تحلیلگران در گفت‌وگو با پایگاه خبری - تحلیلی «میدل‌ایست آی» اقدام عربستان در اعدام «شیخ النمر»، روحانی برجسته عربستان و برخی دیگر را با بیم این رژیم از اعتراضات داخلی مرتبط دانسته‌اند.

به گزارش مشرق، برخی تحلیلگران اعدام‌های روز شنبه عربستان سعودی که شیخ «نمر باقر النمر» هم در میان آنها بود را اقدامی از سوی عربستان سعودی برای جلوگیری از سقوط حکومت این کشور دانسته‌اند.

این تحلیلگران، روز شنبه در گفت‌وگو با پایگاه خبری - تحلیلی «میدل‌ایست آی»، افزایش تنش‌ها بین ایران و عربستان، به درازا کشیدن رسیدن به راه حل بر سر سوریه، و شعله‌ور شدن دامنه اختلافات فرقه‌ای را از جمله تبعات منفی اعدم شیخ النمر دانسته‌اند. 

با این وجود، آنها معتقدند عربستان تهدیدهای ناشی از اعتراضات ضد حکومتی در عربستان که سال 2011 پایه‌های این رژیم این را لرزاند را از تبعات ناشی از اعدام شیخ النمر در منطقه مهم‌تر می‌داند. 

«اندرو هاموند»، تحلیلگر اندیشکده «شورای اروپایی روابط خارجی» به «میدل‌ایست آی» می‌گوید: «مردم استان‌های شرقی تظاهرات‌هایی انجام داده بودند و آنها (حکومت عربستان) نمی‌خواهند هیچ تظاهراتی ببینند.»

«جمال خاشوکی»، روزنامه‌نگار عربستان سعودی در همین راستا درباره اعدام‌های روز شنبه گفت: «این پیامی آشکار به کسانی است که می‌خواهند حکومت را سرنگون کنند.»

«میدل‌ایست‌ آی» به این نکته هم اشاره کرده که اعدام‌های اخیر، چند روز بعد از اعلام کسری بودجه عربستان سعودی و افزایش 50 درصدی قیمت بنزین انجام شده‌اند. قرار است در روزهای آتی، قیمت برق و آب هم افزایش پیدا کند. 

وزیر دارایی عربستان سعودی هم اخیراً به تلویح گفته که ممکن است برای اولین بار از شهروندان مالیات اخذ شود. 

«حسن حسن»، از اعضای اندیشکده «چتم‌هاوس» اقدام عربستان سعودی را پیامی به افراد خارج و داخل مرزهای این کشور دانسته و می‌گوید ریاض در صدد است بگوید که مقامات این کشور، صرفنظر از آنچه دنیا می‌گوید، کسانی که «خط قرمزها را رد کرده‌اند» را اعدام خواهند کرد.

با این حال «هاموند» می‌گوید سوالی که باید پرسید این است که آیا اقدامات اخیر رژیم عربستان این کشور را با ثبات‌تر خواهد کرد یا اینکه در دراز مدت، باعث ایجاد بی‌ثباتی‌های بیشتر در این کشور خواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس