کد خبر 1573460
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱
چین دیگر منبع اول واردات آمریکا نیست

خبرگزاری کیودو با اشاره به آمار جدید از کاهش واردات آمریکا از چین خبر داد و نوشت برای اولین بار از سال ۲۰۰۸ پکن دیگر دیگر منبع اول واردات آمریکا نیست.

به گزارش مشرق، خبرگزاری کیودو با استناد بر داده‌های تجاری رسمی نوشت: چین دومین منبع بزرگ کالاهای وارداتی در آمریکا در سال گذشته بر اساس ترخیص کالا از گمرک بود و رتبه اول خود را از سال ۲۰۰۸ از دست داد.

این خبرگزاری افزود: تغییر اخیر در در رتبه بندی واردات آمریکا از پکن، شواهد بیشتری از کاهش اتکای اقتصادی آمریکا به چین ارائه کرد، هر چند که دولت جو بایدن رئیس جمهور بار دیگر تاکید کرده است که قصد فاصله گرفتن از این کشور قدرتمند آسیایی را ندارد.

برپایه داده های تراز تجاری غیرفصلی که وزارت بازرگانی آمریکا منتشر کرده است، در سال ۲۰۲۳، کالاهای صادراتی از چین به ایالات متحده با ۲۰.۳ درصد کاهش نسبت به سال قبل از آن (۲۰۲۲) به ۴۲۷ میلیارد و ۲۳۰ میلیون دلار رسید که این رقم ۱۳.۹ درصد از کل واردات را تشکیل می دهد.

این گزارش با اشاره به این که چین در رتبه اول واردات آمریکا جای خود را به مکزیک داده است، نوشت: در مقابل، واردات ایالات متحده از مکزیک با افزایش ۴.۶ درصدی از سال ۲۰۲۲ به ۴۷۵ میلیارد و ۶۱۰ میلیون دلار افزایش یافته است که ۱۵.۴ درصد از کل واردات آمریکا را تشکیل می دهد.

چین که از نظر ارزش تجاری بین سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۸ بیش از ۲۰ درصد از کل معاملات را به خود اختصاص داده بود، در سال گذشته بعد از کانادا با ۱۳.۷ درصد، آلمان با ۵.۲ درصد و ژاپن با ۴.۸ درصد قرار گرفت.

از زمان دولت دونالد ترامپ، سلف بایدن، که چندین دور تعرفه بر کالاهای چینی وضع کرد، سهم چین از واردات آمریکا به طور پیوسته کاهش یافته است.

داده‌ها نشان می‌دهد که کسری تجاری آمریکا با چین در سال گذشته به پایین‌ترین سطح خود از سال ۲۰۱۰ و با کاهش ۲۶.۹ درصدی به ۲۷۹ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار رسیده است.

بر پایه این گزارش، همه‌گیری کرونا که باعث کمبود نیمه هادی ها و سایر محصولات صنعتی کلیدی شد، تنوع بخشی زنجیره تامین به دور از چین را تسریع بخشید و باعث تعمیق روابط اقتصادی آمریکا و متحدان و کشورهای به اصطلاح مورد اعتماد این کشور شد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    3 7
    ما باید جای امریکا از چین واردات انجام بدیم؟ نکنه که کالاهای بنجلش رو دستش باد کنه
    • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
      3 1
      یعنی تا الان یانکی‌های احمق داشتن چهل پنجاه سال جنس بنجل میخریدن حالیشون نبوده؟! عجب خرایی هستن این یانکی‌های گاوچرون!!!
    • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
      0 0
      ۱۰:۳۱:خ.ر‌یت امثال تو فوق کهکشانی هست!
  • کیوان IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    6 6
    واقعا تعجب برانگیزه !!!! صادر کننده ی اصلی مکزیک بیشتر ار چین !!!!سبحان الله !!! اینا که اقتصاد نداشتن وقتی ما خوب بودیم الان چی شده فقط صادرات مکزیک به امریکا ۴۶۰ملیارد دلار!!!!!!!!!! واقعا متاسفم!!!!!
    • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
      0 0
      کیوان شما خوب بودی! حتما زمان پالانی ها! دنیای تو خیلی کوچک هست که مکزیک را کوچک میبینی
    • موبین IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
      0 0
      یه مقدار کوچکی مطالعه و تحلیل و تفکر بد نیست.
    • IR ۰۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۰
      0 0
      همه اقتصادها مبتنی بر صادرات نیستند.
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    16 9
    خدایا مکزیک کشوری ست که هیچی نداره یعنی نه منابع معدنی نه منابع انسانی سالم(اصولا نصف کشور عضو مافیا و بقیه قربانی مافیا هستند و نیز معروف که در کل این کشور کاتولیک یک باکره مجرد پیدا نمیشه و مسیح هرگز نمی تونست از این کشور ظهور کند) اما این کشور فقط و فقط بواسطه همسایگی آمریکا جزو بیست کشور صنعتی جهان یا گروه بیستG20 است. حالا ما کی همسایمون؟ افغانستان که ده میلیون قاتل مفتخور کاردزد قاچاقچی غیرقانونی 50سال گند زدن به کشورمان. ما خدا نداریم به خدا
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
      0 2
      درست تحلیل کن ولی تهمت نزن
    • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
      2 0
      مکزیک هیچی نداره! احمق اون کمپ خواهر مسعود هست که بغیر جیگرهایی مثل تو هیچی نداره
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    5 8
    حقشه . تمام دنیا باید چین را تحریم کنند تا پولدار و قدرتمند نشود . هیچ وقت نگذارید کشوری که به خدا اعتقاد ندارد و ادیان و پیامبران برایشان بی معنی است ، به قدرت برسد.
    • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
      1 0
      احسنت ،دقيقأ همینطوره!! فقط یانکی‌های گاوچرون تروریست همجنس باز آدمکش و اروپایی‌های نوکرشون هستند که همگی به خدا اعتقاد دارند(!) و باید به اونها کمک کنیم تا به قدرت برسن!! 😜😜😜🤣🤣🤣
  • آرش IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    7 6
    ترکیه مکزیک برزیل ویتنام تو دهه هشتاد تو کتابهای درسی خودمون تو دوره دبیرستان بعنوان فقیر ترین و بدهکار ترین مردم به بانک جهانی معرفی می شدن .چی شد !واقعیت تلخ اینه که ماییم که جای پاکستان و بنگلادش و آنگولا رو تو اقتصاد جهانی گرفتیم
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
      2 0
      از بس اجناسشون بی کیفیت
    • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
      1 2
      هنوز هم فقیرترین هستن یه نمونه! مردم ویتنام موش رو سوخاری می زنن به سیخ می خورن!
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    4 4
    بسیار عالی است ولی چین یه جایگزین خوب داره ایران کالاهای بنجلش تولید کننده داخلی نابود کرد ماشینهای داغونشم همه ایران آزمایش میشوند
  • مهدی IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    1 1
    بخاطر اقلام بی خاصیت و بی کیفیتشونه
  • هادی FR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    0 0
    کامنتها رو که میخونم عمق بی سوادی ملت نمایان میشه. خلق الله فکر میکنن مکزیک کالای مکزیکی به آمریکا صادر میکنه!!! بنده خدا هر چی که از مکزیک میاد آمریکا مال کارخونه های آمریکاییه که به خاطر کارگر ارزون و مفت رفتن تو مکزیک. کارگر ساعتی یه دلار. تموم عوائد و سودش هم میره تو بانک های آمریکایی.
  • هادی FR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    0 0
    سیاست خود چین عدم وابستگی به بازار آمریکاست. اوراق قرضه ای که چین فروخته از سال ۲۰۱۰ تا الان نشون میده چین هم فهمیده دلار یه ارز بی پشتوانه است که فدرال رزرو بدون قائده چاپ میکنه. در ضمن سیاست چین از تولید عروسک و دسته بیل و سوزن ته گرد شیفت کرده به های تک. واسه همینه که صادراتش به آمریکا کمتر شده. اپل هم کارخونشو از چین برده هند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس