30 بهمن‌ماه رهبر معظم انقلاب اسلامی، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را جهت اجرا به قوای سه‌گانه ابلاغ کردند. پس از ابلاغ سیاست‌های كلی اقتصاد مقاومتی اكنون نوبت آن است كه مسئولان نظام در قوای سه‌گانه و سایر نهادها و سازمان‌های حكومتی و عمومی وظایف خود را نسبت به اجرایی شدن این سند به انجام برسانند.

گروه اقتصادی مشرق -30بهمن‌ماه رهبر معظم انقلاب اسلامی، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را جهت اجرا به قوای سه‌گانه ابلاغ کردند. پس از ابلاغ سیاست‌های كلی اقتصاد مقاومتی اكنون نوبت آن است كه مسئولان نظام در قوای سه‌گانه و سایر نهادها و سازمان‌های حكومتی و عمومی وظایف خود را نسبت به اجرایی شدن این سند به انجام برسانند.

گام اول، اعلام آمادگی کلامی بود که همه مسئولان و قوا با تمام قوا برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اعلام آمادگی کردند، کارگروه و کمیته ویژه تشکیل دادند و در جلسات مختلف بر عزم جزم در این زمینه تاکید کردند. 

در چند روز اخیر، کلام اصلی سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های مسئولان دولتی، قضایی و مجلس، تاکید بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بوده و طبق تجارب پیشین، این روند تاکیدهای کلامی تا چند هفته‌ای ادامه خواهد داشت.

اقتصاد مقاومتی چه جایگاهی در بین تکنوکرات ها دارد؟/آیا اقتصاددانان لیبرال می توانند اقتصاد مقاومتی رامحقق کنند؟/ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی چه تاثیری بر تغییر رفتار مسئولان خواهد گذاشت؟

اما مشکل در عزم واقعی برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است تا سرنوشت آنها به سیاست‌های اصل 44 و موارد مشابه منجر نشود. اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند نیازمند افرادی است كه «انگیزه‌های انقلابی و مردمی و اعتقاد لازم و كافی برای اجرای آنها داشته باشند.»

از زمان آغاز بکار دولت یازدهم برخی مسئولان دولتی ،مصوبه هایی در هیات دولت به تصویب رسانده اند،که مروری به تفکرات و عملکردهای دو سه دهه اخیر آنها نشان می‌دهد،باید در تفکرات اقتصادی آنها تغییر اساسی ایجاد شود.

جالب آن که این افراد تاکنون نسبت به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، سکوت کرده‌اند. این دسته مدیران که شامل درس‌خوانده‌های غرب، اقتصاددانان لیبرال و تکنوکرات‌ها می‌شوند، نشان داده اند اساسا به ارکان اقتصاد مقاومتی یعنی خودکفایی و استقلال اقتصادی اعتقادی ندارند، بلکه راهکار یگانه حل مشکلات اقتصادی کشور را هضم شدن در اقتصاد بین‌الملل و پذیرش قواعد آن که توسط کدخدا یعنی آمریکا تنظیم شده، می‌دانند.

اقتصاد مقاومتی چه جایگاهی در بین تکنوکرات ها دارد؟/آیا اقتصاددانان لیبرال می توانند اقتصاد مقاومتی رامحقق کنند؟/ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی چه تاثیری بر تغییر رفتار مسئولان خواهد گذاشت؟

این افراد در برنامه‌های سوم و چهارم توسعه و سند استراتژی توسعه صنعتی کشور نیز همین تفکرات لیبرالی خویش را در پیش گرفتند که بارها مقام معظم رهبری نسبت به اشتباه بودن چنین تفکراتی، واکنش نشان دادند.

این افراد در زمینه دیپلماسی نیز استقلال‌خواه و انقلابی‌گری نظام را ماجراجویی و تنش‌زایی می‌دانند و معتقدند باید به خواسته‌های غرب، تن داد چرا که چند سانتریفیوژ به جنگ با آمریکا نمی‌ارزد زیرا توان دفاعی ما در حدی نیست که با یک بمب آمریکایی، مقابله کند.

به هر حال، فعلا عینک بدبینی را کنار می گذاریم و صرفا به بررسی دیدگاه ها و عملکرد مسئولان اقتصادی می پردازیم، هرچند هر گاه اقتصاددانان لیبرال و تکنوکرات‌ها ، بر سر کار باشند، گام برداشتن در جهت اجرای اقتصاد مقاومتی سخت خواهد بود. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    0 0
    اقتصاد مقاومتی از ابتدا خواسته مردم بوده و هست .. مردم زیاده خواه و زیاده خور نیستند
  • رضا ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    0 0
    مگر 8 سال با تفکرات اصولگراها پیش رفت؟
  • علی اصغر کوثری ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    0 0
    بالاترین خطر این است که دولت به اسم اقتصاد مقاومتی همان اقتصاد سرمایه داری و لیبرالی را پیگیری کند. از دوستان سایت مشرق تقاضا عاجزانه دارم این خط را پیگیری کرده و اظهارات و تصمیمات را به این نگاه پیگیری کنند. مثلا شما اظهارات آقار نوبخت را ببینید و با سیاستهای مقام معظم رهبری مقایسه کنید مخصوصا در سیاست خارجی
  • ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    0 0
    اولا که تجربه استقلال اقتصادی کاملا شکست خورده هست. بعدشم چرا حرف مفت میزنید؟ تو سیاست های اقتصاد مقاومتی از لزوم افزایش صادرات غیرنفتی گفته شده بدون داشتن روابط مناسب با دنیا چطوری میخوایم صادرات کنیم؟ اصلا وقتی نفت رو که از نون شب واسه دنیا واجبتره نمیخرن و تحریم میکنن،بعد میان کالای غیرنفتی بخرن؟ طوری رفتار نکنید که اقتصاد مقاومتی رو غیرعقلانی جلوه بدین شما اگر حرف نزنی نمیگن لالی اقتصادی که 80درصدش دست دولت و بقیه اش دست شبه دولتی هاست کجاش لیبرالیه؟این حرف رو که سیاست های اقتصادی ایران لیبرالیه اقتصاددان های مکتب لیبرال بشنون،خودشونو آتیش میزنن!!!
  • محمد ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    0 0
    من که چشمم آب نمیخوره چون سیستم عامل مغز مردان ما لیبرالیه و اصلا یه چیز دینی و ملی رو بالا نمیاره
  • ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    0 0
    حضرت امام خميني(ره) نيز اينگونه با امت خويش سخن گفتند و فرمودند: «من تا زنده هستم نخواهم گذاشت انقلاب به دست ليبرال ها و ملي گراها بيفتد.» آن عزيز سفر كرده آن قدر اين خطر را جدي ارزيابي مي نمود كه خطاب به مردم فرمود: «من در ميان شما باشم يا نباشم نگذاريد انقلاب به دست نامحرمان و نااهلان بيفتد.»
  • حجت ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    0 0
    منظور از اقتصاد مقاومتی کناره گیری از اقتصاد دنیا نیست.بحث اینه که وابسطگیمون به جهان کم بشه،دشمن وقتی حقوق مارو قبول میکنه که ما با قدرت جلوش وایستیم.اگر ببینه در مقابلش حرفی برای گفتن ودفاع نداریم سوارمون میشه.همون طوری که قبلا این کارو کرده و الان سر کشورای دیگه در میاره.بهدشم اگر اقای هاشمی لیبرال نیست و زمان ریاست جمهوریش اقتصاد غربی رو پیاده نکرده پس شما فرق اقتصاد غربی رو با اقتصاد اسلام امریکایی که الان داره تو کشور پیاده میشه رو توضیح بدید تا ماهم یاد بگیریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس