گروه بین‌الملل مشرق- سرخط اخبار ایران در رسانه‌های صهیونیستی به همراه گزیده‌ای از مهمترین مطالب آن در ادامه برای استفاده کارشناسان و مخاطبان محترم آمده است:

مشرق: محورهای اصلی اخبار روز گذشته رسانه‌های انگلیسی‌زبان صهیونیست‌ها درباره ایران شامل تأکید بر نظام نظارتی آژانس به عنوان یکی از پایه‌های توافق نهایی هسته‌ای، اعلام آمادگی ایران برای دفاع از اماکن متبرکه عراق، آمادگی تهران برای برداشتن "گام نهایی" مذاکرات هسته‌ای، اظهار ناامیدی برخی مذاکره‌کننده‌های هسته‌ای درباره دور اخیر مذاکرات، امکان همکاری ایران و آمریکا درباره عراق در صورت موفقیت مذاکرات هسته‌ای، و لابی‌گری اسرائیل برای جلوگیری از کوتاه آمدن کشورهای غربی در مذاکرات هسته‌ای با ایران می‌شود.

شبکه 7 اسرائیل/ ستون نظرات: اعتماد، حلقه ضعیف در توافق هسته‌ای با ایران

یکی از ویژگی‌های عجیب گمانه‌زنی‌ها درباره توافق نهایی هسته‌ای با ایران، نقش مهم نظارت‌ها در اطمینان جامعه جهانی از اجازه نیافتن تهران برای دسترسی به سلاح هسته‌ای است. به جای آن‌که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران بررسی یا تعداد و سرعت سانتریفیوژهای گازی این کشور محدود شود، بر این نکته تأکید می‌شود که طراحی یک نظام نظارتی مستحکم می‌تواند نقشی کلیدی در جلوگیری از ساخت بمب توسط ایران بازی کند.

اسرائیل

اساس این رویکردها بر این تفکر استوار است که حکومت ایران به احتمال قوی نظارت‌ها را راحت‌تر می‌پذیرد. اما: اولاً تکیه بر نظارت این سؤال کلی را مطرح می‌کند که آیا واقعاً می‌توان توافقی نهایی بر اساس صرفاً بحث نظارت تدوین کرد؟ دوماً انتقادات علی‌اصغر سلطانیه نماینده سابق ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به روندهای نظارتی آژانس این تردید را ایجاد می‌کند که آیا می‌توان نظام نظارتی مستحکم‌تری نسبت به نظام کنونی تشکیل داد؟

سوماً نگرانی غرب از غافلگیری اغراق‌آمیز نیست، چون ایران مشاهده کرده که کره شمالی چگونه طی چند سال با موفقیت تمام تعهدات بین‌المللی خود را زیر پا گذاشت و به یک کشور هسته‌ای تبدیل شد. چهارماً ایران یک قدرت مطلق نیست، بنابراین رسیدن به سلاح‌های هسته‌ای جایگاه منطقه‌ای این کشور را تقویت می‌کند و در راستای آرمان‌های تهران در تبدیل به یک قدرت بزرگ است. و پنجماً قرار است در توافق نهایی یک "مکانیسم راستی‌آزمایی" تأسیس شود که هرگونه "ابعاد نظامی احتمالی" برنامه هسته‌ای ایران را تشخیص دهد. این هدف بسیار ارزشمند است، اما آیا ایران می‌پذیرد به آژانس اجازه نظارت بر تأُسیساتی را بدهد که حتی وجود آن‌ها را هم انکار می‌کند؟

یدیعوت آحارانوت/ ایران می‌گوید در دفاع از اماکن مقدس تعلل نمی‌کند

حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران روز چهارشنبه اعلام کرد که ایران در دفاع از اماکن مقدس شیعیان در کشور همسایه خود عراق در مقابل "قاتلان و تروریست‌ها" تعلل نخواهد کرد.

اسرائیل

وی همچنین تأکید کرد که بسیاری از مردم برای رفتن به عراق و دفاع از این اماکن و "سر جای خود نشاندن تروریست‌ها" ثبت‌نام کرده‌اند. روحانی افزود: سربازان سابق از جوامع سنی، شیعی و کرد عراق نیز "آماده فداکاری" علیه این نیروهای جنگ‌طلب هستند.

هاآرتص/ ایران آماده "گام نهایی" در توافق هسته‌ای است، اما اختلافات هنوز وجود دارد

روحانی رئیس‌جمهور ایران روز چهارشنبه گفت: اگر دنیا حق ایران در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را به رسمیت بشناسد، ایران هم آماده خواهد بود تا "گام نهایی" را برای حل و فصل مسئله هسته‌ای بردارد.

اسرائیل

این در حالی است که ایران و قدرت‌های جهانی هنوز بر سر مسائل اساسی که باید در توافق نهایی گنجانده شود، از جمله تعداد سانتریفیوژهای ایران، با هم اختلاف دارند.

یدیعوت آحارانوت/ فرستاده‌ها: ایران درباره سانتریفیوژها کوتاه نمی‌آید

مقامات ایرانی و غربی روز چهارشنبه گفتند ایران کاهش چشم‌گیر در تعداد سانتریفیوژهایش را نمی‌پذیرد و در نتیجه رسیدن به توافق در گفتگوهای این هفته با قدرت‌های جهانی بسیار دشوار به نظر می‌رسد.

اسرائیل

یکی از مذاکره‌کنندگان غربی در این‌باره به رویترز گفت: "ایرانی‌ها هنوز تمایلی به کاهش تعداد سانتریفیوژهایشان تا تعداد قابل قبول نشان نداده‌اند." در عین حال، یکی از مقامات ارشد ایران هم ظاهراً این اظهارات را تأیید کرده و گفت: "رهبر معظم ما خط قرمزی برای مذاکره‌کننده‌ها تعیین کرده و این موضوع قابل تغییر نیست و باید محترم شمرده شود. با این حال، مذاکره یعنی تلاش برای حل اختلافات و این همان کاری است که دو طرف در حال انجامش هستند."

تایمز اسرائیل/ اگر مذاکرات هسته‌ای موفقیت‌آمیز باشد، ایران ممکن است در عراق با آمریکا همکاری کند

یکی از مقامات ارشد ایران روز چهارشنبه گفت: اگر مذاکرات هسته‌ای موفقیت‌آمیز باشد، تهران ممکن است همکاری با آمریکا در زمینه عراق را بررسی کند.

اسرائیل

محمد نهاوندیان رئیس دفتر حسن روحانی چهارشنبه در پاسخ به سؤالی در همین باره به خبرنگاران گفت: مذاکرات هسته‌ای "آزمونی برای اعتمادسازی" بود. "اگر این مذاکرات به راه‌حل نهایی منجر شود، ممکن است فرصت برای بحث درباره دیگر مسائل هم پیش بیاید."

یدیعوت آحارانوت/ اسرائیل برای اتخاذ موضع سخت توسط قدرت‌ها در مقابل ایران در میان بحران عراق لابی‌گری می‌کند

اسرائیل تلاش می‌کند تا با لابی‌گری به قدرت‌های جهانی اجازه ندهد فشار بر ایران در مسئله هسته‌ای را در صورت همکاری تهران با غرب برای مقابله با شورش سنی‌ها در عراق کاهش دهند.

اسرائیل

اسرائیلی‌ها در عین ابراز نگرانی از کشتارها در عراق، از تمایل واشینگتن به همکاری با دشمن دیرینه خود برای تأمین امنیت عراق نیز به شدت وحشت‌زده هستند. "یوزی لانداو" وزیر توریسم اسرائیل در این‌باره توضیح داد: "تهدید ایران و حزب‌الله برا ثبات و امنیت اسرائیل و سایر بازیگرهای میانه‌رو در منطقه را نباید فراموش کرد، بنابراین با یک نبرد دو لایه مواجه هستیم."



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
    0 0
    تمام توافقات باید به طریقی باشد احترام و عزت مردم ایران حفظ شود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس