اولین و یکی از بزرگترین دشمنان سامانه های لیزری، شرایط بد جوی است و در این حالت می تواند توان این پرتوی لیزری پرتاب شده را کاهش داده یا حتی به طور کامل از بین برد. حال تصور کنید در منطقه ای مثل خلیج فارس که پدیده هایی این چنینی بسیار رخ می دهد سامانه لیزری تا چه حد قابل اطمینان خواهند بود؟

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، طی روزهای اخیر رسانه های غربی با آب و تاب فراوان از اعزام یک ناو آمریکا مجهز به یک فناوری جدید به منطقه خلیج فارس خبر داند. بر اساس گزارشات، نیروی دریایی آمریکا به زودی کشتی جنگی یو اس اس بونس را به نسخه آزمایشی از یک سلاح پیشرفته مجهز می‌کند تا قبل از استقرار این سلاح در خلیج فارس مورد آزمایش قرار گیرد. قرار است تا ناوی مجهز به توپ لیزری LaWS در سال 2014 میلادی به خلیج فارس اعزام شود.

نیروی دریایی آمریکا مدت‌هاست بر روی پروژه توپ لیزری خود کار می‌کند اما این اولین بار است که قصد دارد آن را به خارج از آب‌های منطقه‌ای خود بفرستد. مسئولین رده بالای نظامی آمریکا هدف از این اقدام را مقابله با تهدید قایق های تندرو و پرنده های بدون سرنشین عنوان کرده و با وجودی که به صورت مستقیم از کشور خاصی نام نبرده اند اما مشخص است که منظور از این حرکت فرستادن پیامی به تهران بوده است.

اما این که اصولا این فناوری جدید چیست و آیا واقعا می تواند برای ایران مشکل ساز باشد مسئله ای است که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت. بهتر است در ابتدا نگاهی کوتاه به تاریخچه این سلاح ها داشته باشیم.

تاریخچه سلاح های لیزری

به زبانی ساده لیزر ابزاری است که نور را به صورت پرتوهای موازی بسیار باریکی که طول موج مشخصی دارند ساطع می‌کنند. این دستگاه از ماده‌ای جمع کننده یا فعال کنده نور تشکیل شده که درون محفظه تشدید نور قرار دارد. این ماده پرتو نور را که به وسیله یک منبع انرزی بیرونی (از نوع الکتریسیته یا نور) به وجود آمده، تقویت می‌کند. از همان ابتدای کشف این خواص در اوایل دهه 1950 دانشمندان به خواص گوناگون این فناوری جدید پی بردند و از آن تاریخ به بعد بخش های مختلف از علوم و صنایع تحت تاثیر این فناوری قرار گرفت.

در بخش های نظامی نیز با پی بردن به قدرت بالای لیزر برنامه هایی از اواخر دهه 1960 میلادی برای استفاده از این تکنولوژی مطرح شد.

در ابتدا نیروی هوایی آمریکا به دنبال استفاده از لیزر به عنوان یک سامانه پدافند هوایی بود ، نیروی زمینی و دریایی آمریکا نیز در ادامه دهه 1970 آزمایشاتی را به منظور طراحی و ساخت سلاح های پدافند لیزری انجام دادند که عمدتا در مرحله نمونه های آزمایشی باقی ماند. اما در دهه 1980 میلادی و با روی کار آمدن رونالد ریگان و بحث استراتژی "جنگ ستارگان" استفاده از سلاح های لیزری در دو نقش تدافعی و هم تهاجمی گسترده تر شده و با جدیت بسیار بیشتری از سوی آمریکا دنبال شد.

 البته به دلیل موانع موجود در آن پروژه و البته پایان جنگ سرد پروژه های آن طرح نیز عمدتا در مرحله آزمایشی و پیش نمونه باقی ماندند.

به طور مثال یکی از آن طرح ها که از آن زمان مطرح شده و در سالهای بعد از جنگ در قالب برنامه سپر دفاع موشکی آمریکا مطرح شده و نهایتا به دلیل مسائل مالی و نبود توان واقعی عملیاتی کنسل شد پروژه "لیزر هوابرد ضد موشک بالستیک" بود که بر پایه نصب یک توپ لیزری بر روی دماغه یک فروند هواپیمای بوئینگ 747 برای ساقط کردن موشکهای بالستیک در مرحله شتاب گیری اولیه آنها بود.

در شوروی سابق نیز برنامه هایی در خصوص بهره گیری از اشعه لیزر برای مقاصد پدافندی به صورت زمین و هواپایه وجود داشت که به شکل عملیاتی در نیامده و آنچنان از وضعیت فعلی آنها خبری در دسترس نیست. کشور چین نیز در حال حاضر برنامه هایی را در این بخش در دست اجرا دارد که محرمانه باقی مانده است.


سامانه لیزر هوابرد ضد موشک بالستیک


لیزر هوابرد روسها موسوم به A60

اما پس از این توضیح اولیه در مورد این سامانه ها به سیستم مورد نظر نیروی دریایی آمریکا که با عنوان "سامانه تسلیحات لیزری" و یا به اختصار "LaWS " در حقیقت یک سامانه دفاع نزدیک است که قرار است به جای سیستم فالانکس که یک توپ گاتلینگ 20 میلی متری بوده و در حال حاضر لایه آخر دفاعی اکثر شناورهای نظامی آمریکا را تشکیل می دهد جایگزین شود.

بنا بر اعلام رسمی مقامات نیروی دریایی آمریکا این لیزر در حال حاضر تنها توان از بین بردن پرنده های بی سرنشین و قایق های سبک را داشته و در برابر جنگنده ها و موشکهای ضد کشتی ناتوان است. این سیستم از لیزر با ریشه جامد که از ریشه کریستال بدست می آید بهره برده و بر اساس اخبار موجود توانای در حدود 20 کیلو وات دارد.

نقاط ضعف و راه های مقابله با سامانه های لیزری

اولین و یکی از بزرگترین دشمنان سامانه های لیزری، شرایط بد جوی است. هرگونه مه غلیظ، شرجی، پوشش ابری، طوفان شن و یا دود مصنوعی به راحتی می تواند توان این پرتوی لیزری پرتاب شده را کاهش داده یا آن را منحرف و یا حتی به طور کامل در شرایط مطلوب از بین ببرد. حال تصور کنید در منطقه ای مثل خلیج فارس که پدیده هایی این چنینی بسیار رخ می دهد سامانه لیزری مثل این تا چه حد قابل اطمینان خواهند بود؟

در مثالی ساده و پیش پا افتاده، پهپادهای ایرانی به راحتی می توانند با پخش کننده های دود مصنوعی مجهز شده و دیواری از دود را در برابر این سامانه ایجاد کرده و به طور کلی آن را بی اثر کنند.


سیستم لیزری LaWS

بحث بعدی استفاده از پوشش های منعکس کننده بر روی سامانه های مورد نظر است. به راحتی می توان بر روی قایق ها و پهپادهای ایرانی پوشش های منعکس کننده را نصب کرد.

فراموش نکنید که لیزر اصولا یک پرتوی نور است و از قوانین مربوط به تابش و بازتابش پیروی می کند. بسیاری از کارشناسان با طرح این مسئله اعلام کردند که در صورت استفاده از یک پوشش منعکس کنده مهاجمین می توانند با بازتابش نور لیزر به سمت منبع آن سامانه  مورد نظر را از بین ببرند.

نکته دیگر در این خصوص بحث افزایش روز افزون توان تسلیحات دورایستای جمهوری اسلامی ایران است. انواع و اقسام بمب ها و موشکهای هدایت شونده ای که دور از برد این سامانه لیزری پرتاب شده و پهپاد یا قایق پرتاب کننده بدون قرار دادن خود در معرض خطر توان خروج از منطقه را دارد.

البته در این میان اژدرها نیز سلاح هایی هستند که به دلیل حرکت در زیر آب کلا از خطر این گونه سلاح ها در امان هستند و در صورت استفاده سیستم های تدافعی لیزری کلا بی اثر خواهند شد. البته ذکر این نکته نیز مهم است که مقامات آمریکایی از اعلام برد این سامانه خودداری کرده اما با توجه به اعلام آن به عنوان یک سیستم دفاع نزدیک نباید از برد بالایی برخوردار باشد.

اما نکته ای که بیش از همه اینها در این بحث جالب و در عین حال مهم است مسئله ای غیر از سامانه لیزری مورد نظر است. این سیستم هم به مانند تمام نمونه های دیگر از سامانه های تدافعی نیاز دارد که قبل از هر چیز هدف خود را شناسایی کند.

تصاویر منتشر شده از پهپاد های ایرانی که بدون شناسایی شدن بر فراز اکثر ناوهای آمریکایی پرواز می کنند نشان از توان نفوذ پهپادهای ایرانی به درون حلقه حفاظتی این شناورها بدون شناسایی شدن دارد و زمانی که شما نمی توانید دشمنی را ببینید مسلما نخواهید توانست از تسلیحات خود چه به شکل توپ ، موشک و یا لیزر بر علیه آن استفاده کنید.


کشتی آمریکایی در حال شلیک لیزر و پهپاد هدف قرار گرفته

در پایان باید این مسئله را مطرح کرد که مسلما در آینده دورتر و در دهه های بعد شاهد استفاده از تسلیحات لیزری به شکل گسترده در بخش های تهاجمی و تدافعی خواهیم بود اما یک نکته مسلم است و آن هم این است که سامانه آمریکایی " LaWS " بیش از اینکه جای هرگونه تهدید برای ایران باشند بیشتر ابزاری در راستای جنگهای تبلیغاتی و ای بسا سلاحی جدید برای بازار سیری ناپذیر شیوخ خلیج فارس باشد.

به نظر می رسد این سامانه از ارزش واقعی عملیاتی واقعی برخوردار نبوده و راه بسیار طولانی را تا تبدیل شدن به یک سیستم واقعی جنگی در میدان نبرد در پیش دارد و تا آن روز نیز قطعا متخصصان ایرانی دست از تحقیق و تلاش برنخواهند داشت.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 176
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 6
  • فیزیک دان ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    1 1
    فناوری لیزر فقط یک علم نیست یک سلاح مخرب و قوی است که چیزی از فناوری سلاح هسته ای کم نداره باید علم آن را به دست آوریم. گرچه سخت است و سهل نیست اما .....
  • غلام حسن فدایی ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    2 2
    دمت گرم با این مقاله برجک خودشون واون لیزرشون رو با هم پایین اوردی بابا دمت گرم
  • حزب الله پیروز است ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    2 0
    ما از لحاظ نظامی دیگه حرف نداریم اما وقتی کسی که در نداریه ما در جنگ نابرابر 8 ساله از ما حمایت کرد (سوریه) داره به دست نجسهای وهابی و حمایت دنیا نابود میشه چه فایده؟ سلاح و قدرت زمانی برای مسلمان معنی میده که از مظلوم و مسلمان دیگه ای حمایت کنه !
  • محمدباقر ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    3 2
    ایرانِ اسلامی،خاری در گلوی استکبار جهانی
  • امین سیف ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    1 1
    همیشه گفتم حالا هم می گم،گزارش های دفاعی امنیتی مشرق بی نظیر هستن،منم خیلی تو کف این سامانه جدید امریکایی ها بودم که دیدم مشرق گزارشش سریع از راه رسید،مرسی مشرق نیوز
  • ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    با سلام و تشکر از مقاله های بی نظیر مشرق که درکنار بقیه سایتهایی که تخصصی در زمینه جنگ نرم دارن کار می کنن داره خوب کار می کنه به خاطر تکمیل شدن جمله آخر و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه و من رباط الخيل ترهبون به عدو الله و عدوكم و آخرين من دونهم لا تعلمونهم الله يعلمهم و ماتنفقوا من شى ء فى سبيل الله يوف اليكم و انتم لا تظلمون * و آماده كنيد براى (كار زار با) ايشان هر چه را مى توانيد از نيرو و از اسبان بسته شده كه بترسانيد با آن دشمن خدا و دشمن خود را و ديگران را از غير ايشان كه شما آنان را نمى شناسيد و خدا مى شناسد، و آنچه كه در راه خدا خرج كنيد به شما پرداخت مى شود و به شما ظلم نخواهد شد
  • رضا ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    6 2
    خيلي آمريكا رو دست كم گرفتيد
  • نصیر ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    2 0
    لیزر جواب لیزر! سابقه تحقیقات لیزر در ایران بسیار طولانی و زیاده حتی یک نوع از لیزرها در جهان توسط یک ایرانی ساخته شده.. طوری که غنی سازی لیزری و کور کردن یکی از ماهواره جاسوسی یکی از کشورهای شرور توسط لیزر در سابقه ایران هست خدا شهید علی محمدی رو بیامرزد ایشون تخصص عجیبی در لیزر داشتن طوری که فهمیده بود فرمول های تئوریک که در مورد لیزر در کتاب ها هست در بخش نظامی و بالاتر توان معینی کاملا اشتباه جواب میده....... البته اعتماد و تکه تنها به تسلیحات لیزری بسیار خطرناکه خطر اصلی در حال حاضر توپ های الکترومغناطیسی امریکا هستند که برد بالایی دارند.. کلا لیزر توپ الکترومغناطیسی موشک و گلوله باید مکمل هم باشند......نه حذف کننده هم..
  • امیر ج ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    1 0
    درباره اون بویینگ که لیزر دارد همین بس که روس ها گفتن کافیست سر جنگی موشک رو با لایه از آب در درون محافظت کرد و یا بدنه اش رو صیقلی کرد بعدش هم اگر قرار باشه جایی از لیزر استفاده کنن اون جا اسرائیله که مدرن ترین جنگ افزار ها رو به اونجا میدن و گنبد آهنین که چند سالی است درست شده به جای استفاده از موشک از لیرز استفاده میکردن به قول یه نفر آمریکا رو یکی هالیوود و یکی مردمان منطقه هستن که گندش کردن تا رسیدن به واقعیات فیلم های جتگ ستارگان و امثالهم هنوز خیلی خیلی مونده و اینو بدونید به گفته امام صادق (ع) کل موجود محدود (هر چیزی که وجود دارد محدود است ) مثل همه سلاح ها که ضدش امده اینم میاد این تبلیغات هم برای یه عده بنده خداست که از تسلیحات نظامی و علوم مرتبط با اون اطلاعات کافی ندارند و یا از صبح تا شب ماهواره نگاه میکنن و توان خودشون رو نمیبینن و توان آمریکا رو 100 برابر میبینن.
  • اسحاق ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    با اینکه سعی داشتی کم ارزش جلوه بدی مسئله رو ولی موافقم باهات اگر فیلم مربوط به تست این سلاح رو ببینید متوجه 3 نکته میشید 1.سرعت پرنده هدف خیلی کمه 2.مدته نسبتا زیادی باید به هدف بتابه مثله گلوله نیست که انی هدف رو بزنه که البته جنسه پرنده هدف هم بسیار ضعیف هست 3.نکته سوم و مهم لحظه ای که هدف اتیش میگیره و رو به پایین میشه و سقوط میکنه تا به زمین بخوره همش 2 ثانیه طول میکشه که نشون میده ارتفاع پرنده خیلی کم بود پس قطعا برد این سلاح خیلی کمه
  • فوق دکترای فیزیک ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    *سرعت پرنده هدف خیلی کمه *مدته نسبتا زیادی باید به هدف بتابه مثله گلوله نیست که انی هدف رو بزنه که البته جنسه پرنده هدف هم بسیار ضعیف هست *نکته سوم و مهم لحظه ای که هدف اتیش میگیره و رو به پایین میشه و سقوط میکنه تا به زمین بخوره همش 2 ثانیه طول میکشه که نشون میده ارتفاع پرنده خیلی کم بود پس قطعا برد این سلاح خیلی کمه
  • دکترای فیزیک پلاسما ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    جناب مشرق نیوز روش هایی که شما به عنوان مقابله ذکر می کنید تمامآ روش های ابتکاری و نه علمی هست همین دودی که شما عنوان می کنید را باد می بره! تنها و تنها دو راه کار وجود داره 1-ایجاد حالتی در بدنه پهپاد قایق و...که همانگونه که در توپ لیزری الکترون های تولید شده توسط منبع قدرت به نور فشرده با گرمای بسیار بالا تبدیل شده است را دوباره تجزیه و پراکننده کنه 2-حملات متقابل لیزری در روش اول میشه از آهنرباهای خاصی که در بمب های اتمی و شتاب دهنده های هسته بکار میره میشه استفاده کرد که قادر به انحراف پرتوی شلیک شده لیزر خواند بود در روش دیگر یا ایجاد حالت چهارم ماده پلاسما در اطراف جنگنده و موشک که این تکنولوژی فوق محرمانه فعلا در اختیار روسیه هست به راحتی می توان انرژی لیزر شلیک شده را برای ایجاد پلازمایی قوی تر مصرف کرد... و روش های پیچیده تر........ .......... برای حالت دوم یعین لیزر هم توصیه بنده ساخت لیزرهای بسیار پرتوان ثابت نه متحرک بالای 100MW برای سایت های حساس هسته ای هست... ..... اما برنده جنگ لیزی کسی هست که منبع تغذیه و و تولید برق بالاتری داشته باشد ..
  • اسحاق ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    یه پیشنهاد خوبم دارم مثلا پهپاد یا قایق تندرو رو با یه لایه که قدرت بازتابش و همچنین تحمل حرارت بالا رو داشته باشه رو بپوشونیم انگار که کل پهپاد رو با فویل الو منیم پوشونده باشن حتما میگین اینکه نور خورشیدم میتابونه و تابلویه . خوب نکتش اینجاست یه دست رنگ مرتب روی این لایه اینه وار میزنیم اینطور بازتابش نور خورشیدم نداره . وقتی لیزر روش هدف گرفت لایه رنگو میسوزونه اما حالا اون لایه اینه مانند معلوم میشه و دقیقا اون نقطه ای که لیزر هدف قرار داده نور رو بازتابش میکنه . اینطوری فرصت عکس العمل و واکنش هم داریم اصلا بزار هرچقدر میخاد بتابه البته اشخاصی که اینکارن بهتر میدونن ولی من بنظرم این ایده خوبیه
  • محمد ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    من کارم با لیزرهای صنعتی هست و می دونم لیزر برعکس موشک و گوله نسبت به محیط بسیار بسیار تاثیر پذیر هست... در اصل این تسلیحات لیزری بیشتر به درد کور کردن و زنده زنده کباب کردن پوست پرسنل انسانی می خورد تا ذوب کردن فلزات سخت بعد از 10 دقیقه فوکوس... که در نوع های هایپر آلیاژی پلیمری مختلط با فیبر کربن می تونن تا چند ده هزار درجه رو تحمل کن 400درجه که جای خود داره....... هدف اصلی این سلاح ها کشتار نیروی انسانی هست........ شک نکنید اگر ایران بره دنبال لیزر بخاطر خاصیت زنده زنده کباب کردن نیروهای پیاده و کشتار جمعی بودن در عرض چند ثانیه کلی قطعنامه و...صادر می کنن
  • ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    علاوه بر پهپاد های دود زا شاید ساده تر این باشد که گلوله های توپ دودزا اول به سمت این توپ خانهء لیزری شلیک شود ویا از طریق پهپادهای دود زا دید این توپ های لیزری کورشود وسپس بلافاصله با توپ یا موشک واقعی ناو حامل این موشک ها هدف قرار گیرد ! ویا با وسایل بازتاب دهنده لیزر شلیک شده را به سمت خودشان برگردانیم ! ونیز برخی از قایق های هدایت شونده وبدون سرنشین با پمپ های متعدد یک فضای بزرگ شرجی ایجاد کنند! و........
  • ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    صرفا یک پروپاگاندای تسلی بخش آمریکایی برای کم شدن نیروی نظامی در خلیج فارس !
  • حامد ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    از چند روز پیش که خبر این توپ لیزری رو شنیدم، فکرم رو مشغول کرده بود... ولی گزارش شما کمی آرومم کرد... حالا که بهتر نگاه میکنم به نظرم بیشتر هدف تبلیغاتی داره تا نظامی! ... ولی باز هم نباید ازش غافل شد.... به سرعت به سمت تقابل نهایی در حرکتیم.... اندکی صبر سحر نزدیک است...
  • عباس ا ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    امیداورم از اینکه این سلاح در حال حاضر توانایی کمی داره خوشحال نباشیم این سلاح فالانکس گفتین مهمترین و اخرین حلقه دفاع نزدیکه شناورهای امریکای هست که هنوز شناورهای ما از این نوع ندارند یا بهتر بگم اصلا نداره حالا شما تصور کنید دارن لیزری میشن اومیدوارم بتونیم نوع داخلی اونو تولید همچنان ک ادعا داشتن فناوری لیزر رو داریم و ادعا داریم از کشورهای نخست در داشتن این فناوری هستیم بتونیم ب زودی علم خودمونو ثابت کنیم
  • پریسا ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    مشرق عزیز قربانت که این گزارش دادید و خیال ما را کمی راحت تر کردید بسیار نگران این خبر بودیم خداوند حقظ تان کند که خیرتان شامل حال ما شد . زنده باد ایران و ایرانی
  • محمود ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    به نظر معقولانه نباشه که این سیستم رو که توانایی مقابله با موشکهای کروز نداره رو جایگیزین فالانکس کرد.چون فالانکس توانایی مقابله با موشکهای کروز رو هم داره . ظاهرا از سامانه LaWS رو در کنار فالانکس به کارخواهند برد یا حتی اگر اینطور نباشه که این دوسامانه رو در کنار هم دیگه به کارببرند حتما سامانه LaWS به تنهایی توانایی درگیری و انهدام موشکها کروز رو باید داشته باشه.
  • ایمان ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    مرگ بر آمریکا به امید خدا خلیج فارس رو به گورستان آمریکاییها تبدیل خواهیم کرد
  • ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    کاملا مشخصه که این اعلام امریکا یک قمپز وژست تبلیغاتی وروانیه اصولا امریکا در برابر رقبا ودشمنانش از ابزاز تبلیغات وجنگ روانی بیش از تجهیزات استفاده میکنه
  • بيننده ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    باتكيه واعتقاد به قدرت لايزال الهي با هرنوع سلاح دشمن ميتوان مقابله كرد
  • ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    رئیس جمهور به همراه هیئت دولت وارد سمنان شد
  • ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    بر خلاف نظر شما این سلاح پدافندی پیشرفته است وقدرت مانور بالایی دارد قطعا طراحان آن هنگام طراحی آنرا در شرایط جوی مختلف آزمایش کرده اند منظور اینست نسل جدید سپر های ضد موشک لیزری خواهد بود ما باید قبل از آنکه این فن آوری همه گیر یا به قول دوستان خز بشه آنرا در سطح بالایی بومی سازی کنیم تا عقب نمانیم
  • فرهاد ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    مشرق جون ؛دست درد نكنه؛مثل هميشه؛زيبا؛مفيد؛و آرامش بخش بود.
  • mycolony ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    بسم رب الحسین .. . ای بابا اصلا اینا هیچ امام خامنه ای : چیزی که یک ملت را به قدرت و عزت میرساند ، توپ و تانک و تفنگ نیست ، بلکه ایمان و جوهره ی ایمانی است که در قلب دارند دو امام خامنه ای :تهدید برای دشمنان موشک های ایران یا مقاومت نیست تا در برابر آن سپر موشکی بسازند بلکه تهدید اصلی و بدون علاج ، عزم راسخ ملت هاییست که دیگر نمیخواند مورد ظلم و تجاوز قرار بگیرند
  • عماد ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    ممنون خوشم میاد از مشرق خیلی سریع و دقیق و در عین حال علمی به مباحث تسلیحاتی و ما دشمن میپردازه. از عزیزی که زحمتشو میکشه ممنونیم.
  • نصیر ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    سالهاست که امریکا در قطب شما از این سایت های لیزری ثابت برای زدن موشک های روسیه که از سمت قطب شمال زمین به سمت امریکا بیان استفاده کرده..
  • ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    راست میگه. چند روز پیش یه جوون مسیحی تو سوریه در دفاع از مرقد حضرت رقیه به شهادت رسید. جوونای ما برای چی نمیرن؟ هر روز شهید دارن میارن لبنان. دشمنا علنا به این تروریستا دارن سلاح و پول میدن ما چرا اینهمه اسلحه معرفی میکنیم اما تو هیچ جنگی امتحانش نمی کنیم؟
  • ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    جواب لیزر خاموشی است! بله لیزر به برق زیادی احتیاج دارد و یکی از دلایلی که هنوز سلاح لیزری عملی نشده تهیه برق و شارژ لیزر است. خب وقتی یه موشک بخوره تو ناو و برقش دچار مشکل بشه کی میخاد لیزرو روشن کنه؟
  • مهندس جعفر ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    بله سابقه تحقیق روی لیزر در ایران از موشکی بیشتره!!
  • ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    قراره افتتاحش کنن؟؟؟؟؟؟
  • احمد ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    وقعا متاسفم مشرق نیوز...شما به جایی اینکه علمی بحث کنید کاملا شعاری پیش رفتید درسته لیزر بیشتر تبلیغاتی هست و گرنه اسرائیل که بیش از همه دنبال سپرهای ضد موشکی هست پیش از خلیج فارس و...به این تسلیحات مسلط می شد ولی شک نکنید تا 20 سال آینده لیزر به عصر موشک پایان خواهد داد........
  • ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    آخرین مدرک دکتری است فوق دکتری دیگه چیه؟ یه موقعیت شغلیه نه مدرک
  • اسحاق ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    1 1
    خودتو مسخره کن مشرق نمک به حروم
  • ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    بهت پیشنهاد میکنم تو یکی از ترس مرگ برو خودکشی کن خیلی نترسی !!!
  • مروتی ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    ماه عسل درست نیست ماحصل درست است لطفا اصلاح نمایید
  • ذوالفقار ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    1 0
    ما همیشه از مظلومین حمایت می کنیم و وعده الهی پیروزی و نصر مستضعفین است.
  • vahid sh ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    سلام مشرق نیوز. خسته نباشید. خدا قوت. یک نکته ما حصل نه ماه عسل
  • ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    جهت اطلاع در علوم لیزی دانشمندان ما در لبه علم حرکت می کنند
  • ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    البته من چیزه زیادی درمورد این لیزر ها نمی دونم شاید اصلا یه جنگ تبلیغاتی بیش نباشه بیشتر این نوع وسایل به دلیل گران بودن و .... کاربردی نمیشین .شاید یک دونه بیشتر ازشون ساخته نشه
  • ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 1
    گیریم روی آب رو بتونند با این سلاح پوشش بدن زیر آب رو چکار میکنند.ما میتوانیم بطور متنوع به یک شناور حال بدیم.
  • علی رضا ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    1 0
    اونا 50 سال رو یه سلاح کار کردن. اونوقت یه زرورق بپیچیم دور پهبادامون و نور رو برگردونیم به خودشون و از بین ببریمشون. یا روغن سوخت آتیش بزنیم، دود کنه ما رو نبینن؟!!! به همین راحتی. برادر: میشه با سلاح های اونا مقابله کرد، اما نه به این راحتی که شما می گین.
  • ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 1
    راه ساده ترش اینه که 2 تا دونه موشک خلیج فارس میفرستیم ناو و لیزرش غرق میشن D:
  • ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    اصولا برای شناورهای ما مثل ذولفقار که قادر هستند از فاصله 25 تا 35 کیلومتری - موشک های خودشون را شلیک بکنند این تسلیحات لیزری با برد محدود انهم در شرایط جوی خلیج فارس کارایی انچنانی ندارند ...برد این تسلیحات در حال حاضر در برابر اهداف در سطح دریا بسیار کم است یعنی جایگزینی برای توپ های روی عرشه نیستند =========== مانور پذیری و سرعت بالای شناورهای کوچک را هم اضافه کنید
  • نصیر ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    عجب روشی دکتر پیشنهاد داد!! پلاسمای لیزری!!!!!!!!!!!!!!!! بله روسها سالهاست روی پلاسما کار می کنن و همین مدتی پیش با نوع خاصی از لیزر نوع جدیدی از پلاسما رو ایجاد کردن که در اعماق ستارگان تولید میشه و خاصیت های بسیار جدیدی داره.. ولی بسیار پیچیده هست و فعلا در اختیار روسیه و احتمالا امریکا و چین ولی عملا لیزر رو خنثی کنه...
  • حامد رهی ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    عاشق ایران و عاشقان ایرانم
  • ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    بابا مهندس !!!!
  • ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    آمریکا مارو خیلی دست کم گرفته عزیزجان!!!!!!!!!
  • غلام حسن فدایی ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    شما دست بالا بگیرید. هم دست خودتون رو بعنوان تسلیم هم دست اون رو بعنوان برنده ولی ما نه ما فرزندان امام خامنه ای هستیم
  • ايران ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    مقالات سايت مشرق بى نظير هست تو سايت هاى ايرانى. اميدوارم امسال شاهد پرواز آزمايشى قاهر هم باشيم.
  • ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    فناوری لیزری نظامی رو مطمئن باش داریم ولی اعلام دستاوردها نمیشه چون یکبار اعلام کردن در دسته فوق سری هست و این بلوف نیست...
  • امین سیف ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    خود وزارت دفاع امریکا نقطه ضعفش رو هم اعلام کرده،یعنی حتی نیازی هم به اعلام نداشت چون متخصصین به اون واقع اند با نگاه به فیلم هم یکسری دیگه از نقطه ضعفش مشخص شد،سرعت پایین پهپاد به همراه برد کم اون
  • امین سیف ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    درود بر بشار اسد مقاوم،در جواب ناشناس با پرچم لبنان،مثل اینکه سیاست ایران از همون اول انقلاب هم بنا به فرمایش امام خمینی کمک مادی، آموزش توانایی های عملیاتی و نظامی و همینطور تسلیحات بوده والان هم قطعا هست،ولی مثل اینکه ذکر شده حضور نیرو از طرف ایران به عنوان جنگجو غیر لازم شمرده شده،حالا نمی دونم اگر کسی بیشتر می دونه بگه...،
  • ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    اما ما می توانیم انشاء الله
  • ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    همین که هنوز اسلحه جدید امریکا به منطقه نیومده،حرف از ناکارآمدی اون میزنید،نشون میده تحلیلتون رو هواست
  • ناشناس ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    فراموش نکنید مبتکر لیزر لامپی ایرانی بوده ودر ایران تولید شده
  • ابوالفضل ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    اين گزارش از نظر علمي خيلي ضعيف بود و تحليلا هم يه جوري بود كه با مسائل مهندسي برخورد ارزشي شده بود. من نميدونم كدوم پهپاده كه ميخواد تو پرواز دود بزنه و از اين دود بيرون نياد! يا عزيزي كه گفته ميشه اين ليزرو بازتاب داد و محل ارسال ليزرو زد چيزي در مورد آينه‌هايي كه براي بازتاب ليزر استفاده ميشه ميدونه؟ اين آينه‌ها ميزان سيقل سطحشو تو حد و حدوده آنگسترومه! و محض اطلاع همچين ليزري رو با آينه دستشويي نميشه بازتاب داد.
  • mazdak ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    ایرانی ساخته شده برای مسخره کردن دیگران و هندوانه گذاشتن زیر بغل خودش. وقتی بدنه بهپاد به پوشش بازتاب دهنده مجهز شد اونوقت خاصیت رادارگریزی از بین میره .
  • ابوالفضل ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    حرف شما درسته برادر ولي در اينجا بهتره بحث علمي و مهندسي كرد. مطلبي كه شما گفتيد روح كاريه كه ما ميكنيم ولي اين بده كه ما به جاي افزايش تخصص و مهارت هي اين حرفا رو تكرار كنيم يعني بشيم متعهد غير متخصص!
  • نصیر ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    لیزر در دهه های آینده به عصر موشک و بمب های اتمی پایان میده... و این برای ابرقدرت های هسته ای اصلا خوب نیست! مثل خود امریکا
  • ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    ایول مزدک دخل همه رو اوردی
  • رند ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    بابا ما خودمون که تو این عرصه خودکفایم ... بهترین راه حل اینه چارتا از این تماشاگر نما ها که تو استادیوم لیزر میندازن به بازیکنان رو ببریم بشون لیزر بنداز ه کار تمامه .. تازه بعدش میتونند ترقه ونارنجک هم بندازنند کلی حال کنیم ..
  • مسعود ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    اين ليزر در نمونه اوليه 60 كيلووات قدرت داشته و همراه با يك سامانه اسكاي گارد توانسته هدف هوايي در فاصله حدود 1 كيلومتري را كه با سرعتي حدود 50 متر بر ثانيه حركت مي كرده مورد اصابت قرار بدهد اين ليزر (نمونه اوليه) توان انهدام اهدافي فولادي با ضخامت حدود 2 سانتي متر را دارد كه در ان از كريستال و مواد مربوط براي هدايت ليزر استفاده مي شده ولي برخلاف مطالب بالا در نمونه جديد اين ليزر كه بر روي ناو هاي محافظ نصب مي شود فاقد كريستال بوده و از يك شتاب دهنده خطي براي گسيل الكترون ها استفاده شده و به توان يك مگاوات نيز دست يافته است كه البته قدرت بسيار بالايي در ليزر محسوب ميشود كه در صورت همراه شدن با سيستم هاي راداري پيشرفته با توجه به سرعت بالا ليزر( سرعت نور ) مي تواند اهداف پر سرعت مثل موشك هاي بالستيك را در فاز نهايي اصابت نابود كند البته به نظر نمي رسد كه توان درگيري موثر بيش از 20 كيلومتر داشته باشد و صرفا سامانه اي براي پوشش اخرين لايه دفاعي ناوشكن است زيرا كه با افزايش برد ليزر از قدرت فوتون هاي ان بتدريج كاسته شده و توان تخريبي ان به شدت كاهش مي يابد ولي با اين وجود سلاح خطر ناكي براي شناور هاي سبك و هواگردهايي كه مي بايد به هدف نزديك شوند محسوب مي شود البته با توجه به انرژي بالا الكترون ها در فواصل نزديك قوانين بازتابش نور چندان مصداق نيافته و پوشش هاي انعكاسي و يا ايجاد دود مصنوعي دفاع مناسبي در شرايط نزديك به سلاح ايجاد نمي كند
  • حامد ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    ما پیروزیم
  • شناس ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    آقا اصلن داشته باشن برادرانی که دفاع مقدس را بیاد داشته باشند میدانند در جنگ قوی ترین سلاح داشتن جگر و جربزه است ودشمنان غربی ما هر چقدر هم علم داشته باشند به این سلاح دست نخواهند یافت مائیم و نوای بی نوایی بسم اله اگر حریف مائی
  • علی ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    فکر کنم یکی از اهداف این مانور تبلیغاتی لیزری آمریکا یک دست زدن به ایران اسلامی هست هر چی باشه نیروهای مسلح ما هم سلاح و تکنولوژی محرمانه داره می خواهند ما هم سلاح مخفی خود را به عنوان پاتک رو کنیم .
  • سروش ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    ما هنوز تو ایران در ساخت قطعات پراید موندیم اونوقت میخوایم لیزر بسازیم .. همه میدونن که بیشتر وسایل نظامی ایران از روسیه وارد میشه
  • ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    اصلا" ربطی به رادار گریزی نداره خداوند امثال شما رو خلق کرد تا معنی حماقت را به بشر بیاموزد
  • ارشمیدس ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    تو رو هر کی می پرستید این همه نظریات علمی نظامی تون و چاپ نکنید اخه رو چه حسابی می گید با دود جلو لیزر را خواهید گرفت . به نظر من جلوی هر بهپادی یه لاستیک پراید بزارید و آتیشش بزنید این دودش قویتر
  • ارشمیدس ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    تو رو هر کی می پرستید این همه نظریات علمی نظامی تون و چاپ نکنید اخه رو چه حسابی می گید با دود جلو لیزر را خواهید گرفت . به نظر من جلوی هر بهپادی یه لاستیک پراید بزارید و آتیشش بزنید این دودش قویتر
  • ناشناس ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    ببخشید نمیدونستم شما مهندس ایرو دینامیک هستی به امریکایی ها سفارش میکنم از این به بعد از شما نظر بپرسن
  • ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    تف به غیرت این عربها که اجازه میدن امریکا از هزارا کیلومتر دورتر بیاد و اینجوری عرض اندام کنه خاک تو سرتون
  • ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    پرتو لیزر با توان بالا در مقابل محیط شرجی و دود شما تضعیف و منحرف نمی گردد. بزرگترین مشکل سلاحهای لیزری متحرک 4 چیز است 1. حجم بالای این تسلیحات 2. مصرف بالای این تجهیزات که ژنراتور ناو های غیر هسته ای از تولید آن عاجز هستند و برای تولید این توان از کارتریجهای شیمیایی استفاده می شود که انبار کردن آنها در ناو، بقاپذیری ناو را کاهش می دهد. 3. نقطه زنی این تجهیزات !!! که نیازمند هدف گیری دقیق و میلیمتری است که مختل کردن این هدف گیری آسانتر از روشهای دیگر دفاعی عرضه شده در این نوشتار مشرق است. به راحتی قادر هستیم که با جنگ الکترونیک هدفهای کاذب تولید کنیم و لیزر نقطه زن را وادار به سایه زنی کنیم. اما در مورد موشکهای ضد هوایی این روش کارگر نیست و انفجار موشک در کنار هدف اصلی هم ، هدف اصلی را نابود می کند. 4. عدم کارایی در سوراخ کردن بسیاری از کامپوزیتهای کربن که امروزه بدنه موشکها و پهبادها با آن می توانند ساخته شوند. به هر حال استفاده از پدافند لیزری خیلی ارزانتر از روشهای دیگر است اما هیچگاه در ایران از این تکنولوژی با توجه به داشتن دسترسی مناسب به متخصص لیزر، داشتن پژوهشکده خاص لیزر و دسترسی به توان الکتریکی نا محدود در سواحل و داشتن فضای کافی برای نصب تجهیزات، استفاده نشد زیرا سرمایه گذاری خاصی در تولید لیزرهای پر توان نشده است. در ضمن بغید می دانم که از این سلاح برای مقابله با پرسنل استفاده شود. تنها ناوهای انگلیسی مجهز به لیزرهایی هستند که قادر است پرسنل جنگنده ها و ناوهای نزدیک شونده را کور موقت کند که جزو سلاحهای غیر انسانی-انگلیسی محسوب می شود و در مورد هواپیماهای جنگی کاربرد بیشتری دارد.
  • ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    اگر قرار بد با حرف هاي مشرق برجك بياد پايين الان امريكايي ديگه نبود
  • ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    بابا فوق دکترا
  • mahdi ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    شیطونه میگه بریم یه دونه از این ناوای آمریکایی رو صحیح و سالم غنیمت بگیریم بیاریم . تا اینا دیگه اینقدر چرت و پرت نگن ولی هیچ وقت نباید دشمن رو دست کم گرفت
  • ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    بد تر از همه اینکه هر شکار لیزری فقط یک دلار هزینه دارد .
  • ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    مشرق به کنایه گفته امریکا واسه خوش عروسی گرفته ، تو نگرفتی داداش
  • ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    این سامانه بردی بین 2,5 تا 5 کیلومترهست برای جایگزینی با فلانکس. این سامانه عملیاتی نیست ازمایشیه بیشتربرای تبلیغات .بهترین سلاح موجود لیزری که عملیاتی شده متعلقبه المان است که پدافند هواییست با برد دوونیم کیلومتر.
  • ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    این سامانه بردی بین 2,5 تا 5 کیلومترهست برای جایگزینی با فلانکس. این سامانه عملیاتی نیست ازمایشیه بیشتربرای تبلیغات .بهترین سلاح موجود لیزری که عملیاتی شده متعلقبه المان است که پدافند هواییست با برد دوونیم کیلومتر.
  • وحيد ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    شرمنده اشتباه منفي دادم......!
  • ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    دادش ایران تو علوم لیزر خیلی پیشرفت کرده همه چیزو که نباید رو کرد عزیزم فناوری لیزری ما از موشکی ما جلوتره
  • دانا ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    ما می توانیم.
  • داور ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    همین طوره ناشناس.
  • مراد ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    هرکسی کار خودش اتیش به انبار خودش.
  • شناس ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    ما اینیم دیگه .
  • اسحاق رابین ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    خیلی پائین بوده خیلی لی لی بوده اتیش می گیره اتیش نشانی نیست ولی تو دریا می افته خاموش می شه.
  • فوق درس خونده ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    من خیلی درس خوندم قد از اینجا تا هوا.
  • ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    مشرق الان فکر میکنی خیلی خفنی و آخر اطلاعات :D همه میتونن فیلم اینی که گفتی رو تو یوتیوب (برمل کننده دست ظالمان) ببینن
  • الو منیم ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    منظور آلمینیوم بود دیگه.
  • وارد ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    خب بکنن ما که کار خودمان را می کنیم.
  • هومان ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    به جا اينكه سلاح اونا رو بي مصرف نشون بدين خودتون برين دنبالش. لطفا واقع بين باشيد. يعني اونا اينقدر احمقند كه اين روشهاي دفاعي شما به ذهنشون نيومده و اين سلاح رو ساختن؟! بعدشم كي گفته كه دود ليزري با اين قدرت رو منحرف يا تضعيف ميكنه؟ يكم مطالعه كنيد بعد بيايد اظهار نظر كنيد
  • کاردان ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    لیزر که هیچ از این بهتر هم می سازیم
  • عباس ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
    0 0
    بهترین راه استفاده از رفلکس نور است باید سطح پهپادها و قایقها مثل آینه برق انداخت تا نور لیزر بازتابیده شود و در سطح تجهیزاتمون اثر نکند.
  • ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
    0 0
    آمريكا ابله است.ايران توان مغروق كردن ناو ها را به دست آورد.به شيوه اي كاملا متفاوت.هر چند نسبت به كساني كه اين فنّاوري را در اختيارش گداشتند حسن نيّت نشان نداد.وزارت دفاع اطلاع رساني نميكند؟
  • خوش فکران خدائی ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
    0 0
    ما که نباید دست مان را پیش همه رو کنیم به وقتش ما هم میتوانیم انشاا..
  • پریسا ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
    0 0
    تو دیگه چی میگی مثلا تو که امریکا را دست زیاد گرفته ای چه غلطی کردی . تازگیها در خیابانها نزدیک بزرگراهها را نگاه کردی مرد و زن گدا با یک مقوا در دستتشان گدائی میکنند اقا رضا امریکا را گدا و گرسنه ور داشته جناب ذوب شده در دروغ و ریا.
  • ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
    0 0
    شما که یک طرف می گید اصلا ایران پرنده های رادارگریز نداره و ماکت هست از این طرف می گید خاصیت رادارگیریزی از بین میره!!! اتفاقا محض اطلاع شما این پوشش ها به صورت مکانیکی جابجا می شن یعنی فقط زمانی که در برابر حمله لیزر قرار بگیرن فعال میشن...
  • ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
    0 0
    شما اصلا می دونید دفاع لایه آخر امریکایها چه بری هست بین 3-5 کشور نه 20 کیلومتر!!! خود امریکایها گفتن 5 کیلووات قدرت داره نه 1 مگاوات!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! توهم خوب می زندید.........
  • ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
    0 0
    برو عمو...روسیه اگر توان ساخت موشکی مثل خلیج فارس رو داشت اول برای خودش می ساخت... حتی به ایران S300 کاملا دفاعی و قطعات یدکی میگ 29 رو نمی ده... چین هم حتی از پروژه های نفتی عقب کشیده...
  • ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
    0 0
    برادر اگر این طوری بود اول صنعت برق امریکا رایگان میشد!!!
  • نصیر ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
    0 0
    ابوالفضل جان ساخت همین آینه ها توسط روسیه باعث شده امریکایها بی خیال توسعه فناوری لیزر در برابر آنها بشن......
  • ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
    0 0
    اعلام خبر از سوی امریکایها بیشتر جنگ روانی بود که بخش روانی اون باید خنثی می شد
  • ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
    0 0
    لیزر چیز خاصی نیست. ضمن اینکه پیشرفت و قدرت هر صنعتی به تلاش اون بستگی داره. صنایع دفاعی ایران باید چوب تن پروری و عقب ماندگی علمی صنعت خودرو رو بخورن؟
  • ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
    1 0
    غرق کردن ناو هم فقط یک بسیجی هزینه داره! گفته باشم.
  • ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
    1 0
    به این راحتی نیست، آینه ی معمولی ذوب میشه
  • یک نظامی ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
    0 0
    کاره اصلی اینه که بتونن پهبادو شناسایی کنن نتونی شناسایی کنی این سلاح هم یه چیزه بی استفاده است. هرچه تونستن پهبادهای قبلیمونو شناسایی کنن این دفعه هم میتونن بیشترجنبه تبلیغاتیه تا عملیاتی برادرها.
  • ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
    0 0
    بحرحال پهپاد رو نمیشه شناسایی کرد ولی ناو رو میشه!! این لیزرها می تونن به قایق ها حمله کنن
  • ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
    0 0
    من فارسی بلد نیست...3-5 کیلومتر برد نه بری
  • galat emali ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
    0 0
    مجید دلبندم اونیکه تو میگی (ما حصل) هستش که عربی هستش نه (ماه عسل) ماه عسل طرف زنشو میبره مسافرت
  • احمد ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
    0 0
    استفاده از این گونه سلاح های لیزری به صورت عملیاتی کار بسیار سختی است و دقت های بالایی برای متمرکز کردن لیزر روی هدف نیاز است که قابلیت اطمینان این گونه سیتمها را به صورت مستقل از دیگر سیتمها پایین می آورد در عین حال مقابله با اینگونه سیستمهای اکتیو به نسبت سختی هایی که برای عملیاتی کردن آنها وجود دارد خیلی ساده تر است
  • galat emali ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
    0 0
    مجید دلبندم اونیکه تو میگی (ما حصل) هستش که عربی هستش نه (ماه عسل) ماه عسل طرف زنشو میبره مسافرت
  • ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
    0 0
    4 تا گاگول فکر میکنند از مشاوران نظامی پنتاگون بیشتر میفهمند مشکل اصلی ما این است نه سلاح لیزری آمریکا
  • ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
    0 0
    همه چیز ما از همه جلوتره.
  • ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
    0 0
    بمباران شهر های خود با هواپیما و اتش مستقیم تانک و کشتن بیش از هفتاد هزار نفر از مردم بیدفاع مظلومیته؟
  • متخصص لیزر ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
    0 0
    بحث اول نشانه گیری لیزر : اگه کسی به تکنولوژی آمریکایی ها در هدف گیری لیزر شک دارند ، این تاپیک رو مطالعه کنند : http://www.military....فضایی-ناسا-برا/ در این تاپیک گفته شده که شلیک بیم لیزر از فاصله 400 هزار کیلومتری به سمت مرکز دریافت داده ها ! حالا اگه موفق هم نشدند از اون فاصله ، دیگه از فاصله 20-30 کیلومتری مطمئنا می تونند ... بحث دوم هم بحث منعکس کردن بیم لیزر ... از نظر شخصی من جوکی بیش نیست ! وقتی رزوناتور برای لیزر ها میسازی اگه آینه های اپتیکیت از یکسری دی الکتریک و مواد خاص استفاده نکنند تا بازتابشون رو به 100 درصد نرسونند ، (برای مثال 95 درصد باشند) به راحتی اول آینه ها آسیب می بینند و بعد از اون با افزایش درصد جذبشون در اثر آسیب دیدگی بخار می شند ... اگه بخواهیم اون همه قایق و پهپاد رو به این آینه ها مجهز کنیم ، باید پول 20 تا ناوشکن چند هزار تنی رو خرج کنیم ...... در مورد برق مصرفی هم : دوستان شما ظاهرا نمی دونید از چی حرف می زنید ! ببخشید این شکلی می گم ولی وقتی می گند فلان لیزر توانش 200 کیلووات هستش ( 200 هزار ژول ) اصلا شما نیاز ندارید تا 200 هزار ژول برق تامین کنید ... . اولا دلیل کارایی لیزر اینه که شما با دادن انرژی بسیار کم (نسبی) می تونند انرژی بسیار بالایی دریافت کنید . شما انرژی اختلاف تراز ها رو به ماده وارد می کنید ، پس از اون الکترون ها آقولانژ (درست نوشتم ؟!) می کنند . پرتو ها آزاد می شند ، پرتویی که به صورت فوتون آزاد میشه ، باعث میشه تا بقیه ی اتم ها هم دچار این وضعیت بشند و انرژی بسیار بالایی ناگهان ایجاد میشه ( در کسری از ثانیه) . حالا این بیم شلیک میشه و به تا زمانی که پدیده ی وارونگی جمعیت رفع نشده باشه ، این پرتو تابانده میشه ... برای شلیک بعدی هم باز انرژی وارد میشه .... مشکلات جوی و ... تنها نکته ای بود که توی بحث دوستان درست بود . البته بحث های عایق های گرمایی هم شاید بتونه موثر باشه ولی کلا از فکر انعکاس و ... بیایید بیرون از نظر من ...
  • ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
    0 0
    ببینم شما که خیلی مطالعه میکنی! میدونی نور برای حرکت به چه شرایطی نیاز داره؟
  • حمید ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
    0 0
    عکسی که با عنوان A-60 قرار داده اید، لیزر هوابرد روسها نیست بلکه IL-76 تغییر یافته ای است که وظیفه ای مشابه RC-135 نیروی هوایی آمریکا را برای روسیه ایفا می کند! http://en.wikipedia.org/wiki/File:RC-135_Rivet_Joint_2008.jpg
  • سعید ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
    0 0
    بسم الله الرحمن الرحیم قدرت اصلی ما نه درقایق های تندرو ونه درموشک های دوربرد ونه چیزدیگری است،ماازشهادت طلبی وحرکت عاشوراییمان ابرقدرت شده ایم کدام لیزقدرت ایمان را نشانه خواهد رفت؟!!!
  • ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    0 0
    اقاي ناشناس امريكايي ها حتما در گوشي به شما گفتن قدرتش 5 كيلو واته با 5 كيلو وات كه يك بادكنك رو هم نميشه سوراخ كرد اقاي مسعود درست ميگه لطفا برين تو منابع لاتين يك جستجو بكنين بعد نظر بدين برد دفاع لايه اخر هر سامانه اي تو هيچ كتابي ننوشته حداكثرش چقدره ولي حداقلش همينه كه شما مي گي
  • ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    0 0
    فراموش نکنید که لیزر اصولا یک پرتوی نور است و از قوانین مربوط به تابش و بازتابش پیروی می کند. بسیاری از کارشناسان با طرح این مسئله اعلام کردند که در صورت استفاده از یک پوشش منعکس کنده مهاجمین می توانند با بازتابش نور لیزر به سمت منبع آن سامانه مورد نظر را از بین ببرند.--- درست اما اون جسم بازتابنده باید 99 درصد بازتاب داشته باشه و اگر نه ذوب سوخته یا منفجر میشه!
  • جواد ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    0 1
    همه گفتنی هارو رفقا گفتن ، فقط یه جمله مونده: »»»»»»»ید الله فوق ایدیهم««««««« سلاهاشونو ببرن گاراژ
  • ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    0 0
    بابا رئیس غلط گیر یه کم از اولیات صناعات ادبی یاد بگیر بعد اشکال نپخته بگیر
  • عباس ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    0 0
    منظور من استفاده از چیزی شبیه آبکاری نیکل کروم بود.
  • سرباز ولایت ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    0 0
    آقا پسر مثل اینکه خوابی.......... ما فناوری های لیزری را هنوز رو نکردیم......... شما هم همین قدر کافیه بدانی...
  • بچه محل ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    0 0
    حامد نکن این کارها را پسر جان خوبیت نداره !!! =========== کلا اصل بقای انرژی را نابود کردی تمام شد رفت ! مومن مگر ماده به انرژی تبدیل شده که که با دادن انرژی کمتر به سیستم انرژی بیشتری به دست اومده !....... تنها چیزی که در لیزر هست تغییر شکل انرژی از حالت ورودی به فوتون های هم راستا است که خود سیستم هم اتلاف انرژی داره به اشکال مختلف که مثلا یک حالتش همون گرم شدن مدوم جامد ( کریستال جامد ) هست به علاوه بازدهی ائینه و امثالهم ......
  • ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    0 0
    این همه میدونن ما را کشته !
  • ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    0 0
    گسیل الکترون با شتاب دهنده خطی !!!!؟ اخرین باری که چک کردم لیزر مخفف تقویت نور توسط تشعشع تحریک شده بود ! یعنی دسته ای از فوتون های هم فاز و هم راستا ! ....... ========== به عنوان جنگ روانی از نظر علمی متن جنابعالی افتضاح بدی بود !...اون یک مگاوات بنده را ناک داون کرد ... :D
  • حامد ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    0 0
    بسته به نوع لیزر، شکل ظاهری و ماموریت هدف و مدت زمان تابش باید بازتاب کننده ی مخصوصی طراحی کرد که بتواند درصد بالایی از لیزر را منحرف کند. البته لازم نیست همه ی پهپاد ها و قایق ها به این لایه بازتاب کننده مجهز باشند. بلکه فقط آنهایی که وظیفه ی نابودی این سامانه را بر عهده دارند نیاز دارند. این سلاح بیشتر جزو سلاح های ویژه و لوکس هست نه کاربردی. چون نمونه های مشابهش در جنگ های رژیم صهیونیستی با غزه موثر واقع نشدند و نتوانستند با آن همه تبلیغات و هزینه نتیجه ی جنگ را تغییر دهند.
  • ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    0 0
    فقط با اين همه كارشناس كه داخل همين يك پست خبري هست ما ابرقدرت جهان هستيم
  • اسمال ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    0 0
    مشایی هم حتما داره با لیزر بازی میکنه
  • ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    0 0
    البته ساده تر اینه که لاستیک های مستعمل را با بستن بادکنک ؛ هوایی کنیم و آن ها را آتش بزنیم این دیگه هیج خرجی ندارد فقط پول بادکنک ها را باید یک جوری جور کنیم
  • محمد ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    0 0
    سلام هر چی شما بگین،اصلا آمریکا از لحاظ تکنولوژی ((حداقل))50 سال از ایران عقبتره...
  • ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    0 0
    زیر گاگول باور کن هیچ کدام از متخصصین پنتاگون لاکهید و...ادعا نکردن این لیزر می تونه جنگنده موشک و ..رو بزنه گفتن پهپادهای بسیار کوچک آنهم در فاصله 5 کیلومتری.......
  • محمد ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    0 0
    دفاع لایه آخر امریکایها بردی حداکثر 5 کیلومتر داره مثل فالانکس که بردش حدود 4.5 کیلومتره....
  • ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    0 0
    داداش علم شما محدود هست و نهایتا در همون حد لیزر های صنعتی. اینها نظامی هست و فرق داره با اونی که شما شنیدی
  • ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    0 0
    نه شما خیلی دست بالا گرفتی
  • ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    0 0
    مگه بازتابش نور خورشیدباعث نمیشه اختفاش به خطر بیفته مخصوصادر پهبادها؟
  • اول هیکل ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    0 0
    ناشناس جان منهم باهات مؤافقم که همه چیز ما از همه جلوتره ! اما یه خرده ملاحظه هم داشته باش عزیزم
  • ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    0 0
    در کل نباید دست گم گرفت دشمنان را و گرنه با دود کردن و غبار کردن نمیتوان کار موثری کرد. نیز اینه های خاص و با ضخامت زیاد و فلزی خنک شونده برای انعکاس لیزر نیاز است .
  • ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    0 0
    وسایل پرنده درشت و ارزان تولید کنید و به تعداد زیاد به سمت ان ارسال کنید. بعد از تعدادی شلیک شامل 10-200 مرحله مسلما نیاز به شارژ خواهد داشت و میتوان با موشکهای سریع مافوق صوت ناو و محل پرتاب را هدفگیری کرد.
  • ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    0 0
    به یاد فیلم گودزیلا افتادم که وارد توکیو شده بود و از خود لیزر منتشر میکرد و نیروهای نظامی از اینه استفاده میکردند.
  • ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    0 0
    تولید لیزر با علم شیمی در ارتباط است . سعی کنید لیرهای ضعیف و متوسط تولید کنید مثلا 200 مورد و بعد انها را با نرم افزار بر اساس فاصله کانونی روی ناو و تجهیزات انها متمرکز کنید تا همبیشی شود و حرارت کاربردی و مختل کننده ایجاد کند. این روش را در دوره ماقبل تاریخ برای اتش زدن کشتی ها با چندین اینه در کشورهای اروپایی استفاده میکردند.
  • ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    0 0
    از روسیه و چین کمک بگیرید.
  • ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    0 0
    محمد جان ، چرا ناراحت میشی حالا . اصلا" آمریکا 50 سال که نه 100 سال از ما جلوتره . خوب شد الان ؟؟؟؟!!!
  • ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    0 0
    ما در میدان عمل ثابت کردیم . اگه آمریکا جرأت داشت جلوتر از این حرفا به ما حمله میکرد ، ما که بدبخت بیچاره ایم پس چرا حمله نمیکنه ؟!
  • ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۵
    0 0
    به نظر یه تبلیغات برای خر کردن عربهاست که سلاح رو از امریکا بخرن.خلاصه جور بحران اقتصادی رو باید این الاغها بکشند یا نه؟!
  • ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۵
    0 0
    ما باید کار روی شبه الماس ها رو تموم کنیم .
  • ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۵
    0 0
    مغروق كردن ناو ها برای کارهای امدادی رو میگی .
  • ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۵
    0 0
    انرژی کم اگر ممتد باشه میشه . نیاز به جسم ثابت هست یا اقلا جسمی که مسیر حرکتش قابل پیشبینی باشد .
  • ابراهيم ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۵
    0 0
    در موازنه قواي ايران و امريكا همين بس كه با انتشار اين مطلب ژورناليستي، همه جووناي ايراني كه كامنت گذاشتن، راه حل مقابله پيشنهاد ميدن. مشكل امريكا همين جوانان فعال است، نه ترسو و منفعل!
  • ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۵
    0 0
    کسی نگفت تکنولوژی ما ازونا بالاتره فقط راههای ازکار انداختنشرو با کمترین هزینه درحال بحث که بهت برخورده
  • علیرضا ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۵
    0 0
    قربون سوادت ناشناس لبنانی =)))))))) چقدر سوادت بالاس
  • بنده خدا ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۵
    0 0
    خوشم مياد از اعتماد به نفس.. مي‌خواي از فردا بگيم ارتش ايران قوي‌ترين ارتش دنيا... بابا يه كم تهديدها رو جدي بگيريد....
  • ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۵
    0 0
    مشرق جان درود میخواستم یه انتقاد بکنم و بگم که کسای که نظر میگذارند پاسخ های دوستان عزیز در مورد نظر او میدهند ولی اونمیتواند پاسخ انهارا بدهد لطفا برای نظر دادن درباره پاسخها فکری بکنید ممنون
  • حمید ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۵
    0 1
    چه حالی میده موقعی که این ناو وارد آب های خلیج فارس شد ، پهپاد های ایرانی از زوایای مختلف فیلمشو بگیرن!!
  • ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۵
    0 0
    نابغه لایه رنگ بسوزه ، چیزی که باقی بمونه بازتاب رو کم میکنه . چنین رنگی داریم که با سوختن اثری روی سطح نگذاره .
  • ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۵
    0 0
    یه سوال اگه کا نمیکنه اگه کجه اگه پایه نداره اگه نمیچرخه اگه...پس چرا امریکا به دنبال درست کردن نوع جدیدی از این سیستم با قابلیت کوچک بود و نصب کردن بر روی جنگنده های خودش است راستی نکنه توابرها بخار اب زیاد باشه کار نکنه یادم نبود بزار به دانشمنداشون که 50 سال دارن روش کار میکنن بگم نهههههههههههههههههههههههههه
  • داود سرایلو ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۵
    0 0
    اقایان محترم هیچ متوجه شدین امریکا هیچ وقت تنهایی جایی حمله نمیکنه چون توانشو نداره .اگه دیدین عراق شکست خورد اولا گنده های عراق به صدام خیانت کردن دوما صدام با کل اروپا در حال جنگ بود سوما صدام هشت سال اندی با ایران بزرگ وبعد اون با کویت باعث فرسودگی ارتشش شده بود شما جنگ ویتنام بخاطر بیارید .امرا" اگه بتونه با ایران برابری بکنه -اطمینان داشته باشید امریکا به تنهایی هیچ پوخی نیست.شما هم زیاد به سلاح های لیزری امریکا فکر نکنید .جوانهای ایرانی مرد روزهای سخت هستند .خدا کنه امریکا بیاد تا پوزش بخاک بمالیم وکار یکسره کنیم.انشاءالله.ایراتی منتظر کل اروپاست
  • سجاد ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۵
    0 0
    سلام برو بچ شما مثل اينكه فراموش كردين امريكا از چي ميترسه يك كلمه الله اكبر تمام ديگه حرس خوردن نداره اينايي هم كه ميسازيم براي امام زمانه چون امريكا هيچ وقت جرات حمله نداره
  • ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    0 0
    اگر قرار باشه لیزر را منعکس کنه که موج را منعکس میکنه و سریع توسط رادار کشف میشه
  • ناشناس ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۹
    1 0
    با مهندسی معکوس با استفاده از قوطی نوشابه برای جلوگیری از پارازید های ارسالی برای هدف کیری میتوان.....
  • ایرانی ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    0 1
    درشرایط جوی خلیج فارس سلاحشان کاربردی ندارد
  • ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    مشرق دیگه مطلب بروز نمی کنی ها شبیه ساز ایران 140 که جدید ساختن مطلب بذار
  • مهدی ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    0 0
    به نظرم ایران باید یک سلاح نوترونی از این نوع رو درست کنه ( یه توپ نوترونی ) حالا لیزریشم درست کرد که دیگه نورعلی نور. البته شاید بشه با روشهای امواج این توپ های لیزری رو منحرف کرد تا آسیب کاری به هدف نخوره !؟
  • قباد ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    انشاالله ما قوی باشیم مقام معظم رهبری گفت صدای خرد شدن استخوانهای غرب از دور شنیده می شود که الان در حال خرد شدن هستند به اقای متکی و ولایتی گفت دیپلماسی تهاجمی به نظرم نباید ما بنشینیم و به پاسخ اکتفا کنیم اهل فن مراقب باشند و اگر روزی نیاز به کارزار بود دولت تجهیزات مورد نیاز در اختیار رزمندگان نگذاشت انموقع باید جوابگو باشند
  • محمد ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    0 0
    اااااااااااااااااایییییییییییییییییییییرررررررررررررررررررررااااااااااااااااااااااااااننننننننننننننننننننننننننننن
  • جوادعرفان طلب اوینی ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    0 0
    بنام الله پاسدارخون شهیدان راستی دیگه وقتشه اون سلاح های تازه ماازغلاف دربیاد. انشاا... به قوه الهی ماپیروزهستیم .والسلام
  • ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    0 0
    قربون علیرضا که سوادش بالاست! ما کلا بیسوادیم! و از روحانی متچکریم که گفت بیسوادیم!
  • سعید ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    0 0
    امریکا هر چه قد سلاح پیشرفته داشته باشه باز هم جایی متوجه میشه ایران ازش جلوتره نمونه ش همین پهباد که از بالای ناو عکس گرفت
  • حسین ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    0 0
    آقا یکی به این آمریکایی ها بگه تو اول باید یه کاری بکنی تا پهپادهای ما رو ببینی ! حالا بعداً یه فکری برای زدنشون بکن . پهپاد حزب الله رو که یادتونه تا کجا رفته بود؟!
  • ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    0 0
    من متخصص نیستم اما بنظر من هیچ سلاحی کامل نیست این که معرفی شده یه سلاح دفاعی هست برای زمانیکه دیگه هدف نزدیک شده چون سرعت و دقت داره و البته سلاح تهاجمی بیشتر ضد نفر برای هواپیماها بنظر برد سلاحهای معمولی خیلی بیشتره و تاثیراتش هم بیشتر اما نباید از لیزر هم قافل بود مطمانا فواید زیاد داره در یک جمع بندی کلی بنظر لیزر یه سلاح مستقیم زن با برد نسبتا پایین و نیاز به انرژی بالا دقت بالا و احتمال زیاد غیرآنی و فکر میکنم بشه روکشی ضد اون رو ساخت برای شروع واژه آنتی لیزر رو سرچ کنیم خوبه
  • ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    0 1
    کلا ما از همه بهتریم.... صدا شو در نمیاریم .
  • مصطفی حبیبی ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    0 0
    در شرایط دود یا مه آیا نمی توان از امواج آلتراسونیک یا پرتو های رادیو اکتیو استفاده کرد .البته در صنعت در داخل ایران در جاهایی که لیزر جواب گو نیست از این تکنولوژی استفاده شده . به امید ایران سر بلند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس