باشگاه آرسنال در شمال شهر لندن معمولا هواداران شمالی و مرکزی خاص خود را دارد و رسم بر این است که یک آرسنالی اصرار زیادی به لندنی بودن خود نداشته باشد و همین که هوادار آرسنال باشد برایش کافی است!

تفنگداران جزیره وارث اعتبار فوتبالگروه ورزشی مشرق - تیم فوتبال آرسنال موفق شد با پیروزی در خانه شیاطین سرخ به نیمه نهایی جام حذفی انگلیس صعود کند. شب تلخی برای هواداران منچستریونایتد رقم خورد و البته شب باشکوهی برای هواداران آرسنال. این صعود زیبا بهانه ای بود برای بخش ورزشی روزنامه گاردین تا از خاطرات و تاریخ تفنگداران لندن بنویسد.

آرسنال با پیروزی دو بر یک در خانه منچستریونایتد، به مرحله نیمه نهایی رقابت های جام حذفی انگلیس موسوم به FA Cup صعود کرد. شیاطین سرخ امیدوار بودند به لطف امتیاز میزبانی، بتوانند مدافع عنوان قهرمانی را از دور رقابت ها حذف کنند اما تفنگداران به لطف گلزنی دنی ولبک، توانستند به یک پیروزی شیرین برسند و انتقام شکست در لیگ برتر را هم از تیم لوئیس فان خال بگیرند.

آرسنال که مدافع عنوان قهرمانی این رقابت هاست در نیمه نهایی رقابت های جام حذفی انگلیس، براساس قرعه کشی مقابل برنده دیدار بردفوردسیتی- ردینگ قرار خواهد گرفت. دیدار بردفوردسیتی- ردینگ بازی کنند که دیدار اول شان با تساوی بدون گل به پایان رسید و باید در یک دیدار تکراری در زمین ردینگ بازی کنند. دیدارهای نیمه نهایی روزهای 18 و 19 آوریل (29 و 30 فروردین 94) در ومبلی برگزار خواهد شد.

آرسنال ونگر همیشه آرسنال است، این را تونی والدن در آخرین یادداشت از ستون فوتبال دوست داشتنی درباره این تیم قدیمی نوشت. حق هم دارد، اعتمادی طولانی مدت به یک مربی کاربلد و با دانش و البته با اخلاق، خروجی زیبایی به نام آرسنال خواهد داشت که هر چند همیشه در اوج نبوده اما همیشه آرسنال بوده است. باشگاه فوتبال آرسنال با نام باشگاه دیال اسکوئر در سال 1886 توسط کارگران کارخانه اسلحه‌سازی سلطنتی در منطقه ولویچ در جنوب شرقی لندن شروع به کار کرد و در مدت کوتاهی پس از آن به آرسنال سلطنتی تغییر نام داد و در سال 1893 میلادی برای اولین بار از جنوب انگلستان به فوتبال لیگ پیوست.

باشگاه آرسنال در شمال شهر لندن معمولا هواداران شمالی و مرکزی خاص خود را دارد و رسم بر این است که یک آرسنالی اصرار زیادی به لندنی بودن خود نداشته باشد و همین که هوادار آرسنال باشد برایش کافی است!

اردوی تفنگداران موفق به کسب 13 عنوان قهرمانی در لیگ دسته اول و لیگ برتر انگلستان، 10 قهرمانی در جام حذفی فوتبال انگلستان و دو قهرمانی در جام اتحادیه فوتبال انگلستان شده‌است. آن‌ها رکورددار طولانی‌ترین مدت صدرنشینی بدون وقفه در لیگ فوتبال انگلیس و همچنین قهرمانی بدون شکست در یک فصل هستند.

در سال 1913 میلادی آن‌ها به شمال شهر لندن در منطقه هایبری و ورزشگاه آرسنال نقل مکان کردند. در دهه 1930 میلادی آرسنال موفق به کسب پنج عنوان قهرمانی شد. پس از یک دوره رکود در سال‌های پس از جنگ آن‌ها موفق به کسب قهرمانی در لیگ و جام حذفی (موسوم به دوبل) در فصل‌های 71−1970، 98-1997و 02-2001 شدند، همچنین در سال 2006 به فینال لیگ قهرمانان اروپا رسیدند.

تفنگداران جزیره وارث اعتبار فوتبال

دوران ونگر
در سپتامبر 1996 میلادی آرسن ونگر به عنوان مربی آرسنال منصوب شد. ونگر تاکتیک‌های جدیدی را به ارمغان آورد، یک نظام آموزشی جدید و چند بازیکن خارجی که استعدادهای انگلیسی موجود را تکمیل می‌کردند را به این تیم آورد. آرسنال باز هم به طور همزمان در یک فصل (98−1997) قهرمان لیگ برتر و قهرمان جام حذفی شد. علاوه بر این، به فینال جام یوفا در فصل 2000−1999 راه پیدا یافت اما در ضربات پنالتی مقابل تیم گالاتاسرای شکست خورد. در سال‌های 2003 و 2005 قهرمان جام حذفی شدند و در لیگ برتر در فصل 04−2003 قهرمانی را بدون باخت حتی در یک بازی به دست آوردند. این باشگاه در 49 بازی لیگ در آن فصل شکست نخورد که یک رکورد ملی به حساب می‌آید.

آرسنال رقابتی دیرینه با همسایه‌اش تاتنهام دارد که آن‌ها به طور منظم شهرآورد شمال لندن را برگزار می‌کنند. همچنین باشگاه آرسنال در رده سوم باارزش‌ترین باشگاه‌های فوتبال جهان در سال 2010 با ارزش تقریبی 1.181 میلیارد دلار قرار گرفته‌است. گفته می شود مالکین اصلی باشگاه فوتبال آرسنال، استن برونکی با داشتن 29.9% سهام باشگاه در سال 2009 میلادی، آلیشر عثمانف بازرگان روسی؛ و تاجر ایرانی-بریتانیایی؛ اردوان فرهاد مشیری هستند. البته در این باره اسناد کافی و روشن موجود نیست و حتی روزنامه گاردین بارها از پنهان بودن وضعیت داد و ستد و سیستم مالی در باشگاه آرسنال نوشته و آن را غیر قابل قبول دانسته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس