عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از فراخوان به تمام کمیسیون‌های مجلس در مورد اقتصاد مقاومتی خبر داد و گفت: طبق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، بودجه سالانه کشور تا سال‌های آینده نباید به نفت متکی باشد.

 به گزارش مشرق، غلامرضا مصباحی‌مقدم، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگوی تلویزیونی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی ابلاغ شده توسط رهبری، کشور را به سوی اقتصاد مدرن هدایت می‌کند، گفت: کشورهای نفتی اغلب کمتر به این موضوع توجه کردند.

وی با بیان اینکه کشورهای نفتی کمتر به تولید علم و فناوری توجه می‌کنند، گفت: دلیل این هم وجود کسب منابعی راحت برای آنان است.

مصباحی‌مقدم تأکید کرد: متکی بودن کشورهای نفتی به میلیون‌ها بشکه نفت و عدم توجه به ایده‌های دانش‌بنیان از جمله دلایل عدم توسعه‌یافتگی آنان به شمار می‌رود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که آیا اقتصاد مقاومتی به معنای ایجاد محدودیت است، تأکید کرد: مطمئنا اقتصاد مقاومتی به معنای قطع مناسبات نیست و حصار کشیدن با سایر کشورها نخواهد بود، چرا که پیش از این دشمنان در تلاش بودند که ایران در انزوا قرار گیرد و از ظرفیت‌های درون‌زا هم استفاده نکند.

وی با اشاره به آمار واردات دو سال پیش کشور تأکید کرد: دو سال پیش، 80 میلیارد دلار که ترکیب کالایی آن نیز سرمایه‌ای نبود، واردات به کشور انجام شده است و سال گذشته و امسال نیز ۱.۷میلیون تن واردات کنجاله برای دام و طیور داشتیم.

مصباحی‌مقدم گفت: آیا واردات چنین حجم از علوفه برای کشوری که ظرفیت‌های تولید و توانایی‌های صادرات آن را دارد، منطقی است؟، چون واردات نفت بوده، تاکنون به چنین مواردی مبتلا شده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه واردات 5 میلیون تن گندم برای یک کشور زراعی قابل قبول نیست، گفت:‌ کاهش وابستگی‌ها در نهایت منجر به اقتصاد درون‌زا خواهد شد.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تأکید کرد که باید در خصوص صادرات فناوری و واردات فناوری‌های پیشرفته برنامه‌ریزی و سیاست‌‌گذاری داشته باشیم؛ به عنوان مثال ایران که کشوری نفت‌خیز به شمار می‌رو،د مشتقات گاز و فرآورده‌های نفتی را باید صادر کند.

وی گفت: هم‌اکنون کشورهای همسایه نیازمند فرآورده‌های نفتی و این گونه کالاها هستند؛ بنابراین اگر از ظرفیت ها و پتانسیل‌ به درستی استفاده کنیم، امکان تأمین نیازهای سایر کشورها برای ما فراهم خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه باید در اقتصاد هم درون‌زا و هم برون‌زا نگریسته شود، ‌گفت:‌ باید به سمت اقتصادی پویا حرکت کنیم و از سیاست‌گذاری‌‌های کلان و هم مدیریت کشور بهترین استفاده را ببریم.

مصباحی‌مقدم افزود: طی دو دهه ابتدایی پس از انقلاب اسلامی سیاست‌گذاری جامعی وجود نداشته، اما پس از گذشت دو دهه اولین سیاست‌‌گذاری جامع مبنی بر سند چشم‌انداز بیست ساله کشور توسط رهبری ابلاغ شد.

وی گفت:‌ سیاست‌های اجرایی اصل 44 و دیگر سیاست‌ها به ترتیب توسط رهبری به مجمع تشخیص مصلحت نظام پیشنهاد و پس از آن ابلاغ می‌شود.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات تأکید کرد: باید نسبت به تربیت نیروی انسانی نخبه، ارتباط صنعت و دانشگاه و اقتصاد دانش بنیان و فناوری‌های نو برای سیاست‌گذاری‌های کلان توجه کنیم.

وی گفت: نقص کشور استفاده نکردن از ظرفیت‌های مدیریتی و کارآمد است. هم‌اکنون از این ظرفیت به درستی استفاده نمی‌شود؛ جوانان نخبه بانشاط و با احساس تعلق خاطر به کشور وجود دارند که اکنون از آنان استفاده نمی‌شود.

مصباحی‌مقدم با اشاره به اینکه باید تربیت نسل جوان کارآفرین و آموزش آنان مورد توجه قرار گیرد، گفت:‌ اگر کارآفرینی آموزش داده شود، از مشکلات مختلف به راحتی عبور خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در بخش دیگری از سخنانش به وظیفه قانون‌گذاری و نظارت مجلس اشاره کرد و گفت: ‌یکی از وظایف مجلس نظارت از طریق تذکر، استیضاح و تحقیق و تفحص است که در کنار آن دیوان محاسبات یکی از زیرمجموعه‌های مجلس شورای اسلامی وظیفه نظارتی بر عهده دارد.

وی ادامه داد:‌به طور روزانه بر عملکرد دولت نظارت می‌شود که به روز شدن تفریغ بودجه سالانه کشور نشان‌دهنده بعد نظارتی قوی در مجلس شورای اسلامی است.

وی گفت:‌ کمیسیون‌های تخصصی نیز هر یک وظیفه نظارتی دارند، اما در کنار آن سازمان بازرسی کل کشور، مرکز پژوهش‌ها و دیوان محاسبات گزارش‌‌های مربوط به نظارت خود را تدوین می‌کنند.

مصباحی‌مقدم افزود: به عنوان مثال در تمامی دستگاه‌ها یک مقام ناظر وجود دارد و در بانک مرکزی نیز معاونت نظارت بر بانک‌ها مستقر شده و قوه مقننه نیز در سطح کلان نظارت‌ها را اعمال می‌کنند.

وی درباره نقش اقتصاد مقاومتی در بودجه سالانه تأکید کرد: اخیرا اصل 44 قانون اساسی تولید ملی و توجه به کارآفرینی توسط رهبری تأکید شده بود که بر مبنای آن بودجه سالانه بسته می‌شد، اکنون در سیاست‌های کلی ابلاغی اقتصاد مقاومتی توسط رهبری انقلاب اسلامی بر این موارد تأکید شده است.

وی ادامه داد: ‌برای تسهیل تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی باید قوانین جدیدی برای اجرای سیاست‌ها وضع شده و برخی قوانین انباشته زیادی داریم که باید حذف شوند.

وی گفت: اخیرا رئیس مجلس شورای اسلامی به نایب‌رئیس مجلس مأموریت داد که تمام مواد مربوط به اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در کمیسیون‌های تخصصی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و راهکارهای عملیاتی شدن آن با وضع قوانین جدید یا حذف برخی از آنان فراهم شود.

مصباحی‌مقدم تأکید کرد: اکنون برخی دستگاه‌های اجرایی به دلیل گستردگی با قوانین زیادی روبه‌رو شدند که باید با چابک‌سازی و کوچک کردن دولت اقدامات مربوطه تسهیل شوند.

وی درباره کاهش میزان وابستگی بودجه به نفت تأکید کرد: در سال‌های اخیر میزان صادرات 2 میلیون و 700 هزار بشکه نفت تصویب شده بود که اکنون این میزان در سال 92 به یک میلیون بشکه کاهش یافته است و 300 هزار بشکه نیز میعانات صادر خواهد شد.

مصباحی‌مقدم گفت: در بودجه 93 نیز این میزان با یک میلیون و 400 هزار بشکه رسیده، اما میزان پرداختی به صندوق توسعه ملی از 26 درصد به 29 درصد و دو درصد هم جبران استقراض از این صندوق بابت عیدانه در نظر گرفته شده است.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تأکید بر اینکه طبق سیاست‌های ابلاغی رهبری در برنامه پنجم توسعه کشور باید تا پایان این برنامه میزان اتکای بودجه به نفت در هزینه‌های جاری به صفر برسد، گفت: هنوز تا این میزان فاصله زیادی داریم.

وی ادامه داد: در سیاست‌‌های کلی که اخیرا ابلاغ شد تأکید شده که باید اتکای کل بودجه به نفت به صفر برسد و این مهم باید در برنامه‌های مهم توسعه‌ای بعدی محقق شود.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس