گروه بین‌الملل مشرق- سرخط اخبار ایران در رسانه‌های صهیونیستی به همراه گزیده‌ای از مهمترین مطالب آن در ادامه برای استفاده کارشناسان و مخاطبان محترم آمده است:

مشرق: محورهای اصلی اخبار روز گذشته رسانه‌های انگلیسی‌زبان صهیونیست‌ها درباره ایران شامل تعهد رئیس‌جمهور ایران به دفاع از حقوق هسته‌ای ملت، دعوت رئیس‌جمهور انتخابی مصر از روحانی برای شرکت در مراسم سوگندش، اظهارات مقامات و دیپلمات‌های غربی درباره قطعیت تمدید مهلت مذاکرات هسته‌ای، و وظیفه روحانی در حال حاضر برای بهبود ارتباط ایران با دنیا می‌شود.

یدیعوت آحارانوت/ رئیس‌جمهور ایران قول داد از حقوق هسته‌ای دفاع کند

حسن روحانی رئیس‌جمهور میانه‌روی ایران قول داد که دولت وی از حقوق هسته‌ای این کشور دفاع خواهد کرد و به تحریم‌های بین‌المللی را که اقتصاد ایران را نابود کرده پایان دهد.

روحانی در سخنرانی خود تصریح کرد: "با تکیه بر اتحاد و مقاومت، از منافع ملت ایران دفاع خواهیم کرد."

تایمز اسرائیل/ سیسی با 97 درصد آرا در انتخابات ریاست‌جمهوری مصر انتخاب شد و به مردم گفت: "زمان کار است"

ژنرال عبدالفتاح سیسی روز یک‌شنبه مقابل جمعی از مقامات مصری و خارجی سوگند یاد خواهد کرد و رسماً رئیس‌جمهور مصر می‌شود. به گفته وبسایت حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران، یکی از افرادی که سیسی از او برای حضور در این مراسم دعوت کرده روحانی است. با این وجود هنوز مشخص نیست که رئیس‌جمهور ایران دعوت سیسی را خواهد پذیرفت یا خیر.

این در حالی است که اولین مقام کشوری که پیروزی در انتخابات را به سیسی تبریک گفت، ملک عبدالله پادشاه عربستان و متحد نزدیک وی بود که در زمان مبارک هم با سرنگونی او مخالف بود. پادشاه عربستان اخیراً اعلام کرد که ناآرامی‌ها در اثر بهار عربی دیگر باید به پایان برسد.

هاآرتص/ تاریخ ژوئن برای توافق هسته‌ای ایران ناممکن است

دیپلمات‌ها و تحلیلگران معتقدند روز به روز احتمال رسیدن به نتیجه در مذاکرات هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی برای رسیدن به توافقی بلندمدت و برطرف کردن نگرانی‌های غرب درباره برنامه هسته‌ای این کشور و در طرف مقابل پایان تحریم‌های اقتصادی تا تاریخ 20 ژوئن کم‌تر می‌شود.

روی کاغذ، تمدید این مذاکرات در صورت توافق دو طرف مشکلی ایجاد نخواهد کرد، اما در آن صورت اوباما باید از توافق کنگره نیز مطمئن شود، آن هم زمانی که روابط دولت با قانونگذاران بسیار شکننده شده است.

مقامات غربی با رد احتمال رسیدن به توافقی مهم در مذاکرات 16 تا 20 ژوئن در وین می‌گویند نیاز به تمدید مهلت لازم برای رسیدن به توافق نهایی عملاً قطعی شده است. یکی از دیپلمات‌های غربی گفت: "ما با هم بسیار فاصله داریم" و افزود: مذاکرات "طولانی و پیچیده" خواهد بود.

یک مقام ایرانی هم به رویترز گفت: "ما باید فوراً از تحریم‌ها خلاص شویم. بنابراین مذاکرات زمانی پایان می‌یابد که این مسئله کاملاً حل شده باشد. چند ماه بیش‌تر هم هیچ‌کس را نمی‌کشد." وی همچنین تصریح کرد که تمدید مهلت مذاکرات هم اشکالی ندارد.

شکست در مذاکرات موقعیت اصول‌گرایان در ایران را تقویت می‌کند که با حسن روحانی مخالف هستند. یکی از مقامات نزدیک به دولت روحانی می‌گوید: "روحانی همه سرمایه خود را روی مذاکرات متمرکز کرده است. شکست در مذاکرات به معنای شکست اصلاحات در ایران خواهد بود."

تایمز اسرائیل/ ایران 25 سال بعد از خمینی بر سر چندراهی

بیست و پنج سال پس از مرگ آیت‌الله خمینی؛ ایران به خاطر درگیری‌های داخلی در تعیین مسیر اقتصادی و دیپلماتیک خود بر سر چندراهی قرار گرفته است. روز چهارشنبه بیست و پنجمین سالگرد مرگ بنیان‌گذار جمهوری اسلامی است، رهبر معنوی و سیاسی ایران که هنوز هم در دفاتر عمومی و پوسترهای بی‌شماری در این کشور دیده می‌شود.

قدرت ایران در خاورمیانه مدرن به رشد مداوم اقتصادی این کشور در اواخر دهه 1990 و اوایل 2000 برمی‌گردد، یعنی زمانی که نتیجه سیاست‌های دو رئیس‌جمهور قبل از احمدی‌نژاد در کشور مشهود بود. با این وجود، احمدی‌نژاد که بین سال‌‌های 2005 تا 2013 رئیس‌جمهور ایران بود به سوء مدیریت اقتصادی و به عقب برگرداندن کشور متهم شده است.

امروز و پس از هشت سال سیاست خارجی مخرب احمدی‌نژاد که ایران را به سوی آوارگی دیپلماتیک و تا مرز جنگ پیش برد، حسن روحانی با یک وظیفه دشوار در بهبود روابط با دنیا مواجه است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس