کد خبر 428760
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۷

باشگاه بارسلونا در هفته گذشته به صورت رسمى قرارداد لوئيز انريكه سرمربى خود را تا سال 2017 تمديد نمود، اما نبايد فراموش شود كه مهمترين مسئله براى بارسا در حال حاضرحفظ شرايط مناسب روحى بازيكنان است.

چرا بارسلونا مديون انريكه نيست؟
به گزارش مشرق، لوئيز انريكه سرمربى بارسلونا بعد از فتح يك سه گانه تاريخى با بارسلونا، قرارداد خود را تا سال 2017 با اين تيم تمديد نمود. بعد از دوران پسا گوارديولائيسم در اين تيم كه با رفت و آمد چندين مربى به همراه بود، تمديد قرارداد با لوئيز انريكه مى بايست به عنوان مهمترين قدم براى حفظ و تضمين شرايط فوق العاده تيم بارسلونا ارزيابى گردد. اما آيا با وجود ستارگانى نظير ليونل مسى، لوئيز سوارز و نيمار اينكه كدام مربى هدايت آبى انارى ها را عهده دار باشد، مى تواند مهم باشد؟

لوئيز انريكه در طول فصل بسيارى از مشكلات بارسا را حل نمود، وى همچنين موفق شد شرايط ايده آل مسى را تا انتهاى فصل حفظ كند، بازيكنان جديد را به خوبى در جهت افزايش كارآيى تيم به تركيب مورد نظر خود اضافه و همچنين مسئله تمديد قرارداد دنى آلوز را نيز به بهترين شكل ممكن مديريت نمايد.

انريكه همه اين پستى بلندى ها را با موفقيت به شيوه خود سپرى نمود، اما نبايد فراموش كرد كه اين مثلث تهاجمى جادويى تيم و نه تاكتيك ها و شيوه كار سرمربى تيم بود كه سبب شد فصل با درخشش فراوان و موفقيت حداكثرى براى كاتالان ها به پايان رسد و هنوز فراموش نشده است كه بعد از شكست مقابل رئال سوسيه داد، در ديدارى كه ليونل مسى به خاطر تاخير در بازگشت از تعطيلات زمستانى نيمكت نشين شده بود، از رئال مادريد به عنوان مدعى اصلى قهرمانى لاليگا ياد مى شد و جايگاه لوئيز انريكه بر روى نيمكت مربى گرى بارسلونا لرزان تر از هر زمان ديگر شده بود و حتى نزديك به هفتاد درصد از هواداران اين تيم نيز در آن زمان در يك نظر سنجى خواهان اخراج انريكه گرديده بودند.

اما به طور ناگهان ورق برگشت، رابطه بين مسى و انريكه بهتر شد، لوئيز سوارز به خوبى در تيم جايگاه خود را پيدا نمود و نيمار نيز به هماهنگى فوق العاده اى با دو بازيكن ديگر فاز تهاجمى تيم دست يافت. تا مثلث مخوف MSN يكى از خطرناك ترين مثلث هاى تهاجمى تاريخ فوتبال دنيا شكل گيرد، به طورى كه نه تنها در اسپانيا و حتى در اروپا نيز خط دفاعى هيچ تيمى موفق به توقف و مهار آنها نگرديد.

با وجود چنين بازيكنان باكيفيتى در يك تيم آيا براى رسيدن به موفقيت نياز به در نظر گرفتن تاكتيكى خاص خواهد بود؟ در واقع مى توان ادعا نمود كه بارسلونا موفقيت خود را در فصل اخير بيش از همه مديون عملكرد فوق العاده مثلث تهاجمى خود تا تاكتيك هاى در نظر گرفته شده توسط لوئيز انريكه مى باشد. آينده لوئيز انريكه به تصميمات و ايده هاى او براى بارسلونا بستگى نخواهد داشت، بلكه باقى ماندن او در جمع آبى انارى ها تنها به حفظ فرم ايده آل اين مثلث فوق العاده لاتين وابسته خواهد بود. تاريخ فوتبال نشان داده كه حفظ چنين موقعيت و شرايط ايده آلى براى بلند مدت بسيار دشوار مى باشد، البته حضور دائمى مسى در بالاترن سطح ممكن در فوتبال از سال 2008 يك استثنا است و مى توان از آن به عنوان خلاف چنين ادعايى ياد نمود.

كليد موفقيت بارسلونا در رضايت ليونل مسى نهفته است، او بايد با شرايط اطراف خود در تيم راضى باشد و چنين رضايتى با پذيرش لوئيز سوارز براى قرار گرفتن در پست مهاجم نوك در اين فصل حاصل شده است. البته مى توان دلايل ديگرى را نيز براى تغيير ناگهانى بارسلونا و موفقيت اين تيم در سال 2015 جستجو نمود، اما بى ترديد مسى و رضايت اين ابر ستاره آرژانتينى تنها دليل چنين موفقيتى مى باشد و پاسخ چنين تلاش هايى يكسان خواهد بود. با اين وجود هنوز نامشخص است كه لوئيز انريكه چه نقشى دراين پروسه داشته است و تنها مى توان ادعا نمود كه وجود سه سوپر استار در تركيب تهاجمى بارسلونا، بهترين كمك براى وى بوده است.

با همه اين تفاسير تصميم باشگاه براى تمديد قرارداد لوئيز انريكه با توجه به موفقيت هاى خيره كننده اخير بسيار منطقى و قابل دفاع است. با وجود اينكه در آينده از فرم ايده آل مسى و نه ايده هاى تاكتيكى انريكه به عنون دليل اصلى درخشش و موفقيت بارسلونا در فصل 2014/15 ياد خواهد شد. چون بى ترديد در صورت افت عملكرد ليونل مسى خيلى سريع لوئيز انريكه به زير سوال برده مى شد و ترديدهايى در زمينه تونايى و قابليت وى در هدايت بارسلونا مطرح مى گرديد.

پپ گوارديولا نيز همانند لوئيز انريكه در اولين سال حضور خود در نيوكمپ به عنوان سرمربى براى اين تيم موفقيت هايى مشابه و يك سه گانه تاريخى براى بارسلونا به ارمغان آورد، اما هرگز نمى توان لوئيز انريكه را با گوارديولا سرمربى كنونى بايرن مونيخ در يك سطح دانست،‌ تبديل و شكل دهى ليونل مسى به عنوان يك ابر ستاره تكرار نشدنى در دنياى فوتبال توسط پپ گوارديولا و تاثيرى كه وى بر روى مسى در اين زمينه داشته است مى توان يكى از دلايل چنين ادعايى باشد. اما دليل اصلى اين ادعا تاكتيكى است كه پپ گوارديولا در تيم بارسلونا پياده نموده، در اين تيم گسترش داده و هنوز هم نمى توان از تاثيرات ايده ها و افكار اين سرمربى در موفقيت بارسلونا و در بين بازيكنان اين تيم چشم پوشى نمود.

حال اگر لوئيز انريكه بتواند شرايط و فرم ايده آل ليونل مسى را حفظ نمايد، بارسلونا بار ديگر به همان تيمى تبديل خواهد شد كه مدعى قهرمانى در همه رقابت ها خواهد بود و حتى مى تواند در فصل آينده از عنوان قهرمانى خود در ليگ قهرمانان اروپا به عنوان اولين تيم در تاريخ فوتبال اروپا دفاع نمايد. به همين دليل شايد در فصل آينده علاوه بر مربى گرى شاهد حضور لوئيز انريكه در نقشى ديگر در بارسلونا نيز باشيم.
منبع: طرفداری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس