کد خبر 1600309
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۰

به گزارش مشرق، محمد ایمانی در کانال تلگرامی خود نوشت:

سعید لیلاز می گوید: انتشار عمدی فایل محرمانه مصاحبه سه سال قبل ظریف، پالس به دولت بایدن بود که اگر می‌خواهد برای احیای برجام کاری بکند، در ماه‌های پایانی دولت روحانی باشد که بتواند به تداوم جریان همسوی دولت در قدرت کمک کند (!)

اردیبهشت ۱۴۰۰، درز فایل صوتی گفت‌وگوی محرمانه ظریف با «مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری»، اعتراض‌ بسیاری را موجب شد. او در این مصاحبه، عملکرد شهید سلیمانی را زیر سؤال برده و عملکرد نیروهای نظامی را موجب ناکامی ‌برجام معرفی کرده بود.

سه سال بعد، سعید لیلاز که فرد مصاحبه‌کننده بود، می‌گوید افشای آن فایل (که قرار بود محرمانه و برای ثبت در آرشیو و اسناد ملی باشد) عمدی بوده است!

لیلاز در گفت‌وگو با شرق، درباره این که چرا حامی مذاکره بود اما منتقد برجام شد، می‌گوید: من آن زمان موافق مذاکرات برابر بودم. اتفاقا اگر ما برجام یک را امضا نمی‌کردیم و به شکست نمی‌رسید، من مخالف جدی برجام ۲ و ۳ نبودم؛ ولی وقتی برجام این سرنوشت را پیدا کرده است، دیگر برجام‌های بعدی فایده‌ای ندارد. مخالفت من نتیجه یک سیر تحلیلی از تطور تاریخی مذاکرات و نتیجه آن است. وقتی ما نتیجه برجام را در شرایط کنونی می‌بینیم، واقعا دیگر نباید نگاه مثبتی به مذاکرات نابرابر- تاکید دارم مذاکرات نابرابر- داشت.

او درباره افشای فایل گفت‌وگوی محرمانه‌اش با ظریف اظهار کرد: من از گفتن جزئیات خودداری می‌کنم. سربسته می‌گویم که ماجرای انتشار آن فایل، بدون آنکه بگویم چه کسی چه کاری کرد، یکی از اهداف و دلایل افشاگری آن، با هدف ارسال پالس بود که اگر دولت بایدن می‌خواهد برای احیای برجام کاری بکند، در همین ماه‌های منتهی به پایان دولت روحانی باشد که احیای برجام بتواند به جریان همسوی دولت روحانی برای تداوم قدرت کمک کند و دولت بایدن متاسفانه حتی همین کمک را هم نکرد.

لیلاز می‌افزاید: «آمریکایی‌ها در دولت بایدن، نه در چند ماه پایانی دولت روحانی کاری برای احیای برجام کردند که مثلا به سود اصلاح‌طلبان و میانه‌روها تمام شود و نه حتی در دولت رئیسی توانستند برجام را احیا کنند که به سود اصولگراها باشد.

او می‌گوید: اکنون ایران زمین بازی را عوض کرده. غنی‌سازی را تا 60 درصد برده، فلز اورانیوم تولید کرده و سانتریفیوژهای نسل جدید را هم به کار برده است. پس دیگر روند بازی عوض شده است. چرا؟ چون ایران فهمیده اگر کماکان به انفعال و مماشات ادامه دهد، حد یقفی برای زیاده‌خواهی آمریکا وجود ندارد و مرتبا جلوتر می‌آید».

یادآور می‌شود ظریف در مصاحبه مورد بحث، عملکرد شهید سلیمانی را زیر سؤال برده و به دروغ، این عملکرد و عملکرد نیروهای نظامی را موجب ناکامی ‌برجام معرفی می‌کند.

ظریف به شکلی مغرضانه و تحریف‌آمیز گفته بود: «من دیپلماسی را بیشتر برای میدان هزینه کردم، تا میدان برای دیپلماسی هزینه شده باشد. هیچ زمانی نتوانستم به فرمانده میدان [نظامی] بگویم کاری را بکن، چون در دیپلماسی نیاز دارم. تقریبا هربار که من برای مذاکره رفتم، این سلیمانی بود که می‌گفت می‌خواهم تو این خاصیت یا نکته را بگیری. وقتی میدان [نظامی] تصمیم‌گیر باشد، این می‌شود. وقتی که میدان بخواهد بر استراتژی کشور حاکم شود، ‌این می‌شود که می‌توانند با ما بازی کنند.»

ظریف همچنین گفته بود: «بین ۲۳ تیر ۹۴ که برجام نهائی شد تا ۲۶ دی ۹۴ که برجام به مرحله اجرا درآمد، پشت ‌سر هم اتفاقاتی افتاد که به توافق ضربه زد؛ سفر سلیمانی به روسیه، گرفتن دو قایق جنگی آمریکایی (۲۲ دی ۹۴)، نوشتن مرگ بر اسرائیل روی موشک و... سفر آقای سلیمانی به روسیه، به اراده مسکو شکل گرفت، نه به اراده ما. ادعا می‌کنیم که آقای سلیمانی، پوتین را به جنگ کشید. اما پوتین تصمیمش را گرفته بود.».

این روایت غلط -که آمریکا را برای گردن‌کشی و گروکشی بیشتر در مذاکرات احیای برجام تشویق کرد- در حالی بود که خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره سفر شهید سلیمانی به مسکو نوشته بود:

«دیدار مهم ژنرال سلیمانی با پوتین، نقشی مؤثر در نقش‌آفرینی روسیه در جنگ سوریه داشت. یکی از قدرتمندترین مقامات نظامی ایران، نشستی سه‌ ساعته را با پوتین داشت تا او را متقاعد کند. سلیمانی و پوتین، نقشه‌ها و عکس‌ها را بررسی کردند و به تبادل اطلاعات پرداختند. بررسی‌ها نشان داد گروه‌های ‌تروریستی، در صورتی که مسکو وارد عمل نشود، فعالیت‌شان را به نزدیکی روسیه در قفقاز گسترش خواهند داد. در این نشست درباره برنامه تشکیل یک مرکز مشترک تبادل اطلاعات میان عراق، سوریه، ایران و روسیه توافق شد. این نقش‌آفرینی، حاکی از نفوذ شدید ایران در منطقه است».

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • بنده خدا IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    20 0
    خدا بیامرزدت سردار که دشمنانت حتی به اندازه خاک پوتینتم نتونستن بشن
    • US ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      2 0
      هوالحق به تجربه ثابت شده، هرگاه دارودسته‌ی خودفروخته‌ی غرب‌پرست را بر مقدرات کشور حاکم کرده‌ایم ، چیزی جز مصیبت‌های اقتصادی، تنش‌های سیاسی، شکاف‌های اجتماعی، خسارت‌های امنیتی و ولنگاری‌ ضدفرهنگی به ارمغان نیاورده‌اند. چه کسی در کشور مسئول تایید صلاحیت این دارودسته‌ی فریبکار خائن است؟
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    20 0
    ظریف که میگفت امریکا نمیتونه از برجام خارج بشه و از این مزخرفات-وقتش نرسیده این جماعت محاکمه بشن؟
  • سید IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    12 0
    تفاوت اصلاح طلبان تهوع آور با انقلابیون که به حرف رهبر معظم انقلاب و ولی فقیه اعتماد و اعتقاد کامل دارند در همین است که وضعی را که پیروان ولی فقیه در همان ابتدا می توانند پیش بینی کنند و با درایت و تدبیر اعلام موضع کنند، اصلاح طلبان یا هرگز نمی فهمند یا هنگامی می فهمند که دیگر فهمیدن شان ثمری ندارد! مانند قیام توابین پس از واقعه عاشورا ! به اعترافات سعید لیلاز دقت کنید، متوجه می شوید!!!
    • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      0 0
      آفرین
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    8 0
    افسادطلبان و نامزدها و افراد مورد نظرشان خائنند. بدون این که منتظر هزینه دادن و کسب تجربه باشید، بر اساس درایت این گروه را البته مجرمانشان را قلع و قمع کنید. در کل دنیا پلیس و نهادهای امنیتی مخالفان مشروع را قلع و قمع می‌کند اتفاقی نمی‌افتد. افسادطلبان که نامشروعند. بعضی تردیدها ناشی از اشتباه محاسباتیست.
  • DE ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    5 4
    یعنی جور دیگه ای نمی تونستید پالس بدید؟ بابا مسخره بازی کافیه!
  • محمدایوب IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    13 0
    واقعا کسی نیست تو این مملکت به این خیانتها رسیدگی کنه این سرباز آمریکایی راست راست راه میره زر میزنه
    • رضا IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      0 0
      باز تو دست و رو نشسته وارد بحث شدی ؟!
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    8 0
    سربسته می‌گویم که ماجرای انتشار آن فایل، بدون آنکه بگویم چه کسی چه کاری کرد، یکی از اهداف و دلایل افشاگری آن، با هدف ارسال پالس بود که اگر دولت بایدن می‌خواهد برای احیای برجام کاری بکند، در همین ماه‌های منتهی به پایان دولت روحانی باشد که احیای برجام بتواند به جریان همسوی دولت روحانی برای تداوم قدرت کمک کند گدایی محض
    • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      2 0
      بگو خیانت محض که خدا نگذاشت موفق به انجام برجام ه ای دو وسه بشوند تعجب داره
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    8 0
    ید الله فوق ایدیهم ،کاش شما نخود مغزها بفهمین، حالا هی فتنه چینی بکنید کسی که برای خدا ومردم وکشور خالصانه کار کنه خدا کاری میکنه که تا در دنیا واخرت سربلند ورستگار باشه مثل سردارسرافراز میهن حاج قاسم عزیز😔✌️💪🇮🇷
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    9 1
    خائنین به ملت
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    7 2
    خدا مرگش را برساند و البته پیش از آن بیشتر رسوا و بی آبرویش کند ...!
  • علی IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    1 0
    اگر تردیدی برای آنان که ب منافع ایران می‌اندیشند، در مورد نفوذی بودن ظریف وجود داشت؛ ب فرما این دلیل از جناب سعید لیلاز ! که البته نظام و سلیمانی عزیز در بی خبری گذاشتن ظریف از حضور اسد در تهران و...این اطلاع را داشتند.
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    0 0
    خدا پدر زاکاری رو‌ بیاورزه که میگه آقا چیزی به نام صنعت اتوبوس سازی نداریم
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    1 0
    ورود اصلاحطلبان به یدرت یعنی به فنا رفتن منافع ملی اشوب رراندازی
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    2 0
    خاک بر سر اصلاحات وطن فروش کنن. اینا دست قاجار رو از پشت بستن
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    2 0
    میبینید چقدر این به اصطلاح اصلاح طلبان لیبرال زده خبیث هستند . با آبروی کشور چه ساده بازی میکنند ، تحلیل غلط ظریف را بعنوان واقعیت مخفی ، به رسانه دشمن میرسانند تا برای خودشان از شیطان بزرگ امتیاز کسب کنند ! جز ناتوانی ، بی عرضگی ، بی غیرتی از این جماعت چیزی در تاریخ ثبت خواهد شد ؟
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    1 0
    خب پس موفق شدند چون حالا هم تداوم دارد. همان سیاست ها و عملکردها و نتایج برای سفره مردم و منافع ملی ولی توی یک پوست شکلات دیگه.
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    1 0
    ظریف درست گفته بود، در آن زمان دیپلماسی با میدان هماهنگ نبود. اگر بود که آنقدر خفت و خواری را به ایران تحمیل نمی کردند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس