این بسته خبری بنا دارد به بررسی اتفاقات مهم اقتصادی هفته بپردازد تا مخاطبان اجمالاً از شرایط پیش آمده مطلع گردند. این گزارش در پنج محور کلی تولید، بازار، اقتصادمقاومتی، توسعه و بازار سرمایه اقتصاد ایران را رصد می کند.

گروه اقتصادی مشرق- در هفته ای که گذشت اقتصاد ایران متاثر از تحولات کلان اقتصادی و تصمیمات و قوانین جدید دستخوش فراز و فرود های زیادی قرار گرفت.

این بسته خبری بنا دارد به بررسی اتفاقات مهم اقتصادی هفته بپردازد تا مخاطبان اجمالاً از شرایط پیش آمده مطلع گردند. این گزارش در پنج محور کلی تولید، بازار، اقتصادمقاومتی، توسعه و بازار سرمایه اقتصاد ایران را رصد می کند.

 به منظور دسترسی به متن کامل هر خبر روی عبارت مشخص شده کلیک کنید.


**تولید


* پس از آنکه گام اول اجرای بسته خروج از رکود دولت ، حرف و حدیث های فراوانی را به دنبال داشت، این هفته نیز متقاضیانی که خودرو را با شرایط این طرح خریداری کرده بودند با چالش جدیدی مواجه شدند. این بار وقتی به نمایندگی های فروش خودروسازان مراجعه میکردند و  وضعیت تحویل خودرو را حویا می شدند با این پاسخ که فعلا خبری نیست مواحه میگشتند.

طبق اعلام خودروسازان، مقصر این تاخیر در تحویل خودروها بانک مرکزی میباشد که چک های مردم را وصول نکرده و تا زمانی هم که وصول نکند خودرویی تحویل نمیشود. در این زمینه حتی بخشنامه ای هم به نمایندگی های فروش خود ارسال و از آنها خواسته اند خودروهای مشتریان را تحویل ندهند.خودروهایی هم که از محل فروش امانی فروخته شده بودند نیز بدون پلاک و سند تحویل مشتریان شد.

اما از آن طرف قضیه، بانک مرکزی دلیل وصول نکردن این چک ها را ناقص بودن مدارک خودروسازان اعلام کرده و توپ را در زمین خودروسازان انداخته است.

از دیگر اخبار مهم این حوزه هم میتوان به موافقت بانک ها برای پرداخت وام به آن دسته از خودروهایی اعلام کرد که خارج از ظرفیت 110 هزار تایی از پیش تعیین شده بفروش رسیده بودند اشاره کرد. گفتنی است در این طرج که برای خروج از رکود صنایع داخلی در نظر گرفته شده بود 654 دستگاه خودروی چینی نیز به فروش رسیده است.

** گام دوم بسته خروح از رکود که به اعطای وام برای خرید اقساطی کالاهای تولید داخل مربوط میشود بعد از آنکه پس از حدود سه هفته از اجرای طرح هنوز در حالت تعلیق قرار دارد این هفته وارد فاز جدیدی شد. پس از آنکه رییس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی از تعویق اجرای این طرح خبر داد گمانه زنی هایی درباره علت این تصمیم مطرح شد که بیشتر آنها بانک مرکزی را مقصر اصلی اجرا نشدن این طرح عنوان میکردند.

در یکی از این اظهارنظرها رئیس اتحادیه لوازم خانگی با اشاره به نحوه توزیع کارت اعتباری و خرید لوازم خانگی گفت: بانک مرکزی بر سر نحوه صدور کارت و توزیع آن درگیر بروکراسی اداری شده و اینکه چه سازمانی را متولی توزیع کارت اعتباری در نظر بگیرد؛ چراکه فروشگاهی‌هایی که برای خرید اعتباری کالا تعیین شده‌اند باید مجهز به دستگاه‌های پوز مخصوص باشند، تا امکان انتقال پول کارت‌های اعتباری مستقیم به تولیدکننده وجود داشته باشد که هزینه سنگینی را در پی دارد.

همچنین از دیگر دلایلی که برای عدم اجرای این طرح مطرح شد موضوع نگرانی بانک مرکزی از پیامدهای اجرای طرح کارت اعتباری و تزریق نقدینگی (دستکم ۳۱ و حداکثر ۹۵ هزار میلیارد تومانی)  به اقتصاد کشور میباشد.

با این تفاصیل اگر تعداد کارمندان دولت و بازنشستگان را بر اساس تازه ترین آمار که به بهمن ماه سال گذشته برمی گردد، حدود 8.5 میلیون نفر درنظر بگیریم که قطعا تا کنون به ده میلیون نفر رسیده و متوسط اعتبار تخصیص یافته به هر کارت را نیز رقمی بین یک تا ده میلیون یعنی 5 میلیون تومان فرض کنیم، در صورتی که تمام واجدان شرایط دریافت کارت اعتباری بخواهند از این شبه تسهیلات استفاده کنند، بانک مرکزی باید اعتباری بین 50 تا 60 هزار میلیارد تومان برای این کارت های اختصاص دهد!

این در حالی است که طبق گفته رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی« اعتبار بانک مرکزی برای سه طرح تسهیلاتی خودرو، کالای ایرانی و تولید در مجموع 9 هزار و 500 میلیارد تومان است».

ناگفته نماند آنطور که عباس هاشمی مدیرکل صنایع لوازم خانگی وزارت صنعت اظهار داشته: اجرای طرح فروش اقساطی کالاهای تولید داخل از جمله لوازم خانگی از اوایل هفته آغاز خواهد شد و بر این اساس کارکنان دولت و بازنشستگان می‌توانند نسبت به خرید این محصولات با کارت اعتباری اقدام کنند.

*** در این هفته مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حداقل 10 میلیون نفر از جمعیت کشور در مسکن‌های فاقد کیفیت زندگی می‌کنند گفت: وزارت راه و شهرسازی به دنبال تبدیل بانک مسکن به بانک توسعه است و ادامه داد: علت این امر آن است که برای توسعه مسکن‌های بی‌کیفیت بحث مالی مطرح است.

دررابطه با موضوع مسکن مهر نیز سرپرست شرکت عمران پرند با بیان این‌که حدود 10 هزار واحد مسکن مهر پیشرفت فیزیکی 94 درصدی دارند، گفت: تا پایان سال بیش از 10 هزار واحد مسکن مهر آماده تحویل می‌شود به شرطی که متقاضیان نسبت به واریز باقیمانده آورده خود اقدام کنند.

این درحالی است که دولت اعلام کرده بود که دستورالعمل شماره ۳ آخرین افزایش قیمت در مسکن مهر خواهد بود که به تازگی برای تحویل واحدهای کوزو در پردیس، حدود ۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت اعمال شده است.


**بازار


* تغییرات قیمت ها در بازار، هفته متلاتمی را پشت سر گذاشت که از جمله آن می توان به قیمت سکه و طلا اشاره کرد. به طوری که در بازار طلای ایران هرگرم طلای 18 عیار با 750 تومان افزایش در هر گرم، در ابتدای هفته  91880 تومان و پایان هفته به 92630 تومان رسید. سکه نیز با افزایش 4 هزار تومانی در ابتدای هفته 905 هزار تومان و در پایان هفته 909 هزار تومان فروش رفت. در بازار ارز نیز، دلار روزهای صعودی را پشت سر گذاشت. به نحوی که هر دلار در بازار در ابتدای هفته 3575 تومان و در پایان هفته به 3610 تومان رسید که رشد 35 تومانی آن در هفته رقم خورد.

** در این هفته، بانک مرکزی گزارش متوسط قیمت خرده‌ فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران هفته منتهی به ۲۹/ ۸ / ۹۴ را منتشر کرد که بر اساس آن جزئیات تغییرات قیمتی ۴۲ قلم مواد خوراکی در قالب ۱۱ گروه اعلام شده است.

طبق این گزارش قیمت ۷ گروه کالایی لبنیات، تخم مرغ، حبوب، میوه های تازه، سبزی های تازه، گوشت قرمز و گوشت مرغ افزایش داشته و نرخ یک گروه کالایی کاهش و نرخ ۳ گروه کالایی دیگر ثابت مانده است. گزارش کامل بانک مرکزی را در اینجا ببینید.

در بازار آزاد نیز قیمت هرکیلو مرغ با افت شدید قیمت مواجه شد بطوریکه قیمت مرغ آماده به طبخ در میدان بهمن ۴۵۰۰ تومان و در میادین میوه و تره‌بار ۴۹۵۰ تومان بوده است.

اما در بازار میوه شاهد افت و خیز چندانی نبودیم و قیمت ها نسبت به هفته قبل زیاد تغییر نکرد.قیمت انواع میوه را از اینجا ببینید.

*** خودرو نیز در بازار شاهد افزایش قیمت در برخی مدل ها بود بطوریکه قیمت تیبا 400 هزار تومان، پژو 405 معادل 100 هزار تومان، پژو پارس سال معادل 200 هزار تومان و پژو 206 مدل V8 نیز معادل 100 هزار تومان افزایش یافته است.

قیمت باقی خودروهای داخلی در بازار تغییر خاصی نسبت به نرخ این خودروها در هفته گذشته نداشته است. جدول قیمت ها را از اینجا ببینید.

**** به دنبال سرنگون شدن هواپیمای روسی توسط ترکیه و شدت گرفتن تنش‌های ژئوپولتیکی منطقه خاورمیانه، قیمت جهانی نفت در بازار معاملات آتی روز چهارشنبه تحت الشعاع حوادث این منطقه قرار گرفت و روند نزولی به خود گرفت.

در همین حال، قیمت نفت دریای برنت برای تحویل در ماه ژانویه با ۴ سنت کاهش به رقم ۴۶ دلار و ۸ سنت در هر بشکه رسید

در بازار جهانی طلا نیز، کاهش ارزش دلار و افزایش تنش ها پس از ساقط شدن جنگنده روسی به دست ترکیه موجب شد که طلا افزایش قیمت های جلسه خود را ادامه دهد، اما به دلیل احتمال افزایش نرخ بهره در آمریکا در ماه آینده میلادی، این افزایش قیمت محدود بود.

قیمت هر اونس طلا پس از افزایش 0.6 درصدی در روز سه شنبه، امروز نیز 0.3 درصد افزایش داشت و به 1078 دلار و 61 سنت رسید.


**اقتصاد مقاومتی


* در این هفته به دو کار آفرین موفق که با سرمایه اندک توانستند قدمی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی بر دارند اشاره خواهیم کرد.

اولی که طلبه ای از اهالی استان آذربایجان شرقی است توانسته با وام 30 میلیون تومانی که از سازمان بسیج سازندگی گرفته کسب و کاری راه اندازی کند و به پرورش ماهی بپردازد. او با وجود برخورداری از شغل دولتی، کار تولیدی را ترجیح داده و در روستای محل تولدش سالانه 20 تن ماهی قزل آلا تولید می کند. وی همچنین درباره درآمد حاصل از کارش نیز میگوید: در حال حاضر در هر دوره 12 تن ماهی تولید می کنیم و در اهر و اردبیل به فروش می رسانیم. 50 درصد از پول حاصل از فروش ماهی قزل آلا سود خالص است و ما ماهانه 6 میلیون تومان سود می کنیم.

دومین شخص اما امام جماعتی از خطه گیلان است که تواسته در پرورش شترمرغ موفقیت کسب کند. او از جمله معدود روحانیونی است که در کنار فعالیت های معمول و شناخته شده این قشر در ترویج معارف دینی، در امر تولید نیز به صورت کاملا جدی فعالیت می کند.

این فعال اقتصادی درباره ویژگی های شترمرغ خاطرنشان می کند: "تقریبا همه اجزاء بدن شترمرغ مورد استفاده قرار می گیرد. گوشت آن به دلیل پروتئین بالا و عاری بودن از چربی گزینه بسیار ایده آلی است. از چربی آن انواع لوازم آرایشی و بهداشتی و روغن تهیه می شود. چرم شترمرغ هم رواج زیادی دارد. از پر و پوکه تخم مرغ آن هم برای تهیه وسایل زینتی استفاده می شود. شترمرغ حیوان بسیار نجیب و مهربانی است و هیچ سر و صدایی ندارد. تلفات و مرگ و میر آن نزدیک به صفر است و مقاومت بسیار زیادی دربرابر بیماری ها دارد. البته مصرف گوشت آن هنوز آنطور که باید در میان مردم جا نیفتاده است."


**توسعه

* در این هفته مرکز آمار ایران نرخ تورم آبان ماه را اعلام کرد که بر اساس آن تورم در ۱۲ ماهه منتهی به آبان ماه امسال را ۱۳.۱ درصد اعلام شد.  این درحالی است که میزان افزایش شاخص گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات نیز نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۲.۱ درصد بوده و نرخ تورم ۱۲ ماه منتهی به آبان ماه سال ۱۳۹۴ نسبت به دوره مشابه سال قبل این گروه ۱۴ درصد است که نسبت به تورم ۱۲ ماهه منتهی به مهرماه امسال(۱۴.۴ درصد) کاهش یافته است.

** از دیگر اخبار مهم هفته میتوان به آمار گمرک اشاره کرد که براساس آن در هفت ماهه نخست سال جاری 27 پورشه ماکان نو از کشور امارات متحده عربی به کشور وارد شد.

این میزان واردات پورشه بیش از یک میلیون و 606 هزار دلار ارز از کشور خارج کرد و میانگین قیمت یک پورشه وارداتی به کشور نزدیک به 56 هزار دلار و به عبارتی 164 میلیون و 528 هزار و 345  تومان است.

همچنین در آمار منتشره دیگری مشخص شد در هفت ماهه نخست سال‌جاری 269.1 تن چتر بارانی و چتر آفتابی و عصا و شلاق و تازیانه به ارزش 328 هزار و 645 دلار به کشور وارد شد.

این میزان واردات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 40.96 درصد و از نظر ارزشی 29.23 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

همچنین در مهر ماه سال‌جاری 32.5 تن چتر بارانی، چتر آفتابی، عصا، شلاق و تازیانه به ارزش 41 هزار و 168 دلار به کشور وارد شد.

*** طبق آماری که این هفته از سوی بانک مرکزی منتشر شد، مشخص شد  به ازای هر یکصد هزار نفر تعداد ۲۷.۴ شعبه بانکی در کشور وجود دارد.

 این آمار می افزاید در بین کشورهای منطقه، کشورمان به ازای هر یک صد هزار نفر جمعیت دارای تعداد بیشتری از شعب بانکی است. بر اساس آمار اداره مجوزهای بانکی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تا پایان شهریورماه ۹۴ تعداد کل شعب دارای مجوز بانکها و موسسات اعتباری غیربانکی ۲۱.۶۵۶ شعبه می باشد. بانک ملی ۳.۱۹۲ شعبه، صادرات ایران ۲.۸۷۶ شعبه، کشاورزی ۱.۹۰۶ شعبه دارای  بیشترین شعبه و بانکهای خاورمیانه، بانک تجاری ایران و اروپا و بانک ایران و ونزوئلا دارای کمترین شعب در سطح کشور هستند.

براساس تعداد شعب، بیشترین تمرکز تعداد شعب مربوط به استانهای قم، تهران و البرز و کمترین تمرکز شعب مربوط به مرکز استانهای بوشهر، سمنان و مازندران می باشد.

**** ازدیگر موضوعاتی که در هفته جاری اعلام شد مربوط میشود به کسر مبلغ کارمزد از حساب دارندگان حسابهای بانکی برای ارسال پیامک مربوط به تراکنش های حساب. در این هفته بانک تجارت نیز به جمع کسرکنندگان پیوست و مبلغ 10 هزار تومان از حساب متقاضیان کم کرد. لیست مابقی بانک ها را از اینجا ببینید.

***** مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه دولت از سال 89 تاکنون 7500 میلیارد تومان تنخواه بابت تامین بخشی از یارانه نقدی از بانک مرکزی گرفته است، گفت: تاکنون 1800 میلیارد تومان از این تنخواه تسویه شده است و 5700 میلیارد تومان باقی مانده که هنوز تسویه نشده است.


**بازار سرمایه

* در بازار بورس این هفته که با رشد 17 واحدی معاملات در روز اول آغاز شده بود و شاخص بازار سرمایه در روز اول از  62889 واحد شروع شده بود در آخر هفته با کاهش 21 واحدی مواجه شد. در طی هفته نیز با کاهش 190 واحدی، شاخص کل بازار سرمایه در انتهای هفته به 62699 واحد رسید.

** در بازار بورس کشورهای آسیایی نیز به دنبال شدت گرفتن تنش‌های ژئوپولتیکی موجود در منطقه خاورمیانه در پی سرنگونی هواپیمای جنگنده روسی توسط دولت ترکیه، ارزش شاخص بورس بیشتر کشورهای آسیایی در روز چهارشنبه با کاهش روبرو شدند.

در همین حال، ارزش شاخص بورس «هنگ سنگ» هنگ کنگ ۲ دهم درصد، بورس «نیکی» ژاپن ۴ دهم درصد، بورس «کاسپی» کره جنوبی ۲ دهم درصد و بورس «ASX» استرالیا ۶ دهم درصد کاهش داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 0
    328 هزار میلیارد!!!
  • ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 0
    خیانت به کشور شاخ و دم ندارد . افزایش واردات کالاهای لوکس و کالاهای نبجل به کشور و عدم صادرات و نیز عدم حمایت از صنایع داخلی کشور یک خیانت بزرگ است
  • ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 0
    علت اصلی له له زدن بعضی ها برای رابطه با آمریکا همین تجملات زائد و لوکس و شکلات و کفش و عطر و زهر مار بود. خاک دو عالم بر سرشان
  • ناشناس ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 0
    مرگ بر آمریکا ؛ دشمن اصلی ما امریکاست .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس