مقام معظم رهبری فرمودند: اگر احتمالاً با اصل طرح مسکن مهر و یا نحوه تزریق اعتبارهای بانکی به آن مخالفتی وجود دارد، اما این را هم بدانیم که اکنون چند میلیون نفر چشم‌انتظار تکمیل مسکن مهر هستند.

گروه اقتصادی مشرق - حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت، با تشکر از رهنمودها و ابراز حمایت‌های مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای دولت، گفت: دولت با تمام جدیت، خود را متعهد به پیگیری رهنمودهای ایشان می‌داند.

روحانی از تمامی اعضای دولت خواست همه ارشادات و توصیه های مقام معظم رهبری را اجرایی نموده و گزارش اقدامات انجام شده را در ارتباط با یکایک موارد، ارائه کنند و وی همچنین معاون اول خود را مامور تهیه و ارائه گزارش کامل از تحقق رهنمودهای رهبری کرد.

عاقبت لج‌بازی سیاسی دولت با طرح‌های اقتصادی /یک سال لج‌بازی سیاسی با اقتصاد /معیشت مردم قربانی لج‌بازی با دولت قبل /معیشت مردم قربانی نگاه افراطی به طرح‌های اقتصادیاما محتویات تذکرات و توصیه های اقتصادی رهبری به دولت یازدهم چه بود؟

بر اساس این گزارش مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای هیئت دولت یازدهم، در حوزه مسائل اقتصادی، مشی جدیدی را در پیش گرفتند و این بار به جزئیات برخی سیاست‌ها و طرح‌های اقتصادی کشور ورود کرده و تذکرات مستقیمی را به دولت یازدهم دادند.

در مجموع، تذکرات رهبری به دولت یازدهم در حوزه اقتصاد، شامل موارد ذیل بود:

1.    توصیه به تداوم کنترل تورم و تثبیت قیمت ارز

2.    تکیه بر ظرفیت‌ها و تولید داخلی

3.    اجرای دقیق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

4.    توجه ویژه به بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی در روستاها

5.    جدی‌گرفتن ادامه رشد علمی و تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان

6.    ارائه گزارش‌ها و آمارهای عملکرد دولت به طور دقیق و به‌دور از اغراق

7.    عملی کردن وعده‌ها

8.    کار و فعالیت و خدمت مستمر به مردم

9.    پرهیز از حاشیه‌سازی‌ها

10.    رعایت انصاف در انتقاد از اقدامات و سیاست‌های دولت‌های گذشته

11.    اصلاح سیاست‌ها و عملکردهای دوره گذشته به جای اغراق در بیان اشکالات

12.    تطبیق بسته سیاست‌های اقتصادی دولت با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

13.    حل معضل بنگاه‌داری بانک‌ها

14.    توجه ویژه به بخش معدن و ارزش افزوده و اشتغال‌زایی این بخش

15.    سخت‌گیری در واردات کالاهای غیرضروری و تجملی

16.    صرفه‌جویی در آب کشاورزی از طریق استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری  به‌ویژه آبیاری تحت فشار

17.    توجه جدی برای تکمیل مسکن مهر

توصیه‌های رهبر معظم انقلاب درباره مسائلی همچون لزوم تکمیل مسکن مهر، مقابله با بنگاه‌داری بانک‌ها یا اکتفا نکردن به سیاست‌های تعرفه‌ای برای واردات کالاهای غیرضروری، از جمله مصادیق توجه خاص و دقیق ایشان به جزئیات سیاست‌های اقتصادی دولت بود.

مثلاً حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره مسکن مهر گفتند: «اگر احتمالاً با اصل طرح مسکن مهر و یا نحوه تزریق اعتبارهای بانکی به آن مخالفتی وجود دارد، اما این را هم بدانیم که اکنون چند میلیون نفر چشم‌انتظار تکمیل مسکن مهر هستند و باید این کار به‌ طور جدی پیگیری شود و به اتمام برسد.»


این فرمایش نشان از نگرانی معظم‌له از کم توجهی به این مطالبه عظیم ملی بود، دغدغه‌ای که کاملاً برای مردم نیز محسوس است.

نگاهی به عملکرد دولت یازدهم در یک سال اخیر در حوزه مسکن نشان می‌دهد، برخی دولتمردان کابینه روحانی تمام توجه خود را به مقصر جلوه دادن این طرح در مشکلات اقتصادی کشور معطوف داشتند.

مسؤولان دولت یازدهم، سال نخست فعالیت خود را به انتقاد به طرح مسکن مهر گذراندند، بدون آن‌ که طرح جایگزینی ارائه کنند، این نگاه سیاسی حاکم بر دولت یازدهم، سبب شد در یک سال اخیر تکمیل واحدهای مسکن مهر متوقف شود و از سوی دیگر دولت نیز طرح جایگزینی ارائه نکرده که بتواند اکنون مدعی شود در طرح خودش، یک واحد مسکونی ساخته شده است.

این نگاه، در حوزه سیاست‌های تجاری دولت یازدهم یعنی جایی که کهنسال‌ترین عضو کابینه در رأس قرار دارد، نیز به خوبی هویدا بود. نعمت‌زاده از همان شروع به کار خود، اکثر تصمیمات و طرح‌های دولت سابق را لغو کرد؛ از طرح‌های مفیدی چون شبنم و ایران‌کد تا ممنوعیت واردات کالاهای لوکس.

اقدامات دولت در موارد مذکور در یک سال اخیر، همواره مورد انتقاد جریان‌ها و رسانه‌های اصولگرا واقع شد، اما متأسفانه دولتمردان به انتقادات دلسوزانه و سازنده،توجهی نشان ندادند.
 
اینک که رئیس جمهور، در اقدامی شایسته معاون اول خود را مأمور تهیه و ارائه گزارش کامل از تحقق رهنمودهای رهبری کرده، انتظار می‌رود که نتایج عملی این انتصاب هر چه زودتر در اقتصاد کشور دیده شود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • پیام ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    0 0
    مقام معظم رهبری بر رشد علمی تاکید بسیاری دارند اما متاسفانه امروزه فضای اکادمیک کشور تبدیل شده به رشد قارچ گونه مراکز فروش مدرک و مدرک گرایی محض. با ایجاد این موسسات فقط مدرک گرایی در جامعه تقویت می شود و هیچ ارزشی به اصل مطلب یعنی پژوهش و تولید دانش نمی شود. کجای دنیا دیده شده تمام جوانان یک کشور چه با استعداد و چه بدون استعداد وارد دانشگاه شوند؟ کیفیت شرط رشد است. در ترکیه تعداد بسیار کمی دانشگاه وجود دارد و اکثر جوانان با پایان تحصیلات متوسطه وارد بازار کار می شوند. حتی به ندرت کسی را در ترکیه می توان یافت که یک کلمه انگلیسی بلد باشد اما با همان تعداد اندک دانشگاه ها اگر سری به سایت های مربوط به مقالات علمی بزنید می بینید که مقاله های بسیاری از دانشگاه های این کشور وجود دارد. بسیار بسیار بیشتر از دانشگاه های بیشمار ما. فلسفه وجودی دانشگاه چه به صورت باستانی آن مانند اکادمی های یونان باستان و گندی شاپور ایران باستان، چه به صورت مدرن آن از زمان تاسیس سوربون و اکسفورد از حدود 6 قرن پیش بر تولید دانش و کسب دانش بنا نهاده شده و این بسیار دردناک است که تبدیل به مکانی برای کسب درامد صاحبان موسسات کوچک و مکانی برای گذران وقت و گرفتن تاییدیه ای برای کسب جایگاه در جامعه مدرک گرا باشد چرا که کسب دانش عبادت است و هیچ هدف دیگری به جز فراگیری و نشر دانش نباید دلیل ایجاد دانشگاه باشد. ایجاد این موسسات یک اشتباه است زیرا: - این موسسات حتی در ظاهر شباهتی به دانشگاه ندارند و شما ببینید دانشگاه های معتبر جهان چه تاسیسات عظیمی دارند و اگر قرار باشد پیشرفت علمی داشته باشیم در یک اتاق در یک اپارتمان یا وسط یک جاده دور افتاده با کمترین امکانات علمی این اتفاق نمی افتد. - این موسسات اکثرا دارای بنیه علمی نیستند و اکثرا دارای مدرسانی حداکثر فوق لیسانس هستند که خود هیچ دستاورد علمی نداشته اند. - این موسسات جزوه محور هستن و از حد جابجایی یک مطلب از جزوه به برگه امتحانی فراتر نمی روند. - افرادی که در این موسسات به عنوان دانشجو پذیرفته می شوند حتی اگر در کنکور یک پاسخ صحیح هم نداشته باشند باز در این مراکز پذیرفته می شوند و در بسیاری از موارد این موسسات اصلا ازمون ورودی ندارند. - در این موسسات هیچ پژوهشی انجام نمی شود و فقط یک مدرک ارائه می شود که با در نظر گرفتن استعدادهایی که وارد این مراکز می شوند بسیار خطرناک است چراکه تصور کنید بسیاری به عنوان مهندس از این مراکز فارغ التحصیل میشوند که رتبه دروس تخصصی، ریاضی فیزیک و شیمی انها در کنکور منفی بوده. - ایجاد یک فضای رقابتی ناعادلانه در بازار کار برای افرادی که در کشور در دانشگاه های معتبر تحصیل کرده اند. -و..... امیدوارم مسئولان دولت فعلی به رهنمودهای رهبر فرزانه گوش فرا دهند و آموزش عالی را به جایگاه خود بازگردانند چرا که آموزش عالی محلی برای کسب درآمد نیست.
  • ناشناس ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    0 0
    یکی از وعده های انتخاباتی آقای روحانی ادامه دادن مسکن مهر بود و اکنون آنرا ملغی اعلام کرده است و مسکن های نیمه کاره را هم رها کرده است !
  • ناشناس ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    0 0
    واردات کالاهای لوکس و خودروهای گران قیمت و افزایش بی رویه واردات عملکرد یکساله دولت است که هیچ تناسبی با اقتصاد مقاومتی ندارد !
  • ناشناس ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    0 0
    واردات کالاهای لوکس و خودروهای گران قیمت و افزایش بی رویه واردات عملکرد یکساله دولت است که هیچ تناسبی با اقتصاد مقاومتی ندارد !
  • ناشناس ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    0 0
    لغو طرحهای شبنم و ایران کد باعث افزایش واردات کالاهای قاچاق به کشور و ضربه خوردن به تولیدات داخلی شده است و در تضاد با اقتصاد مقاومتی میباشد.
  • ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    0 0
    قابل توجه بعضی ها رهبری:رعایت انصاف در انتقاد از اقدامات و سیاست‌های دولت‌های گذشته
  • مهدی 90085 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    0 0
    مگر رهبر عزیزم به فکر ما باشد اداره تعاون میفرماید خانه شما حاظر است میتوانید ساکن شوید فقط آسانسور ودرب پارکینگ ندارد حالا من نمیدونم واحد من که طبقه ششم است ومحله ای که ما درهمدان ( امید اکباتان )خانه گرفته ایم وشبها پر از سگ وشغال میشود چگونه باید سکونت پیدا کنیم
  • محمدعلی ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    0 0
    خدایا درک فهم دقیق از فرمایشات بزرگان را عطا بفرما
  • ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    قدرت تشخیص بزرگ واقعی هم خوبه به دعا اضافه بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس