کد خبر 308348
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۶

چند وقتي است که در ميان پيامک هاي ارسالي به بايت، دائما درخواست داده مي شود تا در مورد تبلت ها و دستگاه هاي جديد ديگري نظير فبلت ها، مطلبي نوشته شده و به بررسي مدل هاي موفق موجود در بازار پرداخته شود.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، ابزارها و گجت هاي ديجيتالي، در حال حاضر به عضوي جدايي ناپذير از مردم تبديل شده اند. اين دستگاه ها گذشته از امکانات بسياري که در اختيار ما مي گذارند، خودشان هم جذابيت ويژه اي دارند به گونه اي که کار کردن با آن ها بسيار لذت بخش بوده و به سختي مي توان مدت زمان زيادي از آن ها دور ماند.

چند وقتي است که در ميان پيامک هاي ارسالي به بايت، دائما درخواست داده مي شود تا در مورد تبلت ها و دستگاه هاي جديد ديگري نظير فبلت ها، مطلبي نوشته شده و به بررسي مدل هاي موفق موجود در بازار پرداخته شود.

با وجود اين که در گذشته در مورد تبلت ها مطلب نوشته ايم اما بايد گفت که در چند وقت اخير ميزان پيشرفت در زمينه اين دستگاه ها به اندازه اي بوده است که حرف هاي بسياري براي گفتن وجود دارد.

هنوز بسياري از افراد هر چند هم تحصيل کرده و متخصص فرق ميان اين گونه از دستگاه ها را به درستي نمي دانند. ممکن است شما هم دور و برتان افرادي را مشاهده کرده باشيد که بر اساس يک برداشت ذهني اشتباه تمامي تبلت ها را ( آي پد) مي نامند يا اين که به فبلت ها هم تبلت مي گويند.

به هر حال بد نيست که در اين زمينه کمي اطلاعاتمان را افزايش دهيم زيرا وضعيت بازار و آمار و گزارشاتي که از بازار آي تي به دست مي رسد نشان دهنده اين امر است که تمايل مردم به خريد دستگاه هايي نظير رايانه همراه کمتر شده و بيشتر رو به خريد تبلت يا فبلت آورده اند. کارشناسان در اين زمينه پيش بيني کرده اند که فروش فبلت ها از تبلت هايي با سايز کوچک در سال 2014 بيشتر خواهد بود.

از نظر عددي هم بايد گفت که انتظار مي رود در طول اين سال، بيشتر از 175 ميليون دستگاه فبلت در سطح جهان به فروش خواهد رسيد و اين در حالي است که ميزان فروش تبلت هاي با سايز کوچک چيزي در حدود 165 ميليون دستگاه تخمين زده شده است.

اين پيش بيني نشان دهنده اين است که گرايش مردم به سمت ابزارهاي کوچک تر و با امکانات بيشتر تغيير پيدا کرده است و شايد به جاي اين که افراد به دنبال يک دستگاه با صفحه نمايش بزرگ باشند، بيشتر به دنبال دستگاه هاي کوچکي هستند که کيفيت صفحه نمايش بالايي داشته و قابليت ها و امکانات زيادي را در اختيارشان قرار دهد.

از چند سال گذشته ميزان فروش بسيار بالاي گوشي هاي تلفن همراه هوشمند، اين حرف را تاييد مي‌کند به همين خاطر فبلت ها که در حقيقت دستگاهي ميان تلفن همراه و تبلت هستند مي توانند آينده بسيار درخشاني داشته باشند. در ادامه اين دستگاه ها را به صورت مفصل معرفي خواهيم کرد. اگر دوست داريد به خوبي فرق ميان اين دستگاه ها را فهميده و نام آن ها را به درستي بگوييد در ادامه همراه باشيد.

هر گردي گردو نيست

هميشه بايد اين نکته را مد نظر داشته باشيم که اگر مي خواهيم در زمينه اي اظهار فضل کنيم، بايد اطلاعاتمان را در آن مورد کامل کنيم. اين مشکل در زمينه آي تي بيشتر از ديگر رشته ها و شاخه ها ديده مي‌شود و بارها ديده شده است که افراد دور و برمان به اشتباه نام يک دستگاه را تلفظ کرده يا اطلاعات درستي نداشته اند.

به همين دليل بايد قبل از هر چيز نام دستگاه ها را به درستي بدانيم. حتما شما هم افرادي را ديده ايد که به اشتباه به هر دستگاه کوچکي آي پد مي گويند و متاسفانه اين اشتباه به تازگي بسيار رواج پيدا کرده است. به هر حال اگر دوست نداريد که ديگران به اشتباهات شما بخندند بد نيست که بدانيد هر گردي گردو نيست. در مورد تبلت بايد گفت که دستگاهي که به آن تبلت گفته مي شود، در حقيقت نوعي رايانه شخصي قابل حمل است که داراي رابط نمايشگر لمسي، وزن سبک و ابعادي کوچکتر از يک لپ تاپ است.

تبلت ها معمولا از گوشي هاي تلفن همراه هوشمند بسيار بزرگ تر هستند به گونه اي که شما به آساني مي‌توانيد کارهاي روزانه و برنامه ريزي هاي خود را از طريق اين دستگاه انجام دهيد. تبلت ها بيشتر شبيه کتابخوان هاي الکترونيکي هستند و يک نمايشگر لمسي دارند که از طريق آن به کاربر خود اين امکان را مي‌دهند تا به جاي ماوس و کيبورد توسط انگشت دست يا يک قلم مخصوص کارهاي خود را انجام دهد.

اين روزها تبلت ها بيشتر از لپ تاپ ها مورد استقبال قرار گرفته اند. تبلت ها بسته به کاربردي که دارند، شامل انواع مختلفي از نظر ساختاري مي شوند. به عنوان نمونه نوع لوحي يا همان Slate يکي از انواع تبلت است که بدون کيبورد است. البته امکان اتصال جداگانه کيبورد به صورت USB يا بلوتوث به اين نوع وجود دارد.

تبلت‌هاي لوحي که اين روزها جزو پرطرفدارترين نوع از تبلت ها هستند داراي يک نمايشگر باز سايز بين 8.4 تا 14.1 اينچ هستند و به عنوان يک رايانه کوچک در بسياري از شغل هايي که نياز است کاربر دائما در حال ايستادن باشد، بيشتر استفاده مي شوند. به عنوان مثال پزشکان به اين نوع از تبلت ها علاقه ويژه اي دارند از ديگر انواع تبلت بايد به تبلت هاي قابل تبديل يا Convertibles اشاره کرد.

اين نوع از تبلت ها يک بدنه اصلي داراي کيبورد و نمايشگر دارند و شباهت بسيار زيادي به لپ تاپ هاي پيشرفته دارند. البته بايد گفت که اين نوع از تبلت ديگر به سبکي و کوچکي تبلت هاي لوحي نيست و کمي دست و پا گيرتر است. اغلب نمايشگر تبلت هاي قابل تبديل از طريق يک مفصل به بدنه آن ها اتصال دارد و اين مفصل به نمايشگر اين امکان را مي دهد تا 180 درجه حول محور خود بچرخد و به اين ترتيب بتواند به صورت برعکس روي بدنه و کيبورد قرار گرفته و يک صفحه تخت قابل نوشتن ايجاد کند.

شايد در نگاه اول اين امکان بسيار جالب به نظر آيد اما بايد گفت بيشترين آسيب پذيري اين دسته از تبلت ها از همين طريق است زيرا در محل مفصل بسيار ضعيف بوده و به سادگي آسيب مي بينند. نوع ديگري از تبلت ها، تبلت هاي ترکيبي يا Hybrid هستند، اين نوع از تبلت ها به افرادي که هنوز به استفاده از قلم يا دست براي کار کردن با رايانه عادت نکرده‌اند اين امکان را مي دهند تا بتوانند از کيبورد فيزيکي استفاده کنند.

اين نوع داراي يک کيبورد هستند که قابليت جدا شدن از دستگاه را هم دارد. تا به اين جا در مورد انواع تبلت ها صحبت کرديم. حال بايد گفت که در حال حاضر شرکت هاي بسياري هستند که در زمينه توليد تبلت فعاليت دارند و اين گونه است که تبلت مربوط به هر شرکت مي تواند اسم خاصي داشته باشد. به عنوان نمونه نام تبلت توليدي توسط شرکت اپل، (آي پد) است و نام يکي از تبلت هايي که توسط شرکت سامسونگ توليد شده، (گلکسي تب) است.

پس به خاطر داشته باشيد که به هر تبلتي ( آي پد) گفته نمي شود و نام محصول مربوط به هر شرکت مي‌تواند متفاوت باشد. اين موضوع در مورد گوشي هاي تلفن همراه هم وجود دارد و نکته جالب همين است که در اين زمينه کمتر کسي دچار اشتباه مي شود که نام گوشي‌هاي شرکت هاي مختلف را اشتباه بگويد.

فبلت چيست؟

شايد با خودتان بگوييد که تبلت و انواع و اقسامش کم بود که فبلت هم اضافه شد. اما بايد گفت که فبلت ها با استقبال بسيار بيشتري نسبت به تبلت ها روبه رو شده اند. اگر بخواهيم يک معرفي ابتدايي در مورد فبلت داشته باشيم بايد بگوييم که در حقيقت فبلت ها، ترکيبي از گوشي و تبلت هستند و يک دستگاه ميان اين دو ابزار هستند.

در مورد فلسفه نام آن ها هم بايد گفت که چون ترکيبي از گوشي و تبلت (Phone-tablet)، هستند نام آن ها هم به صورت ترکيبي از اين دو نام است. در سال 2012 شرکت سامسونگ اولين فبلت را با نام ( گلکسي نوت) به بازار وارد کرد. بسياري از کارشناسان بعد از توليد اين محصول اعلام کردند که شرکت سامسونگ توانسته حلقه گمشده اي که در بازار اسمارت فون ها وجود داشته را پيدا کند. بعد از سامسونگ ديگر کمپاني ها هم تصميم گرفتند تا تجربه اي در توليد فبلت ها داشته باشند.

در واقع فبلت ها نسل جديدي از دستگاه هاي چند رسانه اي هستند و فرق عمده شان با تبلت اين است که امکانات ارتباطي تلفن هاي همراه را دارند و با سايز کوچک تري که دارند راحت تر مي توان آن ها را حمل کرد. فبلت ها همان امکانات تبلت ها را در اختيار شما قرار مي دهند در کنار اين که امکانات ارتباطي که گوشي هاي تلفن همراه دارند هم به اين دستگاه ها اضافه شده است.

مردم به فبلت ها علاقه زيادي پيدا کرده اند زيرا سايز اين دستگاه ها بسيار مناسب است و به راحتي مي توان در مسير به تماشاي فيلم پرداخت يا با استفاده از آن ها به گونه اي به مرور صفحات اينترنتي پرداخت که نيازي به بزرگ کردن اندازه عکس ها نباشد.

با توجه به اين که اين روزها هر کسي در منزل از تلويزيون ها و صفحات نمايشگر بزرگ استفاده مي کنند بسيار قابل پيش بيني است که براي داشتن گجت، مردم تمايل به استفاده از گجت هاي کوچکتر داشته باشند.

گلکسي نوت شرکت سامسونگ که اولين فبلت بود، يک صفحه نمايش 5.3 اينچي داشت و بعد از آن Pureview 808 عرضه شد. اين فبلت به شرکت نوکيا اختصاص داشت که تمام عملکردهاي عادي يک تلفن همراه را داشته و وضوح تصوير لنز آن هم 41 مگا پيکسل بود. فبلت بعدي به شرکت ال جي اختصاص داشت و نام آن Optimus Vu بود، ال سي دي اين فبلت هم 5 اينچي بود.

فبلت چه کاربردهايي دارد؟

قبل از اين که بخواهيد تصميم بگيريد که چه دستگاهي به درد شما مي خورد، بايد به خوبي با کاربردهاي وسيله اي که انتخاب مي کنيد، آشنا باشيد. فبلت ها اصولا براي افرادي که از تنوع زياد دستگاه هاي ارتباطي خوششان نمي آيد، گزينه بسيار خوبي به حساب مي آيند.

اگر دوست داريد که از يک گوشي تلفن همراه هوشمند با صفحه نمايش 5 اينچي بتوانيد در حد يک تبلت يا نوت بوک استفاده داشته باشيد، فبلت مي تواند به خوبي پاسخگوي نيازهاي شما باشد و سرعت کاربري شما را به خوبي افزايش دهد. ضمن اين که از حمل و نقل دستگاه هاي سنگين هم آسوده خواهيد شد. يکي از مهم ترين ويژگي هاي فبلت ها نسبت به گوشي هاي معمولي يا تبلت ها اين است که به صفحات نمايشي در اندازه مطلوب و مورد نياز کاربر تجهيز شده اند. در مورد تبلت ها سايز معمول صفحات نمايش چيزي بين 7 تا 10 اينچ است و در مورد گوشي هاي تلفن همراه هم اين عدد زير 5 اينچ خواهد بود.

اما سايز فبلت ها بسيار مناسب است. اين دستگاه ها معمولا باتري هاي بزرگتري دارند و شارژ بيشتري را نگه مي دارند و به دليل داشتن پردازنده هاي قدرتمند 4 هسته اي، سرعت پردازش بسيار بالاتري نسبت به گوشي هاي هوشمند و حتي برخي از تبلت ها دارند.

امکان دسترسي به اينترنت با سرعت به دليل سازگاري ساختار اين دستگاه ها با شبکه هاي نسل دوم، سوم و حتي چهارم به راحتي وجود دارد و به دليل تمامي اين قابليت ها در کنار هم بايد گفت که يک دستگاه فبلت مي تواند براي هر کاربري يک گزينه بسيار مناسب باشد. آن افرادي که استفاده از يک دستگاه چند منظوره را به استفاده از چند دستگاه الکترونيکي مختلف ترجيح مي دهند به طور حتم مشتري اصلي فبلت خواهند بود.

شما فبلت نخريد

در کنار اين که گفتيم فبلت به درد چه افرادي مي خورد، بايد اين مورد را هم بررسي کنيم که بهتر است چه کساني به طور کل سراغ خريد فبلت نروند. درست است که ديدن يک اسمارت فون با امکانات زياد براي هر کسي وسوسه انگيز بوده و جذابيت هاي زيادي دارد اما برخي از ويژگي هاي فبلت ها باعث مي شود که برخي از گروه هاي کاربري نتوانند به خوبي با اين دستگاه ارتباط برقرار کنند. به عنوان مثال تجهيز فبلت ها به صفحه نمايش هاي بزرگ مشکلي است که بسياري از کاربران از آن استقبال نمي کنند.

اگر شما جزو آن دسته از افراد هستيد که به گوشي هايي با صفحه نمايش بزرگ علاقه نداريد و دوست داريد که گوشي شما به آساني در دستتان قرار گرفته و بزرگ نباشد، به سراغ فبلت نرويد. صفحه نمايش بزرگ فبلت ها در بسياري از موارد کاربران را به اين خاطر ناراضي کرده است که نمي توانند با يک دست در صفحه نمايش لمسي خود تايپ کنند و براي تايپ احتياج به استفاده از دو دست خود دارند.

اگر اصرار داريد که از يک دست براي تايپ استفاده کنيد و به صورت روزانه زياد از کيبورد استفاده مي کنيد، استفاده از فبلت باعث ايجاد خستگي در انگشتان شما خواهد شد. گذشته از مشکل تايپ يک دستي، مشکل ديگري هم در مورد فبلت ها وجود دارد. اگر شما جزء آن دسته از افراد هستيد که دائما گوشي تان از دستتان مي افتد بايد بدانيد که وزن بيشتر فبلت باعث مي شود که امکان افتادن آن بيشتر باشد و در صورت برخورد قسمت هاي حساس اين دستگاه با زمين، صدمه اي که به آن وارد مي شود بسيار بيشتر خواهد بود.

اما اگر مشکلي با يک صفحه نمايش بزرگ تر و نگه داشتن يک گوشي بزرگ در دستتان نداريد بايد گفت که فبلت مي تواند براي هر کسي يک گزينه بسيار مناسب باشد به گونه اي که بعد از مدتي ديگر به هيچ عنوان نمي توانيد با اسمارت فون هاي معمولي و تلفن‌هاي هوشمند صفحه کوچک کار کنيد.

برنده امسال کيست؟

يکي از تحليلگران با سابقه اي که قبلا در IDC مشغول به کار بود، باب اودنل نام دارد، او در حال حاضر در شرکت تحقيقاتي TECHnalysis Research، فعاليت مي کند و تحقيقاتي را در رابطه با موفقيت تبلت ها يا فبلت ها انجام مي دهد.

او اعلام کرده که سال 2014 فروش فبلت ها بيشتر از تبلت هايي با سايز کوچک خواهد بود. از نگاه او فبلت به دستگاهي گفته مي شود که داراي يک صفحه نمايش 5 اينچي به بالا باشد و تبلت کوچک هم به دستگاهي گفته مي شود که داراي يک صفحه نمايش 8 اينچي باشند. در حال حاضر کاربران کشورهايي نظير کره جنوبي تمايل زيادي به استفاده از فبلت ها پيدا کرده اند و تقريبا دو سوم دستگاه‌هايي که در اين کشور عرضه مي شوند داراي صفحه نمايشي 5 اينچي يا بزرگتر هستند.

به دنبال آن تقاضا براي اين نوع از دستگاه ها در اروپا، برزيل، تايوان و ديگر کشورهاي آسيايي هم افزايش پيدا کرده است. کارشناسان و تحليلگران سال 2014 را سال پيروزي فبلت ها بر تبلت ها دانسته اند. هم اکنون بيشتر از 67 درصد گوشي هاي هوشمند با صفحات نمايشي بزرگتر از 5 اينچ توليد مي شوند و بايد گفت که همه در دسته فبلت ها قرار مي گيرند. البته شرکت هايي مانند شرکت اپل هم هستند که در اين زمينه تا چند وقت پيش مقاومت مي کردند.

اما شرايط به گونه اي تغيير کرده است که شرکت اپل هم تصميم دارد سال آينده گوشي‌هاي آيفون 4 اينچي خود را با صفحه نمايش بزرگ تري ارائه کند تا بتواند در بازار رقابتي جايگاهي را براي خود حفظ کند.

در حال حاضر بازار فروش فبلت ها بيشتر در قاره آسيا متمرکز شده است و همان طور که گفتيم، محل اصلي فروش اين گوشي ها هم در کره جنوبي است. اما در بازارهاي آلمان و انگليس هم درخواست براي فبلت ها بيشتر از گوشي هاي هوشمند معمولي بوده است و در بازار آمريکا هم درخواست براي اين مدل از گوشي ها افزايش پيدا کرده است.

در ميان فبلت ها، مدل هاي توليدي شرکت سامسونگ نظير Galaxy S4 با يک صفحه نمايش 5 اينچي، Galaxy Note 3 با سايز صفحه نمايش 5.7 اينچ طرفداران زيادي پيدا کرده اند. به اين ترتيب بايد گفت که برنده سال 2014 شرکت هايي خواهند بود که در زمينه توليد فبلت حرفي براي گفتن داشته باشند. در ادامه شما را با چند مدل از محصولات موفقي که اکنون در بازار وجود دارد آشنا خواهيم کرد.

مدل هاي موفق در بازار

همان گونه که گفتيم سامسونگ تقريبا به عنوان پيشگام از سال 2010 شروع به ساخت گوشي هاي هوشمند کرد و پس از آن با ارائه گلکسي نوت به همه ثابت کرد که مردم تمايل به استفاده از صفحه نمايش بزرگتر دارند.

در حال حاضر گلکسي نوت 3، سومين نسل از سري نوت سامسونگ و به گفته مديران اين شرکت، بهترين گوشي ساخته شده توسط اين شرکت تا به حال است. اين گوشي داراي يک صفحه نمايش فوق العاده با کيفيت با رزولوشن Full HD است، پردازنده آن 4 هسته اي بوده و 3 گيگا بايت رم دارد. قلم اين گوشي، طرفداران زيادي دارد و بسياري از افراد تنها به دليل استفاده از قلم هوشمندش، تصميم به خريد اين فبلت مي گيرند. البته بايد گفت تبلت گلکسي نوت 2014 سامسونگ هم امسال فروش بسيار بالايي داشته و براي بسياري از افراد انتخاب ميان فبلت و تبلت اين شرکت بسيار سخت بوده است.

Nokia Lumia 1520 هم يک انتخاب بسيار خوب براي علاقه مندان به کارهاي شرکت نوکياست. سنسور اين گوشي از فناوري Pureview استفاده کرده و امکان تنظيمات دستي پيشرفته را هم در اختيار کاربران قرار مي دهد. همان طور که مي دانيد نقطه قوت گوشي هاي نوکيا دوربين با کيفيت آن هاست. لنز اين گوشي کارل زايس بوده و با لرزشگير قادر به گرفتن عکس هايي است که در ميان ديگر فبلت ها کاملا بدون همتا است. سومين فبلتي که امسال توجه کارشناسان را به خود جلب کرده است، فبلت اچ تي سي وان مکس است که داراي يک صفحه نمايش 5.9 اينچي و دو اسپيکر فوق العاده با کيفيت است.

اين فبلت بيشتر براي افرادي طراحي شده است که علاقه بسياري به نگاه کردن فيلم و يا گوش دادن موسيقي دارند. از امکانات ويژه اين فبلت مي توان به حسگر اثر انگشت آن اشاره کرد که باعث مي شود اطلاعات شما در امنيت کامل نگه داشته شوند. البته حداکثر 3 اثر انگشت مي توان در آن ذخيره کرد و بسياري از برنامه هاي گوشي توسط اين سنسور امنيت کامل خواهند داشت. در نهايت به محصول شرکت سوني هم بايد توجه داشت، سوني اکسپريا زد اولترا، بزرگترين فبلت حال حاضر است که يک صفحه نمايش 6.4 اينچي دارد.

شايد بتوان گفت که اين گوشي در حقيقت به يک تبلت نزديکتر است تا اين که فبلت باشد. صفحه نمايش بزرگ اين گوشي براي ديدن فيلم بسيار خوب است.

اين فبلت ضد آب است. در کل بايد گفت که روز به روز بازار فبلت ها و تبلت ها داغ تر مي‌شوند و شرکت هاي مختلف رقابت خود را براي توليد يک محصول کاربر پسند بسيار بيشتر از قبل کرده اند. شما بايد با اطلاعات کامل و با اطمينان براي محصولي که قصد خريد آن را داريد به بازار وارد شويد.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس