کد خبر 541602
تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۶

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس گفت: ایجاد تعامل و ارتباط با افراد تأثیرگذار به ویژه هنرمندان سینما و تلویزیون از برنامه‌های اصلی ما است و بر این اساس از تعدادی از هنرمندان دعوت کرده‌ایم تا در افتتاحیه جشنواره حضور داشته باشند.

به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور،نشست خبری پنجمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر روز شنبه 8 اسفندماه در تالار وحدت برگزار شد.

این نشست با حضور حمید قبادی، رئیس جشنواره مد و لباس فجر؛ گلناز نصراللهی، مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ حمیدرضا یوسفی فر، دبیر اجرایی جشنواره مد و لباس و راضیه حشمی پور، مدیر اجرایی کمیته علمی و دانشگاهی و مسعود اله یاری مدیر روابط عمومی جشنواره مد و لباس فجر برگزار شد.

در این نشست حمید قبادی به ارائه گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته برای جشنواره مد و لباس پرداخت و گفت: در جشنواره امسال شاهد مشارکت 10 نهاد مانند اتاق اصناف ایران، اتحادیه پوشاک تهران، انجمن طراحان لباس و پارچه، نیروی انتظامی و... هستیم. گرایش به تغییر شیوه مدیریتی حوزه مد و لباس در این جشنواره مد نظر قرار گرفته است و آنچه در کارگروه ساماندهی مد و لباس با عنوان هویت‌سازی به دنبال آن بودیم در این جشنواره عملیاتی می‌شود.
او با اشاره به چیدمان هنری و مفهومی نمایشگاه و بهره‌گیری از مشاوره‌های سیامک احصایی در این کار گفت: 250 مدل پارچه ایرانی از 30 شرکت داخلی با مواد مختلف در بخش صنعت با شیوه‌ای هنری به نمایش گذاشته می‌شود. همچنین امسال از ابزارهای اطلاع‌رسانی مانند شبکه‌های اجتماعی، فضای دیجیتال و... استفاده بیشتری کردیم.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس با اشاره به اهمیت هنرمندان در حوزه مد گفت: ایجاد تعامل و ارتباط با افراد تأثیرگذار به ویژه هنرمندان سینما و تلویزیون از برنامه‌های اصلی ما است و بر این اساس از تعدادی از هنرمندان دعوت کرده‌ایم تا در افتتاحیه جشنواره حضور داشته باشند.

قبادی در مورد چگونگی برقراری ارتباط منطقی میان جامعه و آثار ارائه‌شده در جشنواره گفت: در این دوره از جشنواره داوری‌ها بسیار سخت‌گیرانه شده و سطح کیفی آثار بالا رفته است. بیش از 70 درصد طراحان حرفه‌ای که به جشنواره دعوت شدند به ما پاسخ مثبت دادند و آثار خود را ارائه کردند. همچنین تلاش کردیم با توجه به اقداماتی که در طول سال انجام شده و 12 جشنواره فرعی که برگزار کردیم، حضور افراد مبتدی در این جشنواره کمتر شود.

او با بیان اینکه پیش بینی شده همزمان با جشنواره زمینه عقد قرارداد میان طراحان و تولیدکنندگان ایجاد شود افزود: به جهت ارتقای ارتباط میان تولیدکنندگان با حوزه مد و لباس، بخشی با نام "ویترین ملی" خواهیم داشت که 20 برند مد و لباس ایرانی اسلامی در آن به معرفی دستاوردهای صنعتگران ایرانی می‌پردازند.

رئیس جشنواره مد و لباس فجر ادامه داد: اتفاقات خوبی در حوزه استان‌ها رخ داده است و تلاش کردیم نمایشگاه‌های استانی به مناسبت ایام پیروزی انقلاب اسلامی و ارتباط آن با جشنواره مد و لباس فجر در تعدادی از استان‌ها برگزار شود. بر این اساس استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، بوشهر، فارس، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، گیلان، خوزستان، خراسان جنوبی، سمنان، البرز و کرمانشاه تا پایان اسفندماه نمایشگاه‌های خود را برگزار می‌کنند. همچنین طراحانی از 10 استان در مسابقه زنده طراحی لباس حضور دارند.

او در مورد بخش بین‌الملل جشنواره مد و لباس فجر گفت: همایش سه روزه‌ای در هتل هما تهران برگزار می‌شود که به موضوع طراحی لباس و توسعه آن تا مرحله تولید پرداخته می‌شود. این همایش با همکاری بخش خصوصی برگزار می‌شود از 12 تا 14 اسفندماه با حضور اساتیدی از دانشگاه "پلی مدا" ایتالیا برگزار می‌شود.

قبادی ادامه داد: اتفاق بسیار مهمی که باعث استاندارد شدن جشنواره مد و لباس فجر می‌شود برگزاری مسابقه زنده طراحی لباس است. برگزاری مسابقه طراحی یکی از رویدادهای مهم حوزه مد و لباس در دنیا است و ما هم در جشنواره امکانی را فراهم می‌کنیم تا طراحان لباس از مرحله ایده تا تولید محصول را به اجرا درآورند. در جشنواره‌های گذشته مطرح می‌شد که بعضی از طراحان توانمندی لازم را در بخش‌هایی از کار ندارند و به همین دلیل نمی‌توانند با جامعه تولید ارتباط برقرار کنند. حال در این مسابقه توانایی طراحان به محک گذاشته می‌شود و آن‌ها با نخ و پارچه ایرانی، طراحی و محصول ایرانی را به جامعه معرفی می‌کنند. خروجی این مسابقه حتی می‌تواند رنگ مناسب سال آینده را هم پیشنهاد دهد. همچنین روز 15 اسفندماه مسابقه طراحی چادر برگزار می‌شود تا طرح‌های ایرانی در این زمینه ارائه شود.

او در مورد مسابقه عمومی طراحی لباس گفت: بیش از 1600 اثر به دست ما رسیده است که عددی بسیار قابل توجه است و کیفیت این آثار کار را برای داوران دشوار کرده است. برای انتخاب آثار برگزیده در مرحله اول هیئت انتخاب به رد یا قبول آثار پرداختند و آن‌ها را امتیازدهی کردند. مرحله دوم که از دیروز آغاز شد به اعطای امتیازات در چهارچوب شاخص‌های تعیین‌شده اختصاص یافت و هر اثر توسط کارشناسان صنعت، بازار، پارچه، طراحان پیشکسوت امتیازدهی می‌شود. در نهایت آثاری که بیشترین امتیاز را کسب کنند برای نمایش در جشنواره انتخاب می‌شوند و پس از اضافه شدن کارشناسان جامعه‌شناسی و روانشناسی به هیئت‌داوران، برگزیدگان نهایی در مراسم اختتامیه معرفی می‌شوند. در مجموع از حضور 150 داور در جشنواره استفاده می‌شود.

پس از آن گلناز نصراللهی ضمن تشکر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای توجه به موضوع مد و لباس گفت: با گذشت سال‌های اولیه فعالیت کارگروه ساماندهی مد و لباس حالا به مرحله‌ای رسیدیم که موضوع طراحی لباس و مد برای جامعه جا افتاده است و بنابراین در انتخاب آثار طراحان سخت‌گیری بیشتری می‌شود. وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز توجه ویژه‌ای به بخش پوشاک دارد و تلاش کردیم با همراهی بخش خصوصی از دانش اساتید خارجی و مدارس مد آن‌ها نیز استفاده کنیم.

نصراللهی افزود: در پنجمین جشنواره مد و لباس تمرکز بیشتری بر تولید نخ و پارچه ایرانی داریم. پیش از این تأکید چندانی بر استفاده از مواد اولیه ایرانی وجود نداشت اما در حال حاضر واحدهای تولید پوشاک در مورد ظرفیت‌های صنعت نساجی کشور آگاه شده‌اند. هم‌اکنون به حمایت مصرف‌کننده از محصول ایرانی نیاز داریم و این نمایشگاه فرصت مناسبی برای ارائه آثار با کیفیت تولیدکنندگان داخلی و معرفی آن‌ها به مصرف‌کننده است.

او با تشکر از وزارت ارشاد به جهت همکاری با هنرمندان در عرضه تولیدات پوشاک ایرانی گفت: نوع پوشش هنرمندان تأثیر بسیاری بر جامعه دارد و اگر آن‌ها به کیفیت محصول ایرانی اطمینان داشته و از آن‌ها استفاده کنند، به رشد و شکوفایی صنعت پوشاک ایران کمک می‌شود.

نصراللهی با اشاره به حضور اولین واحد تولید چادر مشکی در جشنواره مد و لباس فجر گفت: قبلاً چند واحد تولید چادر مشکی در کشور وجود داشت که محصولاتی با کیفیت متوسط تولید می‌کردند، اما نخستین مرکز تولید چادر مشکی با کیفیت بالا راه‌اندازی شده و سال آینده به تولید می‌پردازد.

پس از آن قبادی با اشاره به نقش طراحان لباس در جشنواره فیلم فجر گفت: امسال پیوند جدی میان طراحان لباس و هنرمندان برقرار کردیم و با توجه منتقدین به این لباس‌ها، لباس خوب از بد متمایز شد. در همین راستا یکی از مؤسسات تابعه کارگروه ساماندهی مد و لباس مسابقه مردمی انتخاب خوش‌پوش‌ترین بازیگر را با شرکت 120 هزار نفر برگزار کرد که نتایج آن به زودی اعلام می‌شود.

قبادی ادامه داد: در این دوره جشنواره مد و لباس نیز نخستین مسابقه اینترنتی انتخاب بهترین لباس توسط مردم برگزار می‌شود و مشارکت مردم در انتخاب آثار برگزیده بسیار ارزشمند است. این کار از روز دوم جشنواره آغاز می‌شود و تا پس از آن ادامه خواهد داشت.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس افزود: راه‌اندازی تور آموزشی و تعامل طراحان و اساتید با بخش صنعت تولید پارچه یکی از برنامه‌های مهم ما است تا طراح متوجه شود چه ظرفیت‌هایی در تولید پارچه وجود دارد و به جای اینکه چشم به محصولات خارجی داشته باشد از پارچه ایرانی استفاده کند.

قبادی ادامه داد: برگزاری چهار مراسم بزرگداشت خادمان حوزه مد و لباس از بخش‌های دیگر این جشنواره است و در بخش‌های صنعت، تولید و فروش، اعطای مالکیت معنوی و علمی دانشگاهی تقدیر از بزرگان به عمل می‌آید.

او با اشاره به هم‌زمانی جشنواره با ایام فاطمیه گفت: ارتباط مفاهیم ارزشمند با حوزه مد و لباس از موضوعات مهم برای ما است و بر این اساس نشست‌ها و کارگاه‌هایی با موضوع ایام فاطمیه برگزار می‌شود. قصد داریم ارتباط منطقی بین مد و لباس با مفاهیم ارزشی برقرار کنیم.
راضیه حشمی‌پور نیز در مورد بخش علمی دانشگاهی گفت: این بخش با نگاه پژوهش محور با محوریت ارتقای سطح علمی حوزه مد و لباس و کاربردی شدن آن در تولید، فعالیت خود را آغاز کرد. به وجود زمان محدودی که داشتیم 20 دانشگاه و 23 آموزشگاه برای شرکت در جشنواره اعلام حضور کردند که در نهایت 14 متقاضی برای حضور در جشنواره انتخاب شدند.

حشمی پور افزود: تعداد 150 پایان‌نامه، کتاب و مقاله به دبیرخانه جشنواره رسیده است و 15 نشست و کارگاه تخصصی نیز در روزهای جشنواره برگزار می‌شود. همچنین از 2 اختراع رسیده از دانشگاه آزاد یزد نیز رونمایی می‌شود.

یوسفی فر نیز در توضیح عملکرد بخش فروش گفت: طی جلسات تخصصی قرار شد بخش فروش جشنواره به صورت غیرمتمرکز در فروشگاه‌های چند استان برگزار شود. این اتفاق در جهت دسترسی آسان مردم به محصولات کاربردی انجام می‌شود و فروشگاه‌های منتخب با نصب پوستر جشنواره به عرضه محصولات خود با 20 درصد تخفیف می‌پردازند.

یوسفی فر ادامه داد: با جلب مشارکت بیش از 1500 مرکز تولید و عرضه محصولات ایرانی اسلامی، بخش فروش در واحدهای صنفی که چهارچوب‌های ما را رعایت می‌کنند به اجرا درمی‌آید. این طرح علاوه بر تهران در استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، خراسان رضوی، البرز و قم اجرا می‌شود.

در پایان این نشست حمید قبادی با بیان اینکه همه تلاش این جشنواره برای معرفی توانمندی و ظرفیت‌های داخلی حوزه پوشاک است گفت: در چند سال گذشته موفق شدیم ظرفیت‌های داخلی را شناسایی کرده و بر آن‌ها تأکید کنیم. طراحان و تولیدکنندگان داخلی می‌توانند نیاز جامعه را پوشش دهند، مشروط بر اینکه تعامل درستی بین همه دست‌اندرکاران این حوزه برقرار شود.

قبادی افزود: سیاست ما در سال 95 تغییر نگرش و جلب توجه مردم و مسئولان بر موضوع مد و لباس است. تأکید داریم که جامعه نیازمند لباس‌های رنگارنگ، متنوع، زیبا و در خور شان افراد است. از طرف دیگر طراحان آمادگی دارند که این نیاز را رفع کنند و جشنواره مد و لباس قصد دارد این تعامل و ارتباط را برقرار کند.

در پایان این برنامه از سه پوستر جشنواره مد و لباس فجر، استان‌ها و فروشگاه‌ها رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس