کد خبر 1600185
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۶

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده سرآمد در مطلبی به موضوع تنش در روابط پاریس-باکو پرداخت:

در آفریقا، فرانسه جایگاه خود را به عنوان یک بازیگر کلیدی از دست داده است. این شکست استراتژیک در آفریقا، ماکرون را وادار می ‌کند تا در مناطق مختلف در سراسر جهان دیده شود.

کودتاهای نظامی در مستعمرات سابق فرانسه مانند مالی، چاد، گینه، بورکینافاسو، نیجر و گابن نشان دهنده کاهش کنترل فرانسه بر منطقه است. افزایش حضور نظامی روسیه و حضور اقتصادی چین در این کشورها، فرانسه را به ابتکارات بیشتر در آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی ترغیب می کند.

دلیل تنش در روابط پاریس-باکو چیست؟

منطقه قفقاز جنوبی یکی از اهداف اصلی سیاست خارجی فرانسه است. حمایت تاریخی فرانسه از ارمنستان و حضور دیاسپورای قوی ارمنی در این کشور از ابزارهای اساسی این سیاست است.

پاریس آشکارا به دنبال استقرار یکجانبه خود در قفقاز جنوبی پس از 2020 بوده است. این وضعیت روابط دیپلماتیک و سیاسی آذربایجان و فرانسه را عمیقاً تحت تأثیر قرار می‌دهد.

فرانسه تلاش می‌کند تا نقش «حامی جدید» ارمنستان را بازی و از این طریق، نابودی خودمختاری استراتژیک در اروپا و مهم‌تر از همه، شکست‌های استراتژیک خود در آفریقا را جبران کند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • من IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    8 3
    فرانسه مثل سگ از همه جا رونده ودرمونده شده
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    5 3
    فرانسه سرگردون
  • US ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    7 3
    تنش‌ها ساختگی هست، تنها برای مجاب کردن حضور نظامی و سیاسی اروپا در این منطقه هست. با باکو کاملا هماهنگ هستن و جنگ، جنگ زرگری هست. ترکیه، ارمنستان‌ (دولت فعلی ارمنستان، تعهد، وفاداری و تعصبش به اروپا بیتشره تا به ارامنه و ارمنستان)، باکو، و کل اروپا علیه روسیه و ایران این بازی رو شر ع کردن. همه هماهنگ هستن که مسیر ترانزیتی ایران روسیه مسدود و مسیر ترانزیتی آسیای میانه، باکو، ترکیه جای مسیر چین افغانستان ایران، مدیترانه و روسیه رو بگیره.
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      2 5
      این هم یک تحلیل هست. ولی عامل این موضوع خنثی بودن ایران نسبت به تروریست های ترک هست. تا زمانی که دولت ناز الهام علف رو بکشد و مرز روی جمهوری باکو نبندد چیزی درست نمیشود
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    5 0
    جنگ زرگری برای خر کردن ارمنستان و ابسته کردن ارمنستان به کشورهای غربی
  • US ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    7 2
    عرمنستان باید تجزیه شود والسلام

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس