کد خبر 291833
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۰

وزیر خارجه موقت اوکراین در حالی تاکید کرد کیف منطقه کریمه را تسلیم نخواهد کرد که تنش در روابط روسیه و اوکراین بر سر مالکیت کریمه و آینده این شبه جزیره به شدت بالا گرفته است.

به گزارش مشرق، وزیر خارجه اوکراین در موضعی مشابه با آرسنی یاتسنیوک نخست وزیر موقت این کشور بر عدم تسلیم کریمه به روسیه تاکید کرده است. یاتسنیوک نیز پیش از این گفته است، منطقه کریمه باید بخشی از خاک اوکراین باقی بماند ولی ممکن است قدرت سیاسی بیشتری به مقام های کریمه داده شود. پارلمان کریمه به تازگی با طرح الحاق این منطقه به روسیه موافقت کرده و قرار است همه پرسی سراسری در خصوص پیوستن کریمه به روسیه 25 اسفندماه برگزار شود.

بر اساس این گزارش آمریکا و اتحادیه اروپا به شدت مخالفت خود را با برگزاری همه پرسی در کریمه اعلام کرده اند و بر این باورند که این همه پرسی نقض آشکار قوانین بین المللی و قانون اساسی اوکراین است. دولت جدید اوکراین نیز موافقت خود را با اعطای خودمختاری بیشتر به منطقه کریمه اعلام کرده است. سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز امروز شنبه تاکید کرد، دولت اوکراین از افراطی های تندرو دستور می گیرد. لاوروف هرگونه دست داشتن مسکو در بحران کریمه را به شدت رد کرده است.

لاوروف در کنفرانس خبری در مسکو تصریح کرد، دولت موقت اوکراین مستقل نیست. این دولت به ملی گراهای تندرو و افراطی وابسته است که یک کودتای مسلحانه را انجام دادند. 23 فوریه پارلمان اوکراین ویکتور یانوکویچ رئیس جمهور را برکنار کرد و آلکساندر تورچینوف را به عنوان رئیس جمهمر موقت معرفی کرده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس