کد خبر 298523
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۱

روز جهانی بهداشت، همه ساله در روز 18 فروردین (مصادف با 7 آوریل) به عنوان «روز جهانی بهداشت و سلامت» در کشور‌های مختلف جهان گرامی داشته می‌شود.

 به گزارش مشرق، انجمن مطالعات خانواده در ایران به عنوان «قائم مقام مرکز جهانی مطالعات خانواده»، طی پیامی روشنگرانه، ضمن گرامیداشت 18 فروردین (7 آوریل)، سالروز جهانی بهداشت و سلامت، مطالب مهمی را خطاب به جامعه‌ جهانی یادآور شده است.

حجت الاسلام حسن ناصری پور در این پیام آورده است: بی‌شک تلاش وافر سازمان‌های بین‌المللی برای ارتقای شاخص‌های «بهداشت و سلامت» آحاد جامعه‌ بزرگ بشریت بویژه کودکان و زنان به عنوان یکی از مهمترین مؤلفه‌های کانونی توسعه و پیشرفت جوامع ستودنی است، اما باید در نظرداشت که به موازات توجه به «بهداشت جسم» می‌بایست به «بهداشت روح» یا همان «بهداشت معنوی» نیز عنایت وافر داشت و آن را از یاد نبرد.

دبیرکل انجمن مطالعات خانواده در ایران در ادامه یادآور شده است: به جرأت می‌توان گفت بسیاری از ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی که در هزاره‌ سوم، اکثر مردم جهان حتی در کشورهای توسعه یافته با آن دست و پنجه نرم می‌کنند به گونه‌ای که سلامت جسمی آحاد انسان‌ها را نیز به مخاطره‌ جدی انداخته و زنگ‌های خطر را به صدا درآورده است ریشه در همین «آسیب‌های روحی و روانی» دارد که در سبد توجه «بهداشت جهانی» مغفول واقع شده و توجه کافی به آن نمی‌شود.

قائم مقام مرکز جهانی مطالعات خانواده در این پیام تصریح کرده است: متأسفانه امروزه «فقدان اخلاق و کمبود معنویت» در جامعه‌ بشری و در نتیجه افزایش سرسام آور آمارهای «خودکشی و خودسوزی»، «ظلم و جنایت»، «فحشا و بی بندوباری»، «شیطان پرستی و همجنس بازی» خاصه «تجاوز به حقوق زنان و آزار کودکان» و نیز رشد «طلاق‌های رسمی و عاطفی» که همگی روند «فروپاشی بنیاد خانواده» را به عنوان محوری‌ترین بنیان‌های قوام و استحکام دینی و فرهنگی، اجتماعی و امنیتی، اقتصادی و مالی و... در یک جامعه‌ زنده و پویا تسریع می‌بخشد، باعث شده تا درمان «بحران معنوی» به مراتب مهمتر و ضروری‌تر از درمان بیماری‌های صعب‌العلاج جسمی نزد افکار عمومی و وجدان‌های آزاد و آگاه بشر جلوه کند.

حجت الاسلام ناصری پور در ادامه این پیام آورده است: جدیدترین شاهد مثال و مصداق دردناک اما مؤید این ادعا یعنی دوری بشریت امروزی از سرچشمه‌ فیاض دین، اخلاق و معنویت دو روز گذشته و در خود آمریکا رقم خورد: برپایی حمام خون در پایگاه نظامی «فورت هود» ایالت تکزاس توسط یک سرباز آمریکایی که ظرف چند دقیقه، قریب به بیست تن را کشته و مجروح ساخته و خانواده‌های بسیاری را داغدار کرد!

دبیرکل انجمن مطالعات خانواده در ایران در پایان این پیام آورده است: بی شک تنها راه دستیابی بشریت به آرامش روحی و روانی و تقویت شور و نشاط اجتماعی و به تبع آن ارتقای شاخص‌های «سلامت جسمی»، بازگشت انسان‌ها به سوی خدا، دین، معنویت، اخلاق و خانواده است و تا زمانی که رهبران کشورها و دولتمردان، مدیران سازمان‌ها و رؤسای مجامع بین‌المللی و دست اندرکاران امور اجتماعی و ...، در صدد حاکمیت مطلق اخلاقیات خصوصاً در ساحت مقدس «خانه و خانواده» در سطح جوامع خود نباشند، «سلامت و بهداشت واقعی بشریت» تضمین نخواهد شد.

بر اساس این گزارش، روز جهانی بهداشت، همه ساله در روز 18 فروردین (مصادف با 7 آوریل) به عنوان «روز جهانی بهداشت و سلامت» در کشور‌های مختلف جهان گرامی داشته می‌شود. در چنین روزی در سال 1948 میلادی در نیویورک، نخستین اساسنامه‌ کنفرانس بین‌المللی بهداشت از سوی سازمان بهداشت جهانی تدوین گردید. همچنین در ژوئن همان سال نخستین مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی در ژنو با حضور نمایندگان بیش از شصت و یک کشور جهان تشکیل شد. از آن سال به بعد همه ساله چنین روزی به عنوان روز جهانی بهداشت در کشورهای مختلف گرامی داشته می‌شود.


اگر از سفرهای نوروزی امسال گزارش مکتوب، گزارش تصویری یا فیلم تهیه کرده‌اید به آدرس همیشگی ما یعنی "culture@mashreghnews.ir" ارسال کنید تا به نام خودتان و در سریع‌‌ترین زمان ممکن منتشر شود. به خاطر داشته باشید به بهترین آثار ارسالی که تا پایان فروردین ماه به دست ما برسند، علاوه بر درج اثر آنها در بخش "اخبار ویژه" پنج جایزه نقدی 2 میلیون ریالی از طرف تحریریه مشرق نیوز اهدا خواهد شد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس