کد خبر 1544808
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۲:۱۳
چین واردات ماهی کپور از ژاپن را متوقف کرد

چین به عنوان بخشی از سیاست خود برای فشار بر ژاپن در خصوص رهاسازی آب پسماند تصفیه شده رآکتور فوکوشیما در اقیانوس، واردات ماهی «نیشیکیگویی» یا همان کپور زینتی از این کشور را متوقف کرده است.

به گزارش مشرق، از خبرگزاری ژاپنی کیودو، منابع آگاه گفته‌اند پکن مجوز خود برای تاسیسات قرنطینه ماهی کپور زینتی در استان نیگاتای ژاپن را که در پایان ماه اکتبر (مهر) منقضی شد، تمدید نکرده است.

استان نیگاتای ژاپن محل اصلی پرورش ماهی‌های کپور زینتی این کشور است.

به دنبال رهاسازی آب پسماند رآکتور هسته‌ای فوکوشیما در اقیانوس در شهریورماه سال جاری، روابط چین و ژاپن به سردی گراییده است. چین با این اقدام رهاسازی پسماند مخالف بوده و تاییدیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این رابطه را کافی نمی‌داند. این موضوع منجر به ممنوعیت واردات غذاهای دریایی ژاپن از سوی چین شده است.

ماهی کپور زینتی ژاپن در خارج از مرزهای این کشور محبوبیت بالایی دارد به نحوی که براساس آمار گمرک این کشور در سال ۲۰۲۲، رقمی بیش از ۶.۳ میلیارد ین (معادل ۴۱.۷ میلیون دلار) ماهی کپور زینتی از ژاپن صادر شده که ۲ برابر بیشتر از یک دهه قبل از آن است.

آمارهای وزارت کشاورزی ژاپن نشان می‌دهد که سال گذشته چین بزرگترین وارد کننده ماهی کپور زینتی ژاپن بوده و ۱۹ درصد از صادرات این ماهی را خریداری کرده است.

منابع آگاه به کیودو گفته‌اند که ژاپن از کانال‌های دیپلماتیک در حال رایزنی با چین در صخوص تعلیق صدور مجوز تاسیسات قرنطینه استان نیگاتای است اما پکن تاکنون پاسخی به درخواست‌های توکیو نداده است.

هیروکازو ماتسونو رییس دبیرخانه دولت ژاپن روز پنجشنبه در نشستی خبری گفت که ژاپن به ترغیب دولت چین برای تکمیل روندهای لازم برای ازسرگیری واردات ماهی کپور در نزدیک‌ترین تاریخ ممکن ادامه خواهد داد.

همزمان انجمن ماهی کپور ژاپن ابراز امیدواری کرده به دلیل آنکه چین بازار بسیار مهمی برای تولیدکنندگان این کشور است، به زودی واردات این ماهی از ژاپن را از سر بگیرد.

براساس این گزارش، صادرات محصولات دریایی ژاپن به چین از زمان رهاسازی آب پسماند راکتور فوکوشیما ۹۰.۸ درصد کاهش یافته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس