آیا نبرد زمینی اسرائیل را به اهدافش می‌رساند؟

رادیو فردا ارگان سازمان سیا تاکید کرد تونل‌های پیچیده حماس، همچنان چالشی بزرگ برای ارتش اسرائیل است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت:وب‌سایت رادیو فردا نوشت: با گسترش حملات زمینی به غزه، نیروهای اسرائیل مجبور خواهند بود با گروه افراطی حماس، که آمریکا و اتحادیه اروپا آن را تروریستی می‌دانند، در شبکه‌ای از تونل‌های تودرتو بجنگند. اسرائیل می‌گوید نیروهای ویژه‌ای را برای این کار آموزش داده است. با این حال، برخی کارشناسان معتقدند اسرائیل در نبرد در تونل‌های هزارتوی گروه حماس با چالش‌های بزرگی روبه‌رو خواهد بود. «شبکه بسیار بزرگی از تونل‌ها زیرزمین است، به تار عنکبوت می‌ماند». این توصیف یوخیوید لیفشیتز شهروند اسرائیلی است از تونل‌های حماس بعد از آزادی. یوخیوید دو هفته تمام در این تونل‌ها گروگان حماس بود. او می‌گوید: «شروع کردیم به راه رفتن در تونل‌ها. زمینش خیس بود. همه‌جا رطوبت داشت. بعد به یک سالن رسیدیم. حدود ۲۵ نفر بودیم. بعد از دو سه ساعت، پنج نفر از همشهرکی‌هایمان را جدا کردند و آنها را به اتاق دیگری فرستادند.» حماس ادعا می‌کند که در زیر غزه ۵۰۰ کیلومتر تونل ساخته است. فرزین ندیمی، تحلیلگر امور دفاعی و امنیتی در مؤسسه واشنگتن، می‌گوید: «این تونل‌ها معمولاً حدود دو تا دو و نیم متر ارتفاع و یک تا یک و نیم متر عرض دارند. بعضی از آنها عرض بیشتری دارند که موتورسیکلت و خودروهای کوچک می‌توانند در آنها حرکت کنند. اما بیشترشان برای عبور آدم طراحی شده‌اند. البته تونل‌هایی هم هستند که کف آنها برای جابه‌جایی سریع‌تر مهمات و تجهیزات ریل‌گذاری شده‌اند. تونل‌های حماس مصارف لجستیکی، دفاعی و تهاجمی دارند.»

امیر اویوی، سرتیپ بازنشسته ارتش اسرائیل، می‌گوید: «نیروهای حماس یک شهر کامل زیر غزه حفر کرده‌اند که بخش‌های مختلف آن از طریق تونل‌های چند کیلومتری به هم مرتبط‌اند. این تونل‌ها همه‌چیز دارند؛ مراکز فرماندهی بزرگ، انبار و موشک‌انداز. هزار نوع موشک مختلف آن‌جا وجود دارد. نیروهای حماس در داخل تونل‌ها احساس امنیت می‌کنند. آنها می‌توانند از هر جایی یک مرتبه ظاهر شوند و به نیروهای ما حمله کنند.»

اسرائیل تلاش دارد تا حد ممکن این تونل‌ها را هدف قرار بدهد، اما برای این کار با چند چالش بزرگ روبه‌رو است. چالش اول، شناسایی محل دقیق تونل‌هاست. یکی از راهکارهای کشف این تونل‌ها استفاده از رادارهای نفوذ به زمین یا جی‌پی‌آر است. قدرت نفوذ این رادارها تا عمق ۳۰ متری برآورد شده است. البته بُرد این رادارها به‌خاطر رطوبت و گل‌ولای داخل زمین ممکن است کمی کاهش پیدا کند. جول راسکین، زمین‌شناس در اسرائیل، می‌گوید: «علی‌رغم پیشرفت در فناوری، نفوذ در لایه‌های رسوبی مختلف در غزه که از شن و گل رس و همین‌طور لایه‌های نمکی تشکیل شده‌اند، مشکل است. روش‌های ژئوفیزیکی در شناسایی مکان دقیق این تونل‌ها ناکارآمد است.»

چالش دوم، ویران کردن تونل‌هاست بسیاری از این تونل‌ها در فاصله‌ای عمیق از سطح زمین حفر شده‌اند. در ساخت آنها از بتن، آهن و مواد مستحکم دیگر استفاده شده است. بمب بی‌ال‌یو ۱۰۹ از جمله بمب‌هایی است که ارتش اسرائیل برای تخریب سازه‌های بتنی استفاده می‌کند. این بمب قدرت نفوذی بین ۱.۳ تا ۱.۸ متر در بتن را دارد. به اعتقاد برخی کارشناسان ویران کردن تونل‌های حماس احتمالا با این بمب‌ها و همین‌طور موشک‌های نقطه‌زن معمول میسر نیست و باید از بمب‌هایی با قدرت تخریب بیشتر و بزرگ‌تر استفاده شود.

مسئله دیگری که ممکن است دست‌وپای اسرائیل را برای استفاده از سلاح‌های پرقدرت نابودکننده تونل‌ها ببندد، گروگان‌های اسرائیلی هستند. پیش‌تر یک سخنگوی گروه افراطی حماس گفته بود که این گروگان‌ها که تعدادشان بیش از ۲۲۰ نفر برآورد شده، در تونل‌های غزه نگهداری می‌شوند.

چالش چهارم، غافلگیری و تأثیرات روانی وجود تونل‌هاست. تأثیرات روانی وجود این تونل‌ها بر روی نیروهای اسرائیلی را هم نباید نادیده گرفت. این نگرانی وجود دارد که به‌دلیل ناشناخته‌بودن این تونل‌ها، نیروهای اسرائیلی با حملات غافلگیرانه حماس روبه‌رو شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • فاطمه ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    6 4
    حماس همان مردم فلسطین هست که سالهاست رنج کشیدن رنج یتیم شدنشون همان بچه یتیم هایی هستن که حالا بزرگ شدن شما نمی تونید خودتون را لحظه ای جای مردم فلسطین بزارید جمهوری ایران زبانی همدردی کرد اما یمن هم در زبان و هم در عمل از مردم فلسطین دفاع کرده اینجا می گن ۱۰۰۰ سال معلوم نیست ظهور بشه!!!! اما بدون گفتن وقت ظهور میشه منطقی بررسی کرد انصاراالله یمن چند سال قدرت گرفته و در احادیث ظهور از قیام یمنی خیلی محکم و پر رنگ تر صحبت شده و واقعا هم الان داره نشون میده تمام اتفاقات مثل کرونا و نماهنگ سلام یا مهدی در کل جهان و بیداری در کل جهان و اینکه در گذشته فلسطین بخشی از شام بوده و بعد از ۷ سپتامبر جهان دو قطبی حق و باطل شده و.... اینا را خودم تحلیل کردم می خوام بگم عقلانی باید فکر کنیم نیاز به ۳۱۳ نفر در کل جهان هست که عدالت را برپا کنن و از حق دفاع کن حتما‌نباید نظامی باشن بعد از زلزله ۷ سپتامبر ماهیت واقعی افرادی که در ظاهر مسلمانان و یا در عمل هم مسلمانند آشکار شده
  • ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    7 4
    حماس عزیز فقط یه گروه کوچک مقاومت است، وای به روزگارتون اگه بزرگای مقاومت پای کار بیان خیبر خیبر یا صهیون
  • ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    5 3
    به نیروها و مجاهدین حماس مهمات و تجهیزات برسانین خودشان انجام میدن
  • ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    2 5
    سوراخ موش
  • یزدان ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    2 2
    خخخخ چالش تونل قدیمی شد دیگه
  • ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    2 4
    سردار دلها کجایی
  • ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    3 0
    پیش‌تر یک سخنگوی گروه افراطی حماس گفته بود.!!!😯🤔😯 عجیب اینجاست که سایت مشرق حماس را به عنوان یک گروه افراطی معرفی می کنه.
    • رهاا ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
      2 0
      نقل قول کرده
    • ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
      2 0
      رادیو فردا این و میگه
  • فدائی اسلام و ایران🇮🇷 ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    3 2
    نابودی کامل رژیم صهیون حتمی است.
  • فدائی اسلام و ایران🇮🇷 ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    3 2
    نابودی کامل رژیم صهیون حتمی است.
    • فرزاد فرشادی ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
      0 1
      دوریال بده آش بهمین خیال باش.بعدازمرگ سهراب نوش دارو
    • ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
      0 0
      ۱۸:۵۶ تاریخ تکرار میشه طاغوتهایی که به زباله دان تاریخ پیوستن کم نیستند خودتو آماده شنیدن فرار صهیونیستهای غاصب از راه دریا باش
  • حسین ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    0 0
    ای بابا پس این عزیزانی که میگفتند فقط با یک سطل اسراییل را غرق میکنیم کجا هستند . همانها که خیبر خیبر میگفتند چرا به کنجی رفته و دم نمیزنند . ؟ اسراییل تا شماها را دارد غم ندارد .
  • ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    2 2
    متاسفانه معلمان حماس از کتابهای قدیمی برای آموزش اونا استفاده کرده اند اون آموزشی که به ویتنامی ها دادند دیگه قدیمی شده نیازی نیست اسرائیل بره داخل تونل ها فقط ورودی هاش رو میبنده تونلها میشن مدفن حماس
  • ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    0 0
    حفر خندق و تونل از شاهکارهای دفاعی در جنگ خندق جناب سلمان فارسی در صدر اسلام بوده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس