بازداشت ۹۰۰ نفر از زمان آغاز خیزش دانشجویی در آمریکا

بر اساس آمارهای یک روزنامه آمریکایی، حداقل ۹۰۰ نفر طی ۱۰ روز گذشته در اعتراضات دانشگاه‌هایی آمریکا توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده‌اند.

به گزارش مشرق، در حالی که هیچ نشانه‌ای از کاهش شدت اعتراضات در دانشگاه‌های سراسر آمریکا نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی گناه غزه دیده نمی شود، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی اعلام کرد که بر اساس آمارهای این روزنامه آمریکایی، حداقل ۹۰۰ نفر طی ۱۰ روز گذشته در اعتراضات دانشگاه‌هایی آمریکا توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده‌اند.

همچنین بنا بر گزارش‌ها، حامیان فلسطین با طرفداران رژیم اسرائیل در دانشگاه یو سی ال ای درگیر شدند.

براساس این گزارش، این دانشگاه از هفته گذشته تاکنون شاهد برپایی چادرهای معترضان درمحوطه بیرونی خود بوده است. از آن زمان اعتراضات صلح آمیز بوده اما در نهایت درگیری بین دو طرف شکل گرفت.

معاون دانشگاه یو سی ال ای در این باره گفت: اعتراضات مسالمت آمیز هنگامی تغییر کرد که برخی معترضان اقدام به شکستن موانعی کردند که دانشگاه برای جداکردن دو گروه برپا کرده بود.

بر این اساس، طرفداران دو گروه با یکدیگر درگیر شده و شعارهایی را علیه یکدیگر سر داده و حتی در برخی موارد به زد و خورد پرداختند. در نهایت پلیس دانشگاه با استفاده از باتوم اقدام به جداکردن معترضان کرد.

وی افزود: این دانشگاه سابقه‌ای طولانی در برگزاری تظاهرات های مسالمت آمیز دارد و درباره بروز این خشونت بسیار متاثر است.

نماینده پلیس دانشگاه در بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهای پلیس لس آنجلس در پراکنده کردن معترضان دخیل نشده و هیچ کسی در این رابطه دستگیر نشد.

این در حالی است که مقامات دانشگاه در بیانیه اولیه خود اعلام کردند درگیری بین معترضان در محوطه دانشگاه از سوی افرادی خارج از دانشگاه آغاز شد. در حالی که مسئولان دانشگاه به طرفداران دو طرف اجازه داده بودند تا دیدگاه های خود را بیان کنند.

در همین حال رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که بیش از ۶۰۰ نفر در جریان اعتراض‌های حمایت از فلسطین در دست کم ۱۵ دانشگاه سراسر آمریکا دستگیر شدند.

اتحادیه «آزادی‌های مدنی آمریکا» در ایالت جورجیا در بیانیه‌ای در پاسخ به سرکوب دانشجویان معترض گفت: «آتلانتا همواره مکانی برای آزادی اعتراضات بود، اما اکنون شاهد سرکوب خلاف قانون اساسی هستیم».

در همین حال آورات ریتان عضو کنست از حزب کار رژیم صهیونیستی در یادداشتی که در واکنش به تظاهرات گسترده دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا علیه سیاست‌های رژیم صهیونیستی منتشر شده اعتراف کرد، اسرائیل حمایت نه تنها دانشجویان بلکه جوانان آمریکایی را از دست داده است.

در ادامه این یادداشت نویسنده اعتراف می‌کند، آنچه که با یک کمپ حمایت از فلسطینیان در داخل دانشگاه کلمبیا آغاز و پلیس نیویورک ده‌ها نفر از آنها را دستگیر کرد، به سرعت و بدون هیچ کنترلی به بسیاری از دانشگاه‌های دیگر ایالات متحده و حتی خارج از آن سرایت کرده است، موجی مبهم با شعارهایی همچون تل‌آویو و اسرائیل را منفجر کنید یا گردان‌های قسام ما به شما افتخار می‌کنیم سرتاسر این دانشگاه‌ها را فرا گرفته است و حباب اسرائیل برای دانشجویان آمریکایی را منفجر کرد.

سپس نویسنده اعتراف می‌کند: اسرائیل دانشگاه‌ها را از دست داده است، این روند در چارچوب یک عملیات بلند مدت از مبارزات اجتماعی و سیاسی در جامعه آمریکا به وقوع پیوست، در حالی که مفاهیم حمایت از اسرائیل تا حدود زیادی در فرهنگ جوانان ایالات متحده ریشه دوانده بود، امروز به نقطه تغییر رسیده است و تا انکار حق دولت اسرائیل در ادامه بقا و ارتباط یهودیان با سرزمین اسرائیل هم رسیده است.

در همین حال نشریه آمریکایی فارن پالیسی در یادداشتی به قلم «هوارد دبلیو فرنچ» استاد دانشگاه کلمبیا اعلام کرد که تظاهرات در دانشگاه‌های آمریکا مجموعه‌ای از خواسته‌ها را ارائه می‌کند که با توقف نسل‌کشی در غزه آغاز می‌شود اما هدف فقط همین نیست، بلکه معترضان خواستار خروج سرمایه‌گذاری‌ها از اسرائیل و قطع ارتباط میان موسسات آمریکایی و اسرائیلی هستند.

نویسنده این مقاله تاکید کرد که آنچه امروز در دانشگاه‌های ایالات متحده رخ می‌دهد، برخلاف ادعاهای مقامات، یک بحران فرهنگی دانشگاهی نیست، بلکه یک بحران سیاسی در نتیجه سیاست خارجی آمریکا و روابط عمیق و نزدیک این کشور با اسرائیل است. همچنین جنبش بزرگ دانشجویی در آمریکا که از دانشگاه کلمبیا آغاز شد هیچ ربطی به یهودی ستیزی ندارد؛ بلکه این جنبش ناشی از خشونت وحشتناک و بی رویه اسرائیل علیه مردم فلسطین از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون است.

در ادامه این یادداشت آمده است که دانشجویان در دانشگاه کلمبیا و دیگر دانشگاه‌ها با اعتراضات مسالمت آمیز خود به جامعه آمریکا و کل جهان درس دموکراسی و شهروندی می‌دهند. آنها می‌گویند که ظلم کافیست و ایستادن در برابر جنایت، به تلاشی بیشتر از نامه‌نگاری برای اعضای کنگره یا منتظر ماندن تا انتخابات بعدی نیاز دارد. حتی اگر این دانشجویان نتوانند دولت آمریکا را وادار به توقف جنگ علیه مردم غزه و کرانه باختری کنند، حداقل می‌توانند مانع حمایت دانشگاه‌ها از این جنگ شوند؛ همانطور که معترضان خواستار قطع ارتباط موسسات علمی و آموزشی آمریکا با نهادهای اسرائیلی شده‌اند.

آنچه مشخص است آن است که موضع ضد اسرائیلی و سامی ستیز در حال رخنه به سیاست‌های ایالات متحده هم هست و به ویژه در سال انتخابات نامزدها نمی‌توانند آرای این رای دهندگان احتمالی را نادیده بگیرند.

تاکنون بر اثر تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه بیش از ۳۴ هزار نفر که بیشتر آنان زنان و کودکان هستند، جان خود را از دست داده‌اند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • TR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    0 0
    هرکدومشون خارجی هستن ، حتی اگه پاسپورت آمریکارو دارن ، باید دیپورتشون کنن !!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس