ورود کالاهای لوکس بدون شک بدون توجیه اقتصادی است و اصولا دولت‌ها در شرایطی که ارز کافی برای مبادله ندارند از ورود کالاهای لوکس به کشور جلوگیری می‌کنند.

گروه اقتصادی مشرق -رئیس سابق دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه درباره زیان های اقتصادی واردات کالاهای لوکس گفت: طبق آمارهای رسمی منتشر شده واردات کالا در ماه‌های اخیر روند افزایشی به خود گرفته و این مسئله نگران کننده است.

واردات کالاهای لوکس فقط رفاه کوتاه مدت را در پی دارد/کالاهای لوکس در بلند مدت به اقتصاد ملی زیان میرساند/دولت سریعتر جلوی واردات کالاهای لوکس را بگیرددکتر رضا مقدس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی مشرق توضیح داد: ورود کالاهای لوکس بدون شک بدون توجیه اقتصادی است و اصولا دولت‌ها در شرایطی که ارز کافی برای مبادله ندارند از ورود کالاهای لوکس به کشور جلوگیری می‌کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه زیانهای ورود کالاها بدون توجیه اقتصادی هم به زیان اقتصاد ملی است و هم مصرف گرایی مردم جامعه را تشدید می‌کند، افزود: شاید به همین دلیل است که مقام معظم رهبری یکی از مواردی که در دیدار با هیات دولت به مردان اقتصادی دولت تذکر دادند واردات بی رویه کالا به کشور بود.

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه در ادامه با بیان اینکه اگر چه ممکن است واردات کالاهای لوکس و غیرضروری و به طور کلی کالاهای خارجی در کوتاه مدت به نفع عده ای کمی از افراد جامعه بوده و رفاه تعداد کمی از شهروندان را افزایش دهد، اما باید به این نکته توجه داشت که این رفاه کوتاه مدت بوده و تنها مصرف گرایی را در جامعه تشدید خواهد کرد و در بلندمدت به زیان اقتصاد ملی است.

وی ورود کالاهای بدون توجیه را به کشور باعث ورشکستگی تولید و هدر رفتن صدها هزار فرصت شغلی برای جوانانی که اکنون بیکارند و دنبال کار می‌گردند، دانست و توضیح داد: دولت باید هرچه سریعتر جلوی واردات کالاهای خارجی به خصوص کالاهای لوکس و غیر ضروری را بگیرد وگرنه ورود کالاهای خارجی در یک برهه زمانی میتواند پایه های اقتصادی کشور را تضعیف کند.

واردات کالاهای لوکس فقط رفاه کوتاه مدت را در پی دارد/کالاهای لوکس در بلند مدت به اقتصاد ملی زیان میرساند/دولت سریعتر جلوی واردات کالاهای لوکس را بگیرد

مقدس در ادامه با بیان اینکه از دولت خواست تا به مصوباتی که قبلا برای حمایت از تولید ملی تدوین، طراحی و حتی ابلاغ کرده پایبند باشد تصریح کرد: همین که دولت نگذارد سازمان های تحت مدیریتش از کالاهای خارجی استفاده کنند وجلوی مصرف کالاهای خارجی را در ادارات و سازمانهای مربوطه خود بگیرد کمک بزرگی به تولید کرده است.

 وی گفت: متاسفانه بسیاری از قوانین درباره غیرقانونی ورود کالاهای خارجی به کشور و حمایت از تولید ملی صورت نمی گیرد و اینها ضعف‌هایی است که میتواند در بلندمدت به زیان اقتصاد ملی رقم بخورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    ورود این کالاها ضعف شدید نظام مالیاتی ما رانشان میدهدچرا که در بسیاری از کشورهای غربی نیز هزینه استفاده از این کالاها بسیار بالاست
  • ایرانی ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    در کوتاه مدت هم تاثیرشو گذاشته . نه تنها در بحث اقتصادو زیر شاخه هاش ، تاثیر بسیار بدی هم رو فرهنگ و نظام اجتماعی گذاشته . چه بر روی افرادی که دسترسی به این کالاهای لوکس دارند ، چه بروی ااقشار معمولی و ضعیف جامعه .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس