کد خبر 1603788
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۲

کود به موادی طبیعی و حتی غیر طبیعی گفته می شود که به خاک اضافه شده و هدف آن تامین زنجیره مواد مغذی مورد نیاز رشد گیاه است. برای آنکه خاک از لحاظ مواد غذایی غنی و دچار کمبود نباشد، اضافه کردن کود بسیار سودمند خواهد بود.

کود ارگانیک چه کودی است؟

در تعریف ارگانیک (Organic) باید گفت: محصولی که اولا منشأ آن تماما طبیعی باشد و دوما در خلل تولید آن از هیچ ماده شیمیایی که باعث تغییر در ماهیت طبیعی مواد تشکیل دهنده می‌شود، استفاده نشده باشد. کود ارگانیک نیز از این قائده مستثنی نیست. کود طبیعی از مواد کاملا طبیعی تولید می شود و درون آن از عناصر و مواد شیمیایی آزمایشگاهی استفاده نمی شود. طبیعتا محصول به عمل آمده به کمک این کود نیز محصول ارگانیک نامیده می شود که قیمت و ارزش چندین برابری دارد.

کود ارگانیک عمدتا از ترکیب کمپوست های دامی و گیاهی به دست می آید و هدف استفاده از آن افزایش کیفیت خاک و تسهیل در جذب بهتر مواد مغذی به گیاه است.

انواع کود ارگانیک

کود ارگانیک یا آلی حاصل پوسش بقایای جانوری و گیاهی است که به صورت کمپوست تهیه می شود و یا حاصل فضولات جانوری و گرانو است. پوده و یا تورب نیز نوعی کود آلی محسوب می شود. این ماده از همان توده متراکم قهوه‌ای خزه‌ها و گیاهان است که در مناطق مرطوب به وجود می آید و مناسب خاک گلدان است.

کودهای دامی شامل کود گاو و گوسفند و کود مرغی از کودهای ارگانیک هستند که از سالیان دور تا کنون در کشاورزی استفاده می شده. این کودها تماما از فضولات حیوان است که بدون فرآوری خاصی پای گیاه ریخته می شود.

ورمی کمپوست نیز از مهمترین کودهای آلی به حساب می آید که حاصل مدفوع کرم خاکی است و امروزه استفاده از آن برای تولید محصول سبز بسیار توصیه شده است.

معرفی انواع کودهای ارگانیک

تفاوت کود ارگانیک و کود شیمیایی

کودهای شیمیایی به دلیل شوری بیشتر بهتر از کودهای ارگانیک در آب حل شده و جذب راحت تری دارند اما همین نمک می تواند به اسیدی کردن خاک و تغییر Ph آن منجر شود. استفاده مداوم از کودهای شیمیایی خاصیت خاک را دچار چالش می کند و موجودات زنده ای که به ساخت خاک با کیفیت کمک می کنند را از بین می برد. اما کودهای آلی در دراز مدت تاثیری در خاک ندارد. باید در نظر گرفت که کودهای ارگانیک بر خلاف شیمیایی، به مرور زمان بافت و خواص خاک را بهبود می دهند.

کود شیمایی گرچه برای کشاورزی وسیع و صنعتی به صورت مدیریت شده استفاده می شود، اما باید توجه داشت که برای چرخه محیط زیست مناسب نیست و آلودگی زیست محیطی و جانوری به وجود می آورد. در حالی که کود ارگانیک از دل طبیعت به عمل آمده و هیچ عیبی در محیط زیست پدید نمی آورد.

ورمی کمپوست کودی کاملا ارگانیک

شاید باور نکردی باشد که کرم های خاکی خواص اعجاب انگیزی در فضولات خود دارند. این جانوران با تغذیه از فضولات دامی بقایایی از خود به جای می گذارند که خواص شگفت انگیزی برای گیاه دارد. وجود عناصر میکرو و ماکرو و ریز مغذی های مفید در آن سبب می شود گیاه رشد بهتری داشته باشد، میوه دهی بیشتر و خواص کلی خاک دگرگون شود. نام این محصول ورمی کمپوست است!

بهترین ورمی کمپوست توسط کرم خاکی با نژاد ایزینیا فتیدا تولید می شود که به نام کرم زباله خوار نیز معروف هستند. اضافه نمودن این کود ارگانیک سبب می شود جذب عناصر به گیاه بهتر صورت گیرد. آهن، پتاسیم، مس، ویتامین B12، منگنز که برای رشد گیاه اهمیت زیادی دارد در آنالیز کود ورمی به وفور یافت می شود.

معرفی انواع کودهای ارگانیک

ویژگی های ورمی کمپوست

ورمی کمپوست برای گلدان های خانگی بسیار توصیه می شود، چون این افزودنی ضمن سبک بودن که برای تنفس ریشه مفید است، خواص جذب طوبت بالایی دارد.

در این محصول تخم علف هرز وجود ندارد و کامل الک شده است. این یعنی هزینه علف چینی در مزعه و باغ کاهش پیدا می کند. اصلاح خاک یکی دیگر از ویژگی ورمی کمپوست است. این محصول با وجود املاح و ویتامین های مناسب سبب بهبود وضعیت خاک شده و Ph آن را تنظیم می نماید. این مورد برای زمین های فقیر حاصل از استفاده نامناسب از کودهای شیمیایی حائز اهمیت است.

این کود حاوی مقادیر زیادی هوموس (بقایای گیاهی و جانوری تجزیه شده) است که سبب تبادل بهتر آب و هوا به خاک می‌شود و تاثیر زیادی در رشد و نمود گیاه دارد. میانگین نسبت کربن به نیتروژن (C:N) هوموس معمولا 12:1 است.

وضعیت مواد غذایی در ورمی کمپوست به گونه ای است که بیشتر نیازهای درختان مثمر و غیر مثمر، گیاهان آپارتمانی، چمن و سایر گیاهان زینتی را تامین می کند.

راه اندازی تولیدی ورمی کمپوست

تولید و عرضه ورمی کمپوست به بازار از آن دسته مشاغل است که می تواند سود دهی خوبی داشته باشد، البته اگر مشاوره خوبی هم دریافت کرده باشید! کشاورزان، باغ داران، گلخانه داران و مجریان فضای سبز شهری همه ساله حداقل یکبار نیاز به کود دهی گیاهان خود دارند. از این رو ایجاد کارگاه تولید ورمی کمپوست می تواند اهمیت تجاری و اقتصادی خوبی داشته باشد.

معرفی انواع کودهای ارگانیک

اگر شما هم ایده این پیشه سالم و جذاب را دارید کافیست با شرکت آرویج کود البرز (ثبت رسمی 5094 | https://vermicomposting.ir ) به شماره تماس 09122687542 تماس گرفته و از مشاوره کارشناس با تجربه این شرکت بهره مند شوید.


این محتوا تبلیغاتی است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس