کد خبر 467599
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳

شصت و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در آخرین نشست علنی خود با ادامه کار بر روی طرح اصلاح و بهسازی شورای امنیت و افزایش اعضای آن موافقت کرد.

به گزارش مشرق، آخرین نشست شصت و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل صبح و عصر دوشنبه در مقر این سازمان برگزار شد.


تلاش کشورهای جهان برای اصلاح و بهبود نقش شورای امنیت سازمان ملل که از سال 2002 میلادی آغاز شده است، همچنان ادامه دارد.در جلسه صبح دوشنبه مجمع عمومی، کشورهای جهان به اتفاق آراء به ادامه طرح قبلی با عنوان گفتگوهای میان حکومتی مصوب سال 2005 میلادی که اصلاح شورای امنیت نیز از جمله محورهای آن است، موافقت کردند.

طبق این تصمیم، طرح یادشده متوقف نمی شود بلکه به دور بعدی مجمع عمومی یعنی مجمع هفتادم منتقل خواهد شد.

تلاش کشورهای جهان برای اصلاح نظام شورای امنیت گرچه از سال 2002 میلادی به صورت رسمی پیگیری شده است اما در سال 2005 با تلاش کوفی عنان، دبیرکل وقت، شکل‌ جدی‌تری به خود گرفت.

پس از آن از سال 2009 میلادی تاکنون مذاکرات بر سر این موضوع همه ساله ادامه داشته است و امسال برای یازدهمین سال پیاپی پیگیری شد.


اصلاح ترکیب و اعضای شورای امنیت به همان اندازه که میان کشورهای جهان طرفدار دارد، به دلیل اهمیت آن و محدودیت در پذیرش اعضاء، از مباحث پر رقابت و تنش زا میان بلوک کشورهای مختلف از پنج قاره جهان است.


گروه چهار متشکل از کشور‌های آلمان، ژاپن، برزیل و هند، اتحادیه آفریقا، ایتالیا و اسپانیا در غرب اروپا، کشور‌های عرب و نیز سایر گروه های موجود در بلوک بندی های منطقه ای این سازمان جهانی، برای عضویت در شورای امنیت همواره با یکدیگر در رقابت بوده اند.


همچنین هرگونه اصلاح ترکیب و تعداد اعضای شورای امنیت به اصلاح منشور ملل متحد با اکثریت دو سوم آراء نیاز دارد.

گام بعدی این تغییر مهم، تائید هر پنج عضو دائم کنونی شورای امنیت با این اصلاحیه منشور ملل متحد و افزایش تعداد اعضای شوراست.


تجربه هفتاد سال گذشته حاکیست، اعضای دائم شورای امنیت یعنی آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه و چین که روزی تنها قدرتهای اتمی جهان نیز بوده اند، همواره با چنین تغییری در عمل مخالفت کرده اند.


در نشست صبح دوشنبه مجمع عمومی نیز برخی از این اعضای دائم مانند چین، روسیه و فرانسه با اشاره به نبود پیشرفت و اقدام جدی و عملی‌ در شصت ‌و نهمین دوره‌ مجمع عمومی، تلاش‌های صورت گرفته را کمتر از حد لازم دانستند.

برخی‌ کشورها مانند نماینده پاکستان نیز با اشاره به فعالیت‌های اندک در دوره‌ گذشته، آن را قدمی‌ رو به عقب خواندند.

تصمیم روز دوشنبه مجمع عمومی را فقط می توان اقدامی درون سازمانی برای جلوگیری از حذف این موضوع از دستور کار مجمع بعدی یعنی مجمع هفتادم تلقی کرد.شصت و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد  عصر دوشنبه چهاردهم سپتامبر، (بیست و سوم شهریور) به کار خود پایان می دهد و مجمع هفتادم از صبح سه شنبه پانزده سپتامبر ( بیست و چهارم شهریور) کار خود را آغاز خواهد کرد.


نشست اصلی مجمع هفتادم با نام بحث عمومی نیز با حضور سران کشورهای جهان از صبح دوشنبه بیست و هشتم سپتامبر (ششم مهر) آغاز می شود.سه روز قبل از آن یعنی جمعه بیست و پنجم سپتامبر(سوم مهر) نیز نشست عالیرتبه توسعه از فردای 2015 میلادی در مقر سازمان ملل گشایش خواهد یافت که آقای روحانی، رئیس جمهور کشورمان نیز در آن شرکت خواهد کرد.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس