رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: شواهد امر نشان می دهد که تحریم ها لغو شدنی نیست، پس امروز باید با فرض اینکه تا پنج سال آینده تحریم ها لغو نخواهد شد، عمل کنیم.

به گزارش مشرق به نقل از سازمان پدافند غیرعامل کشور، سردار غلامرضا جلالی روز سه شنبه در سومین همایش «علوم مهندسی دفاعی در سپاه» که با رویکرد «مولفه های فنی و مهندسی در اقتصاد مقاومتی» در دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع) برگزار شد، با بیان اینکه مفهوم جنگ اقتصادی در کشور ناشناخته است، به تبیین رابطه جنگ و اقتصاد پرداخت و افزود: فضای اقتصادی بین دو کشور در طیف دوستی استراتژیک، دوستی اقتصادی، رقابت اقتصادی، رقابت جدی اقتصادی، تخاصم اقتصادی و جنگ اقتصادی قرار دارد.

وی با بیان اینکه امروز جنگ در اقتصاد اجتناب ناپذیر است، ادامه داد: اولین رویکرد اقتصادی در جنگ ها حمله به منابع اقتصادی و تضعیف قدرت اقتصادی هر کشور جهت تضعیف ارتش آن کشور است. در جنگ ها شاهد این موضوع هستیم، از این رو استفاده از قدرت نظامی برای تضعیف اقتصاد یک کشور، یکی از حوزه های مفهوم جنگ اقتصادی است.

جلالی ادامه داد: جنگ برای اقتصاد، دومین مفهومی است که در این حوزه مطرح می شود. تحلیلگران معتقدند جنگ دوم خلیج فارس برای بدست آوردن انرژی (نفت و گاز) برای عقب نماندن از رقابت اقتصادی با چین، توسط آمریکا شکل گرفت.

وی جنگ اقتصادی را سومین مفهوم رابطه بین جنگ و اقتصاد عنوان و تصریح کرد: جنگ اقتصادی برای اولین بار به صورت کامل و همه جانبه علیه کشور ما انجام می شود.

جلالی ادامه داد: این مفهوم، استفاده از همه مولفه های اقتصادی، سیاسی اطلاعاتی دیپلماتیک و نظامی علیه قدرت اقتصادی کشور ما را در دستور کار قرار دارد که البته در حوزه نظامی موفق نبودند و با شکست مواجه شدند.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در مقدمه سیاست اقتصادی فرمودند «ما درگیر یک جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم»، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب طبق قانون اساسی مسوول تشخیص جنگ و صلح هستند و اعلام رسمی این جنگ توسط ایشان برای مسوولین، تکلیف نیز می آورد.

جلالی با اشاره به بُعد امنیتی جنگ اقتصادی تصریح کرد: دشمن در این حوزه بدنبال این موضوع است تا مباحث اقتصادی را به مساله، و سپس چالش، و بعد از آن به نارضایتی مردم علیه دولت تبدیل کند؛ این موضوع در نهایت به یک چالش امنیتی تبدیل خواهد شد.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه دشمن بدنبال درگیر کردن مردم با دولت در موضوع اقتصادی است، بر لزوم توجه به تولید داخلی اشاره کرد.

وی به بُعد سایبری این موضوع نیز اشاره و تصریح کرد: امروز 90 درصد تبادل اقتصادی ما در فضای سایبری است؛ امنیت سایبری می تواند ثبات اقتصادی را بدنبال داشته باشد. یک حمله سایبری با محوریت اقتصادی نیز ممکن است کشور را دچار چالش کند.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: شواهد امر نشان می دهد که تحریم ها لغو شدنی نیست، پس امروز باید با فرض اینکه تا پنج سال آینده تحریم ها لغو نخواهد شد، عمل کنیم.

وی «تولید داخلی» را راه حل عبور از تحریم ها دانست و گفت: اگر مذاکرات بر اساس شروطی که مقام معظم رهبری معین کرده اند، پیش برود، خوب است، اما باید دانست که قدرت ملی مهندسی ما می تواند بخشی از قدرت استقلال اقتصادی را بسازد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس