کد خبر 1532378
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۰

به گزارش مشرق، مکرمی پور کارشناس مسائل بین الملل و امنیت ملی مطلبی را با عنوان سران جنگ نرم، در کانال خود در ایتا منتشر کرد:

در نبرد ناپیدای جنگ نرم مؤمنان در یک سو و اهل حق در سوی دیگر دشمنان دین خدا قرار دارند. عدم شناخت چهره دشمنان توسط مؤمنان ممکن است آنان را در دام خود گرفتار کند.

از آنجا که در جنگ نرم، دشمن در قالب دوست و خیرخواه و با لطایف‌الحیل ظاهر می‌شود؛ شناسایی دشمن و نقشه‌های آن بسیار مهم است. از دیدگاه قرآن همواره مؤمنان از سوی چند گروه در معرض تهدید جنگ نرم قرار دارند:

یک ـ شیطان

قرآن کریم در یک اصل کلی، درباره دشمنی شیطان با انسان می‌فرماید: «ای فرزندان آدم، مگر با شما عهد نکرده بودم که شیطان را نپرستید، زیرا وی دشمن آشکار شماست؟» (یس: ۶۰) از نظر لغت، شیطان معنای عام دارد و به هر موجود متمرد و شریر، دور شده از رحمت حق و قرب الهی گفته می‌شود (ابن‌منظور، ج۱۳، ذیل لغت) و اطلاق شیطان بر افراد انسی، از باب قرار گرفتن آنان در سلطه شیطان و به اجراء درآوردن سیاست‌های انحرافی او توسط آنان است که در حقیقت شیطان، متصرف در اراده آنان است۱. خداوند متعال پس از این هشدار با تعبیر «خطوات‌الشیطان» (نور: ۲۱) تاکید می‌کند که شیوه‌ شیطان حرکتی آرام، تدریجی، بلندمدت و نرم‌افزارانه است و این اشاره به مسئله‌ دقیق‌ تربیتی دارد و منظور این است که انحراف‌ها و تبهکاری‌ها اغلب به طور تدریجی نه به صورت دفعی و فوری در انسان نفوذ می‌کند و انسان را قدم به قدم به سوی پرتگاه می‌کشاند. و این بارزترین ویژگی جنگ نرم است. امام علی علیه السلام نیز می‌فرماید: «شیطان راه‌های خود را به شما آسان جلوه می‌دهد، تا گره‌های محکم دین شما را یکی پس از دیگری بگشاید.»

دو ـ کافران

کافران دومین گروه از دشمنان اصلی مسلمانان و پیامبر صلی الله علیه و آله را تشکیل می‌دهند. این مطلب را خداوند بارها در آیات قرآنی از جمله آیات ۱۲ و ۱۳ سوره انفال و آیه نخست سوره ممتحنه بیان کرده است؛ قرآن درباره کفار می‌فرماید: «و کسانی که کافر شده‌اند، به باطل مجادله می‌کنند تا به وسیله آن، حق را پایمال گردانند» (کهف: ۵۶) «همان‌گونه که خودشان کافر شده‌اند، آرزو دارند ‏‏(که شما نیز) کافر شوید، تا با هم برابر باشید». (نساء: ۸۹)

نکته مهمی که همواره باید درباره دشمنی کافران به آن توجه کرد و هرگز نباید از آن غلفت شود، این است که دشمنی کافران با مؤمنان عقیدتی است و هرگز نمی‌توان با تغییر راهبرد و سیاست، این دشمنی را به دوستی تبدیل کرد؛ چراکه وقتی عمق دشمنی به عقیده می‌رسد، قابل حل و فصل نیست، مگر اینکه یکی از دو طرف، مغلوب عقیده دیگری شده یا دست از عقیده خود بردارد.

دشمنی امروز ایران اسلامی با استکبار جهانی مبتنی بر همین تضاد عقاید است. بدین جهت است که قرآن کریم می‌فرماید: «تاریکی درون کافران به قدری است که نه تنها خودشان کافرند، بلکه «دوست ‏دارند که شما هم همانند آنان کافر شوید و مساوی یکدیگر گردید».

سه ـ یهود

از همان آغاز بعثت پیامبر، یهود یکی از سرسخت‌ترین دشمنان اسلام به شمار می‌آمدند. قرآن درباره این گروه می‌فرماید: «مسلماً یهودیان و کسانی را که شرک ورزیده‌اند، دشمن‌ترین مردم نسبت به مؤمنان خواهید یافت». (مائده: ۸۲) تاریخ اسلام به خوبی گواه این حقیقت است؛ زیرا در بسیاری از صحنه‏های نبرد علیه پیامبر و مسلمانان، یهود به طور مستقیم یا غیر مستقیم دخالت داشتند و از هرگونه کارشکنی و دشمنی خودداری نمی‏کردند و افراد بسیار کمی از آنها به اسلام گرویدند.

نمونه‌های زیادی از کارشکنی اعتقادی، سیاسی و اقتصادی یهود علیه مسلمان وجود دارد که ذکر آنها در این مقال نمی‌گنجد و ادامه دشمنی آنان در قرون متمادی نسبت به مسلمانان، شاهد محکمی بر صدق این مدعاست.

چهار ـ منافقان

گروه دیگری که به شدت از نظر عقیده با مسلمان در تضاد و دشمنی هستند، منافقان‌اند که در جامعه مسلمانان پنهان و به شکل یک جریان خزنده در کنار مسلمانان رشد و نقش ستون پنجم را ایفا می‌کنند. اینان هر گاه مسلمانان، قوی شوند، خود را پنهان می‌کنند و در هنگام ضعف و سستی و بحران، نقش مخرب خود را نشان می‌دهند.

منافقان به سادگی قابل شناسایی نیستند و امکان مرزبندی آشکار وجود ندارد؛ از این رو از دیدگاه قرآن، منافقان خطرناک‌ترین دشمنان اسلام هستند. بسیاری از جلوه‌های جنگ نرم مثل: تحقیر مؤمنان (هود:۲۷)، ایجاد جنگ روانی (احزاب: ۱۳)، افساد در پوشش اصلاح (بقره: ۱۱)، دروغ‌گویی (منافقون: ۱)، وعده‌های دروغین (توبه: ۷۷) و تضعیف باورهای دینی (احزاب: ۱۲)، توسط منافقین عملی می‌شود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس