از قديم، «درد غربت» يکي از دردهاي غيرقابل تحمل شناخته مي‌شده است. «غم حبس» هم با هر جرم و دليلي براي هر انساني در نوع خود يک اندوه دردناک است.حالا معجوني از دردها و رنج‌ها به نام «زنداني شدن در غربت» را مي‌توان تصور کرد.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، وقتي نام زندان مي‌آيد، خود به خود نام کساني که پشت ميله‌هايش هستند با چند حس متفاوت مانند نفرت، ترحم، افسوس، تنبيه و... درگير مي‌شود و انسان مي‌ماند که سرانجام در مقابل کسي که آن سوي ميله‌ها در حبس است چه حسي داشته باشد؛ به هر حال هر زنداني خانواده‌اي دارد که چشم به راه بازگشتش هستند!

يکي از نکاتي که متاسفانه زندان‌هاي ما مبتلاي به آن هستند، انتقال تجربيات جرم است! همان چيزي که مردم درباره‌اش مي‌گويند: «اگه کسي بره زندان و بمونه، همونجا خيلي از خلافاي ديگه رو هم ياد مي‌گيره...» با اين وجود اگرچه زندان‌ها مي‌توانند آموزشگاه برخي از جرم‌ها و تخلف‌ها باشند اما براي کاهش جرم و کنترل تخلفات در جامعه از وجود و کارکرد تنبيهي آن‌ها هم گريز و گزيري نيست.

زنداني‌ها بسته به جرمي که مرتکب شده‌اند متفاوتند بعضي‌ها امنيتي هستند و بعضي کيف‌قاپ. بعضي‌ها کلي بدهکار شده‌اند و از فرط بي پولي به زندان افتاده اند و بعضي با پول بيت‌المال به ثروت‌هاي ميلياردي رسيده‌اند و به همين دليل در زندان به سر مي‌برند، بعضي قاتل هستند، بعضي گردن کش هستند، بعضي جاعل هستند و... بعضي هم لابد دليلي دارد که زنداني هستند.هم اکنون بر اساس اعلام آمارهاي رسمي در سراسر جهان دست کم بيش از 220 هزار ايراني در زندان به سر مي‌برند.

طبق آمارهاي داغ و تازه از تنور درآمده‌اي که حجت الاسلام پورمحمدي، وزير دادگستري دولت يازدهم در همايش گراميداشت هفته قوه قضاييه اعلام کرده است هم اکنون 217 هزار و 851 زنداني در ندامتگاه هاي کشور وجود دارد که 3.7 درصد نسبت به سال 91 کاهش داشته است.

وي در اين همايش در قالب آماري قابل توجه و جالب گفت: به طور متوسط در ازاي هر 100 هزار نفر جمعيت كشور، 283 نفر در زندان ها به سر مي برند، در واقع به اين معني که از هر هزار نفر مي‌توان گفت که تقريبا سه نفر زنداني هستند.

ايرانيان زنداني در ديگر کشورها

از قديم، «درد غربت» يکي از دردهاي غيرقابل تحمل شناخته مي‌شده است. «غم حبس» هم با هر جرم و دليلي براي هر انساني در نوع خود يک اندوه دردناک است.حالا معجوني از دردها و رنج‌ها به نام «زنداني شدن در غربت» را مي‌توان تصور کرد.

اما عمق درد از اين بيشتر هم مي‌تواند باشد؛ تا آنجا که «زنداني در غربت» حاضر است رنج و درد ناشي از اين وضعيت بحراني را تحمل کند اما براي رهايي از چنين شرايطي، حتي نخواهد بگويد سرزمين واقعي‌اش کجاست و در کجا زاده شده...بر اساس آمار به دست آمده که تاکنون ثبت شده است، تا آبان‌ماه سال 92، 3300 نفر از اتباع کشورمان به جرم قاچاق مواد مخدر، ورود غير مجاز و... پشت ميله‌هاي زندان در خارج از کشور به سر مي‌برند که رقم پاييني نيست.

آمارهاي منتشر شده در اين جدول متشکل از برخي آمارهايي است که تا پايان سال 92 ارائه شده است. ديگر اطلاعات مندرج در اين جدول براساس آمارهاي منتشر شده در ايسنا است.

اما و اگرهاي استرداد زندانيان ايراني به کشور

ايران با ترکيه، امارات، ترکمنستان، آذربايجان، عراق، کويت، تايلند، ژاپن و... موافقتنامه استرداد زندانيان را امضا کرده و يا دست کم اين موافقتنامه در حال امضا است و بر اساس آن همکاري‌هايي در اين زمينه انجام گرفته است اما موانعي نيز در پيش پاي اين موافقتنامه وجود دارد.

براي مثال ايران و کويت موافقتنامه استرداد زندانيان را امضا کرده‌اند اما جز در دوره کوتاهي تاکنون اجرا نشده است.موافقتنامه انتقال زندانيان با تايلند به امضا رسيده اما تايلندي‌ها مانع‌تراشي مي‌کنند و هنوز گام محکمي در اجراي اين موافقتنامه برنداشته‌اند.

اين در حالي است که مسئولان اندونزيايي نيز درباره استرداد زندانيان اعلام کرده‌اند که تنها سه زن اندونزيايي در زندان‌هاي ايران به دليل قاچاق موادمخدر به سر مي‌برند که حکم اعدام دارند.

عادلانه نيست که سه اندونزيايي با 47 ايراني محکوم به اعدام مبادله شوند.اما در اين ميان جالب است که چين به طور يک‌جانبه انتقال زندانيان ايراني را انجام مي‌دهد و اين موافقتنامه در مرحله تصويب قرار دارد.

دلهره اعدام در غربت

مالزي: مرتضي جاويدان کنسول ايران در مالزي در اوايل سال اعلام کرد که بر اساس آخرين آمار منتشرشده از سوي سازمان زندان‌هاي اين کشور تا تاريخ 25 فوريه سال جاري ميلادي در مجموع تعداد کل زندانيان ايراني در مالزي برابر با 221 نفر بوده است که 31 نفر از آنان را زنان و مابقي 190 نفر را مردان تشکيل داده‌اند.

همچنين 86 مرد و زن ايراني در مالزي به مجازات اعدام محکوم شده‌اند. بر اساس اعلام دادستاني مالزي، حدود 24 نفر از زندانيان ايراني در مالزي شرايط انتقال به ايران را دارند و اگر اين موافقتنامه بين دو کشور امضا شود اين زندانيان براي سپري کردن باقيمانده محکوميت خود به ايران منتقل مي‌شوند.

اين در حالي است که بعد از گذشت پنج ماه و اندي هنوز اين موافقتنامه نهايي نشده است و سرنوشت 86 ايراني محکوم به اعدام در هاله‌اي از ابهام است.

تايلند: همچنين با توجه به آمار بالاي زندانيان ايراني محکوم به اعدام در تايلند، به نظر مي‌رسد که روند انتقال محکومان از اين کشور به ايران به کندي انجام مي‌گيرد و مسئولان ذي‌ربط در اين‌باره بايد بيشتر فعال شوند. 172 نفر از شهروندان ايراني در زندان‌هاي تايلند به سر مي‌برند که بيشتر آنان متهم به قاچاق موادمخدر هستند. تا پايان سال 92 براي 110 نفر از آنان حکم اعدام صادر شده است.

اندونزي: تابستان سال گذشته، سفير اندونزي در تهران گفت: 47 ايراني محکوم به اعدام در زندان‌هاي اندونزي هستند که بيشتر آنان به دليل قاچاق موادمخدر محکوم به اعدام شده‌اند. به نظر مي‌رسد که ايران امضاي توافقنامه استرداد زندانيان را پيگيري مي‌کند اما از آنجا که اندونزي با هيچ يک از کشورهاي جهان چنين قراردادي ندارد، تمايلي براي امضاي اين توافقنامه از خود نشان نمي‌دهد.

زندانيان بي آمار

آمار ايرانيان زنداني در خارج از کشور در قاره اروپا چندان قابل دسترسي نيست و نمي‌توان آن را موثق دانست زيرا بسياري از ايرانيان زنداني، به سفارت و نمايندگي‌هاي ايران مراجعه نمي‌کنند؛ شايد يکي از دلايل اين امر ناآگاهي از شرايط فعلي کشور و سوءبرداشت‌ها از نوع برخورد با بازگشت ايرانيان خارج از کشور به موطن خود باشد.

همچنين به دليل نبود موافقتنامه استرداد زندانيان در بيشتر کشورهاي اروپايي حتي حق دسترسي کنسولي به ايرانيان زنداني خارج از کشور داده نمي‌شود و برخي مسئولان کشورهاي به اصطلاح حامي حقوق بشر نيز با آن موافقت نمي‌کنند.

در قاره آمريکا نيز وضعيت مشابهي با اروپا وجود دارد و در اين قاره تا پايان سال 92، اعلام شده است که تنها 77 ايراني در زندان‌هاي کشورهاي مختلف قاره آمريکا حضور دارند که 70 نفر آنان در ايالات متحده زنداني‌اند و اکثرا دوتابعيتي يا مقيم آمريکا هستند.

ردیف

کشور

تعداد زندانيان ايراني

موضوع عمده جرايم

1

ترکيه

459

حمل موادمخدر، قاچاق انسان، قتل و جعل اسناد

2

امارات متحده عربي

280

ورود غيرمجاز، قاچاق موادمخدر و کلاهبرداري

3

ترکمنستان

243

قاچاق موادمخدر، سيگار و حمل داروهاي روانگردان

4

آذربايجان

230

قاچاق موادمخدر و ورود غيرمجاز

5

عراق

236

قاچاق موادمخدر

6

کويت

224

قاچاق موادمخدر

7

مالزي

242

-

8

ژاپن

300

قاچاق موادمخدر، سرقت، اقامت غيرمجاز، قتل و زورگيري

9

تايلند

172

قاچاق موادمخدر

10

اندونزي

100

قاچاق موادمخدر و اقامت غيرمجاز

11

چين

32

قاچاق موادمخدر، سرقت و اقامت غيرمجاز

12

يونان

90

-

13

ايتاليا

40

-

14

آمريکا

70

-

15

قطر

81

قاچاق کالا و مواد مخدر

16

افغانستان

52

قاچاق کالا و مواد مخدر

17

عمان

25

قاچاق کالا و مواد مخدر

18

گرجستان

20

قاچاق کالا و مواد مخدر

19

ارمنستان

17

قاچاق کالا و مواد مخدر

20

عربستان

22

قاچاق کالا و مواد مخدر




مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: ابتکار نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس