.

در شب ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ ارتش اوکراین دست به شلیک چند فروند موشک بالستیک ATACMS به سمت پایگاه هوایی دژانکوی در شبه جزیره کریمه زد.

سرویس دفاع و امنیت مشرق _ حدود یک سال است که چند کشور اروپایی با کسب موافقت ایالات متحده امریکا به دولت اوکراین وعده دادند که تعداد قابل توجهی از جنگنده های اف۱۶ خود را به این کشور ارسال خواهند کرد.

از زمان اعلام این خبر، بحث های زیادی در مورد میزان توانایی و کارایی این جنگنده ها که نسبتا قدیمی محسوب می شوند در برابر جنگنده های مدرن روسی نظیر سوخو۳۵ یا سامانه های پدافندی دوربرد نظیر اس۳۰۰ و اس۴۰۰ شکل گرفته است؛ هنوز تحویل جنگنده ها به ارتش اوکراین آغاز نشده است اما با توجه به اینکه شکست احتمالی اف۱۶ در نبرد هوایی برابر روسیه تبعات تبلیغاتی منفی در بازار صادرات تسلیحات دنیا برای طرف غربی خواهد داشت آنها تمهیداتی به منظور تسهیل عملیات این جنگنده ها و جلوگیری از شکست و رقم خوردن آبروریزی برای یک هواگرد امریکایی خواهند اندیشید.

کدام کشورها به اوکراین اف۱۶ می دهند؟

در ائتلاف اروپایی تشکیل شده برای تقویت نیروی هوایی اوکراین ۴ کشور هلند، دانمارک، نروژ و بلژیک حضور دارند.

کشور هلند قول ارسال ۴۲ فروند جنگنده اف۱۶ را داده است که قرار است در اواخر بهار ۲۰۲۴ دسته نخست ۲۴ فروندی آنها تحویل داده شوند و مابقی جنگنده ها نیز در سال ۲۰۲۵ ارسال خواهند شد.

استراتژی جدید غرب برای تسهیل عملیات F-۱۶ در اوکراین/ سامانه پدافندی S-۴۰۰ روسیه در کریمه چگونه منهدم شد؟ +عکس و فیلم
جنگنده اف۱۶ نیروی هوایی هلند

کشور دانمارک ۱۹ فروند اف۱۶ به اوکراین ارسال خواهد کرد که دسته ۶ فروندی نخست در بهار امسال و ۱۳ فروند نیز تا ابتدای سال ۲۰۲۵ تحویل داده خواهند شد.

دولت نروژ نیز آمادگی خود را برای اهدای ۲۲ فروند جنگنده اف۱۶ اعلام کرده است اما در حال حاضر تنها ۱۲ فروند از آنها در شرایط عملیاتی و قابل ارسال به اوکراین است و مابقی ۱۰ فروند اف۱۶ باقی مانده پس از تعمیرات گسترده و اورهال احتمالا در سال ۲۰۲۵ ارسال خواهند شد.

استراتژی جدید غرب برای تسهیل عملیات F-۱۶ در اوکراین/ سامانه پدافندی S-۴۰۰ روسیه در کریمه چگونه منهدم شد؟ +عکس و فیلم


در خصوص بلژیک نیز تعداد دقیقی اعلام نشده اما پیش بینی شده است حدود ۸ فروند اف۱۶ را در سال ۲۰۲۵ به اوکراین اهدا کنند.

با توجه به آمارهای اعلام شده اوکراینی ها احتمالا در سال ۲۰۲۴ حدود ۵۵ فروند جنگنده اف۱۶ دریافت خواهند کرد و تا پایان سال ۲۰۲۵ این تعداد به حدود ۹۰ فروند نیز خواهد رسید.

همکاری ناتو با اوکراین برای سرکوب دفاع هوایی روسیه

یکی از بزرگترین مشکلات در راه پروزهای رزمی اف۱۶ در اوکراین پدافند دوربرد ارتش روسیه به ویژه سامانه اس۴۰۰ خواهد بود؛ با توجه به اینکه این سامانه قادر است از مسافتی بیش از ۱۰۰ کیلومتر با جنگنده های اوکراینی درگیر شود بایستی پیش از ورود به خدمت آنها در نیروی هوایی اوکراین، سامانه های پدافندی روسی و بعدها پایگاه های هوایی این کشور در خاک اوکراین از سر راه برداشته شوند.

استراتژی جدید غرب برای تسهیل عملیات F-۱۶ در اوکراین/ سامانه پدافندی S-۴۰۰ روسیه در کریمه چگونه منهدم شد؟ +عکس و فیلم
سامانه پدافندی اس۴۰۰

برای این منظور امریکا و کشورهای اروپایی چند سلاح متفاوت را به اوکراین اهدا کرده اند؛ نخستین مورد راکت های هدایت ماهواره ای هیمارس بودند که بردی حدود ۹۰ کیلومتر دارند و چند بار در حملات علیه ادوات پدافندی روسیه مورد استفاده قرار گرفته اند.

اما اگر هدف در فاصله بیش از ۱۰۰ کیلومتری از خط تماس باشد هیمارس کارایی خود را از دست می دهد لذا بریتانیا و فرانسه اقدام به ارسال موشک های کروز دوربرد استورم شدو و اسکالپ با بردی بیش از ۵۰۰ کیلومتر به اوکراین کردند.

برای تکمیل توان حمله اوکراین به پدافند دوربرد روسی ایالات متحده نیز موشک های بالستیک ATACMS از نسخه با برد ۱۶۰ کیلومتر را به اوکراین اهدا کرد که پیش بینی می شود با تصویب بسته تسلیحاتی جدید نسخه ۳۰۰ کیلومتری موشک نیز به اوکراین ارسال شود.

اوکراینی ها تا کنون ۳ بار از این موشک بالستیک امریکایی علیه پایگاه های حساس روسیه استفاده کرده اند؛ نخستین بار تابستان سال گذشته میلادی در حمله به دو پایگاه هوایی لوهانسک و بردیانسک که منجر به نابودی تعداد قابل توجهی از بالگردهای رزمی روسیه شد.

استراتژی جدید غرب برای تسهیل عملیات F-۱۶ در اوکراین/ سامانه پدافندی S-۴۰۰ روسیه در کریمه چگونه منهدم شد؟ +عکس و فیلم
آسیب وارد شده به بالگردهای روسی در فرودگاه بردیانسک

اما در شب ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ ارتش اوکراین دست به شلیک چند فروند موشک بالستیک ATACMS به سمت پایگاه هوایی دژانکوی در شبه جزیره کریمه زد؛ این مقر اصلی ترین محل حضور بالگردهای ترابری روسی بوده و مجهز به یک آتشبار سامانه پدافندی اس۴۰۰ برای دفاع از خود بود.


شلیک موشک های ATACMS به سمت پایگاه هوایی دژانکوی


اما اوکراینی ها ابتدا اقدام به شلیک ۲ موشک با سر جنگی خوشه ای به محل استقرار آتشبار S-۴۰۰ کرده و ۴ پرتابگر و رادار و خودروی فرماندهی آن را منهدم می کنند و سپس ۴ فروند موشک ATACMS دیگر به سمت سایر تاسیسات پایگاه نظیر انبار مهمات شلیک می کنند.

استراتژی جدید غرب برای تسهیل عملیات F-۱۶ در اوکراین/ سامانه پدافندی S-۴۰۰ روسیه در کریمه چگونه منهدم شد؟ +عکس و فیلم
انهدام آتشبار پدافندی اس۴۰۰ روسی

در گذشته نیز چند مجموعه پدافندی اس۳۰۰ و اس۴۰۰ روسی در حملات ارتش اوکراین منهدم شده بودند که این موضوع می تواند به منزله زنگ خطری برای روسیه باشد زیرا به نظر می رسد پیش از اینکه جنگنده های اف۱۶ وارد آسمان اوکراین شوند ناتو با شناسایی دقیق محل حضور پدافند دوربرد روسی و البته از کار انداختن پایگاه هایی هوایی شبه جزیره کریمه قصد دارند تا شرایط عملیات رزمی را برای جنگنده های ارسالی خود آسان کنند.

استراتژی جدید غرب برای تسهیل عملیات F-۱۶ در اوکراین/ سامانه پدافندی S-۴۰۰ روسیه در کریمه چگونه منهدم شد؟ +عکس و فیلم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 81
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    40 14
    البته یکی از اهداف سامانه s400 سرنگونی همین پرتابه ها است که همچون همیشه از پس آن برنیامد و خود تبدیل به شکار موشک های با فناوری دهه 90 آمریکایی شد,
    • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
      26 17
      قدیمیترین موشک های امریکا، تکنولوژی روس را به سخره گرفت.
    • AT ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
      17 0
      وزارت دفاع باید هر چه زودتر سامانه ای پدافندی بسازد که بتواند موشکهای ضد راداری و اَبَرصوت را رهگیری و منهدم کند و در برابر جنگ الکترونیکی هم کاملا کارا و مقاوم باشد.
    • کارشناس رسانه IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
      7 7
      اکراین با حمایت کشورهای غربی بعد از یکسال جنگ توانسه یک رادار روسی را بزند ولی حزب الله رادار فوق پیشرفته ANTPQ آمریکایی را که ده ها میلیون دلار قیمت دارد را با موشک هزار دلاری ایرانی بنام الماس منهدم کرد . حالا ببینید اکراین کار سختی را انجام داده یا حزب الله . اگر توان اکراین را با کمک های تسلیحاتی غرب مقایسه کنیم خیلی دیر توانستند اس 400 را هدف قرار دهند
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    60 2
    به هر حال هدف این جنگ تضعیف نظامی روسیه با استفاده ابزاری از اکراین هست.
    • IR ۰۴:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
      15 13
      سوسک ۴۰۰
    • IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
      25 18
      ایران برای منافع درازمدت خودش در منطقه باید به روسیه کمک کنه که جنگ اوکراین رو ببره
    • IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
      29 3
      وقتی روس ها است 400را به هند فروختند و اسراییل با هندی ها قرار داد بست تا توان دفاعی هند را افزایش دهد اطلاعات اس400 به دست غربی ها افتاد و باید منتظر هدف قرار گرفتن آنها میبودیم
  • US ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    پس معلوم شد اس ۴۰۰ و ۵۰۰ و غیره با تبلیغات برای فروش بزرگنمایی شده بود!!
    • IR ۰۴:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
      20 13
      اس ۴۰۰ سوسک شد.
    • IR ۰۶:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
      28 19
      تازه اگر واقعیت داشته باشه شده مثل تانک آبرامز و F-35 و F-16 و پاتریوت و بقیهٔ آشغالهای آمریکایی ‌!!
    • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
      2 2
      هر کی ندونه ،حداقل ما خاورمیانه ایها بخصوص ایرانیها باید بهتر بدونیم که اف ۳۵ چیه و چیطور کار میکنه .
  • IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    33 23
    واقعا عجب موشکهایی کلا رادار و ضد هوایی روسها کشکه
    • IR ۰۵:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
      27 19
      دقیقا مثل پاتریوت و تاد و سوراخ آهنین
  • IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    21 5
    جالبه همه این کشورها ۸ سال همه نوع سلاحی به صدام برای نابودی ایران دادند. تو ۴۰ سال گذشته همه نوع جنایتی علیه ایران انجام دادند. سخت ترین تحریم ها را علیه ایران وضع کردند و دارند اجرا می کند به جهت فروپاشی اقتصاد و کل ایران. شدید ترین حمایت از اسرائیل به جهت نسل کشی مردم فلسطین دارن انجام می دن. میلیارد ها دلار کمک بلا عوض و سلاح به اکراین ‌ارسال می کنند. اون موقع ما می خواهیم چند تا پهپاد با روسیه صادر کنیم اون هم پولش و دریافت می کنیم. اون موقع هزارتا عذر و بهانه میاریم و شب و روز در حال انکار کردنیم. آخه از چی می‌ترسیم. از تحریم می‌ترسیم ؟ از روابط نداشته اقتصادی می ترسیم؟ از چی آخه میترسیم؟
    • مسعود NL ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
      0 0
      چرا برعکس این سوال رو نمیپرسی ؟ چرا روسیه هرگز هیچ سلاح مهمی به ایران نداده ؟؟
  • IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    34 28
    حاج پوتین اس ۵۰۰ رو بیار اگه داری ۶۰۰ هم بیار خخخ
    • ارشک IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
      32 14
      حالا تو فکر کردی پاتریوت و آبکش آهنی شما خیلی فایده داشت؟!
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
      8 10
      از ۳۰۰ موشک و پهپاد فقط هفت تا به هدف خورد همه موشک ها و پهپاد ها رو منهدم کرد اما شش موشک اوکراینی اس چهارصد رو منهدم کرد
    • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
      0 1
      مقابل اون ۳۰۰ تا، یه سامانه بود؟
  • IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    2 2
    چرا فیلنهای تاریخی دیتی که صدا و سیما ساخته توی هیچ پلتفرم بین المللی خوبی عرصه نمیشه و برای ما اورده اقتصادی و ... نداره .... البته باید خوب تبلیع بشه و با توجه به فصای جهانی عرضه بشه ...
  • IR ۰۳:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    41 22
    S500که خیلی جدید بدرد نمیخوره. اسراییل ادعا میکنه تو اصفهان سامانه s300 مارو زده. ایران باید خودش سیستم بومی پدافند بسازه که کدها ش قابل فروش نباشه. وطنی
    • آرش IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
      12 2
      عزیزم ربطی به کد نداره. از طریق ماهواره شناسایی میشن وباسلاح هدایت ماهواره ای نابود میشن! حالا سوال اینجاست اس ۴۰۰ چرانتونسته این موشکارو ردیابی ومنهدم کنه! بنظرمن دیگه دوران پدافند ثابت گذشته وباید پدافندها به صورت تلار یا متحرک دربیان تا موقع خطر انهدام جابجا بشن
    • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
      5 11
      فیلمش رو منتشر کن که سامانه س ما رو زدن کو کجاست ؟؟
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
      2 2
      فک کنم اس 300 ضد هواپیما است و نه ضد موشک و بر فرض هم که رادار اس 300 موشک را شناسایی کرده باشه نمیتواند بزندش فقط شناسایی است.
    • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
      13 3
      تصویر ماهواره‌ای منتشر شده
  • IR ۰۵:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    5 4
    به نظرم سامانه پدافندی تو جنگ های جدید یعنی کشک، کلا شما نمیتونی جلو موشک بالستیک وایسی، سامانه پدافندی هم کلک پول هست.
  • احمد IR ۰۵:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    8 7
    غربی ها مایلند جنگ ادامه یابد تا امکانات روس ها از بین رفته و هزینه های روسیه نیز روز به روز بیشتر شود اما غافل از اینکه آنگونه که آنها تصور می کنند نخواهد شد.
    • علی IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
      5 0
      ظاهرا روسیه فهمیده که جنگ قرار نیست به این زودی ها تمام بشود و چرخ صنایع نظامی ش را رونگاری کرده خط تولید تانک و توپخانه و انوع موشک های کروز و بالستکی و پهپاد و جنگنده به شدت فعال شده بعلاوه تولید مهمات
  • TR ۰۵:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    14 3
    غرب به دنبال مرگ پوتین و طرفدلران پوتین در سراسر جهان است
    • TR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
      10 9
      ما هم در ایران مشتاق مرگ پوتین و طرفداران پوتین هستیم
    • ایرانی IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
      1 2
      از پرچمت معلومه تو ایرانی! آخه الدنگ مگه هرکی فارسی تایپ کرد ایرانیه؟! ایرانی واقعی هرگز دشمن اصلیشو که آمریکا و اسقاطیله فراموش نمیکنه و پوتین چون دشمن دشمن ماست پس فعلاً دوست ماست.
  • IR ۰۶:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    4 9
    سامانه های پدافندی روسیه اونطور که در موردشون تبلیغ میکردند کارایی نداشتن -همین الان موشک های سامانه هیمارس رو باور۳۷۳ ایران که به روسیه تحویل داده شده میزنه
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
      10 1
      چی زدی سیستم باور در کل یک نمونه ساخته شده اونم دست ایران است
    • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
      1 6
      تو یا شاسکولی یا البانی نشین -در گوگل سرچ کن -نوشته تا حالا بیشتر از ۲۰ فروند سامانه باور ۳۷۳ ساخته شده -بعد تو میگی ۱ دونه ست اسکل
    • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
      5 0
      احمق جان گوگل مزخرف زیاد میگه سایت نظامی جنگاوران گفته یک نمونه ساخته شده در ضمن سیستم باور تازه تست هاشو تمام کرده چطور بیست نمونه ساختن مگه دارن پراید تولید می کنند تو پراید رو با پدافند هوایی اشتباه گرفتی آمریکا هم تو عرض دو سال نمیتونه بیست نمونه پدافند هوایی تولید کنه چه برسه به ایران
    • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
      0 4
      شما غربگداها که سخن امریکا و هر چی مربوط به امریکا باشه رو چشم بسته قبول میکنید-گوگل شرکت امریکایی نیست؟ سایت جنگاوران طبق کدوم سند حرف میزنه ؟ بیشتر مطالبش کپی پیست گوگل نیست؟ در ضمن ادعای گاردین هست که ایران باور ۳۷۳ به روسیه داده - زشته یه عمر کاسه لیس غرب بودید حالا جفتک بندازید و حرفشون رو قبول نداشته باشید
  • IR ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    27 16
    جنگ بچه بازی نیست که 300تا موشک بزنی بگی تنبیه صادق جنگ یعنی یک موشک بزنی به هدف مگه اسراییل تعارف داره باکسی
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
      7 5
      کل بزرگترات می گن اسن یک جنم واقعی بود و دارن قطره چکانی اعتراف می کنن اون وقت توی نوچه یهودی میگی بچه بازی نیست ؟
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
      8 4
      خوب شد گفتی ! الان وقتشه که دیگه بترسیم! پس بگو ۷ ماهه مثل خر تو جنگ غزه گیر کرده تعارف داشته با حماس
    • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
      4 5
      از نظر اسلامی و خدایی جنگ یعنی هر چه در توان داری ارایه بده بقیه کار با خداست و بمرور خاکریزت از پشت دیوار خرمشهر از عراق و شام و داعش میگذرد میرسد پشت دیوار بیت المقدس و انشا ءالله حسینیه حاج قاسم واشنگتن و ظهور امام عصر عج الله و اتمام جنگهای بچگانه بشر سر جیفه پست دنیای فانی و فراگیری صلح جهانی و حکومت خداوند متعال
  • IR ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    6 0
    مقاله خوب و جامع تهیه نشده
    • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
      5 4
      بله جنگ بازی نیست!انتقام صادق علیه رژیم صهیونیستی برای هشدار بود، اگه برای نابود کردن رژیم صهیونیستی بجای پهپاد از موشک های هایپرسونیک ایرانی استفاده می‌کردند اثري از پایگاه‌های هوایی و زميني اسرائیل باقی نمی‌ماند 🥱
  • IR ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    18 6
    ما دوست داشته باشیم یا نه باید قبول کنیم تکنولوژی غرب خیلی پیشرفته تر هست در تمام زمینه ها ولی تکنولوژی حرف اضافه و کار نکردن تو کشورمون اوله
  • کرامت IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    8 11
    ایرانیها خیلی زرنگ هستند اس 300 که از روسیه گرفتند امدند اصلاحات لازم و تغییر برد و سیستم کنترل این اس 300 را انجام دادند اسم شان گذاشتند سوم خرداد. کارشناسان روسی جهت انجام بازدید از سیستم پدافند اس 300 ،نشناختند که این اس300 هست. گفتند که از اینان 30 فرود می خواهیم ایرانی ها گفتند که اینا را از شما خریدیم ولی چون سیستم راداری و کنترل قدیمی بود ما اصلاح کردیم دقت پرتابه اش از اس 400 قویتر و مدرن تر شده. تنها سامانه پدافند الکترومغناطس در اختیار ایران هست توسط جوانان برومند این سرزمین طراحی و ساخت شد . این سیستم هر چه باشد سیستم پاور موشک و هواپیما و پهپاد را از کار می اندازد یک تکه آهن در فضا معلق میشود. در مورد زلنسکی، زلنسکی به ملت اوکراین ظلم می کند با روس روبرو شدن هرچند گدایی تسلیحات نظامی هستید آبروی اوکراین را بردید حیثیت اوکراین را ازبین بردید کار هر کشوری نیست. تا اینجا روسها تسلیحات تاریخ گذشته خویش را استفاده کرده و تست تسلیحات مدرن خویش را انجام می دهند.
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
      2 1
      پدافند الکترومغناطیس صحت نداره اگر هم بر فرض باشه برد خیلی محدودی در حد چند کیلومتر داره و نه بیشتر. نمیشه یک هواپیمای جنگی را با اون از کار انداخت
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    11 12
    به امید پایان جنگ و پیروزی روسیه
  • جواد DE ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    4 7
    روس از زمان شروع جنگ تا الان به یک مورد خسارت جانی و مالی و نظامی اقرار نکرده و هر روز اعلام می‌کند که هفتصد تا هشتصد نفر نیروهایی اکراین را کشته است و فلان مقدار پیشروی داشته که قاعدتا با این اوصاف می‌بایست الان اکراین در تصرف کامل روس باشد بهتر هست با ملتش صادق باشد و واقعیت‌ها را بپذیرد جنگ در جهان امروز برنده ندارد و هر دو طرف جنگ شکست خورده قلمداد می‌شود ولو یک طرف برنده میدان باشد
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
      3 3
      بیست درصد خاک اوکراین که بزرگترین کشور اروپاست دست روسیه است بعد میگی پیشروی نداشته؟ معادل مساحت انگلستان دست روسیه است
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    13 6
    باید قبول کرد که غرب از لحاظ نظامی حرفی برای گفتن دارد
  • CH ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    9 1
    "سرویس دفاع و امنیت مشرق "- ممنون از بابت اینکه یک گزارش بی طرفانه و واقعی تهیه کردید. باید یاد بگیریم که واقعیت را بشناسیم به دور از تعصب
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    4 0
    جالب بود
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    12 5
    این زنگ خطری است برای سامانه باور 373 باید از الان فکری کرد
    • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
      2 8
      باور 373 ؟!!! خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ مردیم از خنده
  • CH ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    6 4
    لعنت بر اسراییل و آمریکا
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    11 3
    آمریکا دارای موشک های ضد رادار با برد 148 و 300 کیلومتر هست اونوقت از برد 100 کیلومتری پدافند های روسی باید بترسه؟ کمتر چرت بگید
    • رضا IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
      6 11
      چقدر هم که توموشک بارون اسراییل جواب داد نتان هنوز از غارش ازترسش بیرون نیومده ،غرب لیسی درمان نداره
  • mostafa IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    8 1
    تو چرا با غصه تعریف میکنی کشورش اشغال شده از خودش دفاع کرده!!خدایی روسیه چه خیری برا ما داشته شدی خبرگزاریش!!!
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    4 5
    روسیه با کل جهان غرب در حال جنگه
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
      6 2
      میشه بگی کدام کشور غربی ارتش فرستاده به اوکراین
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    3 2
    زنک میزدین از پوتین دل جویی مکردین
  • ali IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    7 1
    جناب 7/46 حواست هست!!! به امید پیروزی روسیه!!!! هرچه بدبختی میکشیم سر روسیه کثیف و انگلیسه، دوست عزیز تاریخ بخوان!!! راستی واقعه طبس نزدیک ابابیل یادتون هست!!!! اونم روسیه بمباران کرد!!
  • اف22رپتور IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    20 0
    کلا تسلیحات غربی دست برتر رو داره نسبت به تسلیحات روسی و شرقی. این مطلب در جنگ 8 ساله ایران و عراق نیز نمود پیدا کرد رجوع کنید به نبرد جنگنده های ایران و ناوگان روسی عراق که در اکثر مواقع پیروزی نصیب جنگنده های ایران بود.
    • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
      5 0
      ما با هواپیما اف 5 میگ 25 روسی را زدیم و این یک واقعیت در تسلیحات هست حتی سوخوی 57 هم مشریانش رو بعد از رو شدن ایرادات آن از دست داده
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
      1 5
      نه همیشه. گلوله‌های ضد تانک عراق که روسی بود بهتر از مال ما بود. حتی کلاشنیکف هم به خیلی از اسلحه‌های غربی برتری داره
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    4 2
    یاد بگیرن بعضی کشورهای منطقه ،که چه جور از اوکراین حمایت میکنندوناتواومده پشت اوکراین بعد ایران جواب غلط اضافی اسرائیل رو میده اون اردن بیشرف عوض اینکه از کشور مسلمان حمایت کنه از اسرائیل حمایت میکنه ،اگر این همه کشور مسلمان پشت هم بودند اسرائیل جرعت داشت این بلا رو سر بچه وزن مسلمان فلسطینی در بییاره 😔🤔
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    1 0
    این اتفاقات میتونه برای کارشناسان سامانه پدافندی کشورمون تجربه و درسی باشه تا نقاط ضعف و چالش های حمله به سامانه های دفاعی رو به روز رسانی و راهی برای مقابله با اون پیدا کنن.
  • حسین IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    6 2
    چقدر هم با افتخار میگفتیم از روسها سامانه اس 300 گرفتیم . ایران باید به مجهزترین سلاحها تجهیز بشه و آنها هم غربی هستند . بهتر است شرق و غربگرایی را کنار بگذاریم و بر اساس منافع خود تصمیم بگیریم . بخواهیم نخواهیم غرب از نظر فناوری حرف اول را در جهان میزند .
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    2 2
    اس 400 روسی یک سامانه متحرک است ولی پاتریوت یک سیستم ثابت نابودی اس 400 نشان دهنده عدم تحرک همه روزه این پدافند توسط کاربران این سامانه و در نتیجه یک خطای فرماندهی برای ارتش روسیه می باشد
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    2 4
    خوب سامانه های پداقندی متحرک باید هر شب موقعیت خود را تغییر دهند آنهم در شرایط جنگی پیچیده اوکراین ولو برای حفاظت از یک مقر مرتب باید جای خود را تغییر دهند همین حالا نیز باید سپاه نیروهایی برای کمک در بخش فرماندهی ارتش روسیه وبرنامه ریزی انها اعزام کند و همانطور که غرب دارد کمک های فرماندهی و مشاوره ای به اوکراین می کند
  • داود IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    12 3
    روسیه محکوم به شکست حتمی است، چون اکراین با هماهنگی و یاری قریب به اتفاق مردم یعنی با مشارکت مردم جنگ را به پیش می برد و لی روسیه حامی مردمی ندارد جنگ را با مشارکت دولتی ها به پیش می برد ، بنابراین شکست عاقبت روسیه حتمی است . ویا محرز شدن شکست،روسیه تن به سازش خواهد داد.و اگر بگویند کمک دیگران هم هست ، خوب به هر دو طرف انجام می گیرید.
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
      3 5
      بروبرا خواب سرظهر،زیاد دوغ نخور
  • خ IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    0 4
    بازار گرمی آمریکاست وخودامریکاهم این سامانه رادوست داره داشته باشه
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    7 0
    سایت اصفهان پر است از سایر سامانه های پدافندی حالا چرا و چطور این تصمیم رو گرفتن که رادار سامانه روسی اس 300 رو بزنند خودش هم حاوی پیام برای روسیه هستش ... در کل اگر این فرضیه درست باشه خوب بنظرم روش فکر شده و با یک تیر چند نشان رو هدف گرفتن.
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    7 1
    اوکراین اس 400 منهدم میکنه ولی ما از روسیه خواهش میکنیم که بهمون اس 400 بده ؟؟؟؟ واقعا موشک های امریکایی غیرقابل دافاع هستن . روسیه با اون همه قدرت کم اورده
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    6 2
    آسمان و دریا در تسلط تسلیحات غربی هست .
  • US ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    6 0
    باید اذعان کرد که سامانه های دفاع هوایی ساخت روسیه از قابلیت اعتماد کمی برخوردار هستند و ایران می تواند این بازار را در اختیار بگیرد
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    0 0
    ایول
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    0 2
    می خواهند تسلیحات گران قیمت ارتش روسیه را نابود کنند وبعد به این کشور حمله نمایند و روسیه باید این تسلیحات گران قیمت را برای نبرد با امریکا وناتو نگهداری نماید و نه برای اوکراین فکستنی که دیگر هدفی توش برای حمله روسیه باقی نماند هاست
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
    1 0
    موشک های ATACMS واقعا شاهکار هستن و هیچ دفاعی نمیشه مقایلشون انجام داد
  • ه IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
    0 0
    موشک ینی این!!! اگه اینا موشکن پس مال ما که ردیم نواتیم چیه اس۴۰۰ که فهمیدیم توانایی دفاع از خودشم نداره!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس