کد خبر 339848
تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۷

نمایندگان دولت بعد از مذاکره با ارتش به این نتیجه رسیدند که نظامیان قصد کودتا ندارند اما اگر نواز شریف خواهان حفظ قدرت است نباید از خط قرمزهای ارتش عبور کند.

به گزارش مشرق، هزاران نفر از معترضان پاکستانی از هفته گذشته خواهان برخی تغییرات و اصلاحات در پاکستان هستند.

روزنامه دیلی پاکستان در گزارشی به تحلیل اوضاع کنونی پاکستان پرداخته است.

به گفته این نشریه پاکستانی، زمانی که نواز شریف از نزدیک شدن احزاب مخالف به اسلام‌آباد آگاه شد 2 نفر از افراد مورد اعتماد خود را برای مذاکره با ارتش فرستاد، وی سعی داشت اطمینان پیدا کند که آیا ارتش از مخالفان حمایت می‌کند یا اینکه بی‌طرف است و احزاب مخالف برای کسب منافع سیاسی دست به تظاهرات زده‌اند

نمایندگان دولت بعد از مذاکره با ارتش به این نتیجه رسیدند که نظامیان قصد کودتا ندارند اما اگر نواز شریف خواهان حفظ قدرت است نباید از خط قرمزهای ارتش عبور کند.

نیروهای پلیس مانع عبور مخالفان از موانع امنیتی نشدند و احزاب مخالف به راحتی توانستند وارد اسلام‌آباد شوند. ژنرال «عاصم باجوه» سخنگوی ارتش پاکستان از معترضان دولتی خواست با احترام به قوانین و مذاکره با دولت سعی کنند از راه‌های مسالمت‌آمیز خواسته‌های خود را مطرح کنند.

بعد از تظاهرات‌های ضد دولتی عمران‌خان و طاهر القادری، حتی اگر نواز شریف از قدرت کناره‌گیری نکند به اندازه‌ای ضعیف خواهد شد که نمی‌تواند برنامه‌های قبلی خود را اجرا کند.

نواز شریف سعی داشت با عبور از خط قرمزهای ارتش درباره نحوه برخورد با طالبان، گسترش روابط با هند و ارتباط با حاکمان افغانستان بعد از خروج نیروهای خارجی را خود به طور مستقل مدیریت کند.

** عدم حمایت ارتش از عمران خان

بسیاری از صاحب نظران عنوان می‌کنند که ارتش از عمران‌خان حمایت نمی‌کند زیرا وی با اینکه مهارت خوبی در به راه انداختن تظاهرات دارد اما چندان قابل اعتماد نیست.

نخست وزیر پاکستان با تصور اینکه عمران‌خان از جانب ارتش پشتیبانی می‌شود بیشتر روی وی تمرکز کرد غافل از اینکه طاهر القادری با به راه انداختن یک تظاهرات گسترده و منظم توانست با محاصره پارلمان اهداف ارتش را تکمیل کند.

مشاور ارشد نخست وزیر پاکستان بیان می‌کند نواز شریف به خوبی متوجه شده که نمی‌تواند به تنهایی درباره همه چیز تصمیم بگیرد و باید قدرت خود را با دیگران(ارتش) تقسیم کند.

وی افزود: نواز شریف به خوبی متوجه شده سیاست یعنی جنگ برای زنده ماندن تا یک روز دیگر و باید بهای این زنده ماندن را پرداخت کرد.

** بازیگران پشت‌پرده در اختلاف میان نواز و مخالفان


بر خلاف آنچه تصور می‌شود که ارتش به طور کامل در برنامه خود موفق بوده نهادهای نظامی نیز با مشکلاتی مواجه هستند.

درست زمانی که مخالفان دولت اسلام‌آباد را تسخیر کردند یک کمیته مذاکره کننده به سرپرستی «چوهدری سرور» فرماندار ایالت «پنجاب» تشکیل شد و این امر باعث شد که مخالفان در رفتار خود تجدید نظر کنند و با مهلت دادن به دولت همه چیز را به تعویق بیندازند.

سیاستمداران با تجربه زیادی در کابینه دولت حضور داشتند اما چرا چوهدری سرور به عنوان سرپرست کمیته مذاکره کننده دولت انتخاب شد و چرا وی توانست مخالفان را به پای میز مذاکره بکشاند.

چوهدری سرور بارها نواز شریف را از موقعیت‌های بحرانی نجات داده است؛ این چوهدری سرور بود که طاهر القادری را مجبور کرد به جای اسلام‌آباد در لاهور فرود بیاید.

چوهدری سرور که در واقع نماینده غرب در پاکستان است اهل فیصل‌آباد بوده و در گذشته عضو مجلس عوام انگلیس بود.

سرور مدت‌ها با «تونی بلر» و «گوردن براون» همکاری می‌کرد و بعدها وارد سیاست پاکستان شد.

چوهدری سرور در دوران تبعید نواز شریف حفظ سرمایه وی در انگلیس را به عهده داشت.

«جمائمه» همسر سابق عمران‌خان رهبر حزب تحریک انصاف نیز روابط بسیار نزدیکی با سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس دارد. از طرفی چوهدری سرور نیز نقش خود را ایفا کرده است.

به نظر می‌رسد فشارهای غرب به ویژه انگلیس و آمریکا که به کمک چوهدری سرور و جمائمه خان وارد می‌شود باعث شده ارتش که از نظر بودجه نظامی به غرب وابسته است در سرنگونی دولت عجله نکند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس