مسکن

با اجرای قانون ساماندهی بازار مسکن و اجاره، از تابستان امسال میزان سقف اجاره‌بها بر مبنای نرخ تورم عمومی تعیین می‌شود.

به گزارش مشرق، طرح ساماندهی بازار مسکن و اجاره با تایید شورای نگهبان به قانون تبدل شد و به‌زودی ابلاغ می‌شود. این قانون حوزه‌های مختلف بازار مسکن را در برمی‌گیرد و هدف نهایی آن، نظارت بر اجرای قوانین بالادستی برای ساماندهی بازار و جلوگیری از التهاب این بازار تحت تأثیر عوامل داخلی و یا خارجی بازار مسکن است و فعالان بازار مسکن معتقد هستند این قانون بخشی از مشکلاتی را که هم‌اکنون در بازار اجاره، زمین و مسکن وجود دارد، رفع می‌کند.

ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها از سال گذشته در رفت‌وآمد بین مجلس و شورای نگهبان بود که ایرادات و ابهاماتی وجود داشت و با رفع ابهامات این طرح مغایر موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

بر اساس اعلام معاونت مسکن و ساختمان، ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها طرح مجلس بود که توسط کمیسیون عمران و با همکاری وزارت راه و شهرسازی تدوین شد.

این طرح چندین بار در مجلس تصویب شد و به شورای نگهبان رفت که به منظور انجام برخی اصلاحات روند تأیید آن به طول انجامید. هم‌اکنون با اعلام سخنگوی شورای نگهبان این طرح تأیید شده است که بعد از طی مراحل قانونی ابلاغ خواهد شد.

جام جم نوشت: به گفته ابوالفضل نوروزی سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها طرحی است که در صورت تصویب و تبدیل شدن به قانون، بخشی از مشکلاتی را که هم‌اکنون در بازار اجاره، زمین و مسکن وجود دارد، رفع خواهد کرد و به تسهیلگری در بخش، زمین، اجاره و مسکن می‌پردازد.

تقویت بازار اجاره از طریق ارائه مشوق به موجران، استفاده از ظرفیت شهرداری‌ها برای شناسایی خانه‌های خالی و هزینه این بخش از مالیات برای احیای بافت‌های فرسوده شهری و ساخت خانه‌های ارزان‌قیمت برای اشخاص بی‌بضاعت، الزام تمامی دستگاه‌های اجرایی برای ارائه رایگان اطلاعات موردنیاز در سامانه ملی املاک و اسکان و پیش‌بینی ضمانت‌های اجرایی برای عدم درج اطلاعات در سامانه و خوداظهاری در سامانه ملی املاک و اسکان برخی از ویژگی‌های این طرح به شمار می‌رود؛ همچنین، تقویت سامانه ملی املاک و اسکان به منظور شناسایی خانه‌های خالی، تکمیل سامانه ملی املاک و اسکان و درج معاملات در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور و ضمانت اجرایی برای ثبت قراردادها و ارائه راهکارهایی برای الزام‌آور شدن این راهکارها از دیگر مواردی است که در این طرح به آن توجه جدی شده است.

بر اساس بندهایی از این طرح، تمامی قراردادها اعم از اجاره و خریدوفروش باید در سامانه ثبت شوند و با اخذ کد رهگیری امکان ارزیابی آنچه در بازار مسکن می‌گذرد، وجود دارد.

فرمول جدید تعیین سقف اجاره‌بها

با تأیید مصوبه ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها از سوی شورای نگهبان، سقف قانونی مجاز برای افزایش سالانه اجاره‌بهای مسکن در شهرها و استان‌های کشور بر مبنای نرخ تورم عمومی، به گفته کارشناسان اقتصادی از مهم‌ترین مواد این قانون است. بر اساس قانون ساماندهی، «در شهرهایی که تورم عمومی سالانه در آنها از ۳۰‌درصد بیشتر است، وزارت راه وشهرسازی نسبت به تعیین سقف مجاز برای افزایش اجاره‌بها بین ۵۰ تا ۱۰۰‌درصد نرخ تورم عمومی اقدام خواهد کرد.»

تعیین سقف برای اجاره‌بها، موضوع تازه‌ای نیست و از زمان شیوع کرونا با هدف حمایت از مستأجران، ستاد ملی کرونا تعیین محدودیت‌هایی برای سقف اجاره‌بها را تأیید کرد و با فروکش کردن کرونا، باز هم با هدف جلوگیری از جهش نرخ‌گذاری در بازار اجاره، سران قوا مصوب کردند که این قانون همچنان در بازار مسکن باقی بماند.

در خصوص تأثیر تعیین محدودیت‌هایی برای نرخ‌گذاری اجاره‌بها، کارشناسان و فعالان حوزه مسکن نظرات متفاوتی دارند؛ برخی این قانون را در جلوگیری از تحمیل «قیمت پرت» بر مستأجران مؤثر می‌دانند و برخی نیز معتقدند مثلاً تعیین سقف افزایش ۲۵ درصدی باعث شده در برخی شهرها که افزایش اجاره‌بها کمتر از این عدد بوده نیز تا ۲۵ درصد بالا برود و سقف‌های اجاره‌بها در سال‌های اخیر عملاً بالاتر از ۲۰ تا ۲۵ درصد تعیین شده است.

نقدهای مثبت و منفی زیادی در بازار مسکن نسبت به تعیین سقف اجاره‌بها وجود دارد اما برآیند این نقدها نشان می‌دهد تعیین سقف اجاره‌بها از جهش‌های نامتعارف قیمت مسکن جلوگیری کرده است و تقریباً تنها قانون حمایتی از مستأجران است. در چند سال اخیر مستأجران توانسته‌اند با استناد به این قانون قصد دلالان بازار یا برخی مالکان برای تحمیل اجاره‌های «فضایی» را نپذیرند و مجبور به ترک خانه اجاره‌ای نشده‌اند.

اجرای ساماندهی بازار مسکن به گفته فعالان این حوزه به بهبود شرایط این بازار کمک می‌کند به شرط اینکه تمامی بخش‌های قانون اجرایی شود. نظارت بر بازار، شناسایی واحدهای خالی، اخذ مالیات از مالکان واحدهای خالی که حاضر به عرضه واحدها به بازار نیستند و از سوی دیگری مشوق‌های مالیاتی به مالکانی که سقف اجاره را رعایت می‌کنند، قسمت‌های مختلف ساماندهی بازار مسکن و اجاره است که می‌تواند در تابستان امسال به کمک مستأجران بیاید.

کارشناسان علاوه بر قوانینی مانند قانون ساماندهی، تبیین راهکارهای کنترل قیمت‌ها در بازار اجاره‌بها را موجب ثبات متغیرهای کلان اقتصادی، افزایش تولید و عرضه، حمایت از خرید مسکن برای اجاره آن و اجرای قانون معطل مانده نظام اجاره‌داری حرفه‌ای، کاهش سوداگری در بازار مسکن افزایش توان مالی مردم برای خرید مسکن، می‌دانند که همزمان موجب کاهش تقاضای مسکن اجاره‌ای، کاهش دلالی، افزایش عرضه مسکن به بازار و در نتیجه ثبات قیمت در بازار مسکن و اجاره می‌شود.

ضرورت تولید و عرضه مسکن

ابوالفضل نوروزی سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به شرایط بازار مسکن در کشور گفت: اگر بخواهیم به صورت ریشه‌ای مشکل بازار مسکن را حل کنیم باید دو موضوع افزایش عرضه و ساماندهی تقاضا در این بازار را با همدیگر پیش برده و کنترل کنیم. در بحث قیمت مسکن به موضوع عرضه توجه شده اما آنچنان که باید به موضوع ساماندهی تقاضا توجه نشده است. هدف دولت اجرای همزمان برنامه‌های ساماندهی و تولید و عرضه مسکن است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سبکسازی تهران IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    6 0
    راه نجات فقط سبکسازی تهران >>>>> + دیگر کلان شهرها. ءءء با افزایش جذابیت زندگی در شهرهای کوچک
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      0 0
      70 درصد جمعیت کل ایران با مساحت یک میلیون و ششصد هزار کیلومتری خلاصه شده در 8 تا شهربزرگ و کلانشهر!!!!!؟؟؟؟؟؟
    • کلیم IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
      0 0
      من فقط موندم دووولت وقتی برا خودش نسخه میپیچه افزایش های دو برابری سه برابری ... ی نگاه به نرخ کرایه اتوبوس و مترو و بودجه خود دووولت .... مثلا بودجه سفرهای دولتی 8 برابر شده اونم طی یکسال..... ولی وقتی نسخه به مال اموال مردم میرسه مردم حق ندارن کرایه رو بیش از 20 درصد زیاد کنن.... ازون ور مالیات هم از 9 درصد کردننش 10 درصد... پول هنگفتی که فقط ازین 1 درصد میره تو چیب دووولت تو کدوم دوربین دید در شب و یا مستعان و یا دبه های واکسن کرونا و یا چایی دبش سر درمیاره ... اصلا ب مردم چه ربطی داره پولشون کجا بهدر میره
    • کلیم IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
      0 0
      من فقط موندم دووولت وقتی برا خودش نسخه میپیچه افزایش های دو برابری سه برابری ... ی نگاه به نرخ کرایه اتوبوس و مترو و بودجه خود دووولت .... مثلا بودجه سفرهای دولتی 8 برابر شده اونم طی یکسال..... ولی وقتی نسخه به مال اموال مردم میرسه مردم حق ندارن کرایه رو بیش از 20 درصد زیاد کنن.... ازون ور مالیات هم از 9 درصد کردننش 10 درصد... پول هنگفتی که فقط ازین 1 درصد میره تو چیب دووولت تو کدوم دوربین دید در شب و یا مستعان و یا دبه های واکسن کرونا و یا چایی دبش سر درمیاره ... اصلا ب مردم چه ربطی داره پولشون کجا بهدر میره
  • هیولاهای آلاینده و تورم ساز !! IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    12 1
    هیولاهای آلاینده و تورم ساز !! ::::: تشکیلات فولاد مبارکه در شهرستان مبارکه ( اصفهان ) است . فولاد مبارکه چندین برج و ساختمان بزرگ در تهران و اصفهان ، مازندران ، گیلان و همچنین تهران برای چه میخواهد ؟ >>>>> پاسخ : برای خوش نشینی برخی مدیران + اتلاف منابع کشور >>>>> ذوب آهن اصفهان ، شرکتهای معدنی ، نفتی و حفاری ، پتروشیمیها نیز ،ضعیت مخرب مشابهی در اقتصاد و محیط زیست دارند . >>>> مطابق تکلیف از سالها قبل میبایست از تهران و کلان شهرها خارج شوند و به محیط عملیاتی خود بروند . >>>> این شرکتها باید قاطعانه از تهران خارج شوند !!!
    • IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      4 0
      دقیقا، متاسفانه تمرکز ادارات و فرصت های شغلی در شهرهای بزرگی مانند تهران که کمبود و بحران در تامین آب و برق و هوا و .... دارند به همراه هموار کردن افزایش جمعیت و مهاجرت بیشتر و گسترش این شهرها اشتباهی بزرگ و غیر قابل جبران است
    • عالی IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
      8 0
      سبکسازی تهران = کلید نجات اقتصاد و موفقیت کشور ::: با خارج کردن قاطع شرکتهای مزاحم ( قارچهای سمی ). :::: فروش ساختمانهای مازاد. ( نتیجه : کاهش مشکلات مسکن ) ::: استفاده از درامد حاصل برای توسعه صنایع مولد
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    0 0
    کاداست حتما سازمان اوقافمون و بقیه بنیاد ها یا استان قدس حتما کاداستر را ایجاد کنند متوجه باشند که خیلی روی بالا کشیدن زمبن هاشون کار میشه ...مالیات برعایدی سرمایه از الان روی جلو گیری از ایحاد زیر ساختش برای اجاری مالیات بر عایدی سرمایه در حال کار هستند ...
  • IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    3 1
    دخالت دولت و قیمت گذاری دستوری در هر بخشی تاثیر مخربی خواهد داشت و سال ها در دیگر بخش ها تجربه شده فقط ظاهر این تصمیمات خوب هستند البته درآمد دولت را از مردم بیشتر از قبل می کند با بهانه دلالی و ......
  • IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    2 2
    من خودم مستاجرم.اما دولت داره تو مسکنی که مال خودش نیست اعمال قدرت می‌کنه اما تو بازار مثلا خودرو و بانک ها که کاملا اختیارش داره هیچ سقف و قانون حمایتی اعمال نمیکنه هیچ سخت گیری در مورد کیفیت و قیمت و نوع فروش انجام نمیده.دولت کارنابلد از کیسه خلیفه می‌بخشم..
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    2 1
    آره بابا.زدید پدرشون درآوردید...کم کاری خودش، دولت میخواد از جیب مردم بپردازه.این قانون چندسال هست هیچ تاثیری هم نداره.جز دادن زمین و وام‌های ارزان ساخت به مردم و نه دلال تنها راهش.نه اینکه به صاحب ملک بگی باید خونتون مفت بدید وگرنه می‌رید زندان
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    1 0
    ارایه راهکارهایی برای الزام آور شدن این راهکارها؟؟! همین عبارت نشون میده قانون کشکی خواهد بود!!
  • صبا IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    1 1
    خدا این دلال جماعت را نابود کنه که خون مردم را تو شیشه کردن
  • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    2 2
    آخجون ممنون کارهای دولت رییسی در این فقره باعث شد مسکن ارزون بشه مثل باقی کاهالا!!
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    0 1
    حالا زوده. بزارید 50 سال دوم تصویب میکنید بی کفایتها
  • IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    1 1
    دولت و مجلس ایران تا به حال قصد وضع یک قانون برای مسکن نداشتند. بعد کافران چند ده سال پیش برای مسکن شان قانون گذاشتند و به یک ثبات رسیدند. خاک بر سرتان
  • IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    1 0
    مادامی که سرمایه های سرگردان و نقدینگی را به سمت اح اث شهرهای ساحلی مکران نبرند و زمین و واحد تجاری و اداری در آنجا به مردم واگذار نکنند تورم در بخش مسکن کاهش نخواهد یافت هر استان یک شهر یا شهرک ساحلی بسازد و زمینها را در عرصه های ۱۰۰۰ متری برای مسکن و واحد تجاری و اداری واگذار و با سیستم جدید صنعتی سازی کنند
    • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
      4 3
      متوسط قیمت خونه در تهران تو این سه سال دولت جهادی از متری 20 تومن رسیده به متری 120 تومن بعد میگن کار دلال ها به اخر خط رسیده خخخخخخخخخخخخخخخخ
    • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
      0 1
      زمان احمدی نژاد با ساخت مسکن داخل زمین های دولتی قیمت زمین را حذف کردند عده ای خانه دار شدند عده ای از نداری مفت فروختند به همین دلال ها
  • IR ۰۵:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    2 5
    قوانین خوبی این مجلس انقلابی تصویب کرده اما بازدارندگی کافی ندارند مثلا در بخش سوداگری بهتر بود برای کسی که خونه می خره و زیر یکسال می فروشه به جای ۶۰ درصد مالیات نود درصد تعیبن‌می سد و همینطور بدای خودرو و طلا و ارز خلاصه مافیا و گروههای ذینفع نمیذارن که انبوه سازند و ریالی به سهامداران سود نمیدن و در طرح مسکن ملی نیز هیچ حمایتی نمی کنند.
  • قدام طلایی و قاطع IR ۰۶:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    7 1
    دولت و مجلس باید شرکتهای مزاحم را سریعا مجبور به خروج از تهران ، تخلیه ساختمانهای اضافی و فروش آنها نمایند . نتایج طلایی جمع آوری و فروش ساختمان اضافی شرکتها:‌ - کاهش تورم ( قیمت) در بخش مسکن - کاهش مصرف انرژی و کاهش آلودگی هوا - کاهش کسری بودجه دولت - افزایش نقدینگی در گردش شرکتها - امکان توسعه با درامد حاصله - کاهش خطر زلزله - افزایش بهره وری ملی
    • عالی IR ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
      5 0
      کنترل هزینه و مفاسد ستادی -- فروش ساختمانها در تهران --- استفاده از درامد حاصل برای توسعه صنایع
  • IR ۰۶:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    8 0
    حرف مفت
    • US ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
      1 2
      اینطوری باعث میشه خیلی از موجر ها براشون نصرفه و خونه رو اجاره نگذارن. فکر کردن کوحر نوکر اقای منه بیاد خونش رو به من اجاره بده بس نیست اینهمه در کل تاریخ ندیدید کنترل های اینطوری نتیجه نمیده؟ نفهمیدن عمدی خودش مشکوکه
  • US ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    1 1
    اینطوری باعث میشه خیلی از موجر ها براشون نصرفه و خونه رو اجاره نگذارن. فکر کردن موحر نوکر منه بیاد خونش رو به من اجاره بده، بس نیست؟ اینهمه در کل تاریخ ندیدید کنترل های اینطوری نتیجه نمیده؟ نفهمیدن عمدی خودش مشکوکه
  • IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    2 0
    هر چیزی رو به دلال ربط نداره . اسکان 20 میلیون افغانی غیرمجاز فشار سنگینی بر بخش اجاره مسکن آورده و قیمتها رو نجومی کرده . حالا هی خودتو بزن کوچه علی چپ
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      1 0
      احسنت گل گفتی داداش
  • US ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    0 1
    خب موجر خارج از قرارداد یک‌پول نقدی بعنوان مابه تفاوت اجاره کم دولتی از مستحر مییگره.کثلا بک‌سکه بهار
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    2 0
    همیشه زور مؤجربرمستأجرچربیده و دولت هم نمیتونه کاری کنه چون اگه مؤجرهافقط یکماه دست به عکس العمل بزنن مشکلات عدیده ای پیش میارن!!!
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    0 1
    از این خواب خرگوشی بیدار شید خودتون بخواب نزدید
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    2 0
    والا اونی که به بن بست رسیده ما مستاجرا هستیم
  • خروج از تهران IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    3 1
    تهران را تحریم کرده و از آن خارج شوید !! >>>> به دیگر شهرها بروید و از زندگی لذت ببرید !!
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    0 0
    اقای رییسی قیمت مسکن بیداد میکند چرا به فکر مستاجرها نیاید اگه دین وایمان دارید آنقدر مسکن بسازید تا کمر این صاحبخانه های بیرحم موزون واین دلالان شکسته شود دارند خون مستاجرها را میمکند خدا بداد مردم از همه جا راند ه وبیخانه برس
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    3 0
    دلال‌ها وبساز بفروشها ‌بانک‌های خصوصی آنقدر خانه ساختند ونمیفروشند ‌میخواهند بیشتر گران شود یک بانک خصوصی در شهرک ها برج سازی میکند وپول چاپ میکند هیچ کس هم خبر ندارد فقط خدا میداند تو این سالها چقدر چپاول کردند خدا همه این سوداگران مسکن را رسوا ونابود گردان امین
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    3 0
    از خودتون پرسیدید چراقیمت مسکن و زمین ﻭ ..... پایین نمیاد ؟؟؟ ! از جمله سرمایه های بانک ها املاک و ..... هستند . چون بانک ها بدهکار بانک مرکزی اند از این رو بانک مرکزی با همکاری ... برای نشان داد میزان بالای سرمایه بانک ها آنها را با قیمت های نجومی ارزش گذاری میکنه . عین کاری که بانک ها برای دادن وامهای کلان به ...... میکنن . حالا این وسط کی ضرر میکنه معلومه .... . از این دست طلا و ..... که دولت برای جبران کسری بودجه..... . حالا تو بدو دنبال ..... .
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    0 3
    اینها مثل بقیه امور کار دشمن ( آمریکا و البانیها )است خخخخخخخت
  • کنترل مثل همه کشورها IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
    2 0
    در بسیاری کشورها هر سال ، حداکثر افزایش اجاره ، ده درصد است . :::: و دولت به شدت از اجاره نشین ها حمایت میکند .
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    0 0
    افغانی ها را به افغانستان باز گردانید، کلی مسکن در کشور خالی خواهد شد و قیمت اجاره بها کم می شود. 15 میلیون افغانی ریختید در کشور در حالی که 10 میلیون ایرانی بیکار هستند!‌
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    0 0
    به فریاد مردم گرفتار در باتلاق بورس برسید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس