پنجمین جشنواره بین المللی مُد و لباس با هدف ترویج مد و لباس ایرانی و اسلامی در کشور صبح امروز در تالار وحدت آغاز می شود.

به گزارش مشرق، پنجمین جشنواره بین المللی مُد و لباس با هدف ترویج مد و لباس ایرانی و اسلامی در کشور صبح امروز آغاز می شود و بعد از 10 روز در بیستم اسفندماه جاری با معرفی برگزیدگان به کار خود در تالار وحدت پایان می دهد.

** مسیر تازه طراحی لباس در کشور

استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه مد و لباس معتقد است که مسیر تازه ای که در جریان طراحی لباس در کشور به وجود آمده با شهامت ستودنی کارگروه ساماندهی مد و لباس در پایه گذاری و اثر بخشی بر همه بخش های این حوزه، توقف پذیر نیست.

حمید رضا توسلی افزود: رویداد جشنواره مد و لباس کشور در سال های ابتدایی شکل نمایشگاه داشت که در چند سال اخیر تبدیل به جشنواره ای فرهنگی شده و با توجه به گستره اطلاع رسانی در سطح کشور فرصت یک دیدار سالانه را برای همه علاقه مندان این حوزه فراهم کرده است.

وی ادامه داد: در بحث برگزاری جشنواره مد و لباس باید متغیرهای متفاوتی چون جامعه شناسی، هنر، بهداشت، رفتارهای فرهنگی و دیگر مسایل را در نظر داشته باشیم تا زمینه اثرگذاری جدی روی مخاطب هدف در سطح جامعه فراهم شود.

این استاد دانشگاه هنر خاطرنشان کرد: ما کشوری هستیم با خرده فرهنگ های متفاوت و بسیاری از مناطق ایران مد بومی را در صد سال گذشته پذیرفته اند؛ لایه های اثر بخشی در این فضا را با ویژگی های دیگری باید بنگریم. مد یک پدیده کوتاه مدت است و با ورود به کشور باید ویژگی های مد اسلامی و ایرانی را با آن در نظر بگیریم که در بسیاری موارد غیر قابل تغییر هستند.
توسلی افزود: با برگزاری چندین دوره از جشنواره در بخش علمی و پژوهشی مسیری باز شده که باید با نظم دهی و جلوگیری از پراکندگی موضوعات مورد تحقیق به نتایج موثری رسید.

وی بیان کرد: با توجه به شرایطی که در این دوره برای برگزاری جشنواره مد و لباس پنجم به وجود آمد، باید بدانیم شهامت و جسارت کارگروه ساماندهی مد و لباس برای برگزاری جشنواره در این فرصت کم، ستودنی است و باید توجه کنیم جشنواره از روزی که تمام می شود در حقیقت آغاز خواهد شد.

این پژوهشگر حوزه مد و لباس گفت: برای رشد این حوزه، همکاری همه نهادهای دولتی و خصوصی نیاز است تا بتوان یک جریان موثر را به رسمیت شناخت و اگر نگاه ملی به این مساله نداشته باشیم، اثر بخشی این جشنواره نیز کمتر و کمتر می شود.

مسابقه زنده طراحی لباس با هدف هدایت طراحان به بخش صنعت

دبیر انجمن طراحان لباس و پارچه ایران و دبیر کمیته طراحی پنجمین جشنواره مد و لباس فجر گفت: مسابقه زنده طراحی لباس با رقابت میان 20 طراح لباس در تالار وحدت برگزار می شود.
صدیقه پاک بین افزود: این مسابقه در حالی انجام می شود که تمام موارد شامل پارچه، مواد طراحی و ... در اختیار شرکت کنندگان قرار می گیرد تا در فرصت سه روزه از 11 تا 13 اسفندماه به رقابت با یکدیگر بپردازند.

وی ادامه داد: تا به حال70 نفر برای شرکت در این مسابقه ثبت نام کرده اند که ما با توجه به محدودیت فضا 20 نفر را بر اساس روزمه و سابقه کاری آنان انتخاب می کنیم. قرار است طرح برگزیده به تولید انبوه برسد.

دبیر انجمن طراحان لباس و پارچه ایران افزود: مهم ترین عامل انتخاب آثار برای داوران کاربردی بودن طرح و قابلیت تولید انبوه آن است؛ در این مسابقه می ببینیم چگونه طراح پارچه ها را در کنار هم قرار می دهد، از چه تزیینات و زیورآلاتی استفاده می کند و طرحی که دوخته چقدر کاربرد دارد؛ بنابراین داوران مختلف از حوزه های دانشگاه، طراحان لباس، صنعت و... آثار را بررسی می کنند.
وی با بیان اینکه تعداد داوران بخش صنعت بیشتر از سایر داوران است افزود: چون هدف ما معرفی طراحان به بخش صنعت است، از داوران خواسته ایم طرح ها را بررسی کنند؛ به طوری که اگر مشکلاتی در آنها هست که مانع استفاده از طرح ها در صنعت و تولید انبوه می شود، این مشکلات را در جلسه ای مطرح کنند که به صورت بخشنامه تنظیم شود. این اشکالات در دانشگاه ها نیز باید مطرح شود تا مدرسان با توجه به بخش هایی که دانشجویان بیشتر در آنها ایراد دارند به تدریس بپردازند.
پاک بین درباره هدف این نمایشگاه اظهار کرد: هدف ما از هر نمایشگاه، مسابقه و ... این است که توانایی طراحان را بسنجیم و بتوانیم آنها را به بخش صنعت هدایت کنیم. نمی خواهیم فقط یک مسابقه برگزار کنیم و طراح برتر را معرفی کنیم بلکه می خواهیم نقاط ضعف دانشجو، طراح و ... را بشناسیم تا بتوانیم روز به روز بهتر شویم.

اعلام زمان برگزاری نشست های تخصصی

زمان برگزاری نشست های تخصصی و کارگاه های آموزشی پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر در سایت بنیاد ملی مد و لباس اسلامی- ایرانی به نشانی www.iranmode.com اعلام شد.

این نشست ها از جمله فعالیت هایی هستند که بستر انتقال تجربه و دانش را در رشته های مختلف علمی فراهم می آورند؛ در همین راستا بخش علمی و دانشگاهی جشنواره با دعوت از اساتید و نخبگان، نشست های علمی و تخصصی پرباری را با محوریت موضوع جشنواره برگزار می کند.

برنامه ریزی برگزاری این نشست ها نیز از طریق سایت بنیاد ملی مد و لباس اسلامی- ایرانی و اطلاع رسانی در فضای فیزیکی جشنواره (در بنیاد رودکی) در اختیار مخاطبان قرار می گیرد.
محورهای برگزاری این نشست ها و کارگاه ها عبارتند از:

شناخت و کاربرد سبک مدرن در طراحی لباس، تبلیغات و بازاریابی مد ایرانی، نرم افزارهای جدید در طراحی، الگوسازی، دوخت و برش، طراحی ملحقات لباس (جواهرات، کیف، کفش و غیره)، توسعه مد و راهکارهای نفوذ پوشاک در بازارهای بین المللی، شناخت و بررسی لباس های مفهومی، مدیریت طراحی و تولید پوشاک، پیش بینی مد و رنگ و بررسی احساس رنگی ایرانیان، تاثیر پوشاک بر بهداشت روانی و اخلاق، طراحی و تصویر سازی لباس با در نظر گرفتن شاخص های تولید، و آموزش تکنیک های دوخت افراد شرکت کننده در این نشست ها و کارگاه ها، گواهی حضور دریافت می کنند.

بر اساس گزارش روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر به همت این کارگروه، فردا دهم اسفندماه در تالار رودکی افتتاح می شود و تا بیستم همین ماه ادامه دارد؛ مراسم افتتاحیه این جشنواره با حضور شخصیت های فرهنگی و هنری، صنعتگران، تولید کنندگان و طراحان مد و لباس بطور رسمی از ساعت 11 صبح آغاز می شود.


منبع: جام جم آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس