوی پلیس فدرال آلمان اعلام کرده اند که این اسناد از اواخر سال 2013 تا به امروز جمع آوری شده اند و اصالت آن ها توسط کارشناسان مورد تایید قرار گرفته است. دو مایتسیر گفت که این اسناد " می تواند ساختارهای پایه ای این سازمان تروریستی را روشن کند."

همزمان پایگاه خبری «زمان الوصل»، یک وبسایت وابسته به اپوزیسیون دولت سوریه، نمونه هایی از اسناد لو رفته، به خصوص فرم های پرسش نامه ثبت مشخصات را منتشر کرد.

منابع:


http://www.dailymail.co.uk/news/article-3484702/Names-family-details-22-000-jihadis-revealed-huge-cache-leaked-ISIS-HR-forms.html

http://www.theguardian.com/world/2016/mar/09/isis-document-leak-reportedly-reveals-identities-syria-22000-fighters

http://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/isis-documents-leak-british-fighters-among-1700-with-personal-details-revealed-through-terrorist-a6921506.html

http://inhomelandsecurity.com/a-huge-leaked-list-of-islamic-state-fighters-sounds-too-good-to-be-true-is-it/

http://www.liveleak.com/view?i=920_1457607767

 

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • رزم ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۹
    0 0
    بسیار جالب و کامل بود ولی اینکه این حجم از اطلاعات را بتواند از درون ساختاری داعش خارج کند نشان از ضعف فوق العاده ضد اطلاعاتی درونی داعش دارد.
  • مهدی مرادیفر ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۹
    0 0
    وباپیدا شدن این اسناد یعنی داعش به زباله دان تاریخ پیوست وبزودی این گروه خون اشام را باید در کتابهای تاریخ جستجو کرد
  • عباس ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۹
    0 0
    این لیست از اول در اختیار MI6 بود چون مسئولیت استخدام360هزار تروریست برای نقش آفرینی در سوریه بر عهده سرویس های جاسوسی غرب بخصوص MI6 و سرویس های جاسوسی ترکیه (میت ) و بعضی کشورهای اتحادیه عرب و در راس آمریکا و اسرائیل آدمکش بود . حال چه فیلمی میخواهند باز کنند آینده مشخص خواهد شد .
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۹
    0 0
    جالبه خودشان به وجود می اورند /خودشان اطلاعات را لو می دهند .حتما" ترامپ قرار فرد پیروز باشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس