در افتتاحیه جشنواره مد‌و‌لباس تندیس یادبود و تجلیل شیخ رجبعلی خیاط به فرزند او محمود نکوگویان اهدا شد و نکوگویان به بیان خاطراتی از این عارف و خیاط نامدار تهرانی پرداخت.

گروه فرهنگی مشرق - حالا دیگر دو سه سالی می‌شود که جشنواره مدولباس فجر جای خود را میان مجموعه جشنواره‌های کهکشانی فجر بازکرده‌است و هرسال پایان بخش این مجموعه جشنواره‌هاست. بعد از جشنواره فیلم فجر، تئاتر فجر و موسیقی فجر و شعر، امسال و تا چند روز دیگر با جشنواره مدولباس پرونده جشنواره‌های فجر 94 بسته خواهد . جشنواره‌ای که به‌نظر می‌رسد امسال متفاوت‌ترین دوره خود را تجربه می‌کند. براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این دوره بخش‌های تازه و متنوعی مانند طراحی زنده لباس، فرش فیروزه‌ای و کارگاه‌های طراحی برگزار خواهد شد و بسیاری از هنرمندان و چهره‌های محبوب رشته‌های مختلف فرهنگی و هنری در جشنواره حاضر خواهند بود.
افتتاحیه پنجمین جشنواره مد و لباس فجر صبح روز امروز 10 اسفندماه با حضور جمع زیادی از مسئولین، طراحان لباس، تولیدکنندگان و فعالان این حوزه در تالار رودکی برگزار شد. در این مراسم علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد، حمید قبادی رئیس پنجمین جشنواره مد و لباس فجر، حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت ارشاد، گلناز نصراللهی مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنایع و معادن، مهدی سیف جمالی مدیرعامل بنیاد ملی مد و لباس، سومبات هاکوپیان، صدیقه پاک‌بین، ابوالقاسم شیرازی و... حضور داشتند.

شیخ رجبعلی خیاط  تجلیل شد/ حضور پررنگ هنرمندان و طراحان در جشنواره مد‌و‌لباس

پس از پخش کلیپی از مراحل آماده‌سازی جشنواره پنجم، حمید قبادی رئیس پنجمین جشنواره مد و لباس فجر با بیان اینکه این دوره از جشنواره با اتفاقات جدیدی همراه شده است گفت: شاید برای اولین بار است که شاهد این ارتباط تنگاتنگ بین جامعه هنر و صنعت مد و لباس کشور هستیم. دستگاه‌ها و نهادهای مختلف ما را در برگزاری جشنواره یاری کردند تا حاصل تلاش هنرمندان و تولیدکنندگان را به نمایش بگذاریم.

قبادی ادامه داد: پس از برگزاری چهار دوره جشنواره مد و لباس، در آستانه بزرگ‌ترین گردهمایی مد و لباس کشور می‌توانیم با احترام به همه آنان که در دوره‌های گذشته برای پویایی صنعت مد تلاش کردند اعلام کنیم این روزها نه تنها در کشور ما، بلکه در سراسر جهان، مد و لباس اسلامی را یک جریان خلاق و پویا می‌شناسند.

او با بیان اینکه این اتفاق ابتدا مشروط بر باور توانایی‌های خودمان است افزود: هنرمندانی که طراحی لباس، نساجی و تولید را جریانی پرمخاطب و هدفمند می‌دانند، مد را یک پدیده بومی تلقی می‌کنند، مشروط بر اینکه این مد از داخل کشور تراوش کند و با هنر و فرهنگ ایرانی همراه شود.

قبادی افزود: امروز می‌توان جشنواره مد و لباس را یکی از پرمخاطب‌ترین رویدادهای هنری کشور نامید، زیرا 1500 واحد فروشگاهی در سطح کشور در دسترس مردم قرار دارد تا بتوانند محصولات ایرانی را از آنجا تهیه کنند. تغییر سلیقه و ذائقه مردم بر عهده ما است و طراح، تولیدکننده، عرضه‌کننده و... باید شرایط ارائه آثار را به گونه‌ای فراهم کنند که برای همه قابل دسترس و استفاده باشد.

رئیس جشنواره مد و لباس فجر ادامه داد: جشنواره مد و لباس در این دوره به خود می‌بالد که میزبان قشر عظیمی از طراحان، تولیدکنندگان و نهادهای صنفی است که برای ارتقای صنعت مد و لباس کشور گرد هم آمده‌اند.

علی مرادخانی هم با بیان اینکه موضوع مد و لباس لزوماً مسئله پوشش نیست بلکه بخش هویتی آن مهم است گفت: لباس به عنوان نماد درونیات افراد، آنچه را در فکر اشخاص می‌گذرد نمایش می‌دهد. بنابراین نکته مهم آن است که ما به عنوان کشوری صاحب هویت که تمدن ما همیشه نگرش خاصی به لباس داشته است، در دنیای امروز چه چیزی می‌خواهیم عرضه کنیم.

شیخ رجبعلی خیاط  تجلیل شد/ حضور پررنگ هنرمندان و طراحان در جشنواره مد‌و‌لباس

مرادخانی ادامه داد: در زمینه مد و لباس، کشور ما سال‌ها در سکوت بود و فضایی برای این کار ایجاد نشد، اما حالا باید ببینیم تفاوت نگرش ما با آنچه در کشورهای دیگر می‌گذرد چیست. با توجه علاقه‌مندی هنرمندان این عرصه به نظر می‌رسد حرف‌های زیادی برای گفتن داریم.

معاونت هنری ارشاد ادامه داد: از دوستان حوزه مد و لباس تقاضا دارم بیشتر به جنبه‌های هویتی کار توجه کنیم. لباس در کشور ما زیاد است اما آنچه باید دنبال آن باشیم نگاهی است که بتواند توجه عموم را به خود جلب کند، زیرا اگر چیزی را طراحی کنیم که از آن استقبال نشود بعد از مدتی با انفعال مواجه می‌شویم.

او با بیان اینکه اقدامات خوبی در سال‌های اخیر در مورد برندسازی، نشان شیما و... انجام شده است افزود: حضور بخش خصوصی در این حوزه اهمیت زیادی دارد و باید بیشترین و ارزشمندترین بخش کار را به خود اختصاص دهد تا در نهایت ما دست‌اندرکاران با جمع‌بندی فعالیت‌های بخش خصوصی به راهکاری برای این صنعت برسیم.

شیخ رجبعلی خیاط  تجلیل شد/ حضور پررنگ هنرمندان و طراحان در جشنواره مد‌و‌لباس

پس از آن تندیس یادبود و تجلیل شیخ رجبعلی خیاط به فرزند او محمود نکوگویان اهدا شد و نکوگویان به بیان خاطراتی از این عارف و خیاط نامدار تهرانی پرداخت.

گلناز نصراللهی سخنران بعدی برنامه بود که در بخشی از سخنان خود گفت: با وجود اینکه توجه به صنعت مد و لباس در کشور ما دیر آغاز شد، به سرعت در حال پیشرفت هستیم و وزارت صنعت، معدن و تجارت توجه ویژه‌ای به بخش پوشاک دارد.

نصراللهی ادامه داد: در حال حاضر به راه‌اندازی مدارس مد توجه ویژه‌ای داریم و قصد داریم با استفاده از تجارب کشورهای خارجی، با کمک مؤسسات خصوصی چنین مدارسی را احداث کنیم.

نصراللهی افزود: در صحبت‌هایی که با 3 مدرسه مد خارجی داشتیم همه آن‌ها به نحوه لباس پوشیدن ایرانی‌ها توجه داشته و عقیده داشتند لباس پوشیدن ایرانی‌ها تفاوت زیادی با کشورهای همسایه دارد. آن‌ها عقیده دارند در لباس ایرانی‌ها نوآوری دیده می‌شود و ایران علاوه بر توانایی تأمین نیاز خود، برای صادرات هم پتانسیل خوبی دارد.

مراسم افتتاحیه با اجرای موسیقی و تجلیل از منصور الیاسی مدیر برند L.C.man تولیدکننده پوشاک آقایان، ناصر نساج‌پور مدیر صنایع نساجی نساج پور و میثم نژادرمضانی مدیر موسسه پوشش اسلامی تیام ادامه پیدا کرد و پس از آن افتتاحیه رسمی پنجمین جشنواره مد و لباس فجر انجام شد.

پنجمین جشنواره مد و لباس فجر تا 20 اسفندماه در تالار وحدت به کار خود ادامه می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس