کد خبر 228203
تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۸

سریال تلویزیونی هوش سیاه 2 با وجود نمایش صحنه های خشن بدون درجه بندی سنی به روی آنتن رفت. نمایش این سریال در ساعت های آغازین شب و امکان دسترسی بسیاری از کودکان و نوجوانان به این سریال تلویزیونی، بار دیگر ضرورت درجه بندی سنی برنامه های سیما را مطرح می کند. اتفاقی که صدا و سیما همچنان به آن بی توجه است.

به گزارش سرویس فرهنگی مشرق به نقل از سینماپرس، در پخش فیلم هایی با تصاویر دلخراش و آزاردهنده از شکنجه و خشونت نیاز به تعیین رده بندی سنی برای این آثار دارد. این روزها حتی شبکه های ماهواره ای فارسی زبان نیز در ابتدای برخی از برنامه های خود اعلام می کنند که تماشای این برنامه مناسب گروه های سنی خاصی همچون کودکان نیست اما متاسفانه این ضرورت درصدا و سیما با بی توجهی کامل مواجه می شود و خانواده هایی که به این رسانه اعتماد کرده و امکان تماشای تمام برنامه های آن را برای اعضای خانواده خود فراهم می کنند، گاه با تصاویری به شدت تکان دهنده مواجهه می شوند که مناسب کودکان نیست.

این شب ها سریال پلیسی جنایی «هوش سیاه2» از شبکه سه بدون در نظر گرفتن ریتینگ سنی در حال پخش است. به نظر می رسد تماشای خشونت در فیلم «هوش سیاه2» امری مجاز در تلویزیون برای هر شخص از هر سنی باشد، خشونتی از کشیدن دندان با انبردست و وصل برق به سَر آدم های خلافکار گرفته تا بستن به درخت برای گرفتن اعتراف و سیخ در گردن فرو بردن و شلیک مستقیم گلوله به مغز یک نفر.این ها همگی تصاویری است که بیننده بعد از خستگی های روزانه، در زمان استراحت شب و در جمع خانواده و گاهی حتی هنگام صرف شام به تماشای آن می نشینند.

برخی سریال های ایرانی از تیغ سانسور جان به در برده و اکنون نیاز به رده بندی سنی دارند

سانسور چيزی است كه در نقطه مقابل ريتينگ يا همان رده‌ بندی سنی و فكری قرار دارد. در كشور ما همان‌ طور كه به وفور ديده می شود، سانسور، صرفا صحنه‌های غيراخلاقی و نه خشن را از فيلم حذف می كند ولی رده‌ بندی فيلم‌ها امر ديگری است كه نبايد از آن غفلت كرد.


جذاب ساختن به چه بهایی؟
محمدرضا دژکام روانشناس در گفتگو با خبرنگار تلویزیون سینماپرس درباره تاثیر تماشای خشونت روی بینندگان سیما می گوید: نمایش خشونت و فیلم های ترسناک بدون در نظر گرفتن رده سنی درست نیست و آثار مخربی در ذهن بیننده می گذارد. نوجوانی که این فیلم ها را می بیند دچار اضطراب و تنش می شود و بعدها ممکن است فرد در خواب دچار کابوس و وحشت شود و با کسی که شکنجه شده همزات پنداری کند. این نوع فیلم ها نیاز به ممیزی دارند، اتفاقات خشونت آمیز واقعیتی است که در جامعه وجود دارد و نمی توان آن را کتمان کرد ولی یک سری خشونت ها آثار تخریبی در بیننده می گذارد. کارگردانی که سراغ ساخت این گونه آثار می رود باید با یک جرم شناس، آسیب شناس و روانشناس گفتگو کند و بعد از ساخت نیز این طور فیلم ها باید رده بندی سنی شوند. آثار خشونت سکانس های یک فیلم جنایی یک سری بار منفی دارد. در روانشناسی نظریه ایی هست به نام یادگیری مشاهده ایی که شخص هرچیزی را که می بیند انجام می دهد تا شبیه قهرمان قصه شود در فیلمی که قهرمان آن شخص شرور است احتمال وقوع این مسئله زیاد است. صدمه تماشای صحنه های همراه با خشونت در همان لحظه رخ نمی دهد گاها بعد از گذشت زمانی از فیلم آن صحنه ها که در ضمیر ناخودآگاه باقی مانده به صورت رفتارهای نابه هنجار بروز می کند و برای مداوای این تاثیرات مخرب نیاز به ماه ها تحت درمان قرار گرفتن هست. گاهی بد نیست از خود بپرسیم جذاب ساختن به چه بهایی؟


درجه بندی بین المللی فیلم های سینمایی:
در دنیا برنامه های تلویزیونی رده بندی های مختلفی دارند که متاسفانه مورد بی توجهی دست اندرکاران تلویزیون است. این رده بندی ها در ادامه مطلب ذکر می شود تا شاید مسوولان تلویزیون برای تولیدات بعدی به فکر استفاده از آنها باشند:


G : مخفف General Audience به معنی تماشگران عمومی است كه همه سنین قادر به تماشای این فیلم‌ها می‌باشند، و به این معنی است كه فیلم چیزی را شامل نمی‌شود و حتی خطری برای بچه‌های جوان هم ندارد.

PG : مخفف Parental Guidance Suggested به معنی تصمیم گیری با والدین است كه ممكن است مواردی برای بچه‌ها مناسب نباشد، و به این معنی است كه والدین ممكن است دوست نداشته باشند بچه‌های جوانشان این سری فیلم‌ها را ببینند و ممكن است مسئله‌ای هم نداشته باشد.

PG-13 : مخفف Parents Strongly Cautioned به معنی تذكر قاطع به والدین است كه بعضی موارد برای بچه‌های زیر 13 سال نامناسب است و والدین باید برای اجازه دادن به بچه‌های جوان‌ترشان به دیدن این فیلم‌ها دقت نمایند. این فیلم‌ها حاوی خشونت و برهنگی نیستند؛ فقط حاوی مقداری صحنه عشقی و مواد مخدر می‌باشند.

R :مخفف Restricted-Under 17 به معنی بچه‌های زیر 17 سال باید با والدین همراه باشند و یا شخص بزرگتری سرپرست آنها باشد و به این معنی است كه هیئت تشخیص داده است كه موارد این فیلم‌ها برای بزرگسالان است و والدین بیشتر از فرزندانشان ترغیب می‌شوند كه این فیلم‌ها را ببینند. همچنین ممكن است رتبه R به معنی‌های دیگری باشد، فیلم حاوی كلمات ركیك، خشونت، برهنگی و نمایش استعمال مواد مخدر است.

NC-17 : مخفف No One 17 and Under Admitted به معنی هیچ شخص 17 سال و زیر 17 سال قادر به تماشای این نوع فیلم‌ها نمی‌باشد، ممكن است فیلم حاوی مناظر واضح برهنگی و یا كلمات ناخوشایند و یا خشونت زیاد و یا تمام موارد باشد. درجه NC-17 بر این دلالت ندارد كه فیلم مستهجن و ضد اخلاقی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • هادی ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
    0 0
    سلام من چند قسمت از این سریال رو دیدم چند شب پیش دختر 2.5ساله ام هنگامی که ما در حال تماشای این سریال بودیم رفت و صندلی کوچیکشو آورد گذاشت پیش تلوزیون. رفت روی صندلیش و با دست می زد روی صفحه اون. بهش گفتم دخترم داری چکار می کنی؟ گفت می خوام این آقاهه رو بکشم! واقعا جای تامل داشت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس