کد خبر 1524109
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۱

به گزارش مشرق، احمدحسین شریفی، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در کانال خود در ایتا نوشت:

محقق فیاض لاهیجی(م۱۰۷۱ق) از متکلمان بزرگ شیعی قرن یازدهم در کتاب بسیار ارزشمند «گوهر مراد»، در فصلی با عنوان «در بیان سبب اجابت دعوات و حدوث امور خوارق عادات و سرّ انتفاع از زیارت‏ قبور مؤمنین و مراقد صالحین‏» در جمع‌بندی سخنان فیلسوفانی چون ابن‌سینا، فخررازی، میرداماد و ... درباره زیارت، می‌نویسد:

«سرّ انتفاع از زیارت قبور و اتیان مشاهد آن است که نفس را دو گونه علاقه با بدن حاصل است: یکی از جهت صورت شخصیّه بدن معیّن مخصوص و به موت لا محاله این علاقه منقطع شود؛ و دیگر از جهت مادّه محفوظة التشخص فی ضمن أیّة صورة کانت بدنیّة، أو ترابیّة أو غیر ذلک؛ و این علاقه به موت باطل نشود؛ بلکه باقی ماند. پس نفس مفارقت کرده از بدن، همیشه متوجّه و متوقّع ماده بدنیه خود باشد، از مقوله سفرکرده که یاد خانه و منزل خود کند.

پس هرگاه نفس، مؤمن و صالح باشد و بالجمله کمالی و طهارتی و علمی و عملی کسب کرده بود، هرآینه مورد اشراقات انوار الهیّه و فیوضات ربّانیّه گردد و نفس زائر نیز هرگاه به توجّه تمام به مرقد مزور حاضر شود و این حضور مرقد را حضور و صحبت او داند لا محاله از فیض وارد به نفس مزور پرتوی در نفس زائر افتد و به قدر استعداد، لا محاله منتفع شود.

... و شیخ ابوعلی گفته: که نفس کامل شده در علم و عمل چون مفارقت کند شبیه عقل فعّال شود و مانند او تصرّف در این عالم تواند کرد. و چون نفس زایر به وسیله زیارت مستمد از آن نفس کامل شود، در طلب خیری و سعادتی یا دفع شرّی و اذیّتی، لا بد است که به قدر استمداد مدد وی کند و تأثیر عظیم ظاهر گردد.»

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
    0 1
    ما هذا لمن هذا؟!!🤒🤪
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
    1 0
    بر نظر جناب شیخ محقق چند اشکال وارد است! 1- بدن متوفی پس از تعفن و خوراک جانوران شدن و بخشی هم تجزیه و بخار و پراکنده شدن ، چیزی باقی نماند تا نفس را بدان تعلق خاطری بماند. 2- زیارت قبور متبرکه ، از جهت تمرکز نفس زائر به انوار الهیه و فیوضات متوفی مفید است، والا زیارت زائر در هر کجای عالم که باشد نافذ است و نفس متکامله را بعد مکان و زمان متصور نیست.
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
    3 0
    باید به اشتغال وازدواج رسید باید نابودکردن حکومت رباخوران فاسدرادستورکارقراردهیم
    • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      0 0
      نمی توانی این کار را بکنی، چون خودت هم فاسدی!
  • مسعود دیپلمات IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
    3 0
    بر نظر جناب شیخ محقق 2 اشکال وارد است! 1- بدن متوفی پس از تعفن، خوراک جانوران شده و بخشی هم تجزیه و بخار و پراکنده می شود ، چیزی باقی نماند تا نفس را بدان تعلق خاطر باشد. 2- زیارت قبور متبرکه ، از جهت تمرکز نفس زائر به انوار الهیه و فیوضات متوفی مفید است، والا زیارت زائر در هر کجای عالم که باشد نافذ است و نفس متکامله را بعد مکان و زمان مانع نیست.
    • طلبه IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      2 0
      احسنت!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس