کد خبر 1603183
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۸
‌

فرماندار سرخس گفت:۶۰ میلیون مترمکب آب ناشی از سیلاب مشهد در ۴۸ ساعت گذشته وارد این شهرستان مرزی شده و از مرزهای شمالی وارد ترکمنستان شد.

به گزارش مشرق، حسن نوری زاده روز جمعه در گفت وگو با خبرنگاران: افسوس که سد "شوریجه" سرخس با ظرفیت ذخیره سازی ۲۲۰ میلیون مترمکعب آب، تاکنون ساخته نشده است.

وی گفت: اگر این طرح آبی تکمیل شده بود، با ذخیره سازی بارشهای بهاری، اکنون حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره داشت یعنی آب شرب مشهد در تابستان و آب کشاورزی سرخس تامین می شد.

فرماندار سرخس که همزمان سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی را نیز بر عهده دارد، افزود: دبی سیلاب ورودی از مشهد به سرخس در "کشف رود" ، دیشب به حدود ۴۹۰ مترمکعب بر ثانیه رسید.

نوری زاده گفت: خطر سیلاب برخی روستاهای هم سطح کشف رود را تهدید می کرد که با انحراف مسیر و کاستن از حجم آب در کشف رود موضوع طغیان این رودخانه و مسیل فصلی منتفی شد.

شهرستان مرزی سرخس در فاصله ۲۰۰ کیلومتری مشهد با ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، دارای ۲ شهر سرخس و مزداوند و ۶۸ روستای دارای بیش از ۲۰ خانوار است که ۵۵ درصد جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
    0 2
    دید محدود و قبیله ای یعنی همین! جنابش نمی تواند درک کند که اگر این سیلاب های ناشی از بارندگی در صحاری توزیع نشوند، چه گونه می خواهد توفان های شن با منشأ برون مرزی که سرخس هم در سال های اخیر به شدت با آن مواجه بوده است، کمتر شود!!!
    • IR ۰۲:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      0 0
      فقط بلدی حرف بیخود بزنی
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
    0 0
    اگر زره ای مخ داشتی با ایجاد دپو های مصنوعی در مسیرهای منتهی به شمال میتوانستی قسمت اعظم انها را جذب خاک کنی کاری که بوشهری ها در نخلستاهاشون انجام میدهند.
    • IR ۰۲:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      0 0
      مخ که مخصوص کله پوکهایی مثل تو هست
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
    1 0
    زیرساخت ها مناسب می بودند نه تنها سیلاب در حد زیادی مهار می شد که آب برای ۳ ۴ سال بعد کل استان خراسان جمع و ذخیره می شد برید دنبال ساخت زیرساخت های ضروری و اضطراری .
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
    0 0
    حیف این آبها
  • حمید IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
    0 0
    چرا از منابع استانه قدس رضوی برای تکمیل اینها استفاده نمیشود مردم وزوار هم استفاده می کنند به نفع آنها هم هست
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
    0 0
    امیدواریم این سیل رصد شده باشد دلایل و موانع وقوع سیل برداشته شود در ضمن بیابان ها را خاکریز و گودال کنند که اب تو مرزهای خودمان باقی بماند .... البته اگه بودجه بدن و مهمتر مسول دانا داشته باشیم
    • IR ۰۲:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      0 0
      کارگرهای دانا مثل تو هم بی تاثیر نیست
  • مهندس ظفریاری IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
    0 0
    سلام و عرض ادب خدمت مردم عزیز ایران ، در مورد سیل مشهد تحلیلی از علت اصلی سیل مذکور تهیه کردم ، علت اصلی سیل مشهد گسترش شهر در منطقه کوه پایه بوده است و عدم رعایت کمربندی فضای سبز در کوه پایه ها ، عدم رعایت حریم آبریز رشته کوه ها و عدم هدایت رودخانه فصلی است. در اطراف شهر مشهد دو رشته کوه بینالود و هزار مسجد وجود دارد و خود شهر قدیم مشهد در دشت قرار دارد و با فاصله از رودخانه کشف رود بوده است و دو رودخانه دیگر که از رشته کوهای بینالود سرچشمه میگیرد و در نهایت به مادر رود کشف وارد میشود و قبلا در اطرف مشهد بوده ولی با گسترش شهر مشهد حالا در درون شهر مشهد قرار دارد، امروز بیشتر به عنوان کانال آب بتونی یادمیکنیم نیز وجود دارد که هر دو از رشته کوه سیاه مشهد یا همان بینالود سرچشمه میگیرند و در دو طرف مشهد اولین رودخانه از رشته کوه بینالود و سمت بند گلستان و بلوار وکیل آباد وارد مرکز شهر مشهد میشود و دومی نیز از همین رشته کوها بینالود و از سمت دریاچه سد طرق وارد مشهد میشود، حالا دو سد طرق و بند گلستان حالت سیل گیر در مشهد دارند ، ولی هرچیزی ظرفیت و کاربردی دارد و اینکه بین این دو کانال مشهد در سمت بلوار نماز هیچ گونه راه دفع و کانال آب وجود ندارد در نهایت در زمان بارشهای فصلی و سریع و با حجم بالا رودخانه فصلی و مسیر سیلاب ایجاد میشود و از این رشته کوها با سرعت و حجم بسیاری وارد منطقه جنوبی شهر میشود و در خیابانها جاری میشود و در نهایت به محلهای کم ارتفاع و گود نفوذ میکند مثل زیر گذرها و منطقه و محله کم ارتفاع و حتی در صورت حجم بیشتر بارشها احتمالا اینکه ای به خطوط مترو نفوذ کند وجود دارد ، چرا که در تمامی موارد فوق تمام آبهای رودخانه دائمی دو طرف مشهد و حتی رودخانه فصلی و حتی آبهای سیلابها و حتی آبهای سطحی در شهر مشهد در نهایت وارد کشف رود میشود . حالا چرا شهر مشهد و منطقه مثل طرقبه و شاندیز و وکیل اباد و بلوار نماز ، ده غیبی که طبق نقشه توپوگرافی در بستر دره ها و رودخانه قدیمی وجود دارند ، اینقدر خطر سیلاب وجود دارد گسترش پیدا کرده است، در صورتی میشود شهر مشهد در بستر دشت مشهد با رعایت حریم رودخانه کشف رود گسترش پیدا کند و یا باید کانال های دفع سیلاب جدید در مشهد و در۳ نقطه مذکور ساخته شود. چرا که حجم و وسعت و ارتفاع رشته کوه ها بینالود در منطقه
  • IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
    0 0
    خاک بر سرتون اینهمه آب رفت که رفت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس